Muita, jotka ovat ihan onnellisia työttömänä eikä arki tunnu tervanjuonnilta?
On pari lasta josta toinen ekaluokkalainen ja toinen taapero, joiden kanssa saa helposti vaikka koko päivän kulumaan. On mukiinmenevä puoliso joka välillä nalkuttaa tai riitelee mutta pääosin tullaan hyvin toimeen. Työmarkkinatuen ohella on noin viisi vuotta sitten saatua perintöä jäljellä 110 tonnia, joka tuli omakotitalon myynnistä jaettuna kahdelle perilliselle.
Ei päihteitä, ei merkittävämpiä terveysongelmia, harrastuksia on, lomia on, auto ei reistaile ja on uusi, ystäviä on. Puolison talossa elämme tilavasti hyvällä sijainnilla.
Onko muita, jotka hylkäävät sen stigman että työttömyys on pelkkää hirveää leipäjonossa kykkimistä ja ankeutta yksiössä?
Kommentit (47)
Itsekin olisin ilman töitä onnellinen, raha vain estää. Harrastuksia on paljon, ehtisin tekemään vielä lapsiakin, nyt arjessa on liikaa kuormitusta, jotta jaksaisin työt ja lapset.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus haiskahtaa keksityltä ja olen pahoillani jos olen väärässä. Perustelen: Jos joku olisi sujut työttömyyden kanssa ei tarvisi tehdä näitä " onko muita" aloituksia.
Työttömyys ei oo mitää juhlaa, vaikka moni niin kuvitteleeki. A: kokoajan pitää keksiä jotain. B. Koko elämä kärsii koska jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ja joutuu aina selitellä kaikille mitä oikein duunailee.
Omavaraisuus ja työttömyys taas on 2 ihan eri asiaa, tai että ei halua elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan, mutta sillonkin ihmisellä kyllä on oltava jtn tekemistä, ei ihmistä oo viritetty vaan makoilemaan, siinä tulee hulluksi jos ei ole arki edes jtnkin koordinoitua.
Nykyisin hyviin tapoihin kuuluu ymmärtää olla kysymättä mitään töistä tai lomista.
Vierailija kirjoitti:
Unohtui salkun teoreettinen summa viestistäni #24. Se voisi olla 100 tonnia vastasyntyneelle.
Ottaen arvonkehitys huomioon, ja se että se olisi henkilön ainoa sosiaaliturva läpi elämän, valtio säästäisi tässä potentiaalisesti satoja tuhansia euroja PER KANSALAINEN.
Tämä siis olettaen että indeksit kehittyvät edelleen noin 6-7% vuositahtia.
Niinpä, olettaen sitä ja tätä. Perusturva ja muu sote pitäisi olla vakaammalla pohjalla kuin osakekeinottelulta tai pyramidihuijaukselta haiskahtava toiminta/lobbaaminen.
Mitä tulee työttömänä olemiseen, niin sehän on aivan henkilöstä itsestään kiinni. Palkkatyötön ei tarkoita toimetonta tai syrjäytynyttä. Päihdeongelmaiset ovat tietysti hekin eri asia.
Toisekseen, nyky-yhteiskuntaa poliittisin loisineen ei kannata ylläpitää, koska se ei toimi. Täällähän sensuroidaan tai ei kyetä ymmärtämään edes sitä, keiden alkuperäiskieltä täällä puhutaan tai ketkä olivat alkuperäisiä suomeja ja vast. Siis hampaat irvessä ylläpitämään tällaista identiteettiparasiitti-hourulaa, jolla ei ole missään mielessä puhtaat jauhot pussissa tai mikäliesukupuolivituissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yli nelikymppinen työtön, alkoholia en ole käyttänyt 20 vuoteen, tupakkaa en ole ikinä polttanut. Päihteisiin menee siis 0 euroa kuukaudessa. Alaikäisiä lapsia on ja asumme velattomassa asunnossa. Olen ollut ennen työttömyyttä pitkään töissä.
Lisään tähän vielä, että missä tahansa jos asioin (esim. lääkärissä) ja jos kysytään "missä työpaikassa olet?" ja vastaan olevani työtön, niin jokaisella leuat loksahtavat auki. Kukaan ei pysty peittämään hämmästystään. Olen päätellyt, että tämä johtuu siitä, etten näytä "työttömältä". Työttömät mielletään jotenkin kai sitten ihan erilaisiksi kuin minä. Eli kyllä ihmisillä on vahvassa mielikuvat työttömistä ja heidän olemuksestaan tai miten he viettävät elämäänsä.
Vasta kävin yksityisellä hammaslääkärillä. Ihmettelin miksi esitietokaavakkeessa kysyttiin työpaikkaa. En ole kolmeen vuoteen töitä tehnyt.
Kyllä minä ainakin haluan taas jonkun uuden työpaikan itselleni ennemmin kuin olisin vuosikausia kotona!
Työ tuo kuitenkin sisältöä ja vaihtelua elämään ja ehkä merkityksellisyyttäkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin haluan taas jonkun uuden työpaikan itselleni ennemmin kuin olisin vuosikausia kotona!
Työ tuo kuitenkin sisältöä ja vaihtelua elämään ja ehkä merkityksellisyyttäkin.
Saahan sitä haluta. Mutta minkäs teet, jos valinta ei kohdistu sinuun.
Ap kyllä kertoi elävänsä leveästi miehensä ja perinnön avulla, ei tukien. Samaa sanoi joku muukin. Vajaalla kuudellasadalla kuussa hyvin harva elelee leveästi. Työttömyystuki on pieni, ei todellakaan liian suuri.