Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, jotka ovat ihan onnellisia työttömänä eikä arki tunnu tervanjuonnilta?

Vierailija
15.07.2025 |

On pari lasta josta toinen ekaluokkalainen ja toinen taapero, joiden kanssa saa helposti vaikka koko päivän kulumaan. On mukiinmenevä puoliso joka välillä nalkuttaa tai riitelee mutta pääosin tullaan hyvin toimeen. Työmarkkinatuen ohella on noin viisi vuotta sitten saatua perintöä jäljellä 110 tonnia, joka tuli omakotitalon myynnistä jaettuna kahdelle perilliselle.

Ei päihteitä, ei merkittävämpiä terveysongelmia, harrastuksia on, lomia on, auto ei reistaile ja on uusi, ystäviä on. Puolison talossa elämme tilavasti hyvällä sijainnilla.

Onko muita, jotka hylkäävät sen stigman että työttömyys on pelkkää hirveää leipäjonossa kykkimistä ja ankeutta yksiössä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla onkin perintöä, työssäkäyvä puoliso ja asutte puolison talossa. Vähän eri tilanne se on elää työmarkkinatuella ja asumistuella. Tietysti silläkin elää mutta hiukan ankeammin. 

Vierailija
22/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yli nelikymppinen työtön, alkoholia en ole käyttänyt 20 vuoteen, tupakkaa en ole ikinä polttanut. Päihteisiin menee siis 0 euroa kuukaudessa. Alaikäisiä lapsia on ja asumme velattomassa asunnossa. Olen ollut ennen työttömyyttä pitkään töissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän sama tilanne kuin ap:lla, puolisoa tosin ei ole, asun ihan itse maksamassani velattomassa talossa. Sain perintöä ja irtisanouduin työstäni. En ilmoittautunut työttömäksi vaan olen vapaa ja elelen ihan omillani, en hakenut mitään tukia, en edes ansiopäivärahaa johon olin silloin oikeutettu. En pitkästy enkä ahdistu vaan nautin elämästä ja siitä että saan tehdä tai olla tekemättä kaikella ajallani ihan mitä itse haluan.

Vierailija
24/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä monella tapaa työttömän elämä on aika helppoa. Tilille tulee vielä tuon lisäksi asumiseen apua. Kun summat ynnää yhteen, pitäisi "luonnontilassa" olla joku yli 300 tonnin osakesalkku"

Kyllå se näin on. Kannatan tästä syystä perustuloa. Toinen on lapsilisät, ne pitäisi valtion rahastoida lapsille ja saa ne käyttöönsä kun täyttää 18v.  Vamhemmat oppivat elämään ilman lapsilisääkin, annetaan lapsille hyvä startti elämään, kun tilille napsahtaa 50k€. Sillä ja vakituisella työpaikalla saa jo talon alun.

Mietitään loogisesti, paljonko valtio säästäisi sillä ettei ihmiselle lapata tukia vuosikymmenestä toiseen, vaan laitetaan ainoastaan hajautettu indeksisalkku tämän nimiin, jota ei ole lupa myydä (pysyvästi jäädytetty, riippumatta arvon kehityksestä).

Sehän maksaa itsensä takaisin jo siihen mennessä kun lapsi on täysi-ikäinen. Eikä tarvita lapsilisiä, toimeentulotukia, asumistukia, ei mitään. Se kasvaa aikuisuuteen mennessä sen kokoiseksi, että sen tuotoilla kyllä maksaa minimitason elämisen ja ruuat Helsingissäkin.

Toinen vaihtoehto on se että valtio ottaa velkaa hamaan tappiin ja jakaa velkarahaa kansalaisille. Kumpi on järkevämpää?

Vierailija
25/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui salkun teoreettinen summa viestistäni #24. Se voisi olla 100 tonnia vastasyntyneelle.

Ottaen arvonkehitys huomioon, ja se että se olisi henkilön ainoa sosiaaliturva läpi elämän, valtio säästäisi tässä potentiaalisesti satoja tuhansia euroja PER KANSALAINEN.

Tämä siis olettaen että indeksit kehittyvät edelleen noin 6-7% vuositahtia.

Vierailija
26/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus haiskahtaa keksityltä ja olen pahoillani jos olen väärässä. Perustelen: Jos joku olisi sujut työttömyyden kanssa ei tarvisi tehdä näitä " onko muita" aloituksia. 

Työttömyys ei oo mitää juhlaa, vaikka moni niin kuvitteleeki. A: kokoajan pitää keksiä jotain. B. Koko elämä kärsii koska jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ja joutuu aina selitellä kaikille mitä oikein duunailee.

Omavaraisuus ja työttömyys taas on 2 ihan eri asiaa, tai että ei halua elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan, mutta sillonkin ihmisellä kyllä on oltava jtn tekemistä, ei ihmistä oo viritetty vaan makoilemaan, siinä tulee hulluksi jos ei ole arki edes jtnkin koordinoitua.

eivät kaikki jää "yhteiskunnan ulkopuolelle" työttömänä. kyllä monella on työttömänäkin lapsia, ystäviä, harrastuspiirejä, omaisuutta ja mielekästä tekemistä.

Näinhän ei saisi sanoa, mutta tyhmähän sitä olisi, jos jättäisi ottamasta 7k/v vaikka muutenkin pärjäisi.

Vierailija
27/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus haiskahtaa keksityltä ja olen pahoillani jos olen väärässä. Perustelen: Jos joku olisi sujut työttömyyden kanssa ei tarvisi tehdä näitä " onko muita" aloituksia. 

Työttömyys ei oo mitää juhlaa, vaikka moni niin kuvitteleeki. A: kokoajan pitää keksiä jotain. B. Koko elämä kärsii koska jää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle ja joutuu aina selitellä kaikille mitä oikein duunailee.

Omavaraisuus ja työttömyys taas on 2 ihan eri asiaa, tai että ei halua elää yhteiskunnan sääntöjen mukaan, mutta sillonkin ihmisellä kyllä on oltava jtn tekemistä, ei ihmistä oo viritetty vaan makoilemaan, siinä tulee hulluksi jos ei ole arki edes jtnkin koordinoitua.

eivät kaikki jää "yhteiskunnan ulkopuolelle" työttömänä. kyllä monella on työttömänäkin lapsia, ystäviä, harrastuspiirejä, omaisuutta ja mielekästä tekemistä.

Joo, jotain on vialla jos on ihan kädetön ja vailla tarkoitusta ilman työelämää.

Vierailija
28/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on ihan selvästi. Ihan typerä aloitus.

Ja mitään perusteita et osaa laittaa sille että tämä on "provoa" tai "tyhmää". Vain ärsytyksesi siitä, että joku voi elää ilman työtäkin mielekästä elämää.

Vierailija
29/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vapaudesta mäkin haaveilen eli jos olisi mahdollisuus en työkkäriin menisi, ei olisi kytättävänä ja kontrollissa eikä joutuisi mihinkään älyttömiin kokeiluihin aj kuntouttaviin = ilmaiseksi työvoimaksi ja ns parempien ihmisten silmissä ihan pohjasakaksi.

Vierailija
30/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yli nelikymppinen työtön, alkoholia en ole käyttänyt 20 vuoteen, tupakkaa en ole ikinä polttanut. Päihteisiin menee siis 0 euroa kuukaudessa. Alaikäisiä lapsia on ja asumme velattomassa asunnossa. Olen ollut ennen työttömyyttä pitkään töissä. 

Lisään tähän vielä, että missä tahansa jos asioin (esim. lääkärissä) ja jos kysytään "missä työpaikassa olet?" ja vastaan olevani työtön, niin jokaisella leuat loksahtavat auki. Kukaan ei pysty peittämään hämmästystään. Olen päätellyt, että tämä johtuu siitä, etten näytä "työttömältä". Työttömät mielletään jotenkin kai sitten ihan erilaisiksi kuin minä. Eli kyllä ihmisillä on vahvassa mielikuvat työttömistä ja heidän olemuksestaan tai miten he viettävät elämäänsä.

Vierailija
31/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kauheutta tuutataan, jotta useampi työtön omaksuisi sen ja kärsisi lisää.

Vierailija
32/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän työttömyydessä työn puute häiritse vaan rahan puute. Sulla ei rahan puutetta ole joten tietenkin elämäsi on kivaa. 

Tämä. Oikeistohan pyrkii leikkaamaan köyhiltä juuri siksi, että se työttömyys olisi kärsimystä. Jos ei kärsi työttömänä, on tavallaan päihittänyt koko pelin. 

Äärettömästi helpommaksi se toki käy jos tukien lisäksi saa tuollaista "avitusta" kuten vaikka isohkon perinnön. Silloin mikään ventovieras taho, virasto tai sosiopaatti yhteiskunnassa ei voi painostaa tai pakottaa sinua tekemään yhtään mitään.

Vierailija
33/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vattu mikä ketju taas 😂 joo, kaikilla työttömällä on se pari miltsii siellä pesämunana. Ihan normi työtön.

Paitsi että ei. Tämäkin aloitus oli nyt jonkun oikeistolaisröllin paska yritys saada ihmiset pehmenemään ajatukselle, että työttömistä pitäisi riistää vielä viimeisetkin tuli verkostot. Sen sijaan kukaan ei luo uusia työpaikkoja ihmisille, joiden työkyky mielenterveyden tai fyysisen terveyden vuoksi on tällä hetkellä jotain muuta kuin optimaalinen.

Vierailija
34/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään ongelmia kuluttaa työttömänä päiviäni. Siitä pitää huolen kaksi alaikäistä lasta ja iso koti. Hoidan lasten kaikki asiat, tuen koulussa, ostan vaatteet, kiertoon pieneksi jääneet, vien lääkäriin, harrastuksiin jne. Lisäksi kodin siivoukseen menee aikaa ja siihen, että ravaa kaupassa ja tekee päivän ruuat. Tämän päälle harrastan omatoimisesti itseäni kiinnostavia asioita. Koko päivä menee näihin. No, on ainakin koti ja lapset hoidettu viimeisen päälle, kun aikaa minulla on. Toki raha on tiukassa, mutta aika ei.

Vierailija
35/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden ainoa mörkö on rahan puute. Jos rahasta ei ole puutetta, silloinhan työttömän on paratiisissa. Ei ole pakko tehdä yhtään mitään, ja silti kaikki ovet ovat auki elämässä. Voi katsella telkkaria kotona tai sitten lähteä Kroatian rannikolle vaikka surffailemaan viikoksi jos siltä tuntuu.

Siinä on yksi syy, miksi tukia ei tulla koskaan nostamaan. Mitä useampi ihminen on riippumaton taloudellisesti, sitä harvempaa on mahdollista hyväksikäyttää mm. halpatyövoimana tai orjatyövoimana.

Vierailija
36/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen vähän että tämäkin postaus on yksi yritys luoda myyttiä työttömistä jotka pärjäävät mainioisti runsailla tukiaisilla eivätkä sen takia vaivaudu nostamaan persoonaansa sohvasta. Veikkaan kuitenkin että jos ne luvatut 100 000 työpaikkaa joskus ilmestyvät niin niihin on aika tavalla tunkua. Sen verran niukkaa on elää kituuttaa satasilla kuussa. Ei voi edes mannä lokkimaan vanhemmille kuten opiskelijat... 

Vierailija
37/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen vähän että tämäkin postaus on yksi yritys luoda myyttiä työttömistä jotka pärjäävät mainioisti runsailla tukiaisilla eivätkä sen takia vaivaudu nostamaan persoonaansa sohvasta. Veikkaan kuitenkin että jos ne luvatut 100 000 työpaikkaa joskus ilmestyvät niin niihin on aika tavalla tunkua. Sen verran niukkaa on elää kituuttaa satasilla kuussa. Ei voi edes mannä lokkimaan vanhemmille kuten opiskelijat... 

Ketkä voi, ketkä ei. Itse tunnen työttömän joka saa isältään tonnin kuussa "ruokaan". Hän sijoittaa ne, käyttää autoon, ja käyttää matkusteluun.

Vierailija
38/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sikäli poikkeuksellisessa asemassa oleva työtön että rahat riittää, olen aikonaan maksanut asunnot ja sijoittanut, ja saanut vielä kotoa apua. Kun muut maksoivat asuntovelkaa, minä vähitellen keräsin osakkeita. Nyt olen perinyt kohtalaisesti. Myös tekemistä riittäisi vuoden jokaiselle päivälle. 

Silti työttömyys on myrkkyä kaltaiselleni ihmiselle joka on aina identifioinut itsensä vähän työn ja aikaansaamisen kautta. Tunnen syvää häpeää ja masennusta vaikka hakemuksissa ja haastatteluissa yritän esittää innostunutta ja eteenpäin katsovaa. 

Ainoa pätemisen aihe enää nykyään on se että jatkan soittelua ja työpaikkojen hakemista. TE-toimisto lakkasi aikoinaan ahdistelemasta kun itse otin useampaan kertaan yhteyttä koulutusmahdollisuuksista ja näytin listaa kaikista paikoista joita olin ehitinyt jo hakea. Eivät varmaan tee mitään hyväkseni, koska intoa on omastakin takaa.

Vierailija
39/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta loistava keskustelu sille että jotakin pitäisi tehdä. Rahaa saa helpomminkin kuin nyt mitä valtio tekee. Esimerkkejä ketjussa on annettu useita, täytyisi saada tämä päättäjille iskostettua, kuka työtön tekee aloitteen esim. Lapsilisistä? 

Vierailija
40/47 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muakaan haittaisi, jos olisi elättäjä ja satojen tuhansien säästöt :D 

Kokeilepa itse elää rutiköyhänä kohta täysi-ikäistyvän opiskelevan lapsen kanssa "liian kalliissa" vuokrakaksiossa. Ei paljoo naurata.

Tällä aloituksellahan haetaan vasn sitä, että työttömät on ilomielin työttömiä ja tuilla elää leveästi. Joten ei kun kurmottamaan lisää vasn. Jotkut tyhmät täällä ei tajua.