Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Elämänkokemuksella. Sillä, joka alkoi noin 40 vuotta ennen sinun syntymääsi. Nyt en jaksa enempää leikkiä tätä vänkäämisleikkiä. Omien tenavien kanssa sai sitä lajia ihan tarpeeksi aikoinaan, kun koettivat olla niin kovin nohevia ja nokkelia.
ei sinun elämänkokemuksesi määrittele sitä, mitä me muut halutaan tai tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi mitään lahjaa, jos kutsu käsittäisi vain vihkimistilaisuuden kirkossa tai maistraatissa.
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Vihkimistä ei järjestetä lahjojen takia, vaan avioliiton solmimisen takia.
Toki osallistuisin vihkimistilaisuuteen ja sen jälkeen menisin puolisoni kanssa seudun parhaaseen ravintolaan syömään. Olisi ykköset päälläkin. Voisi toki ottaa muutaman vieraan (itse maksaen) messiin. Miksei hääparinkin. Sama
Hienoa oma-aloitteellisuutta. Mutta ehkä hääparilla on muut omat suunnitelmat.
Vierailija kirjoitti:
Elämänkokemuksella. Sillä, joka alkoi noin 40 vuotta ennen sinun syntymääsi. Nyt en jaksa enempää leikkiä tätä vänkäämisleikkiä. Omien tenavien kanssa sai sitä lajia ihan tarpeeksi aikoinaan, kun koettivat olla niin kovin nohevia ja nokkelia.
ei sinun elämänkokemuksesi määrittele sitä, mitä me muut halutaan tai tunnetaan.
Eikä tämän ketjun aiheena ole sinun halusi ja tunteesi. Lopeta jankkaaminen, kakara!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä tämän ketjun aiheena ole sinun halusi ja tunteesi. Lopeta jankkaaminen, kakara!
Itse esitit väitteitä siitä mitä minä sinun mielestäsi haluan tai en halua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ajattelua että "tervetuloa vihkimiseen ja sitten jatkoille, mutta ei siihen varsinaiseen hääjuhlaan". Hääjuhlassa kun kuitenkin pidetään ne hääpuheet, ruokaillaan ja juodaan kakkukahvit.
Mitä niiden jatko-vieraiden pitäisi tehdä siinä välissä? Monet tulee kauempaa eli pitäisi varmaan vaan hengailla jossain tuntitolkulla?
Menee sinne mäkkätille tai abclle syömään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä ajattelua että "tervetuloa vihkimiseen ja sitten jatkoille, mutta ei siihen varsinaiseen hääjuhlaan". Hääjuhlassa kun kuitenkin pidetään ne hääpuheet, ruokaillaan ja juodaan kakkukahvit.
Mitä niiden jatko-vieraiden pitäisi tehdä siinä välissä? Monet tulee kauempaa eli pitäisi varmaan vaan hengailla jossain tuntitolkulla?
Menee sinne mäkkätille tai abclle syömään?
Kaipa tuo on vaihtoehto, mutta miksi? Kaipa sitä sitten mieluummin tekisi jotain mielekästä ja skippaisi koko juhlan, jos siihen kuitenkin käytännössä menisi koko päivä.
Kaipa tuo on vaihtoehto, mutta miksi? Kaipa sitä sitten mieluummin tekisi jotain mielekästä ja skippaisi koko juhlan, jos siihen kuitenkin käytännössä menisi koko päivä.
No miksi pitää kysellä miksi, kun itsekin jo tajusit, ettei sinne juhliin ole pakko mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
Minä haluan. Jos pitää valita, menen ennemmin pelkkään vihkimiseen kuin pelkkiin juhliin. En viihdy pönöttämässä pöydässä, josta en tunne käytännössä ketään enkä ole oikein smalltalk ihmisiä. Vihkitilaisuudessa saa istua rauhassa ja kuunnella usein koskettavaakin puhetta. Etenkin kirkollisessa vihkimisessä taitava pappi saa luotua kauniin tunnelman puheellaan.
Jos kyse on maistraatissa tapahtuvasta tilaisuudesta, nehän kestää vain muutaman minuutin. Ehdit juuri siihen penkkiin istua ja ulos.
Vierailija kirjoitti:
No miksi pitää kysellä miksi, kun itsekin jo tajusit, ettei sinne juhliin ole pakko mennä?
Onko kysymisestä sinulle haittaa? Enemmänkin ihmettelen, miksi kukaan kutsuisi ketään ns juhlimaan tuolla ajatuksella, ellei erikseen tiedä vieraan toivovan juuri tuollaista järjestelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kysymisestä sinulle haittaa? Enemmänkin ihmettelen, miksi kukaan kutsuisi ketään ns juhlimaan tuolla ajatuksella, ellei erikseen tiedä vieraan toivovan juuri tuollaista järjestelyä.
Kyllä siitä alkaa haittaa olla, kun ole ihmettelyt tuota samaa asiaa noin 98392198729872978190 kertaa eikä millään mene perille, vaikka sinulel kuinka yritetään selittää, että MIKSI.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Sinä olet röyhkeä. Tuot jonkun alelaarista ostetun pyyhkeen ja pidät itseäsi upeana. Lahja annetaan hyvästä sydämestä. Sinulla ei ole sellaista.
Jos ei pyydettäisi rahaa, tai käytännössä kerrottaisi rahaa varten osoite, ihmiset tois lisää niitä alelaareista ostettuja pyyhkeitä. Miksi edes menet heidän häihin ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä alkaa haittaa olla, kun ole ihmettelyt tuota samaa asiaa noin 98392198729872978190 kertaa eikä millään mene perille, vaikka sinulel kuinka yritetään selittää, että MIKSI.
Ei sinun ole pakko vastata, jos olet väsynyt tai vastaaminen turhauttaa. Yleensä se, kun ei jaksaisi olla asiallinen, on hyvä merkki siitä että kannattaa lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tällaiseen törmännyt. Kuka ihme edes haluaa mennä vihkimistilaisuuteen? Sen minä yleensä nimenomaan skippaan, ellen ole oikeasti läheinen.
Minä haluan. Jos pitää valita, menen ennemmin pelkkään vihkimiseen kuin pelkkiin juhliin. En viihdy pönöttämässä pöydässä, josta en tunne käytännössä ketään enkä ole oikein smalltalk ihmisiä. Vihkitilaisuudessa saa istua rauhassa ja kuunnella usein koskettavaakin puhetta. Etenkin kirkollisessa vihkimisessä taitava pappi saa luotua kauniin tunnelman puheellaan.
Jos kyse on maistraatissa tapahtuvasta tilaisuudesta, nehän kestää vain muutaman minuutin. Ehdit juuri siihen penkkiin istua ja ulos.
Viimeksi kun olin tuollaisessa, tilaisuus kesti noin 15min eli ei kovinkaan paljoa vähempää kuin kirkon lyhyt kaava ilman mitään ohjelmaa. Maistraattivihkimiseenkin saa lisäillä omia juttuja. Ei ole pakko valita pelkkää minimikaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun ole pakko vastata, jos olet väsynyt tai vastaaminen turhau
Entä jos haluan vastata, vaikka samalla vtuttaa, kun jankkaat samaa asiaa miljoona kertaa? Minusta on mukavaa viihdyttää lapsia, jotka ovat kyselyiässä, vaikka heille ei menekään mikään perille. Tosin 3-vuotias kummilapseni ymmärtää kyllä viimeistään 5nnellä selityksellä. Toisin kuin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin.
Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁
Meillä kävi kerran niin että kaikkia ei kutsuttu itse vihkikirkkoon ja kokoporukka kutsuttiin juhliin kuitenkin. Jäi hiukka vajaa olo kun itse pääasia jäi näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin.
Vihkimiseen kutsuttiin pakollisen Sirkka-tädit jne. jotka olisivat vetäneet herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos kutsua ei olisi kuulunut. Juhliin sitten vain ne, jotka oikeasti haluttiin paikalle.
Aika paha, mä kyllä tulkitsisin jos juhliin ei kutsuttaisi, etten ole tervetullut. Ei kai sinne pelkkään vihkitilaisuuteen tarvitse viedä sitten lahjoja. Nehän yleensä kerätään siellä juhlissa. Ekaa kertaa kuulen tällaisesta. Aika hemmetin monet häät olen ehtinyt +50 ikään nähdä. Suomalaiset ovat kyllä ankeuden mestareita. En osallistuisi tuollaisiin jos kutsu olisi osittainen. Enkä osallistuisi pelkkään vihkitilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihkimiseen kutsuttiin pakollisen Sirkka-tädit jne. jotka olisivat vetäneet herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos kutsua ei olisi kuulunut. Juhliin sitten vain ne, jotka oikeasti haluttiin paikalle.
Aika paha, mä kyllä tulkitsisin jos juhliin ei kutsuttaisi, etten ole tervetullut. Ei kai sinne pelkkään vihkitilaisuuteen tarvitse viedä sitten lahjoja. Nehän yleensä kerätään siellä juhlissa. Ekaa kertaa kuulen tällaisesta. Aika hemmetin monet häät olen ehtinyt +50 ikään nähdä. Suomalaiset ovat kyllä ankeuden mestareita. En osallistuisi tuollaisiin
Juuri tuo on sitä ankeutta pahimmillaan, että juhlissa ensimmäinen ajatus on "onko pakko ostaa lahjaa" ja seuraava "en mene, jos juhlat eivät ole sellaiset kuin MINÄ haluan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paha, mä kyllä tulkitsisin jos juhliin ei kutsuttaisi, etten ole tervetullut. Ei kai sinne pelkkään vihkitilaisuuteen tarvitse viedä sitten lahjoja. Nehän yleensä kerätään siellä juhlissa. Ekaa kertaa kuulen tällaisesta. Aika hemmetin monet häät olen ehtinyt +50 ikään nähdä. Suomalaiset ovat kyllä ankeuden mestareita. En osallistuisi tuollaisiin
No eipä kukaan sinun ankeaa naamasi sinne kaipaakaan. Vihkitilaisuus on vain niille, joita kiinnostaa hääpari, ei niille, jotka ovat kiinnostuneita vain siitä, miten itse hyöytyvät juhlasta.
Vierailija kirjoitti:
Alan ymmärtää, miksi moni ei halua mennä ollenkaan naimisiin. Teet niin tai näin niin aina on joku nokka nirpallaan.
Höpö höpö. Kunhan et ihan tarkoituksella yritä loukata vieraitasi. Jos et halua juhlia, et kutsu vieraita. Jos haluat vieraita, vietät edes hieman aikaa heidän kanssaan. Ohjelmaa ei tarvita eikä tarjoilujen olla kummoisia. Mutta jos kutsut vieraita, pitää sinun kuitenkin ottaa heidätkin huomioon.
Miten vihkitilaisuus määrittelee sinusta jo kaikkia läheisiä ihmissuhteitakin? Tottahan toki minä menin vanhimman ystäväni vihkimistilaisuuteen koska se oli hänelle tärkeää ja tein parhaani ollakseni hyvä häävieras siinä missä muutkin. Ei se mitenkään liity siihen, halusinko olla siellä vai en.
///
Jankajankjank. Vaihda jo levyä, lapsipieni.