Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Juhlien järjestäminen on niin kallista että tämä voi olla hyvä kompromissi.
Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.
Miksi siis kutsua mitään vieraita ollenkaan, jos ei ole halua emännöidä?!
Kuka kutsuu kotiinsakkaan vieraita ilman että edes kahveja keittää?!
Vierailija kirjoitti:
Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.
Olen samaa mieltä, en haluakkaan tavata enää sellaista joka ei arvosta vaivannäköäni vieraan ominaisuudessa.
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juhlimaan? Mitä tarkoitat? Siis 10 minuutin toimitus maistraatissa on juhlimista :DDD
Kiitos ei, jätän mieluusti nämä "juhlat" välistä xD
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
On toki, mutta siihenhän ei vieraita tarvita, avioliitto kun solmitaan vain vihkiparin välille.
Totaalinen virhe tuollainen. Vähintään kahvitus on oltava, muuten ei tosiaan sitten kutsuta vieraita.
Onko aloituksessa kyse siis sellaisesta, että kutsutaan vihkimiseen, mutta ei juhliin? Vai siitä, että on pelkkä vihkiminen? Ensimmäinen on pöyristyttävää, toinen on ok.
Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista.
Hyvä aloitus. Olen törmännyt samaan ilmiöön. Kun se rahattomuuskaan ei oikeasti ole se ongelma, koska vihkipari voisi hyvin ilmoittaa kutsussa että vihkimisen jälkeen on esim jostain ravintolasta varattu pöytä mihin vieraat ovat kutsutut syömään ja juhlimaan omakustanteisesti niin halutessaan.
Tai tosiaan edes kahvilaan kakulle ja teelle. Mutta ei mitään, se on kyllä tylyistä tylyintä ja aika käsittämätöntä minunkin mielestäni.
Halutaan vieraat paikalle mutta ei haluta heidän kanssaan juhlia omaa päivää. Ei mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloituksessa kyse siis sellaisesta, että kutsutaan vihkimiseen, mutta ei juhliin? Vai siitä, että on pelkkä vihkiminen? Ensimmäinen on pöyristyttävää, toinen on ok.
Se että juhlia ei ole ollenkaan.
Mun mielestä tuollaiset häät olisi ihanat. Juhlat ovat usein puuduttavan pitkäveteisiä, valitettavasti.
Lahjoja taas ei kukaan pakota tuomaan. Vieraat päättävät itse, tuovatko lahjan vai ei. Juhlia ei pidä järjestää lahjojen toivossa, vaan muista syistä. Minua ei haittaa, jos ei tuo lahjoja (poikkeuksena pikkulasten syntymäpäiväjuhlat, mutta tällöin lahjaksi riittää esim. sukat tai pieni karkkipussi).
Onneksi ei sitten lahjaakaan tarvitse viedä. Eihän kirkossa tai maistraatissa mitään tilaakaan ole lahjoille. Eli vieraat on lähinnä todistajan roolissa. Aika masentavat häät kyllä.
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Vihkitilaisuudessa on pakko olla kaksi todistajaa. Siksi kutsuin paikalle kaksi vierasta.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.
Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."
Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria.
Harvinaisen idi ootti ajattelutapa. Ei matkatili tms. ole rahan pyytämistä vaan sen kertomista, ettei tarvita mitään turhaa roinaa. Ja sinä pässi sitten tuot jonkun vaasin, jota kukaan ei halua.....
Jos juhla on vain valikoidulle väelle ja sinä et kuulu siihen kutsuttujen joukkoon, asetelma on enemmän kuin keskisormen näyttämistä. Jos mitään hääjuhlaa ei ole, esim, uskonnollisista syistä, asia on vain siedettävä. Silloin voi vain käydä vihkitilaisuudessa ja lähteä sitten kotiin.
Raha ratkaisee.