Raskaana,söin mediumlihaa!! APUA??
En todellakaan tiennyt,että seKIN on kiellettyä,söin sellaisen lihavartaan jossa kanapaloja (täysin kypsiä) ja kasviksia ja sit 2 isoa palaa naudan lihaa mediumina,pikkaisen tirisi keskeltä sitä nestettä... reunoilta kypsää,sisältä medium...
Nyt pelottaa... toksoplamoosia tuskin olen sairastanut,en ole ikinä ollut kissojen lähellä tmv
Kommentit (15)
aika vähän kylläkin....
Ja ilmeisesti pitäisi printata,tyhmä minä!!!!
ap
rauhoittavaa tietoa,pitääkö mun nyt mennä testeihin? MIten niihin pääsee? Luin et lääkityksellä voidaan ehkäistä jo raskausaikana sairastumista,sikiön siis??
ap
Mä kasvatan itse marsuja, ja vasta kolmannen raskauden aikana tajusin, että riski saada toskoplasmoosi on olemassa. Puhuin neuvolassa, ja ottivat kokeet samantien. Ei ollut toskoa, eikä ollut koskaan aiemminkaan ollu vaikka koko elämäni olen riskielläinten kanssa touhunnut. Joten riski on pieni ja varsinkin sun tapauksessa. Mutta jos mielä autaa niin pyydä apu neuvolasta .
Minäkin söin ja söin melkeinpä kokonaisen mediumpihvin ravintolassa tänää. Siis eikö se nyt sitten olekaan sallittua ja mitä siitä voi vauvalle aiheutua??
et polttanut sikariakaan, todennäköisyytesi vahingoittaa vauvaa piilee kyllä vahingollisessa käytöksessäsi: STRESSAAT OLEMATTOMIA.
Esikoista odottaessa ei ollut mitään listaa kielletyistä ruuista eikä niistä kuopuksenkaan aikaan puhuttu mitään neuvolassa. Vain netissä oon nähny niistä keskustelua.
Järki käteen lapsenodotuksessa. Ihan samalla tavalla voi syödä ku ennenkin, raakaa lihaa ei kannata syödä, mutta taitaa aika harvinaista sellaisen nautiskelu olla nykyään. (Medium ei ole raaka)
ja luinpa juuri että toksoplasmoosi kuolee jos liha kypsennetään yli 65 asteessa ja ainakin pääsääntöisesti medium liha tehdään 70 asteessa. joten huolta ei pitäisi olla sen suhteen.
siis jos ihan pieni osa sisuksesta on tirisevää/v.pun? ja pinnalta kokonaan kypsä samoin ku melekein koko sisus??
Googletin ja ihan päinvastaisia tekstejä sain, jossain sanottiin että jos toksoplasmoosin sairastaa alkuraskauden aikana siitä ei pitäisi tulla sikiölle vauriota mutta jos sen sairastaa loppuraskaudessa
se on vaarallinen sikiölle. Ja yhdessä toisessa paikassa luki päinvastoin!!
Pitääkö oikeasti ottaa yhteyttä heti maanantaian terkkariin voiko asialle tehdä jotain jotta sikiö ei sitä saisi? ja kiitos asiallisia vastauksia.
Jos liha tuntuu hampaissa murealta eikä narsku, se on kypsää, vaikka olis punaista ja "veri" tirskuis.
Puraise raakaa pihviä niin tiedät miltä raaka liha tuntuu hampaissa.
Oikeasti, ota järki käteen. Et ole syönyt raakaa lihaa, joten voit olla täysin huoletta. Tokson voit saada myös omasta jääkaapistasi vaikka porkkanasta.
ei saa kuitenkaan vähätellä!! eikä pestystä,kuoritusta porkkanasta voi saada!!
medium on RAAKA sisäältä,ei ole kypsennetty tarpeeksi toksoplasmoosin kuolla
Eihän sitä terve ihminen huomaa sairastavansa, flunssaksi luulee.
Eilen olin mikrobiologian tunnilla ja puhuttiin myös tästä. Opettaja sanoi että Suomessa on harvinaista saada tokso naudan lihasta. Kissasta sen yleensä saa.
Ja toisekseen jos pelkkää kirkasta nestettä näit, niin silloin liha on kyllä läpikypsä. Verinen neste on eri asia. Kannattaisiko tankata ne suositukset ULKOA tai printata käsilaukkuun mukaan?