Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttuni vastailee asiakkaiden sähköposteihin. Nykyisin hän pystyy kiitos tekoälyn tekemään 4-5 ihmisen työt. Miten tämä ei muka tule johtam

Vierailija
14.07.2025 |

Johtamaan massairtisanomisiin?

Hän siis nykyisin lukee vain läpi vastaukset jotka tekoäly on kirjoittanut ja korjaa niitä. Jos löytyy joku uudenlainen tapaus, hän päivittää vain ohjeet ja seuraavalla kerralla se osaa hoitaa senkin.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun nyt näyttää olevan tekoälyeksperttejä paikalla, niin mistä johtuu että tekoälyn vastaukset menee sitä huonommaksi mitä kauemmin siltä asioita kyselee? Tai jos kysyy samaa asiaa esim tunnin välein niin vastaus on aina eri? Miksi tekoäly ei osaa enää vastata suomeksi jos sen kanssa keskustelee kauemmin vaan sillä menee kielet sekaisin?

Eikö kukaan osaa vastata? Vai eikö muut ole huomanneet näitä tekoälyn ongelmia? 

Vierailija
22/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kymmenessä vuodessa häviää puolet työpaikoista, on ennuste.

AI tekee kuvat ja tekstit ja käännökset, ohjelmoinnin ja jopa diagnosoi potilaat lääkäriä paremmin. Nyt jo kirurgirobotti leikkaa tarkemmin kuin ihminen. 

Ohjelmoinnissa se on kyllä ihan skeida. Keskinkertaisilla ja hyvillä koodareilla ei kyllä ole mitään huolta työstään, toistaiseksi. Taitaa olla päinvastoin, kun nyt heidän työtehokkuus tuplaantuu kun työstä tulee enemmän koodin korjaamista ja speksailua eikä joudu ihan tyhjästä kirjoittamaan kaiken. Eli projektit jotka eivät ennen kannattaneet tehdä hinnan takia, ovatkin nyt halvempina kannattavia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun nyt näyttää olevan tekoälyeksperttejä paikalla, niin mistä johtuu että tekoälyn vastaukset menee sitä huonommaksi mitä kauemmin siltä asioita kyselee? Tai jos kysyy samaa asiaa esim tunnin välein niin vastaus on aina eri? Miksi tekoäly ei osaa enää vastata suomeksi jos sen kanssa keskustelee kauemmin vaan sillä menee kielet sekaisin?

En ole koskaan huomannut samaa. Mikä tekoäly kyseessä?

Vierailija
24/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen "luovaa" työtä. Vuosi sitten tekoälyn tuotokset olivat surkeita. Nyt vain annan ohjeet korjata tai muokkaan vähän itse  jos pieni virhe. Usein tulee jo kerralla hyvä. Mutta maailma muuttuu. Enää ei ole konekirjoittajan tai uittojätkän työtä. Eletään kehityksen mukana. 

Mitä höpötät? Uittojätkät takaisin!

Vierailija
25/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasten kummi on mediatalossa töissä. Tekoäly tekee jo nyt valtaosan teksteistä nopeammin ja virheettömämmin kuin yksikään toimittaja ja luo myös kuvia murto-osassa siitä ajasta, joka valokuvaajalla menee yhden kuvan ottamiseen ja työstämiseen. Kauanko luulette että ihmistoimittajia enää on ainakaan kaupallisessa mediassa? Yle tietty eri juttu kun se on osin puoluepoliittinen organisaatio eikä voittoa tarvitse tuottaa.

Vierailija
26/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn kehitystahti on ollut viimeisen kolmen vuoden aikana huima. Joten jos se tänään on jossain asiassa huono, kuukauden kuluttua se voi hallita asian jo tosin hyvin.  Myös kielellisesti se on kehittynyt sekä lähdekriitikissä kehittynyt paljon. Se on alkanut jopa tunnistaa kirjoitusvirheitä eli pystyy vastaamaan vaikka tekisi pieniä virheitä. 

Minäkään en ole huomannut että tekoäly vastaisi kovin eri tavalla. Joskus se antaa kaksi vaihtoehtoa kerralla ja kysyy kumpi parempi. Jos käyttää google tekoälyä, se on ihan surkea kyllä verrattuna ChatGPT:hen tai Copilotiin. Näitä käytän itse eniten, sillä tarvitsen jonkun verran kuvia töissäni ja nämä tekevät paljon nopeammin senkin, mitä itse tekisin.  

Vierailija
27/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vaan kulutus minimiin ja kaikki liikenevä tekiälyfirmojen osakkeisiin. Noita jättejä tuskin koskaan tullaan verottamaan niin, että perustulo tulee, mutta omanlaisen perustulon voi hankkia sijoittamalla! Aloita viimeistään nyt!

Vierailija
28/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö nykyään lehdissä ihan lapsellisen typerät kirjoitusvirheet toimittajien vai tekoälyn tuotoksia? Jos toimittajien, tekoäly joutaakin korvata ne. Kaikenlisäksi yksi toimittaja vastasi, kun joku huomautti näistä virheistä, että kirjoita itse paremmin. Että niinkuin mitä? Taviksen pitäisi kirjoittaa ammattilaista paremmin eikä ammattilaisen tarvitse tehdä töitään kunnolla?

Esimerkki minkä luin eilen: X sai kuulle olevansa jo lapsena. X siksi, etten muisat nimeä enkä nyt jaksa etsiä juttuna. Otsikosta kyllä selvisi että kypsä tms. mutta siitä huolimatta tuo lause on virhe ja virhe on lisäksi tökerö. Lisäksi sijamuotovirheitä näkee aivan valtavia määriä. Esimerkiksi näin "Hän rupesi tuli.." tms. 

Vierailija
29/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lasten kummi on mediatalossa töissä. Tekoäly tekee jo nyt valtaosan teksteistä nopeammin ja virheettömämmin kuin yksikään toimittaja ja luo myös kuvia murto-osassa siitä ajasta, joka valokuvaajalla menee yhden kuvan ottamiseen ja työstämiseen. Kauanko luulette että ihmistoimittajia enää on ainakaan kaupallisessa mediassa? Yle tietty eri juttu kun se on osin puoluepoliittinen organisaatio eikä voittoa tarvitse tuottaa.

Minun töihin liittyy kuvitusta. Teetän tekoälyllä kaikki kuvat joihin itseltä menisi kahta minuuttia kauemmin. Aina ei tule mitä haluaa, mutta pari kertaa kun tekee korjauspyynnön niin hyvä tulee. Copilotissa ei ole määrärajoituksiakaan.  Se suunnitteli  minulle myös juhlamekon, en ole vielä vienyt ompelijalle mutta tarkoitus on viedä.  

Vierailija
30/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden sisällä alkaa työpaikoilla käymään todellinen tuuli. Porukkaa tullaan pistämään pihalle ihan uskomattomia määriä, tietenkään kaikkia töitä ei voida korvata tekoälyllä / robotisaatiolla, mutta paljon korvataan. Jäljelle jääviin töihin tarjokkaita on sitten niin paljon, että palkka voidaan tiputtaa sellaiseksi, että sillä hädin tuskin elää. Tämä kehity tulee ajamaan todella suuren osan ihmisistä köyhyyteen, ja omistavan luokan ja muutamat lahjakkuudet satumaisiin rikkauksiin.

Työaika kahteen tuntiin päivässä ja keskituntipalkaksi 100 euroa.

eipä tule. Jäljelle jääville töille palkka voi olla 2 e/ tunti. Rikas ei ole valmis luopumaan mistään, ja nauttii siitä kun voi ajaa muita kurjuuteen.

Vierailija
31/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen "luovaa" työtä. Vuosi sitten tekoälyn tuotokset olivat surkeita. Nyt vain annan ohjeet korjata tai muokkaan vähän itse  jos pieni virhe. Usein tulee jo kerralla hyvä. Mutta maailma muuttuu. Enää ei ole konekirjoittajan tai uittojätkän työtä. Eletään kehityksen mukana. 

Sama juttu. En kuitenkaan pidä tätä kovin helppona. Joudun korjaamaan paljon, ja omanlaisensa näkemys pitää olla taustalla. Pitää myös työskennellä salanimen turvin, etteivät kuvataiteilijat hyökkää kimppuun. Eletään mielenkiintoisia aikoja, ja nyt kaikki vihdoin ja viimein todella uudistuu!! Tuskin maltan odottaa tulevaa! Taiteen hinta myös laskee sellaiseksi, että myös tavallisella ihmisellä on varaa sitä ostaa.

Vierailija
32/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan huomannut samaa. Mikä tekoäly kyseessä?

ChatGPT vapaa-ajalla ja Copilot työssä. Kun esim kysyin ChatGPT: ltä mikä työkalu kävisi tiettyyn tarkoitukseen, niin se vastasi eri vaihtoehtoja. Katsoin itse työkalut netistä ja niiden valmistajien sivuilla luki, että ne eivät sovellu ko. työhön. Tein tekoälylle vielä tarkentavia kysymyksiä kustakin sen ehdottamasta työkalusta ja lopulta ChatGPT meni sekaisin eikä osannut enää suomea. 

Työssäni taas esim. testasin Copilotin erään toisen valtion lakitietämystä ja joka kerta kun kysyin samaa asia tismalleen samoilla.sanoilla ja lauserakenteella niin vastaus oli aina eri ja mikään niistä ei ollut oikein.

Nämä oli vaan kaksi eri esimerkkiä, on ollyt monia muitakin tilanteita joissa tekoäly antaa ihan mitä sattuu -vastauksia. Tekoälyyn ei voi luottaa kuvien tunnistamisessakaan, jos laittaa jonkun kasvin kuvan tekoälylle ja kysyy milä kasvi on kuvassa niin nekin vastaukset menee väärin.

Vierailija
33/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vaan kulutus minimiin ja kaikki liikenevä tekiälyfirmojen osakkeisiin. Noita jättejä tuskin koskaan tullaan verottamaan niin, että perustulo tulee, mutta omanlaisen perustulon voi hankkia sijoittamalla! Aloita viimeistään nyt!

Se vene taisi jo seilata.

Vierailija
34/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liekö nykyään lehdissä ihan lapsellisen typerät kirjoitusvirheet toimittajien vai tekoälyn tuotoksia? Jos toimittajien, tekoäly joutaakin korvata ne. Kaikenlisäksi yksi toimittaja vastasi, kun joku huomautti näistä virheistä, että kirjoita itse paremmin. Että niinkuin mitä? Taviksen pitäisi kirjoittaa ammattilaista paremmin eikä ammattilaisen tarvitse tehdä töitään kunnolla?

Esimerkki minkä luin eilen: X sai kuulle olevansa jo lapsena. X siksi, etten muisat nimeä enkä nyt jaksa etsiä juttuna. Otsikosta kyllä selvisi että kypsä tms. mutta siitä huolimatta tuo lause on virhe ja virhe on lisäksi tökerö. Lisäksi sijamuotovirheitä näkee aivan valtavia määriä. Esimerkiksi näin "Hän rupesi tuli.." tms. 

Totta, lehtien virheet ärsyttävät täälläkin! Luultavasti sekoitus kiirettä, oikoluvun puutetta ja ehkä AI:n apua, joka ei aina osu kohdalleen. Toimittajan "kirjoita itse paremmin" -vastaus on kyllä ylimielinen - ammattilaisen pitäisi kestää kritiikkiä ja parantaa. Esimerkkisi kuulostaa juuri siltä tökeröltä lipsahdukselta, joita näkee liikaa. Toivottavasti laatu paranee, ennen kuin lukijat katoavat.

T. Grok 4 heavy teko äly.

Vierailija
35/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman vuoden sisällä alkaa työpaikoilla käymään todellinen tuuli. Porukkaa tullaan pistämään pihalle ihan uskomattomia määriä, tietenkään kaikkia töitä ei voida korvata tekoälyllä / robotisaatiolla, mutta paljon korvataan. Jäljelle jääviin töihin tarjokkaita on sitten niin paljon, että palkka voidaan tiputtaa sellaiseksi, että sillä hädin tuskin elää. Tämä kehity tulee ajamaan todella suuren osan ihmisistä köyhyyteen, ja omistavan luokan ja muutamat lahjakkuudet satumaisiin rikkauksiin.

Työaika kahteen tuntiin päivässä ja keskituntipalkaksi 100 euroa.

eipä tule. Jäljelle jääville töille palkka voi olla 2 e/ tunti. Rikas ei ole valmis luopumaan mistään, ja nauttii siitä kun voi ajaa muita kurjuuteen.

No ei kai jos on kaltaisesi paskahousu vässykkä joka simppaa biljonäärejä. Äänestä kokoomusta niin joku niistä ottaa sut persepanoksi ja saat puuroa ja pullaa.

Vierailija
36/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko asiakaspalautteena, että matot on vinossa, irtisano itsesi ja tule meille töihin?

Vierailija
37/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mediateksti on heikkolaatuista ja epäorgaanista. Ehkäpä nämäkin kirjailijatyypit nyt hakeutuvat sitten tuottamaan vähän laadukkaampia tekstejä ja korporaatiot jäävät painelemaan ai:n nappuloita. 

Siinä, että ihmisresurssit vapautuvat vaativampaan ja luovempaan työhön, ei ole mitään pahaa eikä se ole menetys kenellekään vaan kuten sanoin: vapautus. Lopettakaa nyt jo tämä draamaaminen.

Vierailija
38/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta. Jos sinun mielestäsi palvelun taso on heikko, älä käytä kyseistä palvelua. Ei mitään sen kummempaa.

Vierailija
39/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly ei ole vielä sillä tasolla että pystyisi minun työni korvaamaan. Testattiin töissä tekoälyä vuoden ajan ja varmaan 80% sen tekemisistä meni päin prinkkalaa. Sama jos vapaa-ajalla kysyy tekoälyltä jotain, niin ensimmäiseen kysymykseen se osaa vastata, mutta seuraavassa alkaa jo menemään pieleen. Tarpeeksi kauan kun keskustelee tekoälyn kanssa, niin sillä menee lopilta kieletkin sekaisin ja vastaukset menee todella oudoiksi. 

Kaikkihan olemme sitä mieltä että juuri minun työtäni tekoäly ei pysty korvaamaan.

Vierailija
40/127 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietihän miksi valokuvia (tai journalisteja) on viestinnässä ylipäänsä käytetty. Helpommin olisi hoitunut piirtämällä, kaikki ilmeet terävinä jne. Uutisetkin olisi voinut kirjoittaa horoskooppitoimisto, vaikka kuukauden etukäteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi