Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttötilistä ja säästöistä

Vierailija
18.11.2025 |

Miten teillä muilla ihmisillä on, hilloatteko kaikkia rahojanne käyttötilillä vai siirrättekö palkasta osan säästötilille ja otatte sieltä sitten tarpeen vaatiessa? Minulla on tilanne että käyttötilille on kertynyt melkein kymppitonni, eikä kaiketi siellä ole järkevää makuuttaa noin paljon rahaa. Rahastossa minulla on toinen kymppitonni, mutta en sinne haluaisi siirtää kokonaan varoja käyttötililtä. Mietin avaisinko käyttötilin rinnalle säästötilin, jonne siirtäisin aina osan palkasta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilille siirrän. Toki pitäisi alkaa pikkuhiljaa laittamaan osa rahastoon (mulla on vain eläkevakuutusrahasto tällä erää), mutta pakko saada yksi pakollinen isompi maksu hoidettua ensin (remppalainan loppu).

Vierailija
2/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käyttötilille kertynyt yli 135t€. Ei kiinnosta sijoittaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille ihmeen säästötilille? Laitan rahastosijoituksiin.

Vierailija
4/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä käy hassusti, jos korttisi skimmataan, ja kaikki rahasi ovat samalla tilillä johon kortilla pääsee. Minulle kävi näin vastikään, onneksi pidän "isoja rahoja" toisella tilillä mihin ei ole korttia, niin ei mennyt kuin muutama satanen voroille käyttötililtä. 

Vierailija
5/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä käy hassusti, jos korttisi skimmataan, ja kaikki rahasi ovat samalla tilillä johon kortilla pääsee. Minulle kävi näin vastikään, onneksi pidän "isoja rahoja" toisella tilillä mihin ei ole korttia, niin ei mennyt kuin muutama satanen voroille käyttötililtä. 

Ööööööh, nostoraja 200€ vuorokaudessa. Loput menee aina pankin piikkiin.

Vierailija
6/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nostoraja koske sitä, että nostaa rahaa automaatista. Ei tämä mitään vaikkapa verkkokauppatilauksia estä. Ellei sitten tilillä lisäksi ole myös päiväkohtainen käyttöraja.

Vierailija
7/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös nostoraja koske sitä, että nostaa rahaa automaatista. Ei tämä mitään vaikkapa verkkokauppatilauksia estä. Ellei sitten tilillä lisäksi ole myös päiväkohtainen käyttöraja.

Ei tarkoita, se on vuorokausi max käyttöraja.

Vierailija
8/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on palkka?! Onko se jotain syötävää?

Minulla on kaikki rahat samalla tilillä, kun ei ne anna työttömien käyttöön säästötiliä ja mitä sillä edes tekisi kun rahat vain kuluu eikä mitään säästy. 

On kuten Irwin jo aikanaan lauloi Mikä laulaen tulee se viheltäen menee. Tai kuten freukkarit sen ilmaisi tili tuli tili meni. Eli turha sotä rahaa on säästellä. Parempi vain kuluttaa Houten olemasta hyödykkeisiin.

Vierailija
9/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin OP:ssa voi säästää mobiilisovelluksessa korttikohtaiset päiväkohtaiset turvarajat käteisnoistoille, maksuille maksupäätteellä ja maksuille verkossa ja sovelluksissa.

Minä en hilloa käyttötilillä rahaa. Osa menee sijoituksiin, loput kasvutuottotilille jolle ei ole korttia.

Vierailija
10/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä ainoastaan minimi. Säästötilillä pidän jemmarahaa (korko kyllä käytännössä sama kuin käyttötilillä) 12 000€. Lainanmaksu/vastike tilillä 1-2 kuukauden lainanlyhennysten ja vastikkeiden verran rahaa. Kaikki mikä on tästä yli menee osakkeisiin ja rahastoihin

Vierailija
11/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä täytyy olla ainakin se kymppitonni, kaikki sen yli menevät menee säästöön ja sijoituksiin. 

Vierailija
12/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilille laitan, sieltä on helppo ottaa käyttöön jos tarvitsee esim remonttiin tai matkaan. Jotain on myös rahastossa, mutta ne on todella sitä varten, että kaikki muu on jo käytetty, tai jos tarvitsee joskus vaikka talo ostaa. Mutta säästötililläkään on turhaa paljoa yli 20 000 pitää, siitä ylimenevää tuskin tarvitsee ja ne voi siis rahastoida.

Vierailija
13/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on säästötilille perus parin tunnin puskuri yllättäviä menoja varten ja loput ei-sijoitettavat säästöt laitan aina määräaikaiselle sijoitustiliile esim. 4kk kerrallaan, jotta kasvavat edes jotain korkoa. Vaikka korot onkin nyt pienet. Viimeksi sain 20 000 eurosta 4kk ajalta nettona 70e.

Vierailija
14/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötilillä yli 20 000, pitäisi laittaa kyllä rahastoihin ainakin puolet.

Rahastoissa joku 10 000.

Vierailija
15/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötililtä siirrän pois aina kaiken yli 5000€ menevän. Noin 8000€ on säästötilillä helposti siirrettävänä puskurina, ja sijoituksissa sitten sen yli menevät. Luottokortissa vielä lisäksi 20 000€ luottoraja hankintoja ja lomamatkoja varten. 

Käyttötilillä en siis pidä kuin sen mitä suunnilleen keskiverto kuukautena kulutan. 

Vierailija
16/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä on kk budjetin verran rahaa, jos ei riitä, voi loppukuusta miettiä mihin tuli tuhlattua ja onko syytä ottaa jemmasta lisää.

Vierailija
17/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin määräaikaiselle tilille.

Vierailija
18/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä nyt taas.

Mulle on ollut itsestäänselvää, että mulla on vähintään kaksi tiliä.

Käyttötili ja sitten säästötili. Siirrän rahaa sitä mukaa säästötilille, kun mitä saan käyttötilille. Käyttötilin saldon pidän niin minimissä, että just saan arkimenot siitä kuitattua, ennenkuin menee nolliin.

Säästötilille on aikoinaan saanut ihan hyvääkin korkoa rahoille. Nytkin saa enemmän kuin että makuuttaisi käyttötilillä.

Vierailija
19/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käyttötilille kertynyt yli 135t€. Ei kiinnosta sijoittaminen

Tyhmyydestä sakotetaan.

Vierailija
20/31 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kaikki rahat samalla tilillä, kun ei ne anna työttömien käyttöön säästötiliä ja mitä sillä edes tekisi kun rahat vain kuluu eikä mitään säästy. 

Ai mikä pankki ei anna työttömän avata säästötiliä??? En usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan