Täällä joku väitti että omakotitalossa on edullista asua
Itse koen että kerrostalo on se edullisin vaihtoehto.
Kommentit (147)
Osakkaan hoitovastike ilman tonttivuokraa ja lisättynä vesimaksulla ja sähkölaskulla ja kotivakuutuksella tai omakotitalon käyttökulut lienevät samansuuruiset.
Osakkeen rahoitusvastikeet ja molempien lainahoitokulut vaihtelevat molemmissa sijainnin, koon, laadun ym mukaan.
Korjauksissa saattaa osakeasuja päästä halvemmalla jos esimerkiksi katto tai lämmitysjärjestelmä uusitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistöverot ovat 3 kertaistumassa.
Kiinteistöveroa maksetaan myös kerrostalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella.
Pidän tätä edullisena, eikä minua saa kerrostaloon, kuin kilon paloina.
Sähkö?
SISÄLTÄEN IHAN KAIKEN.
Myös sähkön.
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
2024 oli kulut seuraavat: vakuutus 512,57 netti+puhelin 509.61 sähkönsiirto 767.02 sähkö 861,42 vedet 538.52 jäte 96,51 vero 215.52 ja puut 750. Kuukausi erittelyn voit laskea itse.
Kiinteistövero, nurmikonleikkuu, kunnostustyöt, auraus?
Yleensä ok-talossa asuvat eivät ole niin avuttomia ,että eivät saa nurmikkoa leikattua ja lunta kolattua ihan itse.Koneet on keksitty,vaikka robottileikkuri.
Omakotitalossa voi vaikuttaa. Kerrostalossa ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sulle, jos on niin. Meillä maksaa 140m2 + 60m2 lämmin kahden auton talli 400e/kk sisältäen aivan kaiken vakuutuksista hulevesimaksuun ja (ajettavan) ruohonleikkurin bensaan. Tontti on metsään rajautuva 1200 neliötä ilman näköyhteyttä takapihalta naapuriin, pihassa mm. grillikota ja ulkoporeallas. Sijainti isossa kaupungissa kivalla alueella.
Noin pieni tontti ja vielä kehuskelet. No, hyvä jos viihdyt.
En kehuskele. Kerroin faktaa. Tontti on sopiva.
Mökillä on sitä omaa rauhaa kymmeniä hehtaareja, mutta se saattaa mennä jo kehuskelun puolelle.
Eihän se ihan noin yksioikoista ole. Remontit usein maksaa omakotitalossa enemmän, koska kerrostalossa ne jakautuvat useammalle, vaikka kokonaisremontti on kalliimpi. Toisaalta, jos omistaa pienessä yhtiössä ison asunnon, jonkun putkiremontin osuus voi olla isompi, mitä pienen omakotitalon putkiremontti.
Samoin sitä voi yhtiössä joutua osaltaan maksumieheksi myös kunnostuksista, jotka ovat yhtiön vastuulla mutta eivät kohdistu lainkaan siihen omaan asuntoon.
Yhtiö on velvollinen myös hoitamaan esimerkiksi talvikunnossapitoa, joka usein maksaa koska ne talkooratkaisut harvoin toimivat, vaikka itse olisikin valmis niihin osallistumaan. Isännöintipalvelut yms. maksaa. Omakotitaloissa nämä usein tehdään itse, eikä vaatimustaso ole yhtä korkea, kun ei ole sitä yhtiön vastuuta. Kaikki nämä näkyy vastikkeissa, mitä omakotitalossa ei ole.
Riippuu siis monesta asiasta. Omakotitaloissa remontit varmaan pääsääntöisesti maksaa enemmän, mutta muilta osin pääsääntöisesti lähinnä lämmityskulut ovat korkeammat mitä yksittäisissä kerrostaloasunnoissa, ja kiinteistövero on usein suhteessa isompi, mitä yksittäiseen kerrostaloasuntoon kohdistuu, mutta siihen se karkeasti ottaen oikeastaan sitten jääkin. Jos nyt ajatellaan, että kaikki tarvittavat remontit on tehty ja maksettu molemmissa vaihtoehdoissa, niin aika usein ne asumiskulut omakotitalossa ovat pienemmät, mitä vastike asumisneliöitä vastaavan kokoisessa kerrostaloasunnossa.
Mun asumiskulut ja mielipiteet on nyt varmaan kaikille selvät. Niitä voi jokainen verrata omiinsa ja päätellä siitä sitten itse. En enään kommetoi tähän ketjuun ettei mene jankuttamiseksi, mutta seuraan kyllä ketjua innolla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä ihmiset ovat niitä, jotka eivät koskaan remontoi taloa. Myyntitilanteessa ovat taloja, jotka tarvitsevat kymmenien tuhansien remontin, jotta siinä viitsisi asua.
Onko joku sitä mieltä, että kerrostaloasunnossa ei koskaan tehdä remppaa? Meillä okt, josta on pidetty huolta ja en kyllä näillä kuluilla pystyisi maksamaan 130 neliön huoneiston vastiketta. Kaikki kulut n 350 e/ kk. Velka maksettu kauan sitten.
Putkiremppakin tehtiin 5 v sitten ja kyllä se tuli kalliiksi. Reilut 4000 e ja lattiakaivojakin lisättiin pari kpl. Varmaan olisi ollut halvempi tuo remppa kerrostalossa🤣 vai olisko pitänyt nolla lisätä loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin pieni tontti ja vielä kehuskelet. No, hyvä jos viihdyt.
Pääkaupunkiseudun tontiksi tuo on jo sen kokoinen, että ahneempi koittaisi splitata siitä kirveenvarsitontin toiselle talolle.
No PKS:lla tonttia ei kannata hankkia sieltä, missä on noita n. 1 000 neliömetrin tontteja (jaettuna tai ilman jakoa). PKS:lla on myös oikeasti isoja tontteja, ne vain tahtovat maksaa melko paljon okt-tontiksi, siksi niihin valitettavan usein on myös rakennettu erillistalo tai kaksi.
Olen asunut kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa, rivarissa 20km keskustasta, sekä nyt alle 50km Helsingin keskustasta.
Kaikissa asuntolainan määrä ja lyhennys erä on ollut suurinpiirtein sama neliöt 47-160m2.
Kerrostalossa kävi tsäkä kun yhtiössä oli liiketiloja kivijalassa, joten vastike oli hyvinkin kohtuullinen, eikä erillistä vesimaksua peritty. Ostettiin asunto juuri kun putkiremontti oli tehty, joten sen kulut eivät tulleet yllätyksenä. Asuntojen hinnat nousivat vielä reippaasti tuohon aikaan, joten tehtiin kaupoilla aika kiva voitto. Tänä päivänä ei ehkä olisikaan varaa ostaa samaa asuntoa.
Rivitalossa taas oli jo suht kovat kuukausittaiset kulut ja edellinen omistaja oli tehnyt hyvin kyseenalaisesti remontteja märkätiloihin ja jouduttiin nämä tekemään kokonaan uusiksi omaan piikkiin, kun ei ollut energiaa alkaa asioista riitelemään. Samalla maksettiin toisten osakkaiden pakollisia remppoja vastikkeissa. Tässä tehtiin melkein yhtäpaljon ns. tappiota kuin edellisistä kaupoista voittoa.
Omakotitalo taas ostettiin halvalla, mutta ollaan tehty siihen mittavat remontit. Rahaa on mennyt, mutta arvo on myös noussut, vähintään saman verran. Tilaa on hyvin nelihenkiselle perheelle, eikä vastaavaan perheasuntoon kerrostalossa olisi meillä ikinä varaa. Eniten tykkään omakotitalossa siitä, että pystyt itse vaikuttamaan kuluihin ja laatuun miten hommat hoidetaan.
Vaikka ostaisi puolet pienemmän osakehuoneiston tästä samalta paikkakunnalta, voisi kauppahinta olla mahdollista maksaa, mutta kun laskee sitten vastikkeet, vesimaksut, parkit jne. niin kuukausittaiset asumiskustannukset ovatkin jo niin kovat ettei siinä ole yhtälönä enää mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö?
SISÄLTÄEN IHAN KAIKEN.
Myös sähkön.
Vielä kun saisi erittelyn kuluista ihan vuosi- tai kuukausitasolla.
-eri-
Oma talo on edullinen niin kauan kun kykenee itse hoitamaan sitä. Vanhana kaikki on ostettava.
Mun mielestä on edullista asua omakotitalossa ja en ikinä haluaisi asua rivarissa tai kerrostalossa. Elämä on liian lyhyt semmoiseen kärsimykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
2024 oli kulut seuraavat: vakuutus 512,57 netti+puhelin 509.61 sähkönsiirto 767.02 sähkö 861,42 vedet 538.52 jäte 96,51 vero 215.52 ja puut 750. Kuukausi erittelyn voit laskea itse.
Kiinteistövero, nurmikonleikkuu, kunnostustyöt, auraus?
Yleensä ok-talossa asuvat eivät ole niin avuttomia ,että eivät saa nurmikkoa leikattua ja lunta kolattua ihan itse.Koneet on keksitty,vaikka robottileikkuri.
Monesti okt:t myös sijaitsevat yksityistien tai oman pihatien päässä. Sen yksityistien aurauksen hoitaa yleensä joku, jolle siitä maksetaan tai sitten pihatie voi olla niin pitkä, että sen auraus pitää ostaa/tehdä itse jollakin koneella. Aikaa menee paljon, kummasti tässäkään asiassa omalle työlle ei lasketa mitään hintaa.
Meillä omakotitalossa kulut kesällä alle 150e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko talon ilmaiseksi?
Juljus kirjoitti:
Mulla 120m2 + sauna, varastot, liiteri ja autoteltta. Asumiskustannukset on 354e kuussa.
Varmasti linjassaan. Meillä toki vuokratalo, mutta jos omistaisimme tämän niin samoissa mentäisi.
Korjausvelkaa tässä toki on kasvavassa määrässä kun vuokranantaja on nuukaniilo.
-Kylmät kädet Oy
Neliö hinnoilla kun laskee okt on selvästi halvin. +80 neliön jälkeen lähes kaikkialla.
Niitä kerrostaloasuntojako jaetaan ilmaiseksi, muuallakin kuin ilomantsissa?