Oletko käynyt koskaan Venäjän Karjalassa?
Kommentit (111)
Siellä on junanraiteiden väli täynnä lasia ja paskaa, koska kaikki törky pudotetaan junanvaunujen välistä radalle.
Se on sitä kultahammasaluetta. Tupakkiaskin kanteen yritetään räknätä matkustajien määrää ja kun ei onnistuta, jätetään sikseen ja lähdetään mahorkalle.
Määrätään huvikseen sakot jostain ja kun kysyy miliisin nimeä ja sitä, mihin lakiin tämä sakko perustuu, revitään se sakkolappu.
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä kultahammasaluetta. Tupakkiaskin kanteen yritetään räknätä matkustajien määrää ja kun ei onnistuta, jätetään sikseen ja lähdetään mahorkalle.
Määrätään huvikseen sakot jostain ja kun kysyy miliisin nimeä ja sitä, mihin lakiin tämä sakko perustuu, revitään se sakkolappu.
Puhutko 80-luvusta? Meininki ei ole kymmeniin vuosiin ollut tällaista.
En ole käynnyt. Suomen Karjalaan Laatokan rannalle aion muuttaa vanhoilla päivilläni.
Karjalan Karjalassa mä voisin käydä kannatuksen vuoksi, mutta venäjän karjala ei kiinnosta.
Olen käynyt ja kauhistunut, ei se noin kamalan kurjan näköistä olisi jos se olisi jäänyt Suomen puolelle. Tuntui kuin olisi ollut jossain 1930-luvulla, venäläiset mitään osaa laittaa kuntoon, varastaa osaavat tai sotia ja uhkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Siellä on vain viinaa ja sukupuolitauteja.
Mistäs tiedät?
R*ssä ja r*ssät = viinaa.
Sukupuolitaudit tietää kuka vaan joka seuraa aikaansa. Joitain vuosia sitten rajalle laitettiin vapaaehtoinen testipaikka spuolitaudeille. Yks sun toinenkin Viipuriin matkaava ukkeli sai kuulla että on hiv+.
Jep, Viipurissa ja Aunuksen Karjalassa Petroskoissa. Osa suvusta Viipurin evakkoja. Ällötti nähdä se ryccien paskominen, koko alue täysin rappiolla. Hienoa seutua ollut aikoinaan, Laatokka valtava ja upea luonto. Jos olisi edelleen Suomea, asuisin varmasti siellä.
Avustusreissuja tehtiin myös Kiteeltä vielä tässä 10 vuoden sisällä.
Keräsivät kaikenlaista tavaraa. Mutta esim. lastenvaatteet ja lastenhoitotarvikkeet kelpasi, ja toisaalta ihan aikuistenkin vaatteet.
En, mutta äitini, ukkini ja mummoni olivat sieltä lähtöisin. Tulivat evakkona Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen käynyt Sortavalassa ja Lahdenpohjassa ja Terijoella ja tietenkin Viipurissa.
Trollikka, nuo on Suomen alueita. Keskustelu koski Venäjän Karjalaa.
En ole hän, mutta Suomessakin on edelleen Karjala.
Mielestäni venäjän puolelle liitetty osuus on nyt venäjän karjalaa selkeyden vuoksi.
Tämä on väärinymmärrys. Venäjän Karjala jota Suomessa yleensä kutsutaan Itä-Karjalaksi on erillinen alue kulttuurisesti ja kielellisesti. Vanhaan Suomeen kuuluivat vain Viipurin ja Käkisalmen läänit nykyisen rajan takaa -- muu alue Aunuksen ja Vienan Karjalan alueet ovat etnisesti karjalaisten aluetta, ei ole kuulunut Suomeen virallisesti koskaan. Siellä puhutaan karjalan kieltä, ei suomea.
Mutta 1960-luvulla keksittiin nimetä yksi Suomen lääni Pohjois-Karjalaksi vaikka alue on savolaista asutusta ja siellä puhutaan suomen kieltä, itäsavolaista murretta. Nyt alueesta puhutaan "Karjalana" joka on väärin.
Enemmänkin termi Suomen Karjala sopii paremmin kaakonkulman alueeseen ja rajantakaisin Vanhan Suomen lääneihin, koska näillä alueilla muuttoliike alueiden välillä oli vilkasta, myös rajan takana asui suomalaisia ja puhuttiin suomea. Ja oli paljon luterilaisia, vaikka tietysti ortodoksejakin oli osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen käynyt Sortavalassa ja Lahdenpohjassa ja Terijoella ja tietenkin Viipurissa.
En ole hän, mutta Suomessakin on edelleen Karjala.
Mielestäni venäjän puolelle liitetty osuus on nyt venäjän karjalaa selkeyden vuoksi.
Ei hyvä termi, ikään kuin me hyväksyisimme sen että Venäjä varasti alueen.
Neutraali nimitys olisi Itä-Karjala (suomalainen näkökulma) tai alueen nykyinen nimi eli Karjalan tasavalta (Venäjän federaation hallinnollinen osa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule Venäjän Karjaksi. Alueet ovat ikiaikaisia suomenheimojen alueita, jotka Iiivana on meiltä väärydellä varastanut.
Vaan Karjalan kotiinpaluun aika lähenee. Karjala ja muut pakkoluovutetut alueet tulevat palaamaan Suomelle.
Karjala on oleva vapaa idän villi-ihmisten pakkovallasta.
Suomi suureksi, Viena vapaaksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viipuri ei ole Karjalassa.
Mistä alapeukku? Se kuuluu Leningradin alueeseen.
Leningradia ei ole ollut olemassa vuosikymmeniin.
Minun isoisä ja sukunsa oli sieltä päin, monien vuosisatojen ajan. Haluaisin kyllä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes 200 vuoden takaisia juuria Volgan rannalla. Haluaisin nähdä kaupungin, josta esi-isä lähti. Sillä seudulla oli tuolloin kutsunnat, joissa otettiin pakolla 1 poika kustakin talosta sotaan. Hänet määrättiin Suomeen asumaan ja sitten Krimin sotaan oolannin sota) ja sen jälkeen määrättiin asumaan Suomessa edelleen. Myöhemmin määrättiin johonkin toiseenkin sotaan. Lähtömaahansa ei koskaan enää palannut. Kuoli Suomessa.
Kaupunki on edelleen olemassa ja olen katsonut netistä, että siellä on ikivanhoja rakennuksia jäljellä.
Lisäksi haluaisin käydä paikalla, jossa isäni oli taistelemassa itänaapurin vastaan toisessa maailmansodassa.
Erittäin kiinnostavaa! En ollut kuullutkaan tuollaisesta.
Olen käynyt vajaa 10 vuotta sitten Pietarissa ja sillä matkalla ajanut Viipurin ja lähialueen läpi.
Sitä ennen olen ollut isoisäni suvun mailla Vienan Karjalassa sukuloimassa. Aika moni runokylä ja paikka tuli käytyä. Vuonninen, Akonlahti, Vuokkiniemi, Venehjärvi, Jyvöälahti, Ristiniemi, Pirttilahti ja Kostamus. Joku ehkä unohtui, mutta ainakin nämä.
Petroskoii näytti siistiltä, kävin Venäjän ainoassa suomenkielisessä teatterissa. Viipurissa kävin vuonna 2001, kun katulapsiongelma oli vielä paha. Muistan, että katsoin ulos hotellin ikkunasta. Kaikki näytti rauhalliselta, mutta joku pahan ilmapiiri oli kaiken yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lähes 200 vuoden takaisia juuria Volgan rannalla. Haluaisin nähdä kaupungin, josta esi-isä lähti. Sillä seudulla oli tuolloin kutsunnat, joissa otettiin pakolla 1 poika kustakin talosta sotaan. Hänet määrättiin Suomeen asumaan ja sitten Krimin sotaan oolannin sota) ja sen jälkeen määrättiin asumaan Suomessa edelleen. Myöhemmin määrättiin johonkin toiseenkin sotaan. Lähtömaahansa ei koskaan enää palannut. Kuoli Suomessa.
Kaupunki on edelleen olemassa ja olen katsonut netistä, että siellä on ikivanhoja rakennuksia jäljellä.
Lisäksi haluaisin käydä paikalla, jossa isäni oli taistelemassa itänaapurin vastaan toisessa maailmansodassa.
Erittäin kiinnostavaa! En ollut kuullutkaan tuollaisesta.
Huomaatteko miten venäläisten toimintatapa on samanlaista ollut historiassa kuin nytkin. Noinhan sitä ukrainan sotaankin viedään poikia.
Kiinnostaa vaan Volgan rantamien kylät: oli edellisen esi-isä venäläinen vai jostain muusta etnisestä ryhmästä? Volgan alueellahan asuu paljon suomalais-ugrilaisia kansoja, myös bashkiireja, tataareja, yms.
Olen käynyt ja se tosiaan on valtava kaatopaikka, joka alkaa heti Svetogorskista. Kaikki mikä on hajonnut, on pudotettu siihen.