Muita, joilla ei ikinä tunnu olevan rahaa?
Myönnän auliisti että olen surkea raha-asioissa, enkä tällä aloituksella kaipaa nyt mitään hokkuspokkus ratkaisuja tai tilitietojen ja kulujen syynäämistä, ehkä enemmänkin vertaistukea. Jos vaikka löytyisi joku muu, joka tietäisi mistä puhun kun puhun siitä että rahat eivät tahdo ikinä oikein riittää. 
Olen antelias, höveli. Hassaan rahani nopeasti turhuuksiin. Nyt vanhemmiten olen kyllä skarpannut tässä, mutta työtä vielä olisi. 
Palkka tulee ja menee samantien laskuihin, opiskelevien nuorten laskuihin ja juokseviin kuluihin. Pitäisi oppia säästämään.
Osaan elää kyllä hyvinkin nuukasti, mutta jotenkin onnistun aina, pääsemään rahoistani eroon. Voisin ottaa tavoitteeksi että säästän joka kuukausi edes vähän, mutta AINA päädyn käyttämään säästöt, sillä rahat on loppu ja joku karhulasku saapuu. 
Kohtalotovereita? Miten kestätte itseänne? Minulla tekee tiukkaa koska ärsyttää niin paljon se, että olen raha-asioissa sysipaska.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Nämä aapeeta täällä tuomitsevat ovat varmasti uskovaisia. Vain kristitty voi olla niin armoton.
Jos ihminen on ns. huono rahan kanssa niin sitten täytyy opetella ja opiskella paremmaksi. Jos aikuinen ihminen vaan antaa rahan kadota eikä tee mitään asian korjaamiseksi ennen kuin on lämpimät housussa niin silloin ansaitsee vähän kriittistä puhetta osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksat aikuisten lastesi laskuja jos olet ulosotossa?
En ole enää, mutta maksan vielä velkoja vuoden loppuun, n 600€ kk. Maksan myös 350€ kk molemmille lapsille, että eivät joutuisi ottamaan velkaa. En osta itselleni nykyään enää mitään. Ei siis ole tekoripsiä tai muitakaan härpäkkeitä.
apTonni siis kuussa yhteensä velkaan ja lapsille.
sitten vuokra, vesi, vakuutukset, sähkö, ruoka, netti, liikkuminen, puhelinlasku, hygienia, lääkkeet ja muut terveydenhuoltokulut jne. Jos käteen jää laskujen jälkeen yhtään mitään niin hyvä.
Hän ilmoitti 350 euroa molemmille lapsille.
Täällä toinen samanlainen. Jos joskus jotain jää, pistän aikuisten lasteni tileille
Maksan myös toisen lapseni opintovelkaa kuukausittain.
Sain töissäollessa n. 3000/ kk käteen ja kaikki meni. Nyt eläkkeellä netto n. puolet tuosta. Veroprosentti oli töissä ollessa 18,5, nyt se on 28,5.
Kohta pitää kiristää vyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori en pysty antamaan vertaistukea saati tuntemaan sympatiaa. Mun isäni oli juuri samanlainen. En voi sietää ihmisissä taloudellista holtittomuutta. En koskaan edes alkaisi parisuhteeseen tuollaisen kanssa. Ja olen myös oppinut, että taloudellisesti holtittomalle ei kannata ikinä lainata rahaa. Yhdelle kaverille lainasin muutaman sata euroa ja jouduin vuoden verran pyytelemään rahojani takaisin. Hänellä oli kuitenkin koko ajan rahaa ostaa tupakkaa ja alkoholia, mutta ei maksaa velkaansa. Kun vihdoin sain rahani takaisin, niin jätin kiitoksen sanomatta. Päätin vaan mielessäni, että en koskaan enää lainaa kenellekään rahaa!
Sääliä en kaipaa, mutta olisihan se kiva että ihmiset näkisivät että yritän auttaa itse itseäni ja omia lapsiani.
Jatka sitten samalla linjalla, kun kerran olet niin ihana ihminen, joka auttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä aapeeta täällä tuomitsevat ovat varmasti uskovaisia. Vain kristitty voi olla niin armoton.
Jos ihminen on ns. huono rahan kanssa niin sitten täytyy opetella ja opiskella paremmaksi. Jos aikuinen ihminen vaan antaa rahan kadota eikä tee mitään asian korjaamiseksi ennen kuin on lämpimät housussa niin silloin ansaitsee vähän kriittistä puhetta osakseen.
Mistä päättelet ettei ap ole tehnyt mitään tilanteensa parantamiseksi?
Raha ei tuo onnea. Saatat olla köyhempänä onnellisempi nyt kuin säästöjesi kanssa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksat aikuisten lastesi laskuja jos olet ulosotossa?
Että he säästyisivät ulosotolta. Köyhyys periytyy helposti, ellei sitä aktiivisesti torju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä tiedät ettei ap ole opiskellut paremmaksi tai tehnyt mitään asialle? Esimerkiksi velkajärjestelyyn ei pääse ilman omaa panostusta asiaan.
Mulla ei raha näpeissä pysy. En ole koskaan muokannut (ulosotto), olen laskujen kanssa tarkka.. säästöön saan välillä kivasti, sitten se jo polttelee... Vähintään aikuisia lapsia pitää viihdyttää.
Ostan teatterilippuja, risteilylle, vien Michelin ravintolaan syömään..
Kuopus muutti just uuteen asuntoon. Autoin sohvan ostossa kolmella sataa.
Tili kun tulee, niin eka kaikki laskut maksetaan. Sitten täytän kaapit ja säästöön pari sataa joulua varten.
Mä elän arkea suht vaatimattomasti. Esim koti on hyvinkin pelkistetty ja kierrätyshenkinen. Ja oma. Mulla ei ole velkaa!
Ruokana usein hernaria, kaalilaatikkoa.. tms. Vaatteet lähinnä saatu tai kirpparilta. Tuunailen makuuni sopivaksi.
Rahat menee elämyksiin ja lasten ilahduttamiseen.
Kohta alkaa loma ja tulee runsas veronpalautus. Kaiken näköistä kivaa olis mielessä, mutta mitään en ole lukkoon lyönyt.
Usein menee vika viikko parilla kympillä kitsastellen. Nykyään olen oppinut hyväksymään sen, enkä edes yritä muuttaa tyyliäni. Mä viihdyn näin.
N53
Montako vuotta ne lapset opiskelee? Sen jälkeen viimeistään laita rahahanat kiinni ja ala säästää. Niistä säästöistä voit sitten auttaa tarvittaessa.
Itselläni on neljä lasta ja vasta kun kolmas muutti kotoa, jotain alkoi jäädä säästöön. Olen auttanut kotien laitossa sekä opinnoissa. Mutten ihan noin suurilla kuukausierillä.
Nyt kaksi lasta on täysin omillaan ja kahdella koulut kesken.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samanlainen. Jos joskus jotain jää, pistän aikuisten lasteni tileille
Maksan myös toisen lapseni opintovelkaa kuukausittain.
Sain töissäollessa n. 3000/ kk käteen ja kaikki meni. Nyt eläkkeellä netto n. puolet tuosta. Veroprosentti oli töissä ollessa 18,5, nyt se on 28,5.
Kohta pitää kiristää vyötä.
Astunkohan mä miinaan, mutta kysyn kuitenkin. Miksi maksat noin suurta veroa?
Mä tienaan 6500€/kk ja sama veroprosentti.
Vierailija kirjoitti:
Ettäs kehtaatte valittaa! Koittakaa tulla toimeen 595 euron kuukausibudjetilla. Todellakaan rahaa ei mene turhuuksiin eikä edes tärkeisiin.
Mulla jäi monta v käteen 500 e. Tosin tästä on 3 v aikaa, kun lapset muutti omilleen.
Oli pakko keksiä lisätuloja. Ei myöskään ollut säännöllistä lääkitystä. Muistan, kun kollega ulkomailta tuli käymään. Suoraan kysyi, kun Helsingin hotellit olivat liian kalliita sillä hetkellä, voisiko tulla mun luo yöksi. Kun öapset olivat isällään, mulla oli virolainen työmies vuokralla toisessa makkarissa. Ei haitannut. Meillä oli tosi mukava ilta ja seuraavana päivänä sanoi mä tarviin palkankorotuksen. 

Aina rahat riitti. Sitä olin tehnyt budjetoinnin, mihin kuului hammaslääkärilaskut, koulukuvat jne. Kirppismyynneillä, satunnaisilla ylitöillä, lomarahoilla maksettiin lomamatkat. Näissä hyvin suunniteltu todellakin ratkaisi. Kun euron liput tuli myyntiin, olin siellä klikkaamassa
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei raha näpeissä pysy. En ole koskaan muokannut (ulosotto), olen laskujen kanssa tarkka.. säästöön saan välillä kivasti, sitten se jo polttelee... Vähintään aikuisia lapsia pitää viihdyttää.
Ostan teatterilippuja, risteilylle, vien Michelin ravintolaan syömään..
Kuopus muutti just uuteen asuntoon. Autoin sohvan ostossa kolmella sataa.
Tili kun tulee, niin eka kaikki laskut maksetaan. Sitten täytän kaapit ja säästöön pari sataa joulua varten.
Mä elän arkea suht vaatimattomasti. Esim koti on hyvinkin pelkistetty ja kierrätyshenkinen. Ja oma. Mulla ei ole velkaa!
Ruokana usein hernaria, kaalilaatikkoa.. tms. Vaatteet lähinnä saatu tai kirpparilta. Tuunailen makuuni sopivaksi.
Rahat menee elämyksiin ja lasten ilahduttamiseen.
Kohta alkaa loma ja tulee runsas veronpalautus. Kaiken näköistä kivaa olis mielessä, mutta mitään en ole lukkoon lyönyt.
Usein menee vika viik
Sinunlaisia tämä maa tarvitsee. Käytät rahaa juuri sinne, minne pitääkin. Minä sain alkuvuodesta virikettä 240 e ja sain käyttööni myös kollegan. Korvasin sen hänelle tietty sovitilla tavalla.
Olimme viime viikolla Pori Jazzeilla. Liput ostettiin virikkeillä, junaliput aikaisin, alennuksella, asuimme puolisoni ystävieni luona, tuliaiseksi vietiin tax freestä ja kirppikseltä ostettua.
Jazzeille vietiin paljon omia eväitä, en ostanut alueelta mitään. 
Eilen paluussa taas ajattelin minä olen tyytyväinen, mutta en minä edistä taloutta juuri mitenkään