Näennäisesti aivan normaalia elämää viettävien 40-50 vuotiaiden alkoholismi on aivan karmeaa katsottavaa näin kesäisin.
Kuulee kilometrin päähän miten näiden suut alkaa napsaa ja miten odottavat vesi kielellä, suorastaan kiimassa, sitä hetkeä kun pääsevät vähän terdelle tai mökille vähän nauttimaan kesästä ja nollaamaan. Mikään muu ei kiinnosta. Ei perhe-elämä, ei lapset, ei muut aktiviteetit. Ainoastaan se muiden samanhenkisten seura.
Kommentit (312)
En tiedä mistä puhut. Yksi annos riittää kun näen ystäviä terassilla kesänä. Yleensä käyn kunkin ystävän kanssa kerran terassilla kesän aikana. Usein se lasillinen ruuan kanssa vielä.
Mökillä olen tainnut kevään/kesän mittaan juoda siiderin ja kaksi olutta. Nekin eri kertoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se haittaa omaa elämääsi?
Just oli uutisissa, että 1/3 ihmisistä ajaa autoa liian väsyneenä/ei-ajokuntoisena. Ihan varmasti osa heistä on jos ei humalassa, niin sen verran krapulassa, etteivät kuuluisi tien päälle.
Mutta koska sinua tämä ei haittaa, toivottavasti olet jonkun holtittoman ajajan uhri.
Suurin osa kolareista on selvinpäin tehtyjä.
Ehkä ylitsesi ajaa selvinpäin rattiin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sua haittaa? 😃
Tajuatko, kuinka paljon tuo lisää jonoja terveydenhuoltoon? Kaiken kaikkiaan se tulee yhteiskunnalle hemmetin kalliiksi!
Lihavuus- ja liitännäissairaudet ja saikuttaminen on suurempi ongelma.
Alkoholi lihottaa eli alko on merkittävä tekijä kansalaisten lihavuusepidemiassa ja siitä koituvissa terveysongelmissa.
50 v. ja käytännössä absolutisti. Niin monta terveysongelmaa, että ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä puhut. Yksi annos riittää kun näen ystäviä terassilla kesänä. Yleensä käyn kunkin ystävän kanssa kerran terassilla kesän aikana. Usein se lasillinen ruuan kanssa vielä.
Mökillä olen tainnut kevään/kesän mittaan juoda siiderin ja kaksi olutta. Nekin eri kertoina.
AP ei ehkä puhu sinusta vaan yleisesti tuon ikäluokan kesäisin käsistä riistäytyvästä alkoholinkäytöstä joka koskee yllättävän useita, huom. ei kaikkia, mutta silti useita henkilöitä.
Miksi tämä kiinnostaa SINUA, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tuntuu olevan vähän liiankin kiinnostunut muiden tekemisistä ja intresseistä. Mitäpä, jos vaan keskittyisit omaan elämääsi ja sen sisältöön, jos sellaista ylipäätään edes on. Ei millään hyvällä, ap.
Juopolla meni tunteisiin...
Niinhän se aina. Tuollaisista kommenteista tunnistaa alkoholistin joka ei vielä tiedä että oma juominen on ongelmatasolla.
"Suurin osa kolareista ajetaan selvinpäin", selvinpäin ajaminen on siis vaarallisempaa kuin kännissä ajaminen?
Mua ihmetyttää, miksi alkoholi näyttäytyy eri kulttuureissa aivan erilaisena. Välimeren maissa viini ja aperitiivi on luonteva osa ruokailua, fiilis on positiivinen, elämä sosiaalista, iloista ja kepeää. Sitä ihaillaan ja esim. Kreetalla ei 70-luvulla (vai 60, en muista) ollut edes sydänlääkäreitä, kun ei sellaisille ollut tarvetta. Mutta jos Suomessa yrität toteuttaa tällaista elämäntapaa, olet säälittävä rapajuoppo ja uhka yhteiskunnan kantokyvylle.
Ja huomaan itse kokevani ihan samoin. Ihailen välimerellistä elämänmenoa, mutta ahdistun vähäisestäkin viininjuonnistani ja koen sekä syyllisyyttä että huolta terveydestäni. En ole koskaan juonut paljon saati usein, mutta näiden ketjujen absolutistit saavat minut kyseenalaistamaan oman "kaikkea kohtuudella" asenteeni.
Ja ymmärrän täysin, että alkoholi aiheuttaa kaikenlaista, mutta mistä tämä ristiriita johtuu? Tavoittaakohan kukaan, mitä yritän sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Päivän pakollinen viinasta jankkaus.
Ei jankkaus vaan toteamus. Asiaa kirjoitti ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sua haittaa? 😃
Tajuatko, kuinka paljon tuo lisää jonoja terveydenhuoltoon? Kaiken kaikkiaan se tulee yhteiskunnalle hemmetin kalliiksi!
Lihavuus- ja liitännäissairaudet ja saikuttaminen on suurempi ongelma.
Alkoholi lihottaa eli alko on merkittävä tekijä kansalaisten lihavuusepidemiassa ja siitä koituvissa terveysongelmissa.
Olen alle 60 kg, en käytännössä juo lähes ollenkaan ja silti tuli syöpä.
Eipä haittaa kenenkään terassireissut tai juomiset. Siitä vain. Nauttikaa!
Ainoastaan jos siinä on lapsia kuvioissa, jotka kärsii .
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää, miksi alkoholi näyttäytyy eri kulttuureissa aivan erilaisena. Välimeren maissa viini ja aperitiivi on luonteva osa ruokailua, fiilis on positiivinen, elämä sosiaalista, iloista ja kepeää. Sitä ihaillaan ja esim. Kreetalla ei 70-luvulla (vai 60, en muista) ollut edes sydänlääkäreitä, kun ei sellaisille ollut tarvetta. Mutta jos Suomessa yrität toteuttaa tällaista elämäntapaa, olet säälittävä rapajuoppo ja uhka yhteiskunnan kantokyvylle.
Ja huomaan itse kokevani ihan samoin. Ihailen välimerellistä elämänmenoa, mutta ahdistun vähäisestäkin viininjuonnistani ja koen sekä syyllisyyttä että huolta terveydestäni. En ole koskaan juonut paljon saati usein, mutta näiden ketjujen absolutistit saavat minut kyseenalaistamaan oman "kaikkea kohtuudella" asenteeni.
Ja ymmärrän täysin, että alkoholi aiheuttaa kaikenlaista, mutta mistä tämä ristiriita johtuu? Tavoittaakohan kukaan, mitä yritän sanoa...
Eiköhän tämä liity siihen kuinka ja miksi alkoholia kyseisissä maissa käytetään. Jos joku ottaa viinilasin päivässä aterian yhteydessä ruokajuomana niin on se eri asia kuin juodaan iltaisin kaljaa jotta pystyttäisiin rentoutumaan. Viikonloppuisin ja lomalla sitten vedetään kännit kun muuten ei pystytä nollaamaan. Kun alkoholilla lääkitään jotain ongelmaa niin silloin mennään pieleen. En myöskään tiedä kuinka paljon etelän maissa on alkoholisoituneita ihmisiä ja kuinka usein ihmisten juominen aiheuttaa ongelmia työyhteisöissä ja perheissä. Kuinka moni iloinen ja rento ruokailu siellä menee pieleen kun joku ottaakin liikaa ja alkaa käyttäytyä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan juonut paljon saati usein, mutta näiden ketjujen absolutistit saavat minut kyseenalaistamaan oman "kaikkea kohtuudella" asenteeni.
Oma vanhempani piti rentoutumisena sitä, että alkoa juotiin kunnes puhe sammalsi, mutta että pysyi vielä tolpillaan. Ja tätä rentoutumista oli sitten joka viikonloppu. Kyllä siinä oli perheonni kaukana, kun olisin halunnut viettää aikaa selvän vanhemman kanssa humaltuneen sijaan.
Nuorena aikuisena itsellänikin oli menossa tuohon suuntaan, jonka mallin kotoa olin nähnyt. Että viikonloppu ja lomat täysin hukattuja, jos niiden aikana ei vedetä alkoholia. Onneksi jossain kohtaa sitten alkoi nousta ajatus, että sunnuntaisin voisi olla kiva tehdä muutakin kuin maata krapulassa.
Nykyään en ole alkoholista juurikaan kiinnostunut. Saan paljon paremman rentoutuneen olon hyvän lenkin tai muu urheilun jälkeen.
Juu huomattu kyllä omissakin lähemmäs 60v vanhemmissani että viikonlopuissa ja lomissa on parasta kun saa kuoharia, lonkeroa tai viinaa marjamehulla höystettynä kiskoa. Sitten kehuskelevat tutuille ettei oikein tule kaljoiteltua "enää", kun eivät siis juurikaan olutta juo, jää vaan mainitsematta että kaikkea muuta kyllä. Itse olen nyt päälle 30v ja jotenkin tuntuu että mitä vanhemmaksi tulen niin minusta alkaa kehittyä jopa alkoholivastainen. Harrastin siis tätä samaa "nollaus tai renotumiskeinoa" myöskin täysi-ikäisyydestä siihen 25-26vuotiaaksi asti, jopa ihan vanhempien esimerkin pohjalta koska niin kuului viikonloppuisin rentoutua ja sen ajan poikaystävät oli myös samaa sarjaa.
Jossain vaiheessa huomasin etten oikeasti saa siitä alkoholista mitään muuta kuin kiloja ja turvonneen ällöttävän olon. Mukava nousuhumala jäi yhä useammin vaan haaveeksi ja jotta sen olisin saavuttanut, pitäisi juoda sen verran että seuraavana päivänä on krapula. Nykyisin olen niin mukavuudenhaluinen etten ole hankkinut krapulaa itselleni about seitsemään vuoteen. Ihana myös lähteä eri paikkoihin vapaalla iltaisin kun ei tarvitse miettiä että kuka sieltä sitten ajaa pois kun ajan ihan mielelläni itse. Nykyisin alkanut jopa vähä nyppiä miesystävän tarve saada joka hetkeen olutta. Vapaapäivän oluet, saunaolut, pihahommaolut, asennusolut jne. Olen kysynyt että miksi, mitä saat siitä noin neljästä tölkistä illassa?? Ei ole vastannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkävivät juovat enemmän nykyään kuin työttömät. Ei työttömänä ole edes varaa tintata kovin paljoa, jos ei halua tinkiä jostain muusta.
Selittyy osaltaan sillä, että työttömät (ainakin lapsettomat) voivat vetää huolettomasti kaikkea muutakin. Ei ole mitään väliä vaikka jäisi.
Ei kyllä kiinnosta vetää mitään. Olen lapseton ja työtön.
Vierailija kirjoitti:
Monet juo viiniä "ruoan kanssa" ja joka ilta ja ajattelevat ettei tässä ole mitään ongelmaa, kun juon vähän parempaa viiniä, enkä mitään kaljaa tai viinaa.
Jeps. Tämä mua naurattaa aina. Viini ja shampanja on ihan samaa alkoholia kuin halvin lager-tölkkiolut tai leijona-viina.
Vierailija kirjoitti:
Miten se haittaa omaa elämääsi?
Veronmaksajana harmittaa noiden aiheuttamat sotekulut.
Vierailija kirjoitti: Olen hulmannut saman. Eräs tuttavapariskunnalla on sama tilanne. Nuorin lapsi aloitti päiväkodin viime vuonna, äiti palasi työelämään ja perheen tulot kasvoi niinnettä niillä on rahaa autoon. Siitä lähtien olen viettänyt illat toivoen että niille tulee rattikäry niin että joku lapsista on kyydissä.
Jos ajavat kännissä teet ilmoituksen, oli lapsi kyydissä tai ei.
HELLAREITA on sitten jokaisessa TV sarjassa mitä YLE MTV näyttää saksa englanti ja kiroilee kuin huumeet kuin viinat kuin heidän lapset siideriä vetää . Polttaa. USKONTO ON KULISSI .