Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)

Vierailija
12.07.2025 |

Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.

Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).

Kommentit (208)

Vierailija
1/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun aloittajaan, arvostan paikkakuntamme loistavaa varhaiskasvatusta mutta ei voi kuin iloita että nyt loppui (kunhan maksan vielä touko- ja kesäkuun 311€ jotka tulivat kivasti näin heinäkuuksi maksettavaksi) ja lapsi siirtyy eskariin. Ai mutta saadaan kyllä tietysti jatkaa vielä eskarinkin ohessa olevan hoidon maksuja.

Veroja maksetaan myös niin maan perkeleesti (puoliso yrittäjänä) ja tosiaan mistään ei tule minkään valtakunnan alennusta. 

Vierailija
2/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Tämän takia minun ei kannata tehdä kuin osittaisen työpäivääpäivää. Jos teen täyttä päivää, päiväkotimaksut nousee. Eli sen verran kun saisin palkkaa enemmän, menisi se suoraan maksuihin. Eli käteen ei jäisi yhtään enempää. Jotenkin ironisen tuntuista, kun kannustetaan työhön ja tekemään työtä. Minun asemassa ei kannata tehdä enempää työtunteja, ennen kuin lapset siirtyy eskariin. Onneksi ei ole kuin pari vuotta enää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä päiväkotimaksu harmittaa näin jälkikäteen, ois pitänyt vaan kusettaa asumismuoto niin olisi säästänyt noin 30ke tarhamaksuista. 

Vierailija
4/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi, mutta kai sinä ymmärrät, ettei sen hoitomaksun ole tarkoitus kattaa pelkkää lapsen päivähoitopäivän aikana syömää ravintoa? Sinulle se voi näyttäytyä lapsen säilytyspaikkana, mutta se on ihan oikea organisaatio, joka on suunniteltu toimimaan tietyllä tavalla.

Päiväkodilla on seinät, lämmitys, infrastruktuuri, työntekijät, valvonta, ohjattua tekemistä, varhaiskasvatusta ammattilaisten toimesta yms. Ei se ilmaista ole.

Vierailija
5/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä. 

Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia. 

T. Yks yh

Vierailija
6/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä on kuitenkin kaksi. Kyllä hyvätuloinen yksinhuoltaja maksaa myös sen täyden hinnan, vaikka maksaa enemmän veroja kuin te ja lisäksi hoitaa yksin kaiken.

Kyllähän tätä miettii, että miksi asua Suomessa, kun sitten kaikki elämässä väärin tehnyt perhe saa kaikki samat edut ja täydellisen vapaa-ajan harrastuksilleen. Muiden tehtävä on vain verojen maksu.

Vierailija
7/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naapurin tapatyötön perhe ei maksa mistään mitään.

Vierailija
8/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali. 

Vierailija
9/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä. 

Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia. 

T. Yks yh

Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.

Vierailija
10/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä yläkouluaineita. Rahat eivät valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille, eihän he jumalauta maksa päiväkodin kustannuksista kuin murto-osan. 

Vierailija
11/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi, mutta kai sinä ymmärrät, ettei sen hoitomaksun ole tarkoitus kattaa pelkkää lapsen päivähoitopäivän aikana syömää ravintoa? Sinulle se voi näyttäytyä lapsen säilytyspaikkana, mutta se on ihan oikea organisaatio, joka on suunniteltu toimimaan tietyllä tavalla.

Päiväkodilla on seinät, lämmitys, infrastruktuuri, työntekijät, valvonta, ohjattua tekemistä, varhaiskasvatusta ammattilaisten toimesta yms. Ei se ilmaista ole.

Eikös ollut kyse siitä että joillekin se on ilmaista tai paljon halvempaa.

Vierailija
12/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä yläkouluaineita. Rahat eivät valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille, eihän he jumalauta maksa päiväkodin kustannuksista kuin murto-osan. 

Mut sä kusipää et maksa mistään mitään kun elät muitten rahoilla.

Vierailija
13/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa isointa päiväkotimaksua, kyllä tulot ovat silloin huomattavasti suuremmat, kuin tukien saamisen rajalla.

Vierailija
14/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa. 

Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€

Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.

Vierailija
15/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa isointa päiväkotimaksua, kyllä tulot ovat silloin huomattavasti suuremmat, kuin tukien saamisen rajalla.

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ

Vierailija
16/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehtaako joku oikeesti valittaa 300 euron päivähoitomaksusta?

Vierailija
17/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Yks yh

Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.

Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on. Kyllä sitä rahaa alkaa vielä mennä. 

Vierailija
18/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siinä muu auta kuin jäädä pois töistä sitten

Vierailija
19/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö että se lapsen hoitopäivä maksaa yhteiskunnalle reilu 100€/pvä? Ongelma on se että suuri osa on vapautettu maksuista ja se vasta kalliiksi tulee. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa. Ja se tuleekin leikkauslistalle

Vierailija
20/208 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa. 

Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€

Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.

Ja mitä tukia te saisitte, jos olisi vain vähän pienemmät tulot? Meidän tulot on taas sitten juuri siellä rajoilla, ettei vielä tarvitse maksaa varhaiskasvatuksesta, eikä olla oikeutettu mihinkään tukiin. Jos ap noin harmittaa, niin mene matalapalkkaisempaan työhön. Vaikka sinne varhaiskasvatukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi