Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin.
Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁
Lukiko kutsussa tervetuloa vihkitilaisuuteen? Jos ei, silloinhan kutsu oli muotoiltu oikein ja ongelma oli vain, että sinä pöljä et erota häitä ja vihkimistä t
Tottakai kutsussa luki asia niin että se vastannut totuutta, en mä muuten olisi asiasta tänne kirjoittanut 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse järjästä keskustelutilaisuuksiasi? Miksi haluat nimenomaan toisten vihkitilaisuuden muuttaa keskustelukerhoksesi?
Äsken juuri selitettiin, miten siellä häissä jutellaan ja seurustellaan. Eli ei seurustella. Miksi kutsua sitten muita kuin muutaman läheisimmän?
Jakamaan sen hetken kun pariskunta lupaa olla toistensa tukena elämänsä myötä-ja vastamäessä?
Tottakai kutsussa luki asia niin että se vastannut totuutta, en mä muuten olisi asiasta tänne kirjoittanut 😂😂
Ei mitenkään tottakai. Yllättävän moni täällä ei tiedä, mikä ero on häillä ja vihkimisellä. Edes aloittaja ei sitä tiennyt. Hän kirjoitti: "Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen"
Ymmärrän että häät ovat hääparin "omat", mutta koko ideahan on juhlistaa avioliittoa ja rakkautta yhdessä omien läheisten ja ystävien kanssa. Tästä seuraa loogisesti oletus, että silloin haluaa tietenkin tehdä sellaisen juhlan jossa myös vieraat viihtyvät eikä kukaan koe olevansa jotenkin epätoivottu tai "pakkovieras".
Ajatus, että hääparin ei tarvitse piitata siitä, että myös vierailla on kivaa, on kyllä aika outo. Miksi edes järjestää silloin juhlia? Ovatko vieraat joillekin vain juhlien rekvisiittaa kuten usein kirkkokin?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että häät ovat hääparin "omat", mutta koko ideahan on juhlistaa avioliittoa ja rakkautta yhdessä omien läheisten ja ystävien kanssa. Tästä seuraa loogisesti oletus, että silloin haluaa tietenkin tehdä sellaisen juhlan jossa myös vieraat viihtyvät eikä kukaan koe olevansa jotenkin epätoivottu tai "pakkovieras".
Ajatus, että hääparin ei tarvitse piitata siitä, että myös vierailla on kivaa, on kyllä aika outo. Miksi edes järjestää silloin juhlia? Ovatko vieraat joillekin vain juhlien rekvisiittaa kuten usein kirkkokin?
No kun ei järjestetä mitään juhlia, vaan on se pelkkä vihkimistilaisuus. Se ei ole mikään juhla.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle idea voi olla tuollainen. Jollekin toiselle idea voi olla vaikkapa saada siunaus yhteiselle liitolle. Silloin ei tarvita muuta kuin kirkollinen vihkiminen, jotka vieraat kutsutaan todistamaan. Jos vieraille ei kelpaa, vieraat jäävät pois. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on ollut ihan normaalia, jo vuosikymmenien jopa satojen ajan että on sitten häät tai hautajaiset tms se yhdessäolo ja sellaistenkin ihmisten tapaaminen joita ei useinkaan näe on tärkeä osa ko tapahtumaa. Aina niissä on ollut jotain syötävää aj juotavaa, kahvit kakkuineen ja suolapaloineen tai kunnon ruoat ruokajuomineen. Surullista jos kaikki perinteet, arvot ja kulttuuri menetetään ja nimitetään vielä hyvien tapojen ja sosiaalisten suhteiden vaalimista ahneudeksi ja törkeydeksi (siis jos vieraat odottavat ja kaipaavat muutakin kuin lahja-automaattina oloa ja seremonian jälkeen juhlapari odottaa että häipyvät heti ja nopeasti kauas pois).
Aika huono perusteella tehdä asiat tietyllä tavalla koska " aina niin on tehty". Pariskunta päättää mitä järjästää ja ketä kutsuu. Kutsutut itse päättää tuleeko vai eikö. Mikä tässä on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Juhlien järjestäminen on niin kallista että tämä voi olla hyvä kompromissi.
Eli ottaa lahjat ja laittaa vieraat taipaleelle?
OK
Vierailija kirjoitti:
Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista.
Häävieraan EI KUULU maksaa häihin osallistumisestaan. Vieras tuo sen lahjan minkä tuo tai sitten ei tuo. Vieraita kutsutaan juhlaan sen takia että heille halutaan tarjota juhla. Jos ei ole varaa kestitä vieraitaan niin on hyvä jättää vieraat kutsunatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä joku hokee sitä, miten vieraan pitää olla kiinnostunut läheisestään. Miksi hääparin ei tarvitse?
Miten niin ei tarvitse? Sinulleko kiinnostus=kakku ja kahvit?
Kiinnostus on halua viettää aikaa, jutella, huolehtia.. muun muassa. Joskus siihen toki liittyy kahvien tarjoaminen, kohteliaisuutta ja huolenpitoa. Kiitos kun tulitte kaukaa kun kutsuimme.
No aika erikoinen ajattelumalli, jos menet häihin sillä ajatuksella, että hääparin pitää huolehtia sinusta.
Ai? Minusta juhlien järjestäjän vastuulla on tosiaankin huolehtia vieraiden viihtyvyydestä. Siis oikeasti jonkun mielestä näin ei ole??
Tässähän ei nimenomaan järjästetä "juhlia" vaan kutsutaan olemaan läsnä vihkimisessä.
Jos menen vielä naimisiin, en haluaisi järjestää mitään juhlia. Olen silti melko varma, että läheiset perheenjäsenet ja ystävät ilahtuisivat jos kutsuisin heidät todistamaan vihkimistä maistraattiin (emme kuulu kirkkoon). Olen myös melko varma siitä että kukaan ei pöyristyisi juhlien puutteesta. Kummallinen ajatuskin.
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asti on ollut ihan normaalia, jo vuosikymmenien jopa satojen ajan että on sitten häät tai hautajaiset tms se yhdessäolo ja sellaistenkin ihmisten tapaaminen joita ei useinkaan näe on tärkeä osa ko tapahtumaa. Aina niissä on ollut jotain syötävää aj juotavaa, kahvit kakkuineen ja suolapaloineen tai kunnon ruoat ruokajuomineen. Surullista jos kaikki perinteet, arvot ja kulttuuri menetetään ja nimitetään vielä hyvien tapojen ja sosiaalisten suhteiden vaalimista ahneudeksi ja törkeydeksi (siis jos vieraat odottavat ja kaipaavat muutakin kuin lahja-automaattina oloa ja seremonian jälkeen juhlapari odottaa että häipyvät heti ja nopeasti kauas pois).
Aika huono perusteella tehdä asiat tietyllä tavalla koska " aina niin on tehty". Pariskunta päättää mitä järjästää ja ketä kutsuu. Kutsutut itse päättää tuleeko vai eikö. Mikä tässä on vaikeaa?
Se, ettei tehdä niin kuin nämä tapojensa orjat tahtovat, vaan toimitaan ihan omalla tavalla. Tapojen orjalla menee pasmat sekaisin, kun vihkitilaisuus ei olekaan hääjuhla ja maistraatin aulaan ei jäädäkään pällistelemään ja kakkua odottamaan.
Olen ollut kaksissa huonoissa häissä ja molemmat parit päätyivät nopeasti eroon.
Ensimmäisissä häissä tarjottiin ensin kakkukahvit. Ruokailun alkamista venytettiin niin myöhään, että parivuotiaan lapsen vanhempina jouduimme lähtemään nälissämme kotiin syömään ja laittamaan lasta nukkumaan. En ole koskaan aiemmin ollut häissä, joka alkaa kahvitarjoilulla ja ruoka on yhdeksältä.
Toisissa häissä taas vahdittiin jokaista suupalaa. Mm sulhasen kummitädille ei annettu lainkaan ruokaa, koska hänen miehensä otti kahden edestä. Sieltäkin läksimme kotiin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko joku menee häihin ajatuksella: "Minä ostin mekon, joten minulle pitää tarjota vähintään sen hinnan edestä ruokaa" eikä "Ihanaa jakaa ystäväni tärkeä päivä hänen kanssaan"
Yllättävän paljon on näitä, jotka mielellään sanelee miten parisuhteensa virallistaminen pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen vielä naimisiin, en haluaisi järjestää mitään juhlia. Olen silti melko varma, että läheiset perheenjäsenet ja ystävät ilahtuisivat jos kutsuisin heidät todistamaan vihkimistä maistraattiin (emme kuulu kirkkoon). Olen myös melko varma siitä että kukaan ei pöyristyisi juhlien puutteesta. Kummallinen ajatuskin.
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.
Muistaisitko myös mainita kutsussa, että ei lahjoja?
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miksi minä närkästyisin jos joku ei tulisi paikalle. Kummallinen ajatus sekin.Muistaisitko myös mainita kutsussa, että ei lahjoja?
Minusta tuollainen asia on aikuisen ihan itse päätettävissä. En koe tarpeelliseksi joka asiassa ohjata aikuista kädestä pitäen. Jos joku haluaa tuoda lahjan, tuokoon. Jos ei halua, jättäköön tuomatta. Jokaisen oma valinta, joka onnistuu ilman, että asiasta erikseen annetaan ohjeita.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
No sinä ihme näköjään haluat, kun kerroit meneväsi, jos kyseessä on läheinen. Jännää kyllä, myös muilla ihmisillä voi olla läheisiä, jotka ajattelevat samoin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen törmännyt ihmisiin, joille häät ovat todella arka paikka. Ne halutaan järjestää, vaikkei toisaalta haluta maksaa mistään vieraiden viihtymistä edistävästä asiasta. Ajatellaan, että häät ovat yksinomaan hääparin juhla, ei heidän tarvitse ajatella vieraitaan. Ja vieraiden täytyy vain olla kiitollisia, kun hääpari hyvää hyvyyttään järjestää nämä juhlat. Samalla muistutetaan, että lahjarahan täytyy vähintäänkin kattaa juhlien kustannukset. Maksat siis pääsymaksun juhliin joiden järjestelyissä ei olla ajateltu vieraita kenties lainkaan.
En ole sinun lapsesi enkä varsinkaan kultasi. Yritä opetella puhumaan niin kuin aikuiset äläkä käytä tuollaista naurettavaa lapsikullittelua. Omaisia on hyvin monenlaisia. Ei kaikki jaksa jotain muistelusessiota heti hautaamisen jälkeen ja se pitää ymmärtää. Jos et ole itse muistotilaisuuden järjestäjä, älä oleta, että sinua varten järjesteään tilaisuus, vaan järjestä sellainen itse jos haluat.