Sinä joka haluat 100 % etätyön, miten pienellä palkalla olisit valmis työtä tekemään?
Siis jos ajatellaan että saat sen 100 % etätyön, mutta palkassa joudut joustamaan. Mikä on pienin, käteen jäävä nettopalkka, jolla työskentelisit? Täysi työaika, liukumilla.
Kommentit (102)
Jos olisi kivaa työtä niin ehkä 2000€. Nykyinen etätyöni on raskasta, kiireistä, ahdistavaa ja hirveää ja nettopalkka 2600€. Lopettaisin heti jos ei olisi taloudellista pakkoa eli lainoja :)
No minä teen täyttä etätyötä ja sen saaminen vaati muutoksia työnkuvaan. Että sinällään olisin ymmärtänyt myös palkanalennuksen, mutta ainakaan tässä kohtaa niin ei käynyt. Nyt tilistä jää käteen 2400 € ja se on mielestäni todella hyvä. Aiemmin työmatkoihin meni 200-250 €/kk, eli sen verran pudotusta olisin palkkaan mukisematta ottanut.
Etätyöllä on itselleni suuri arvo, koska en pysty työmatkoihin. Työnantaja tarjoaa läppärin, näppäimistön, puhelimen ja kuulokkeet. Hiiri ja -matto on omat. Ei haittaa, kuten ei myöskään se että läppäri ja kännykän lataus nyt vähän vie sähköä. Päinvastoin olen tyytyväinen että saan tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
No minä teen täyttä etätyötä ja sen saaminen vaati muutoksia työnkuvaan. Että sinällään olisin ymmärtänyt myös palkanalennuksen, mutta ainakaan tässä kohtaa niin ei käynyt. Nyt tilistä jää käteen 2400 € ja se on mielestäni todella hyvä. Aiemmin työmatkoihin meni 200-250 €/kk, eli sen verran pudotusta olisin palkkaan mukisematta ottanut.
Etätyöllä on itselleni suuri arvo, koska en pysty työmatkoihin. Työnantaja tarjoaa läppärin, näppäimistön, puhelimen ja kuulokkeet. Hiiri ja -matto on omat. Ei haittaa, kuten ei myöskään se että läppäri ja kännykän lataus nyt vähän vie sähköä. Päinvastoin olen tyytyväinen että saan tehdä töitä.
Lisään vielä, että työnantajalta saisi myös pöydän, tuolin ym. En vain ole ottanut, kun ei oikein mahdu enkä halua työn näkyvän niin selkeästi pienessä kodissa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että työnantajalta saisi myös pöydän, tuolin ym. En vain ole ottanut, kun ei oikein mahdu enkä halua työn näkyvän niin selkeästi pienessä kodissa 😄
Entäs nettiyhteys, maksaako työnantaja vai sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että työnantajalta saisi myös pöydän, tuolin ym. En vain ole ottanut, kun ei oikein mahdu enkä halua työn näkyvän niin selkeästi pienessä
Entäs nettiyhteys, maksaako työnantaja vai sinä?
Minä, ja maksaisin joka tapauksessa vaikka en kotona töitä tekisikään.
Hmm, varmaan 5500 brutto olisi pienin summa.
Tällä hetkellä tulisin toimeen noin 2500 euron palkalla (brutto), netto olisi noin 2000 euroa. Hakisin kuitenkin paremmin palkattua työtä, koska eläkekertymäni ei ole niin hyvä että voisi jäädä tuollaiselle palkalle.
Olisi parempi vaihtoehto kuin työttömyys, mutta olisi siis turha olettaa että olisin kovin sitoutunut työnantajaan.
Vierailija kirjoitti:
Työhuonevähennys poistuu ensi vuoden alusta. Se on kompensoinut työmatkavähennystä, joka jää etätyössä pois. Sen takia en lähtökohtaisesti tinkisi.
Hyvin oleellinen kysymys on myös, tehtäisikö työtä omilla välineillä vai työnantajan välineillä, eli tarjoaako työnantaja tietokoneen, puhelimen, ohjelmat, it-tuen ja liittymät.
Toinen oleellinen kysymys on työaika. Voiko itse vaikuttaa, milloin työt tehdään vai noudatetaanko työnantajan määräämiä kellonaikoja.
Kolmas tärkeä kysymys on, saako tehdä ulkomailta, ja jos saa tehdä, niin mitkä maat käyvät. Itse ainakin haluan etätöissä ollessani matkustella. Onko työ sellaista, että sitä ylipäätään pystyy tekemään esim. hotellihuoneen wifin varassa?
Ja tottakai riippuu, mistä työstä on kyse, mitä koulutusta ja osaamista työ vaatii ja mikä on alan yleinen palkkataso.
Sitten vielä hese-asiat. Miten vakuutukset on
Monissa paikoissa etätyön tekeminen on sallittua EU:n alueella. Samoin oli itselläni aiemmalla työpaikalla. Mikäli menit EU-alueen ulkopuolelle niin kirjautumiset talon järjeselmiin oli automaattisesti estetty. Käyttäjän piti itse ilmoittaa, että olen X mittaisen ajan EU-alueen ulkopuolella, niin silloin esto poistettiin kyseiseltä käyttäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän ihmeellistä etätyössä ap mielestäsi on kun kuvittelet sen olevan jotain niin hienoa, että palkastakin suostuu sen myötä tinkimään? Minulle jää nyt noin 2500 käteen ja saan tehdä etänä neljä päivää viikossa. 2000 riittäisi, jos löytyisi oikeasti mielekäs työ, ja menisin siinä tapauksessa mielelläni työpaikalle viitenä päivänä viikossa. Käyn nytkin monesti jopa neljänä viitenä päivänä viikossa.
Eikö tuo ole hankala sääntö, että kerran viikossa pitää käydä toimistolla? Se estää matkustamisen ja työnteon ulkomailta. Ei pysty esim. tekemään ikävinä talvikuukausina töitä jostain paratiisisaarelta palmun juurelta, mikä on etätöissä ihan parasta.
No meillä etänä saa tehdä toisesta maasta max kaksi viikkoa pomon kanssa sopien. Tokikaan en käy muutenkaan edes kerran viikossa toimistolla, mutta en siis voi lähteä kuukaudeksi etäilemään, vaikka haluaisin.
Teen tällä hetkellä lähes täysin etätyötä, ehkä kerran kuussa toimistolle kun pomo tulee eri maasta käymään. Työ ei ole mitenkään hohdokasta ja nykyinen johto on täynnä typeryksiä, mutta kestän tätä sirkusta koska saan olla kotona ja suht ookoolla palkalla. Brutto 2500 ja on suhteessa työn vaatimuksiin.
Etätyö varmaan pelasti elämäni, kiitos korona. Viimeisen viiden vuoden aikana fyysinen ja henkinen terveyteni ovat toipuneet ja parantuneet kohisten. Pystyn taas liikkumaan, en ole jatkuvasti sairaana (s-tanan idarit jotka tulevat kipeänä töihin!!), enkä ole koko ajan henkisesti täysin äärirajoilla avokonttorin jatkuvan älämölön takia. Olin todella loppu maaliskuussa 2020, nyt teen kahden ihmisen työt hyvin, enkä edes valita, koska saan tehdä sitä työtä hiljaisuudessa.
Valitettavasti tätä iloa ei varmaan kestä enää kauaa, koska johto on mitä on. En tiedä mitä sitten teen. Pitää aloittaa koko rumba alusta taas ja yrittää etsiä sopivaa työtä sopivalla rahalla menettämättä terveyttään ja sekoamatta lopullisesti. En tiedä pystynkö siihen.
Miksi etätyötä tekevä tinkisi palkastaan? Siis kun puhutaan työstä jota sama henkilö tekisi toimistolta tai osittain etänä. Etätyö on tutkitusti tehokkaampaa työaikaa kun jää turha toimistohässäkkä väliin. Tauot voi pitää koneella istuen eli työskentely jatkuu. Mielenkiintoisen projektin parissa tulee tehtyä pitempää ääivää eikä niitä tunteja aina jaksa laskea. Työnantaja hyötyy kun projektit eyenee vauhdilla. Itse teen summittaisesti lyhyempiä päiviä toisinaan millä korvaan itselleni venyneet työpäivät. Tämä sopii myös pomolle. Kun on kiire tehdään hommia, hiljqisempana ajankohtana voi tehdä lyhyempiä päiviå.
Jos joka päivä pitäisi olla toimistolla mun jousto loppuisi siihen.
Miksi palkan kanssa pitäisi joustaa? Kotona saa enemmän tehtyä kuin jossain älämölötoimistossa.
Vaihdoin juuri esimieshommista päällikköhommaan, ei alaisvastuuta, täysi etätyö. Palkka nettona n.3500€/kk, tämä on sopiva
tänään söin aamiaiseksi kaksi paahtoleipäpalaa (ilman paahtamista), se päällä 60% levitettä ja leikkelettä sekä tomaattia
kohtalähden tekemään marjarahkaa, jossa rahkaa, kermavaahtoa, mansikoita ja herukoita (pakkasesta). syödään jääkohmeisena
sitten päivänmittaan napostelen vesimelonia, jääkaappikylmää ja ehkä banaanin ja viilin
illalla jokin lämpimämpi ruoka
ei näillä hetleillä jaksa syödä normaalimääriä ruokaa
Olen tehnyt 100% etätyötä vuodesta 2020 (ennen koronaa tein 50% etää), työni on johtotasolla ilman esihenkilövastuita. Palkan kehitys tällä ajalla 5500 -> 7000 e brutto, työpaikan vaihto mahtuu myös väliin. Tuntuu kaukaiselta ne ajat, kun piti käyttää tunti päivässä työmatkaan ja istua toimistolla 8 h.
Mä tuotan työnantajalle enemmän etänä, koska työrauha. Jos haluavat että tulen toimistolle tuottamaan vähemmän, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi etätyötä tekevä tinkisi palkastaan?
Aloituksessa siis kyse heistä, jotka nimenomaan haluavat täyden etätyön. Joko etsivät uutta työpaikkaa jossa 100 % etä, tai nykyisessä työssä muokataan työtehtäviä niin että täysi etätyö onnistuu.
Eli miten pienellä palkalla suostuisitte tekemään työtä haluamanne etätyön vuoksi. Jos valittavana olisi vaikkapa 3000 netto hybridityö, tai 2300 netto etätyö. Meneekö etätyön haluaminen edelle palkassa näin paljon.
Olikohan nyt tarpeeksi selvästi.
En ole valmis joustamaan yhtään palkasta. Työtäni voi tehdä 100 % etänä, mutta tyypillisesti käyn työpaikalla 1-2 krt viikko ihan sosiaalisista syistä.
Mulle etätyö on niin tärkeä asia että oisin valmis tinkimään paljonkin. Kun nykyinen työ oli vaarassa loppua niin hain muita etätyöpaikkoja vaikka palkasta olisi jäänyt käteen 2000 euroa tai jopa alle. Kaikesta muusta voin tinkiä jos vaan saan tehdä töitä kotona. Aivan ykköskriteeri.
Bruttona sen verran, että on noin 2400 e nettona, että jää rahaa elämiseen, säästöön ja vapaa-ajan hemmotteluihin.
Minäkin toki vaatisin erilliset työvälineet (työkännykkä, läppäri, hiiri).