Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka ovat ihan onnellisia työttömänä eikä arki tunnu tervanjuonnilta?

Vierailija
15.07.2025 |

On pari lasta josta toinen ekaluokkalainen ja toinen taapero, joiden kanssa saa helposti vaikka koko päivän kulumaan. On mukiinmenevä puoliso joka välillä nalkuttaa tai riitelee mutta pääosin tullaan hyvin toimeen. Työmarkkinatuen ohella on noin viisi vuotta sitten saatua perintöä jäljellä 110 tonnia, joka tuli omakotitalon myynnistä jaettuna kahdelle perilliselle.

Ei päihteitä, ei merkittävämpiä terveysongelmia, harrastuksia on, lomia on, auto ei reistaile ja on uusi, ystäviä on. Puolison talossa elämme tilavasti hyvällä sijainnilla.

Onko muita, jotka hylkäävät sen stigman että työttömyys on pelkkää hirveää leipäjonossa kykkimistä ja ankeutta yksiössä?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyt kokkarepiirit yrittävät pakottaa sitä ajatusta että se on hirveää kärsimystä ja häpeä, vaikken itse koe asiaa niin. mulla on ihan tuista säästettyjä rahoja pahan päivän varalle, on kiva asunto ja hyvä sosiaalinen elämä. ei lapsia mutta lemmikki. syön terveellisesti joka päivä marjoja, proteiineja, kasviksia, käyn ulkona ja uimassa.

koen, että elämäni on täysin hyvää juuri näin vaikkei ole jotain miljoonapalatsia tai mclarenin hilavitkutinautoa.

Vierailija
2/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra ei nouse tajuttomasti joka vuosi, niin päihteettömänä saa työttömänä kyllä elettyä ihan hyvää, melkein keskiluokkaista elämää Suomessa. Jos vielä vanhemmilta tulee jotain avustusta tai sitten saa perinnön myöhemmin elämässä niin se on melkein se ja sama elintason kannalta käykö töissä vai ei.

Pääasia on, että löytää arkeen jotain järkevää tekemistä. Sen voi jokainen itse päättää.

Pahiten kärsii työttömänä jos on päihdekoukussa koska silloin joka penni menee alkoon tai aineisiin, ja ehkä sekään ei riitä jolloin mieliala alkaa heittelemään. Paras päätös mitä voi tehdä vähävaraisena tai työttömänä on yrittää raitistua. Itse onnistuin pääsemään alkoholiriippuvuudesta eroon 11 vuoden jälkeen. Ja tuolloin olin ihan töissä. Ryyppyputki perjantaista sunnuntaihin, ja maanantaina töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehut, ettei häritse, kun elät työssäkäyvän puolison talossa. On sulla otsaa. Tule sitten kehumaan, kun elät lastesi kanssa keskenään sinun kustantamassa asunossa.

Vierailija
4/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät ymmärrä että työttömätkin ovat aika suuri kirjo. Ei ole mitään tyypillistä työtöntä. Joissain tapauksissa työtönkin voi olla moninkertaisesti rikkaampi rahallisesti kuin joku 30 vuotta työelämässä ollut toimihenkilö. Tai sitten se toimihenkilö voi itse päätyä ennenaikaisesti työttömäksi vaikka mistä syistä. Eikä hän joudu leipäjonoissa värjöttelemään.

Monilla on liian mustavalkoinen kuva elämästä. Tässä maassa on paljon kurjuutta ja köyhyyttä, mutta on sitä muillakin kun työttömillä. Töissäkäyvän tai eläkeläisen rahatilannekin voi olla huonompi kuin työttömän. Minä olen ollut niin pienituloinen eläkeikäni alussa että työtönkin on saanut minua enemmän rahaa kuussa. Vasta perintö on myöhemmin tasannut elämää siten etten joudu koko vanhuutta kituuttamaan.

Vierailija
5/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut, velaton on vapaa nyky-yhteiskunnan työläisorjuudesta. Miten se on orjuutta? Aloitetaan vaikka eläkemaksuista, TyEL/YEL maksaisin mieluusti jos saisi korkoa korolle ilmiön itselleni vähennettyvä valtion varainhoitopalkkiolla, vaikka 20%. Nyt sen saa eläkeyhtiö, minä elämän loppupuolella ehkä 10v muutaman tonnin eläkettä. Laskutoimitus:  3k€ 12kk 10v = 360k€ josta edelleen verot pois. Keräsin eläkettä 40v, keskimäärin maksoin 400e/kk. Korkoa korolle ilmiönä tämä olisi tehnyt miljoonia! Aidosti olen iloinen puolestasi ja kannustan jatkamaan jos voit. 110k riittää jo aika hyvään vuosituloon työttömyysrahojen päälle. Muille sanon että jos työttömyys on vaikeaa, mene töihin ja maksa velat pois. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot - oppikaa jo hyvänen aika tämä vanha.viisaus.

Vierailija
6/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla arki on oluen ja viinan juontia.

Vierailija
7/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön työnhakija on profiloitu hyvin kapea-alaisesti. Tarvitsee mennä mm johoinkin kuntouttavaan työtoimintaan että "arjen rutiinit sujuu" eikä vaan "syrjäydy".

Samoin työkokeilu on jo sanana naurettava, ellei se koske nuoria joilla ei laisinkaan kokemusta muusta kuin koulun tet-jaksoilta.

Vierailija
8/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, velaton on vapaa nyky-yhteiskunnan työläisorjuudesta. Miten se on orjuutta? Aloitetaan vaikka eläkemaksuista, TyEL/YEL maksaisin mieluusti jos saisi korkoa korolle ilmiön itselleni vähennettyvä valtion varainhoitopalkkiolla, vaikka 20%. Nyt sen saa eläkeyhtiö, minä elämän loppupuolella ehkä 10v muutaman tonnin eläkettä. Laskutoimitus:  3k€ 12kk 10v = 360k€ josta edelleen verot pois. Keräsin eläkettä 40v, keskimäärin maksoin 400e/kk. Korkoa korolle ilmiönä tämä olisi tehnyt miljoonia! Aidosti olen iloinen puolestasi ja kannustan jatkamaan jos voit. 110k riittää jo aika hyvään vuosituloon työttömyysrahojen päälle. Muille sanon että jos työttömyys on vaikeaa, mene töihin ja maksa velat pois. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot - oppikaa jo hyvänen aika tämä vanha.viisaus.

Mietitään paljonko tarvittaisiin työmarkkinatuen eli 695e/kk saamiseen pääomatuloilla. Jos vuodessa 4% osinkotuotto, pitäisi olla noin 210 000€ suuruinen osakesalkku.

Kyllä monella tapaa työttömän elämä on aika helppoa. Tilille tulee vielä tuon lisäksi asumiseen apua. Kun summat ynnää yhteen, pitäisi "luonnontilassa" olla joku yli 300 tonnin osakesalkku. Kuinka monella suomalaisella sellainen on?

Vierailija
9/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus haiskahtaa keksityltä ja olen pahoillani jos olen väärässä. Perustelen: Jos joku olisi sujut työttömyyden kanssa ei tarvisi tehdä näitä " onko muita" aloituksia. 

Työttömyys ei oo mitää juhlaa, vaikka moni niin kuvitteleeki. A: kokoajan pitää keksiä jotain. B. Koko elämä kärsii koska jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ja joutuu aina selitellä kaikille mitä oikein duunailee.

Omavaraisuus ja työttömyys taas on 2 ihan eri asiaa, tai että ei halua elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan, mutta sillonkin ihmisellä kyllä on oltava jtn tekemistä, ei ihmistä oo viritetty vaan makoilemaan, siinä tulee hulluksi jos ei ole arki edes jtnkin koordinoitua.

Vierailija
10/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan haittaisi, jos olisi elättäjä ja satojen tuhansien säästöt :D 

Kokeilepa itse elää rutiköyhänä kohta täysi-ikäistyvän opiskelevan lapsen kanssa "liian kalliissa" vuokrakaksiossa. Ei paljoo naurata.

Vierailija
11/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön työnhakija on profiloitu hyvin kapea-alaisesti. Tarvitsee mennä mm johoinkin kuntouttavaan työtoimintaan että "arjen rutiinit sujuu" eikä vaan "syrjäydy".

Samoin työkokeilu on jo sanana naurettava, ellei se koske nuoria joilla ei laisinkaan kokemusta muusta kuin koulun tet-jaksoilta.

Joo, mietin samaa. Olen ollut valtiolla ylempänä asiantuntijana 19 vuotta ja valitettavasti tässä kunnassa rahoitus on niin tiukalla että työt menivät.

Ensimmäinen juttu mitä TE-palveluilla oli tarjolla oli jotain "työkokeilua". Anteeksi vaan, mutta ehdottaja itse oli ehkä tyttäreni ikäinen ja itse kokeilemassa työelämää ikänsä perusteella. Vaikea siinä oli olla naama peruslukemilla.

Vierailija
12/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus haiskahtaa keksityltä ja olen pahoillani jos olen väärässä. Perustelen: Jos joku olisi sujut työttömyyden kanssa ei tarvisi tehdä näitä " onko muita" aloituksia. 

Työttömyys ei oo mitää juhlaa, vaikka moni niin kuvitteleeki. A: kokoajan pitää keksiä jotain. B. Koko elämä kärsii koska jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ja joutuu aina selitellä kaikille mitä oikein duunailee.

Omavaraisuus ja työttömyys taas on 2 ihan eri asiaa, tai että ei halua elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan, mutta sillonkin ihmisellä kyllä on oltava jtn tekemistä, ei ihmistä oo viritetty vaan makoilemaan, siinä tulee hulluksi jos ei ole arki edes jtnkin koordinoitua.

Provohan tämä on ihan selvästi. Ihan typerä aloitus.

Vierailija
13/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän työttömyydessä työn puute häiritse vaan rahan puute. Sulla ei rahan puutetta ole joten tietenkin elämäsi on kivaa. 

Vierailija
14/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän vähällä ihminen tulee toimeen ja on tyytyväinen elämäänsä, kun arki ei ole päihteiden täyttämää.

t. työtön

Vierailija
15/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole keksitty, eikä mulla ole mitään motiivia leuhkia tai keksiä tällaista. Ellet jotenkin ajattele että yritän vähätellä monien työttömien ahdinkoa?

Tiedän, että moni työtön on ahdingossa. Tuttuni on työtön joka on ahdingossa ja olen avustanut häntä rahallisesti.

Ketjun ainoa pointti oli, etteivät kaikki työttömät ole jossain kärsimyksen kiirastulessa ja tarvitsevat jotain poliittista ohjausta. Minun elämänlaatuni ainakin on erinomaista työttömänäkin.

Vierailija
16/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä monella tapaa työttömän elämä on aika helppoa. Tilille tulee vielä tuon lisäksi asumiseen apua. Kun summat ynnää yhteen, pitäisi "luonnontilassa" olla joku yli 300 tonnin osakesalkku"

Kyllå se näin on. Kannatan tästä syystä perustuloa. Toinen on lapsilisät, ne pitäisi valtion rahastoida lapsille ja saa ne käyttöönsä kun täyttää 18v.  Vamhemmat oppivat elämään ilman lapsilisääkin, annetaan lapsille hyvä startti elämään, kun tilille napsahtaa 50k€. Sillä ja vakituisella työpaikalla saa jo talon alun.

Vierailija
17/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietitään paljonko tarvittaisiin työmarkkinatuen eli 695e/kk

Työmarkkinatuki on kylläkin 595 e kuukaudessa. Tuon päälle et saa mitään muuta tukea, jos asut omistamassasi asunnossa ja tilillä on säästöjä.

Vierailija
18/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata edes enää hävetä että ollaan loisia. Surkeata porukkaa.

Vierailija
19/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eivät kaikki jää "yhteiskunnan ulkopuolelle" työttömänä. kyllä monella on työttömänäkin lapsia, ystäviä, harrastuspiirejä, omaisuutta ja mielekästä tekemistä.

työtön ei ole synonyymi syrjäytyneelle tai köyhälle.

Vierailija
20/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehut, ettei häritse, kun elät työssäkäyvän puolison talossa. On sulla otsaa. Tule sitten kehumaan, kun elät lastesi kanssa keskenään sinun kustantamassa asunossa.

En ole tuo kelle vastaat, mutta ei niitä lapsia kiinnosta kuka sen asunnon tai talon maksaa, eivätkä he sitä edes tajua, vaan se että siellä on turvallisia aikuisia jotka rakastavat heitä.