Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
461/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin. 

Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁

Meillä kävi kerran niin että kaikkia ei kutsuttu itse vihkikirkkoon ja kokoporukka kutsuttiin juhliin kuitenkin. Jäi hiukka vajaa olo kun itse pääasia jäi näk

Voi johtua siitä, että kirkko on liian pieni koko porukalle tai on ajateltu vihkimisen olevan intiimi tilaisuus vain kaikkein lähimmille ja juhlien sitten isommalle porukalle. 

Vierailija
462/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että häät ovat hääparin "omat", mutta koko ideahan on juhlistaa avioliittoa ja rakkautta yhdessä omien läheisten ja ystävien kanssa. Tästä seuraa loogisesti oletus, että silloin haluaa tietenkin tehdä sellaisen juhlan jossa myös vieraat viihtyvät eikä kukaan koe olevansa jotenkin epätoivottu tai "pakkovieras".

Ajatus, että hääparin ei tarvitse piitata siitä, että myös vierailla on kivaa, on kyllä aika outo. Miksi edes järjestää silloin juhlia? Ovatko vieraat joillekin vain juhlien rekvisiittaa kuten usein kirkkokin?

Tällä palstalla olen törmännyt ihmisiin, joille häät ovat todella arka paikka. Ne halutaan järjestää, vaikkei toisaalta haluta maksaa mistään vieraiden viihtymistä edistävästä asiasta. Ajatellaan, että häät ovat yksinomaan hääparin juhla, ei heidän tarvitse ajatella vieraitaan. Ja vieraiden täytyy vain olla kiitollisia, kun hä

On nähty sekin että aloitetaan rahan kerjääminen tuntemattomilta jotta voi järjestää häät ja pääsee vähän matkalle. Ei ole yhtään rahaa itsellä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä. 

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista.

Juuri tuon takia en periaatteesta osallistu mihinkään juhlaan, missä käytännössä pitää hankkia lippu osallistumiseksi. Jälkikäteen sitten lasketaan, kuka maksoi ja miten paljon. Jos myydään lippuja juhliin, niin sitten reilusti hinta näkyviin. Kukaan ei voi ennalta tietää, että tarjoilut maksavat 100 eur per nenä. Toisaalta en todellakaan maksaisi oman nelihenkisen perheeni osallistumisesta joihinkin häihin 400 euroa ja kaikki muu päälle. Ihan vaan tiedoksi, että yleensä häät ovat tosi surkeat ja tylsät juhlat. Ihan sama, millaisilla superlatiiveilla niitä hehkutetaan. 

Vierailija
464/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin. 

Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁

Meillä kävi kerran niin että kaikkia ei kutsuttu itse vihkikirkkoon ja kokoporukka kutsuttiin juhliin kuitenkin. Jäi hiukka vajaa olo kun itse pääasia jäi näk

Eikös sen vihkimisen pitänyt ollla ihan turha osuus, johon ei kannata edes vaivautua paikalle? Sitähän tässä on monta sivua jauhettu, että miksi kutsutaan vihkimiseen, kun se on vain parin minuutin juttu jne jne. Ja nyt sitten ei kelpaakaan, että jätetään kutstumatta vihkimiseen. Kyllä on vaikeaa!

Vierailija
465/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihkimiseen kutsuttiin pakollisen Sirkka-tädit jne. jotka olisivat vetäneet herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos kutsua ei olisi kuulunut. Juhliin sitten vain ne, jotka oikeasti haluttiin paikalle. 

Aika paha, mä kyllä tulkitsisin jos juhliin ei kutsuttaisi, etten ole tervetullut. Ei kai sinne pelkkään vihkitilaisuuteen tarvitse viedä sitten lahjoja. Nehän yleensä kerätään siellä juhlissa. Ekaa kertaa kuulen tällaisesta. Aika hemmetin monet häät olen ehtinyt +50 ikään nähdä. Suomalaiset ovat kyl

Olenkin ollut vain kivoissa juhlissa ja tietysti olen halunnut viedä myös kunnon lahjan. Raha ei ole minulle kynnyskysymys. Se on asia millä haluan ilahduttaa läheisiäni ja toivon ja panostan siihen, että on mieleinen. 

Vierailija
466/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kerran niin että kaikkia ei kutsuttu itse vihkikirkkoon ja kokoporukka kutsuttiin juhliin kuitenkin

Se kirkko on kaikkea muuta kun pieni. Tuntuisi itsestä tyhmältä mennä vihille suuressa kirkossa vain pikkuporukan läsnäollessa. Hukkuuhan ne sinne. Mutta, kukin tyylillään toki.

Vierailija
467/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää, miksi moni ei halua mennä ollenkaan naimisiin. Teet niin tai näin niin aina on joku nokka nirpallaan. 

Höpö höpö. Kunhan et ihan tarkoituksella yritä loukata vieraitasi. Jos et halua juhlia, et kutsu vieraita. Jos haluat vieraita, vietät edes hieman  aikaa heidän kanssaan. Ohjelmaa ei tarvita eikä tarjoilujen olla kummoisia. Mutta jos kutsut vieraita, pitää sinun kuitenkin ottaa heidätkin huomioon. 

Sori, mutta sinä et ole siinä asemmassa, että voisit sanella minulle, miten minä asiat teen. 

Vierailija
468/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirkko on kaikkea muuta kun pieni. Tuntuisi itsestä tyhmältä mennä vihille suuressa kirkossa vain pikkuporukan läsnäollessa. Hukkuuhan ne sinne. Mutta, kukin tyylillään toki.

Hukkuu? Ei meillä ainakaan kirkossa vettä ole. 

Vierailija
469/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työkaveri meni naimisiin. Olimme silloin työkavereita. 1,5 v puhui lähes päivittäin tulevista häistään.

Oli jakanut vieraat 3 osaan ja eka pyydettiin vain kirkkoon. Kysyin miksi. Sanoi tulee niin kalliiksi. Kerroin eihän se ole edes kutsumista, kun pyytää vain kirkkoon.

Tuli kutsujen aika, sain kutsun, vain kirkkoon. Ilmoitin minulla on jo muuta menoa, josta tietty harmistui, kun minun olisi pitänyt varata päivä. 

Vierailija
470/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan ymmärtää, miksi moni ei halua mennä ollenkaan naimisiin. Teet niin tai näin niin aina on joku nokka nirpallaan. 

Höpö höpö. Kunhan et ihan tarkoituksella yritä loukata vieraitasi. Jos et halua juhlia, et kutsu vieraita. Jos haluat vieraita, vietät edes hieman  aikaa heidän kanssaan. Ohjelmaa ei tarvita eikä tarjoilujen olla kummoisia. Mutta jos kutsut vieraita, pitää sinun kuitenkin ottaa heidätkin huomioon. 

Nimeomaan HIEMAN vietetään aikaa. Eli vaihdetaan pari sanaa vihkimisen jälkeen ja sitten kaikki menevät tahoilleen. Ei hääpari ole mikään ohjelmatoimisto, jonka täytyy vastata vieraista aamusta iltaan. Jos tulet pelkkän vihkimisen sisältävään tilaisuuteen, toimit sen mukaisesti etkä ulise. 

Vierailija
471/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

///

Kukin tyylillään, mutta kuitenkin piti arvostella toisia ja haukkua vajaaksi, kun ei mennytkään sinun tyylilläsi.

Ps Älä tunge päätä ehtoollisviinitonkkaan niin et huku kirkossa

Vierailija
472/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen työkaveri meni naimisiin. Olimme silloin työkavereita. 1,5 v puhui lähes päivittäin tulevista häistään.

Oli jakanut vieraat 3 osaan ja eka pyydettiin vain kirkkoon. Kysyin miksi. Sanoi tulee niin kalliiksi. Kerroin eihän se ole edes kutsumista, kun pyytää vain kirkkoon.

Tuli kutsujen aika, sain kutsun, vain kirkkoon. Ilmoitin minulla on jo muuta menoa, josta tietty harmistui, kun minun olisi pitänyt varata päivä. 

Kai annoit lahjan silti vaikket nyt päässyt?

Vierailija
473/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista.

Häävieraan EI KUULU maksaa häihin osallistumisestaan. Vieras tuo sen lahjan minkä tuo tai sitten ei tuo. Vieraita kutsutaan juhlaan sen takia että heille halutaan tarjota juhla. Jos ei ole varaa kestitä vieraitaan niin on hyvä jättää vieraat kutsunatta. 

Koettakaa nyt päästä yli siitä, että on järjästettävä juhla teidän haluamallanne tavalla. Jos ette halua olla läsnä pelkässä vihkimisessä, joka nyt on tässä se tärkein asia,  niin olkaa osallistumatta sitten.

Vierailija
474/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi kerran niin että kaikkia ei kutsuttu itse vihkikirkkoon ja kokoporukka kutsuttiin juhliin kuitenkin

Mä ajattelen häälahjarahojen maksamisen olevan sen verran intiimiä hommaa, että en tohdi ollenkaan.

Vierailija
475/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaksissa huonoissa häissä ja molemmat parit päätyivät nopeasti eroon.

Ensimmäisissä häissä tarjottiin ensin kakkukahvit. Ruokailun alkamista venytettiin niin myöhään, että parivuotiaan lapsen vanhempina jouduimme lähtemään nälissämme kotiin syömään ja laittamaan lasta nukkumaan. En ole koskaan aiemmin ollut häissä, joka alkaa kahvitarjoilulla ja ruoka on yhdeksältä.

Toisissa häissä taas vahdittiin jokaista suupalaa. Mm sulhasen kummitädille ei annettu lainkaan ruokaa, koska hänen miehensä otti kahden edestä. Sieltäkin läksimme kotiin syömään.

Ja näin vältämme " huonot häät" kun läheiset kutsutaan seuraamaan vihkimistä. Tilaisuuden jälkeen jokainen saa mennä syömään ja juomaan mitä haluaa ja missä haluaa.

Vierailija
476/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."

Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria. 

Sinä olet röyhkeä. Tuot jonkun alelaarista ostetun pyyhkeen ja pidät itseäsi upeana. Lahja annetaan hyvästä sydämestä. Sinulla ei ole sellaista.

Jos ei pyydettäisi ra

Mistä sinä tiedät, miten täydestä sydämestä se alelaarin pyyhe on annettu? Kerrot asenteellasi paljon itsestäsi, mutta vähän edellisestä. 

eri. 

Vierailija
477/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimeomaan HIEMAN vietetään aikaa. Eli vaihdetaan pari sanaa vihkimisen jälkeen ja sitten kaikki menevät tahoilleen. Ei hääpari ole mikään ohjelmatoimisto, jonka täytyy vastata vieraista aamusta iltaan. Jos tulet pelkkän vihkimisen sisältävään tilaisuuteen, toimit sen mukaisesti etkä ulise. 

Ei vieraskaan ole mikään bridezillan ilmainen instarekvisiitta.

Vierailija
478/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totaalinen virhe tuollainen. Vähintään kahvitus on oltava, muuten ei tosiaan sitten kutsuta vieraita. 

Kahvituksen saa kirkon puolelta ilmaiseksi

T. Suntio

Vierailija
479/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on väittänyt, että olisi? Muistaakseni aika moneen kertaan on sinullekin kerrottu, että vihkitilaisuuteen osallistuminen on täysin vapaaehtoista. 

Vierailija
480/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

///

No kuka hullu nyt MAKSAISI siitä, että sinä tulet paikalle? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi