Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekemistä keksiä 7-vuotiaan lapsen kanssa kesäpäivinä?

Vierailija
15.07.2025 |

Tarvittaisiin ideoita mitä tekemistä keksiä ekaluokkalaisen lapsen kanssa kesäpäivinä ja kesäiltoina kotona tai kodin lähellä (ei olla enää tänä kesänä lähdössä mihinkään matkalle). Lapsi kaipaa jatkuvaa aktiviteettia ja tekemistä ja ohjelmaa, ja minulta loppuu ideat ja energia. Uimarannat on sen verran kaukana, että niille kun lähdetään niin matkaan jo menee niin pitkä matka, että joka päivä ei voida käydä. Ja jos aamusta mennään, niin ei siellä koko päivää voi olla, iltapäivä ja ilta pitää keksiä muuta lähellä kotia. Nyt on niin monet eväsretket ja kirjastoretket tehty, ettei lapsi enää niitä halua. Lapsi on kitkenyt kasvimaat ja siivonnut pihan, sitäkään ei hänelle enää voi tehtäväksi laittaa, kun on jo hoidettu. Miten te muut saatte ajan kulumaan, jos lapsi kiipeää seinille tekemisen puutteessa, ja enää näin isoa lasta ei mitkään leikkipuistot kiinnosta (kuulemma hiekkalaatikko ja keinut on liian tylsiä)?

Kommentit (120)

Vierailija
21/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienestäkää. Eväät mukaan metsään, menee hyvin tunteja

Vierailija
22/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykypennuilla ole enää aivoja vai miksi niillä pitää jatkuvasti olla äippä pörrämässä ohjelmatoimistona? Itse kun oli tuonikäinen olin päivät pitkät pihalla touhuamassa tai sadepäivinä lukemassa sarjakuvia enkä roikkunut mamma helmoissa narisemassa. 

Vierailija
24/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on hyvä hetki harjoitella mielikuvituksen kehittämistä. Et anna lapselle yhtään tekemisideaa, vaan lapsen pitää ihan itse keksiä, mitä tekee. Jos valittaa, ettei ole tekemistä vastaat "Hyvä, sittenhän voit olla tekemättä mitään". Jos valittaa tylsyyttä, vastaat: "Tylsyys on avain luovuuteen" jne. Kyllä se jossain vaiheessa lopettaa vinkumisen ja aloittaa jonkin tekemisen. 

Jep, jossain vaiheessa lapsi alkaa tekemään vaikka käpylehmiä, kunhan aikuinen ei liikaa kannattele lapsen tylsistymistä. Mun mielestä tylsyys myös kuuluu kesään ja se on ihmiselle terveellistä. Aivojen kuuluu saada levätä. Itselläni oli ainakin lapsena kesällä tylsää joskus,  eikä kukaan tullut keksimään mulle tekemistä. Sit saatoin mennä syömään marjoja pensaasta tai lukea kirjaa pihalla.

Vierailija
25/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykypennuilla ole enää aivoja vai miksi niillä pitää jatkuvasti olla äippä pörrämässä ohjelmatoimistona? Itse kun oli tuonikäinen olin päivät pitkät pihalla touhuamassa tai sadepäivinä lukemassa sarjakuvia enkä roikkunut mamma helmoissa narisemassa. 

Ennen tosiaan keksittiin kaikkea ihan itse. Mihin lasten mielikuvitus on kadonnut?

Vierailija
26/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelejä. Esim. Uno. 

Vierailija
27/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapselle voi siis ehdottaa vaikka majan rakentamista, jos hiekkaa saatavilla niin hiekkalinnan tekemistä tai temppurata pihalle.

Löytyisikö läheltä joku maatila tai eläinpiha jossa voisi mennä katsomaan eläimiä? Etsikää retkeilypolku ja menkää sinne eväiden kanssa. Jos asutte vesistön lähellä, olisiko mahdollisuus päästä sisävesiristeilylle?

Vierailija
28/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tosiaan keksittiin kaikkea ihan itse. Mihin lasten mielikuvitus on kadonnut?

Mielikuvitus ei kehity, kun kädessä on jatkuvasti älylaite tai ympärillä pörrää aikuinen, joka syöttää jatkuvasti uutta ideaa. Lapsi passivoituu eikä edes tiedä, että hän voisi ihan itsekin keksiä tekemistä. 

Vierailija
29/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruvetkaa yhdessä kivittämään spurguja ja niiden kesämajoja

Vierailija
30/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte myös opetella pelaamaan korttia tai hakea kirjastosta jokin lautapeli, minkä säännöt opettelette.  

Vierailija
31/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että sekä ap että hänen lapsensa kaipaavat nimenomaan sitä että EI OLE tekemistä. Sellaista ihan vain oleilua ilman jatkuvaa "tehdään tätä ja tehdään tuota" vouhotusta. Hermosto kiittää molemmilla, kun välillä maltetaan vain olla eikä jatkuvasti touhoteta menemään. 

Vierailija
32/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipokaa tai tehkää ruokaa yhdessä

Vierailija
33/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerätkää kasveja. Kotona sitten teette tunnustukset vaikka Google lenssillä.

Tunnistukset!

Vierailija
34/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos hänellä on kavereita tai sisaruksia niin heidän kanssaan lapset keksii kyllä vaikka mitä :) Itse muistan et kesien ehdoton kohokohta oli viettää aikaa kauempana asuvien serkkujen kanssa kun yhdessä mentiin mummolaan :)

Vierailija
35/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hukuta se.

Vierailija
36/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalatkaa kiviä.

Käykää mato-ongella.

Leipokaa vaikkapa jotain helppoa.

Tehkää jotain helleruokia.

Siivotkaa ja järjestäkää kotia.

Uudistakaa lapsen huonetta tai hänen omaa tilaansa/soppeaan.

Opetelkaa tekemään erilaisia solmuja naruun (netissä on ohjeita). Osa seitsemänvuotiaista osaa hädin tuskin vetosolmun, jos sitäkään.

Opetelkaa vain olemaan. Sekin on tärkeä taito.

Ja toisaalta jos lapselle sallii, hän keksii helposti myös itselleen tekemistä.

Vierailija
37/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole ohjelmatoimisto, anna lapsen keksiä itse tekemistä, todella tärkeä taito. Mä ehdotan yleensä lapsille että lue kirjaa, kun valittaa tylsyyttä. Toinen tykkää ja toinen ei ja tää toinen keksii äkkiä muuta tekemistä...

Vierailija
38/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna paperia ja värikynät ja sano, että jos et itse keksi mitään niin tässä sulle nämä. Piirrä ja maalaa. Itse keksikööt aiheet. Kameralla voi valokuvata kasveja ja ötököitä ja niitäkin voisi sitten vaikka piirtää. Ja piirtää koko suku, kaikki tavarat, asunnon pohjapiirustus jne jne... 

Minäkin olen sitä mieltä että et nyt keksi mitään enempää hänelle. Piirtää ja maalata voi sisällä ja ulkona ja mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Vierailija
39/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että sekä ap että hänen lapsensa kaipaavat nimenomaan sitä että EI OLE tekemistä. Sellaista ihan vain oleilua ilman jatkuvaa "tehdään tätä ja tehdään tuota" vouhotusta. Hermosto kiittää molemmilla, kun välillä maltetaan vain olla eikä jatkuvasti touhoteta menemään. 

En ymmärrä tätä kommenttia?? Jos ei kaipaa tekemistä niin sitten ei tehdä mitään ja oleskellaan. Ap:han kirjoitti että lapsi alkaa hyppimään seinille tekemisen puutteesta. Yleensä ihminen tekee jotain tai sitten ei tee mitään (=lepää). Mikä välimuoto tästä pitäisi olla saatavilla???

Vierailija
40/120 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä kommenttia?? Jos ei kaipaa tekemistä niin sitten ei tehdä mitään ja oleskellaan. Ap:han kirjoitti että lapsi alkaa hyppimään seinille tekemisen puutteesta. Yleensä ihminen tekee jotain tai sitten ei tee mitään (=lepää). Mikä välimuoto tästä pitäisi olla saatavilla???

No se kertoo nimenomaan ylivirittyneestä hermostosta, jos alkaa hyppiä seinille mikäli äiti ei jatkuvasti syötä jotain tekemistä. Eli tulee ihan tarpeeseen molemmille lopettaa tekemisten syöttäminen ja ihan vain olla ja rauhoittua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan