Sinä joka haluat 100 % etätyön, miten pienellä palkalla olisit valmis työtä tekemään?
Siis jos ajatellaan että saat sen 100 % etätyön, mutta palkassa joudut joustamaan. Mikä on pienin, käteen jäävä nettopalkka, jolla työskentelisit? Täysi työaika, liukumilla.
Kommentit (102)
^ Ajattele, että kaikki työnantajat eivät keskity pelkästään siihen hyötyvätkö he itse, vaan myös siihen että työntekijöillä on hyvä olla!
Kun saisikin etätyön. Alle kaks tonnia riittäisi hyvin!
2022 jälkeen pelkkää etää 75-80€/h 40-50h viikko ei lomia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi etätyötä tekevä tinkisi palkastaan?
Aloituksessa siis kyse heistä, jotka nimenomaan haluavat täyden etätyön. Joko etsivät uutta työpaikkaa jossa 100 % etä, tai nykyisessä työssä muokataan työtehtäviä niin että täysi etätyö onnistuu.
Eli miten pienellä palkalla suostuisitte tekemään työtä haluamanne etätyön vuoksi. Jos valittavana olisi vaikkapa 3000 netto hybridityö, tai 2300 netto etätyö. Meneekö etätyön haluaminen edelle palkassa näin paljon.
Olikohan nyt tarpeeksi selvästi.
Kyllä tuo ihan selkeä kysymys on. Mutta en edelleenkään näe mitään syytä tinkiä palkasta sen vuoksi, että työtä voi tehdä etänä.
Teen 100 % etätyötä, ja olen tehnyt vuodesta 2020 asti, sitä ennen sai tehdä vain satunnaisia etätöitä. Ehdottomasti haluan nykyään etätyön. En lähtisi toimistolle, vaikka ei olisi muuta tarjolla, vaan jäisin sitten mieluummin kokonaan pois ja siirtyisin elämään (pienten) pääomatulojeni varaan.
Minun mielestä palkka pitää määräytyä kunkin maan alan yleisen palkkatason mukaan, ottaen huomioon työn vaativuus ja ammattitaito niiltä osin kuin näistä muodostuu työnantajalle lisäarvoa. Toki jokin asia voi arvoa myös alentaa, kuten epäpätevyys, työkykyvyn alentuma tms., mutta ei etätyö ole mikään työn arvoa vähentävä tekijä. Moni asiantuntija on tehokkaimmillaan etätöissä. Työnantaja maksaa bruttopalkkaa, ja verot ja maksut määräytyvät sen mukaan, mihin maahan menee verot, joten ei nettopalkkojen vertailu ole minusta myöskään järkevää. Ymmärrätkö tämän näkökulman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi etätyötä tekevä tinkisi palkastaan?
Aloituksessa siis kyse heistä, jotka nimenomaan haluavat täyden etätyön. Joko etsivät uutta työpaikkaa jossa 100 % etä, tai nykyisessä työssä muokataan työtehtäviä niin että täysi etätyö onnistuu.
Eli miten pienellä palkalla suostuisitte tekemään työtä haluamanne etätyön vuoksi. Jos valittavana olisi vaikkapa 3000 netto hybridityö, tai 2300 netto etätyö. Meneekö etätyön haluaminen edelle palkassa näin paljon.
Olikohan nyt tarpeeksi selvästi.
Haluan täyden etätyön. Palkka ei riipu siitä tehdäänkö työtä etänä vai toimistolla, vaan se riippuu, mitä työtä se on ja minkä maan sopimuksia noudatetaan. Jos ollaan Suomessa ja noudatetaan suomalaisia lakeja ja sopimuksia, niin en olisi valmis tekemään pienemmällä palkalla kuin muutkaan Suomessa työskentelevät. Jos taas vaikka Espanjassa, niin sitten voi olla pienempi palkka kuin Suomessa, kunhan on sama palkka kuin muillakin Espanjassa työskentelevillä, jotka tekevät sitä samaa työtä.
Yleensähän etätyötä tekevät ns. asiantuntijat, jotka muutenkin vetää kovaa palkkaa. Tai siis, mikä mielletään kovaksi palkaksi.
Itse asianajaja, ja teen etätöitä, mutta tietenkin asiakastapaamiset toimistolla tai kotikäynneillä, oikeudenkäynnit saleissa, jne. Ei vaikuta minun palkkaan (tosin olen yrittäjä) millään tavoin, missä työni teen.
asianajaja, N53
"Minun mielestä palkka pitää määräytyä kunkin maan alan yleisen palkkatason mukaan, ottaen huomioon työn vaativuus ja ammattitaito niiltä osin kuin näistä muodostuu työnantajalle lisäarvoa. Toki jokin asia voi arvoa myös alentaa, kuten epäpätevyys, työkykyvyn alentuma tms., mutta ei etätyö ole mikään työn arvoa vähentävä tekijä."
Kaikkia töitä ei voi tehdä etänä. Esimerkiksi mun aiempaa työtäni ei voi. Työtehtäviä piti muuttaa, että voin tehdä täysin etää. Ja tottakai se voi olla peruste palkan alentamiselle. Eri.
Haluaisin etätyön jota voisi tehdä 100% kotona ja muualla eu-maassa, mutta ei ole löytynyt.
Enemmän kun mun asumistuki+ työttömyyspäivä raha joka on joku 860 euroa kuussa. Hiljaista on ollut silti.
Vierailija kirjoitti:
No minulla on tällä hetkellä noin 5000 e palkka etätyöstä. Vuodessa, ei kuukaudessa. En ole tyytyväinen, mutta ei tätä lopettaakaan voi, kun ei ole paremmin palkattua työtä tarjolla.
Noin sitä pitää!
T. Arto
Miksi etätyö olisi jotenkin vähempiarvoista? Olen tehnyt etätöitä ensimmäisen kerran vuonna 2000 ja viimeiset 10 vuotta käytännössä kokonaan etänä. Ei mun duunit ja asiakkaat ole yhtään sen lähempänä jos menen johonkin konttorille tekemään samoja asioita, keskittymiskyky vain häiriintyy kun akat kaakattavat vieressä ja joudun haistelemaan jonkun piruparan eväitä kun ne lämpeää mikrossa. Mulle pitäisi maksaa todella, todella paljon ekstraa siitä että menisin toimistolle ja työnantajan kannattaa maksaa mulle hyvää liksaa siitä että teen työni keskittyneenä ja tehokkaasti KOTONA.
Mä teen jo nyt n. 80 % etätöitä, joten kamalasti en sen lopun 20% takia palkasta viitsisi tinkiä, se kun ei kamalasti näy sitten esim. bensakuluissakaan.
Mutta kyllä mä sanoisin, että 4500€:lla voisin lähteä täysin etätyöhön, vaikka tuo on vähän vähemmän kuin nyt tienaan. Toki siis olettaen, että työ vastaa jotakuinkin sitä, mitä teen tälläkin hetkellä ja mikä on pätevyyteni.
Sähkönkulutuksessa kyllä työnantaja on se hyötyjä, muissakin asioissa, mm. tilavuokrissa, kun ei enää pidetä toimistoa, jossa kaikilla on työpiste.
Isoja säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi etätyö olisi jotenkin vähempiarvoista? Olen tehnyt etätöitä ensimmäisen kerran vuonna 2000 ja viimeiset 10 vuotta käytännössä kokonaan etänä. Ei mun duunit ja asiakkaat ole yhtään sen lähempänä jos menen johonkin konttorille tekemään samoja asioita, keskittymiskyky vain häiriintyy kun akat kaakattavat vieressä ja joudun haistelemaan jonkun piruparan eväitä kun ne lämpeää mikrossa. Mulle pitäisi maksaa todella, todella paljon ekstraa siitä että menisin toimistolle ja työnantajan kannattaa maksaa mulle hyvää liksaa siitä että teen työni keskittyneenä ja tehokkaasti KOTONA.
Ei se ole vähempiarvoista.
t. Kääntäjä
Vierailija kirjoitti:
Sähkönkulutuksessa kyllä työnantaja on se hyötyjä, muissakin asioissa, mm. tilavuokrissa, kun ei enää pidetä toimistoa, jossa kaikilla on työpiste.
Isoja säästöjä.
Tilavuokrien menetys on se syy miksi kiinteistösijoittajat ja heidän bulvaanit rummuttavat toimistopakon puolesta. Se on AINOA syy miksi mediassa vouhotetaan jollain käsittämättömällä yhteisöllisyyden ja hiljaisen tiedon välittymisen jne. sumuverholla ihmisten pakottamista takaisin toimistolle. Liikekiinteistösijoituksissa lepää aivan käsittämätön summa rahaa ja sille halutaan tuottoa. Sitä tuottoa ei tule jos ei tule vuokria, ja vuokria ei tule jos työmuurahaiset eivät ole karsinoissaan konttorilla.
230€/h ja lounasetu. Sekä vapaa työaika. Ja isot bonukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole vähempiarvoista.
t. Kääntäjä
Riippuu ammatista. Jos tekee yksin työtä on se ihan sama missä työskentelet. Jos teet työtä paikassa missä muut ovat työpaikalla ja muutama tekee etätöitä, niin ongelmia tulee puolin ja toisin. Koettu henkilökohtaisesti.
Eli mitä työnantaja tästä hyötyy?