Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
21/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän ap:n ajatuksen. Onhan se hullua kutsua ihmisiä satojen kilometrien päästä vain 10min maistraattipyörähdykselle. Mutta jos vieraat ovat samasta kaupungista ja tietävät, että tilaisuus päättyy vihkimisen jälkeen, asiassa ei ole mitään ongelmaa. Eihän sinne ole pakko ykkösiä päälle laittaa, jos se ahdistaa. Minulla ei edes morsiamen roolissa ollut päälläni kuin perusarkivaatteet. 

Vierailija
22/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.

Jos on tarkoitus mennä vihkimisen jälkeen takaisin töihin, niin miksi kutsua vieraita ollenkaan paikalle. Jonkun toisen työpaikka ei ole siinä maistraatin kulmalla ja joutuu ottamaan koko päivän vapaaksi pyörähtääkseen sen muutaman minuutin ei niin kovin juhlallisessa vihkitoimituksessa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän kunnon häissä sattuu ja tapahtuu, vähintään yhden pitää sammua ja kunnon tappelu pitää olla. Lisäpisteitä saa jos paikalle pitää kutsua poliisi tai ambulanssi.

Vierailija
24/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä. 

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."

Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista 

Tämä pari ei asu Suomessa, siksi ei tavaraa. Valmis koti on muualla.

Vierailija
25/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kirkkoon mitään lahjoja viedä?

Vierailija
26/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.

Jos on tarkoitus mennä vihkimisen jälkeen takaisin töihin, niin miksi kutsua vieraita ollenkaan paikalle. Jonkun toisen työpaikka ei ole siinä maistraatin kulmalla ja joutuu ottamaan koko päivän vapaaksi pyörähtääkseen sen muutaman minuutin ei niin kovin juhlallisessa vihkitoimituksessa. 

Suomen laki vaatii, että paikalla tulee olla kaksi täysi-ikäistä todistajaa. Jos sinulle on ongelma tulla paikalle, kerro että jäät mieluummin töihin kuin tulet. Ei se vihkiparin vastuulla ole huolehtia siitä, otatko sinä vapaata vai et. Itse kävin ihan mielelläni vapaapäivänäni todistamassa hyvän ystäväni vihkimistä. 

Vierailija
27/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin ihan tyytyväinen tuollaisiin häihin, mutta en lahjaa veisi. 

Vierailija
28/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kirkkoon mitään lahjoja viedä?

Miksi ei voisi viedä? Tosin nykyisin lahja on yleensä tilisiirto, joten ei tavitse sen kummemmin viedä mitään. 

Vierailija
29/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä. 

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."

Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria. 

Onko se, että juhlapari toivoo (ei pyydä) lahjaksi rahaa tavaran sijasta, röyhkeää sinusta?

Vierailija
30/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet joskus järjestänyt itse häät, ymmärrät että se ei ole halpaa lystiä. Toki kaiken voi tehdä itse ja säästää, mutta nykyään ei osata ja omat ruokahäät järjestäneenä morsiamena sanon että rankkaa oli. Olin enemmän keittiössä ja tarjoilemassa (hääpuvussa) kuin seurustelemassa vieraiden kanssa. Ei kukaan morsian halua sellaisia häitä, missä ei ole itse juhlan keskipiste, siksi toinen vaihtoehto on olla järjestämättä mitään juhlia vihkimisen jälkeen.

Vierailija
31/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin menisin varsinkaan yhtään kauempaa. Lahjaa en myöskään veisi, jotenkin olettaisin ettei sitä kuulukaan viedä kun itse juhlia ei ole? Todistetaan vain heidän vihkiminen.

Vierailija
32/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkiminen on se toimitus ja häät ovat ne juhlat. Jos aviopari ei halua juhlia niin ei kai sitten kutsuttaviltakaan odoteta lahjoja.

Vierailija
33/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!

Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?! 

Ehkä ne,  joille avioliitto sinällään sekä vihkimiseen liittyvä jumalanpalvelushetki ovat tärkeitä.

Sä oot enemmän ruuan ja juoman perässä oleva ahmatti. Syö omaan piikkiis kotona tai mene vaikka lähimpään räkälään hukuttamaan murheesi.

Vierailija
34/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran suunilleen kutsun milloin voi menna maistraatin pihalle WhatsApp viestina. Hyvin suurpiirteinen kutsu. 

No annoin sille kutsulle yhta paljon arvoa ja jatin menematta.

Vierailija
35/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kutsun vieraita siksi, että haluan tarjota heille mahdollisuuden tulla paikalle. Kutsumatta tuleminen olisi tökeröä. Oletan aina, että kutsunsaaja osaa sitten käyttää omaa harkintaansa sen suhteen tuleeko paikalle vai ei. Kutsuhan ei ole mikään velvoite saapua paikalle. 

Vierailija
36/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tällaisiin häihin.

Me ollaan menossa ehkä maistraatissa naimisiin, todistajiksi molempien vanhemmat ja sen jälkeen tietysti jonnekin kunnolla syömään, me tarjotaan. Ei kyllä tulis mieleenkään kutsua ketään ilman, että tarjottaisiin sitten jotain. 

Vierailija
37/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlaäki on jaettu kahtia, toiset tulee pelkkään vihkimiseen ja toisille on bileet vihkimisen jälkeen. Ensimmäiset kutsutaan paikalle vain lahjojen ja kuvien takia, jotta näyttäisi täydemmältä. Budjettisyistä ei kumminkaan haluta tuhlata heihin rahaa joten bileet on Kunnon Väelle.

Vierailija
38/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihkiminen on se toimitus ja häät ovat ne juhlat. Jos aviopari ei halua juhlia niin ei kai sitten kutsuttaviltakaan odoteta lahjoja.

Outo ajattelutapa. Sä varmaan ostat kaikki asiat läheisiltäsi samalla periaatteella? Muijalle nahistunut tulppaani, vastineeksi yhdyntä. Lapselle taskussa nuhraantunut pastilli, vastineeksi vastenmielisesti annettu hali ikävälle tyypille, joka välillä muistaa, enimmäkseen ei ja jota täytyy sanoa isiksi.

Vierailija
39/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kaikilla ei ole rahaa järjestää isoja juhlia tai edes "kahvia ja kakkua"; sekin maksaa kun pitää vuokrata tila, järjestää syötävät, astiat, juomat, koristeet jne

b) eikö tärkeintä ole hääparin päivä? Että päivä/tilaisuus on heidän "näköinen"?

c) jos tällaiseen tilaisuuteen saa kutsun, eiköhän kutsusta käy jo ilmi, ettei mitään "megajuhlia" ole vihkimisen jälkeen tiedossa?

d) ei kai häälahja ole suoraan verrannollinen juhlien suuruuteen?? Vai oikeastiko joku ajattelee, että 200€:n lahjan voi antaa jos hääjuhlat ovat iso ja näyttävä tilaisuus; muutaman kympin lahjan jos on edes pieni kahvitarjoilu; lahjaa ei anneta, jos ei saa edes kahvia?? Sairasta ajattelua.

e) aina voi kieltäytyä kohteliaasti, jos tilaisuus on esim. omana työpäivänä ja itselle liian kaukana.

Vierailija
40/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet joskus järjestänyt itse häät, ymmärrät että se ei ole halpaa lystiä. Toki kaiken voi tehdä itse ja säästää, mutta nykyään ei osata ja omat ruokahäät järjestäneenä morsiamena sanon että rankkaa oli. Olin enemmän keittiössä ja tarjoilemassa (hääpuvussa) kuin seurustelemassa vieraiden kanssa. Ei kukaan morsian halua sellaisia häitä, missä ei ole itse juhlan keskipiste, siksi toinen vaihtoehto on olla järjestämättä mitään juhlia vihkimisen jälkeen.

Niin eli mansikkakakun ja kahvin tarjoaminen vieraille vaikka omassa/vanhempien/kumminnaiman puutarhassa tai muuten kotona on niin ylivoimaista, että mieluummin kannattaa jättää tarjoamatta?

Tai tarjota vieraille kahvi ja pikkuleipä lähimmässä kahvilassa. 

Mitään välimuotoa ei ole kuin pelkkä vihkiminen tai morsian itse kokkaamassa ja tarjoilemassa, älä oikeasti jaksa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä