Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla ei ikinä tunnu olevan rahaa?

Vierailija
11.07.2025 |

Myönnän auliisti että olen surkea raha-asioissa, enkä tällä aloituksella kaipaa nyt mitään hokkuspokkus ratkaisuja tai tilitietojen ja kulujen syynäämistä, ehkä enemmänkin vertaistukea. Jos vaikka löytyisi joku muu, joka tietäisi mistä puhun kun puhun siitä että rahat eivät tahdo ikinä oikein riittää. 

Olen antelias, höveli. Hassaan rahani nopeasti turhuuksiin. Nyt vanhemmiten olen kyllä skarpannut tässä, mutta työtä vielä olisi. 

Palkka tulee ja menee samantien laskuihin, opiskelevien nuorten laskuihin ja juokseviin kuluihin. Pitäisi oppia säästämään.

Osaan elää kyllä hyvinkin nuukasti, mutta jotenkin onnistun aina, pääsemään rahoistani eroon. Voisin ottaa tavoitteeksi että säästän joka kuukausi edes vähän, mutta AINA päädyn käyttämään säästöt, sillä rahat on loppu ja joku karhulasku saapuu. 

Kohtalotovereita? Miten kestätte itseänne? Minulla tekee tiukkaa koska ärsyttää niin paljon se, että olen raha-asioissa sysipaska.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olin ulosotossa, sitten pääsin veljajärjestelyyn ja kun se loppui, maksan vuoden loppuun vielä lisäsuoritusvelvollisuuksia, yhteensä useamman tuhat euroa.tiukkaa tekee ja tili meni taas miinukselle kun osuuspankki veloitti palvelumaksun.

ap 

Vierailija
2/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksat aikuisten lastesi laskuja jos olet ulosotossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetoimalla ei siinä muuta tarvitse. Ajattelee omaa taloutta yrityksenä. Ei siihen muuta apua ole

Ihan hemmetin  uuvuttavaa alussa mutta kun oppii tekemään budjetin niin sitten rahat riittää 

Vierailija
4/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset laske budjettia?

Vierailija
5/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole enää, mutta maksan vielä velkoja vuoden loppuun, n 600€ kk. Maksan myös 350€ kk molemmille lapsille, että eivät joutuisi ottamaan velkaa. En osta itselleni nykyään enää mitään. Ei siis ole tekoripsiä tai muitakaan härpäkkeitä. 

ap

Vierailija
6/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurelle osalle tulee tämä tilanne lähivuosina kun maailman eliitin ajama köyhdyttämisen agenda etenee, great reset, et omista mitään ja olet onnellinen - eliitin orjana

sitä ennen jo tapahtuu isoja asioita, EU ajaa digivaluutan kaikkiin EU maihin pian lokakuussa ja sen jälkeen EU omistaa kaikkien tilit ja omaisuuden ja saa niihin täydet oikeudet

Vierailija
7/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en saa mitään tukia, palkalla elän, jos se on nyt olennaista.

Tuo budjetointi olisi hyvä varmaan oppia.. olen joskus laittanut kirjekuoriin rahaa, tyyliin ruoka, vaatteet, hygienia jne, kun harjoittelin konkreettista rahojen varaamista tiettyihin tarkoituksiin. Se varmaan jäi, koska oli niin työlästä ylläpitää..

Vierailija
8/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäs kehtaatte valittaa! Koittakaa tulla toimeen 595 euron kuukausibudjetilla. Todellakaan rahaa ei mene turhuuksiin eikä edes tärkeisiin.

Vierailija
9/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori en pysty antamaan vertaistukea saati tuntemaan sympatiaa. Mun isäni oli juuri samanlainen. En voi sietää ihmisissä taloudellista holtittomuutta. En koskaan edes alkaisi parisuhteeseen tuollaisen kanssa. Ja olen myös oppinut, että taloudellisesti holtittomalle ei kannata ikinä lainata rahaa. Yhdelle kaverille lainasin muutaman sata euroa ja jouduin vuoden verran pyytelemään rahojani takaisin. Hänellä oli kuitenkin koko ajan rahaa ostaa tupakkaa ja alkoholia, mutta ei maksaa velkaansa. Kun vihdoin sain rahani takaisin, niin jätin kiitoksen sanomatta. Päätin vaan mielessäni, että en koskaan enää lainaa kenellekään rahaa!

Vierailija
10/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori en pysty antamaan vertaistukea saati tuntemaan sympatiaa. Mun isäni oli juuri samanlainen. En voi sietää ihmisissä taloudellista holtittomuutta. En koskaan edes alkaisi parisuhteeseen tuollaisen kanssa. Ja olen myös oppinut, että taloudellisesti holtittomalle ei kannata ikinä lainata rahaa. Yhdelle kaverille lainasin muutaman sata euroa ja jouduin vuoden verran pyytelemään rahojani takaisin. Hänellä oli kuitenkin koko ajan rahaa ostaa tupakkaa ja alkoholia, mutta ei maksaa velkaansa. Kun vihdoin sain rahani takaisin, niin jätin kiitoksen sanomatta. Päätin vaan mielessäni, että en koskaan enää lainaa kenellekään rahaa!

Ymmärrän. En ole onneksi etsimässä kumppania. 

Sääliä en kaipaa, mutta olisihan se kiva että ihmiset näkisivät että yritän auttaa itse itseäni ja omia lapsiani. 

En pummi rahaa muilta, onneksi.

Vierailija
11/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilka menoilla, ei ole ihme että olet pa

Vierailija
12/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahattomuus rajoittaa. Ei ole mahdollisuutta lähteä torikahville tyttöporukan kansa, lunastaa työpaikan porukkalotosta omaa osuutta, ostaa kahvia tai teatterilippua. Pulloja keräämällä pelastuu monesta täpärästä tilanteesta. 

Vierailija
13/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienistäkin rahoista voi säästää.

Vierailija
14/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienistäkin rahoista voi säästää.

Aika vähän kyllä. Ja kun se pesukone laukeas, uuden osto tai korjaus syö ne vaatimattomat säästöt nopeasti.

Vierailija
15/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset laske budjettia?

Mitä se hyödyttää aapeeta? Jos rahat ei riitä laskuihin niin mitä se budjetti siinä auttaa?

Vierailija
16/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja olin ulosotossa, sitten pääsin veljajärjestelyyn ja kun se loppui, maksan vuoden loppuun vielä lisäsuoritusvelvollisuuksia, yhteensä useamman tuhat euroa.tiukkaa tekee ja tili meni taas miinukselle kun osuuspankki veloitti palvelumaksun.

ap 

Velkajärjestelyssä olet siis taatusti saanut anteeksi ison osan veloista. Ja nuo lisäsuoritusvelvollisuudetkin on vain pisara velkameressä. 

Se vaan jaksaa ällistyttää, miten ihminen joka ei ole ollut pelkästään ulosotossa, vaan ihan vielä velkajärjestelyssäkin asti, edelleen tuhlaa kuin viimeistä päivää!! Ja on vielä lapsia?! 

Joo sori, ei nyt ollut mitään kannustavaa sanottavaa.

Vierailija
17/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole enää, mutta maksan vielä velkoja vuoden loppuun, n 600€ kk. Maksan myös 350€ kk molemmille lapsille, että eivät joutuisi ottamaan velkaa. En osta itselleni nykyään enää mitään. Ei siis ole tekoripsiä tai muitakaan härpäkkeitä. 

ap

Tonni siis kuussa yhteensä velkaan ja lapsille.

sitten vuokra, vesi, vakuutukset, sähkö, ruoka, netti, liikkuminen, puhelinlasku, hygienia, lääkkeet ja muut terveydenhuoltokulut jne. Jos käteen jää laskujen jälkeen yhtään mitään niin hyvä.

Vierailija
18/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu siltä nykyään, nuorempana tuntui.

Vierailija
19/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap 

Velkajärjestelyssä olet siis taatusti saanut anteeksi ison osan veloista. Ja nuo lisäsuoritusvelvollisuudetkin on vain pisara velkameressä. 

Se vaan jaksaa ällistyttää, miten ihminen joka ei ole ollut pelkästään ulosotossa, vaan ihan vielä velkajärjestelyssäkin asti, edelleen tuhlaa kuin viimeistä päivää!! Ja on vielä lapsia?! 

Joo sori, ei nyt ollut mitään kannustavaa sanottavaa.

Sellaista se on. Velkaannuin tosiaan nuorena äitinä kun lapset olivat pieniä. Yritin pitkään pysytellä pinnalla, mutta lopulta en enää pystynyt. Olen maksanut korkoja hurjia summia. Kokonaissumma jonka olen maksanut on paljon suurempi kuin mitä velan alkupääoma oli. 10 vuotta tuli maksettua ulosottoa, 5 vuotta velkajärjestelyä ja vuosi tätä lisäsuoritusvelvollisuutta. Onneksi pian se on ohi.

Olen antanut itselleni anteeksi. Sinun anteeksiantoasi en ole vailla. Onneksi.

Vierailija
20/34 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt osaa muuta neuvoa antaa kuin että olen rahan kanssa surkea on tekosyy sille että talous falskaa. Jokainen aikuinen ymmrtää että jos tilillä on kymppi niin kahtakymppiä ei silloin voi käyttää. 

Itselläni on talous ihan hyvässä kunnossa. Mutta se on ainoastaan sen takia, että käyttäydyn niin kuin minulla ei olisi rahaa. En useinkaan osta takeaway-kahveja, en käytä ripsipidennyksiä tai istuu iltaa terasseilla siideriä litkien. Moni surkeassa rahatilanteessa oleva kuvittelee taivaan aukeavan jos tilillä olisi enemmän rahaa. Että silloin voisi hemmotella itseään, ostella kaikkea kivaa ja lomailla useammin. Eivät ajattele että tulos tilillä olisi silloin juuri sama kuin rahattakin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme