Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen nai tyylillään. Me hoidamme sen sitten illalla kahden kesken, mitään kimppakivaa emme järjestä. Valitamme valintaamme.
Ei tarvitse valittaa, teette juuri niin kuin tässä on koko ketju yritetty selittää. Ei kutsuta vieraita, jos ei haluta sen parin minuutin vihkimisen lisäksi muuta ohjelmaa.
Jokainen saa kutsua ihan ketä haluaa ja niin paljon kun haluaa. Sinä et sitä määrää.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen vielä naimisiin, en haluaisi järjestää mitään juhlia. Olen silti melko varma, että läheiset perheenjäsenet ja ystävät ilahtuisivat jos kutsuisin heidät todistamaan vihkimistä maistraattiin (emme kuulu kirkkoon). Olen myös melko varma siitä että kukaan ei pöyristyisi juhlien puutteesta. Kummallinen ajatuskin.
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.
Meillä oli tällainen vihkiminen, mutten sanoisi niitä hääjuhliksi. Emme esittäneet mitään kovinkaan formaaleja kutsuja kenellekään, pyytäneet pukeutumaan hienosti tai tuomaan lahjoja. Pari ystävää tuli maistraattiin seuraksi, sitten mentiin meille syömään ja pelaamaan lautapelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen vielä naimisiin, en haluaisi järjestää mitään juhlia. Olen silti melko varma, että läheiset perheenjäsenet ja ystävät ilahtuisivat jos kutsuisin heidät todistamaan vihkimistä maistraattiin (emme kuulu kirkkoon). Olen myös melko varma siitä että kukaan ei pöyristyisi juhlien puutteesta. Kummallinen ajatuskin.
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.Muistaisitko myös mainita kutsussa, että ei lahjoja?
Minusta tuollainen asia on aikuisen ihan itse päätettävissä. En koe tarpeelliseksi joka asiassa ohjata aikuista kädestä pitäen. Jos joku haluaa tuoda lahjan, tuokoon. Jos ei halua, jättäköön tuomatta. Jokaisen oma valinta, joka onnistuu ilman, että asiasta erikseen annetaan ohjeita.
t. eri
Nuo tuo nyt on vain sivistymättömyyttä ja paskan nakin jättämistä vieraille. Toivo lahjaa tai rahaa tai sano ettet halua mitään, se on reilumpaa ja selkeämpää.
Nuo tuo nyt on vain sivistymättömyyttä ja paskan nakin jättämistä vieraille. Toivo lahjaa tai rahaa tai sano ettet halua mitään, se on reilumpaa ja selkeämpää.
Niin, onhan se tosiaan paska nakki, että ihan joutuu omia aivoja käyttämään ja itse tekemään päätöksiä. Kyllä on kamala elämä sinulla, kun tuollaiseen hirvittävään vastuuseen joudut :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
No sinä ihme näköjään haluat, kun kerroit meneväsi, jos kyseessä on läheinen. Jännää kyllä, myös muilla ihmisillä voi olla läheisiä, jotka ajattelevat samoin kuin sinä.
Enkä sanonut haluavani? Sanoin että menen, jos on oikeasti läheinen. Haluamisesta en maininnut mitään.
///
Mulla ei ole suvussa asseja, joten kaikkea ei tarvitse vääntää heille rautalangasta. Hyvin ovat osanneet valita itse tuovatko lahjoja vai eivät. Eihän sitä työelämässäkään pärjää, jos ei itse osaa tehdä päätöksiä, vaan odottaa aina jotain ulkopuolelta tulevaa ohjetta ennen kuin voi tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
No sinä ihme näköjään haluat, kun kerroit meneväsi, jos kyseessä on läheinen. Jännää kyllä, myös muilla ihmisillä voi olla läheisiä, jotka ajattelevat samoin kuin sinä.
Enkä sanonut haluavani? Sanoin että menen, jos on oikeasti läheinen. Haluamisesta en maininnut mitään.
Tuossa sulle pilkku nussittavaksi: ,
Antoisia hetkiä teille kahdelle. PUS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kovin oikeasti läheisiä ole, jos et halua mennä, vaan menet vasten tahtoasi. Oikeasti läheisen tilaisuuteen ihan haluaa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole pilkunviilaamisesta vaan siitä että sinä ymmärsit tahallasi täysin väärin. Vai etkö tosiaan ymmärrä, että ihmiset tekevät joskus asioita joita eivät erityisemmin halua tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.Meillä oli tällainen vihkiminen, mutten sanoisi niitä hääjuhliksi. Emme esittäneet mitään kovinkaan formaaleja kutsuja kenellekään, pyytäneet pukeutumaan hienosti tai tuomaan lahjoja. Pari ystävää tuli maistraattiin seuraksi, sitten mentiin meille syömään ja pelaamaan lautapelejä.
Tämähän on hurjan kiva. Vieraiden kanssa halutaan kuitenkin viettää aikaa. Aivan eri juttu kuin noilla, joiden mielestä hääparin päivän pilaa se, jos pitää muutamaa minuuttia kauemmin puhua vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kovin oikeasti läheisiä ole, jos et halua mennä, vaan menet vasten tahtoasi. Oikeasti läheisen tilaisuuteen ihan haluaa mennä.
Millä perusteella väität tietäväsi mitä kaikki muut haluavat? Me ihmiset ollaan kuule hyvin erilaisia. Niin läheistä ihmistä ei olekaan, että erityisesti tahtoisin mennä vihkimistilaisuuteen. Tähän joukkoon luen myös itseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole pilkunviilaamisesta vaan siitä että sinä ymmärsit tahallasi täysin väärin. Vai etkö tosiaan ymmärrä, että
No en tosiaan ymmärrä, että kutsut läheisiksi ihmisiä, joiden vihkitilaisuuteen et edes halua mennä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus. Olen törmännyt samaan ilmiöön. Kun se rahattomuuskaan ei oikeasti ole se ongelma, koska vihkipari voisi hyvin ilmoittaa kutsussa että vihkimisen jälkeen on esim jostain ravintolasta varattu pöytä mihin vieraat ovat kutsutut syömään ja juhlimaan omakustanteisesti niin halutessaan.
Tai tosiaan edes kahvilaan kakulle ja teelle. Mutta ei mitään, se on kyllä tylyistä tylyintä ja aika käsittämätöntä minunkin mielestäni.
Halutaan vieraat paikalle mutta ei haluta heidän kanssaan juhlia omaa päivää. Ei mitään logiikkaa.
No minusta kyllä omakustanteinen juhla on tökerö. Pelkkä vihkiminen ok, mutta jos yhdistyisi tuollaiseen juhlaan, jättäisin molemmat välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella väität tietäväsi mitä kaikki muut haluavat? Me ihmise
Elämänkokemuksella. Sillä, joka alkoi noin 40 vuotta ennen sinun syntymääsi. Nyt en jaksa enempää leikkiä tätä vänkäämisleikkiä. Omien tenavien kanssa sai sitä lajia ihan tarpeeksi aikoinaan, kun koettivat olla niin kovin nohevia ja nokkelia.
Vierailija kirjoitti:
///
Mulla ei ole suvussa asseja, joten kaikkea ei tarvitse vääntää heille rautalangasta. Hyvin ovat osanneet valita itse tuovatko lahjoja vai eivät. Eihän sitä työelämässäkään pärjää, jos ei itse osaa tehdä päätöksiä, vaan odottaa aina jotain ulkopuolelta tulevaa ohjetta ennen kuin voi tehdä mitään.
Työelämä ja juhliin liittyvät kulttuuriset odotukset ovat hyvin eri asia. Valtaosa ihmisistä pitää lahjojen antamista normaalina, kun kutsu häihin tulee. Hyvin vakiintunut tapa nykyään on esittää lahjatoive tai kertoa erikseen, jos lahjoja ei halua.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini sai kutsun poikansa vihkiäisiin, sieltä menivät johonkin ravintolaan ja vieraiden piti itse maksaa oma ruokansa.
Kun mikään ei kelpaa... Mikä ulina olisi ollut jos ei olisi kutsuttu tai olisi kutsuttu pelkästään vihkitilaisiuteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
///
Työelämä ja juhliin liittyvät kulttuuriset odotukset ovat hyvin eri asia. Valtaosa ihmisistä pitää lahjojen antamista normaalina, kun kutsu häihin tulee. Hyvin vakiintunut tapa nykyään on esittää lahjatoive tai kertoa erikseen, jos lahjoja ei halua.
Eivät millään tavalla eri asia. Työelämässäkin on paljon kulttuurisia odotuksia, joita kukaan ei rupea aikuiselle ihmiselle kädestä pitäen neuvomaan, vaan oletus, että aikuinen osaa edes alkeet päätöksenteosta ihan itse. Lahjan antaminen on aina ja kaikissa tilanteissa antajan oma valinta. Vain antajan, ei kenenkään muun. Luki kutsussa mitä tahansa, SINÄ päätät ihan itse annatko lahjaa vai et. Ei ole vaikeaa.
Alan ymmärtää, miksi moni ei halua mennä ollenkaan naimisiin. Teet niin tai näin niin aina on joku nokka nirpallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole pilkunviilaamisesta vaan siitä että sinä ymmärsit tahallasi t
Miten vihkitilaisuus määrittelee sinusta jo kaikkia läheisiä ihmissuhteitakin? Tottahan toki minä menin vanhimman ystäväni vihkimistilaisuuteen koska se oli hänelle tärkeää ja tein parhaani ollakseni hyvä häävieras siinä missä muutkin. Ei se mitenkään liity siihen, halusinko olla siellä vai en.
Minä haluan. Jos pitää valita, menen ennemmin pelkkään vihkimiseen kuin pelkkiin juhliin. En viihdy pönöttämässä pöydässä, josta en tunne käytännössä ketään enkä ole oikein smalltalk ihmisiä. Vihkitilaisuudessa saa istua rauhassa ja kuunnella usein koskettavaakin puhetta. Etenkin kirkollisessa vihkimisessä taitava pappi saa luotua kauniin tunnelman puheellaan.