Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vasta 61 v. Andy McCoy sai taiteilijaeläkkeen ?

Vierailija
11.07.2025 |

Ite pitää rataa 67 vuotiaaks.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustukaa taiteilijaeläkkeen myöntökriteereihin ennen kuin inisette täällä. Ja hakekaapa sitä itse.

Vanhin tänä vuonna taiteilijaeläkkeen saanut on vuonna 1940 syntynyt kuvanveistäjä. Emme tiedä monenako vuonna hän on sitä hakenut. Minä hain kolmena, sitten tärppäsi.

Taiteilijaeläkkeestä ei kannata olla kateellinen. Se on 1.600e/kk brutto, ja minulla siitä menee veroa 35 %.

ei tainnu kovin suosittua olla tuo "taiteesi" sitten

Mitähän sinäkin yrität sanoa?

Vierailija
82/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ismo Alangolle kuuluisi, vai saiko jo, en tiedä.

Jos hänen PYSYVÄT tulonsa ovat yli 1.600e/kk brutto, hän ei voi hakea täyttä taiteilijaeläkettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanoirocksia ei taideta soittaa oikein missään kuin satunnaisesti, kun ei Teostojakaan juurikaan saa.

Spotifyssä yli satatuhatta kuuntelijaa joka kuukausi. 

Vierailija
84/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reijo Taipale jäi ilman taiteilijaeläkettä, vaikka haki sitä vuosien ajan toistuvasti. Mutta hän olikin huono laulelija verrattuna Andyyn.

Aira Samulin on hakenut taiteilijaeläkettä jo 20 kertaa, mutta 87-vuotiaan hakemus on hylätty kerta toisensa jälkeen. Mutta hän olikin vaan tanssahtelija.

Tänä vuonna eläke myönnettiin muun muassa kirjailija Tiina Nopolalle, rock-muusikko Michael Monroelle eli Matti Fagerholmille, laulaja Jorma Kääriäiselle ja säveltäjä Olli Ahvenlahdelle. Myös laulaja Sonja Lumme, näyttelijä Tapio Kouki sekä muusikko Sami Yaffa eli Sami Takamäki saavat eläkkeen.

Vierailija
85/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustukaa taiteilijaeläkkeen myöntökriteereihin ennen kuin inisette täällä. Ja hakekaapa sitä itse.

Vanhin tänä vuonna taiteilijaeläkkeen saanut on vuonna 1940 syntynyt kuvanveistäjä. Emme tiedä monenako vuonna hän on sitä hakenut. Minä hain kolmena, sitten tärppäsi.

Taiteilijaeläkkeestä ei kannata olla kateellinen. Se on 1.600e/kk brutto, ja minulla siitä menee veroa 35 %.

Taiteilijaeläke ei olekaan ainoa tulonlähteesi. 

Ei taiteilijaeläke ole juuri yhdenkään taiteilijan ainoa tulonlähde. Taiteilijahan jatkaa työntekoa niin kauan kuin pystyy. Minulla on lisäksi työeläke, ja saan tekijänoikeuskorvauksia.

Vierailija
86/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reijo Taipale jäi ilman taiteilijaeläkettä, vaikka haki sitä vuosien ajan toistuvasti. Mutta hän olikin huono laulelija verrattuna Andyyn.

Aira Samulin on hakenut taiteilijaeläkettä jo 20 kertaa, mutta 87-vuotiaan hakemus on hylätty kerta toisensa jälkeen. Mutta hän olikin vaan tanssahtelija.

Tänä vuonna eläke myönnettiin muun muassa kirjailija Tiina Nopolalle, rock-muusikko Michael Monroelle eli Matti Fagerholmille, laulaja Jorma Kääriäiselle ja säveltäjä Olli Ahvenlahdelle. Myös laulaja Sonja Lumme, näyttelijä Tapio Kouki sekä muusikko Sami Yaffa eli Sami Takamäki saavat eläkkeen.

Taiteilijaeläkkeen hakijalla ei saa olla pysyviä tuloja yli 1.600e/kk brutto.

Vierailija
87/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan 1600 euron taiteilija eläkkeen lisäksi kuukaudessa noin 2500 muita tuloja, kun olen jatkanut töitä ja lisäksi saan pääomatuloja, osinkoja ja vuokratuloja. Tämä taileilijaeläke tulee siis taiteilija-ansoita. Olen pitänyt 5 näyttelyä.

Vierailija
88/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan 35  prosenttia. Heg, hehe , hee.

Ei tommosesta 1600 e /kk eläkkeestä mene veroa kuin noin  10 %.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Kai minä nyt saatana itse tiedän paremmin kuin sinä paljonko veroa taiteilijaeläkkeestäni maksan. Työeläkkeeni ennakonpidätys on 19 %, ja joka vtun tekijänoikeuskorvauksestakin menee veroa se 35 %, viime vuonna 38 %.

Vierailija
89/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä suomalaisia vaivaa? Ja mistä kumpuaa negatiivinen ilmapiiri ja toisten haukkuminen ja vikojen etsiminen? Ikävä luonne ja kohtalo. 

Surullista, vaikka Suomen luonto on kauneimmillaan ja siitä voi nauttia, oli sitten miljonääri tai köyhä. Suomessa myös paljon ilmaista kulttuuria, kuten musiikkia ja tälläkin hetkellä poikabändi Kaj riemastuttaa ja antaa iloa kaikenikäisiä ympäri maailmaa, miksi ei Suomessa?  Ilon lähettiläät. 

Älä suomalaisia hauku.

Andy McCoyn hahmo on ilkeä ja epämiellyttävä, hänestä ei noin yleisesti ottaen tykätä. Sai silti eläkkeen suomalaisella päätöksellä, vaikka taiteen laadusta voidaan olla montaa mieltä.

Mitä selität? Andy on yksi suomen tykätyimmistä ja arvostetuimmista artiste

Andya pidetään kenties suomen parhaana kitaristina ja lauluntekijänä IKINÄ, ota asioista selvää ennen kuin rupeat räksyttämään.

Vierailija
90/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan 1600 euron taiteilija eläkkeen lisäksi kuukaudessa noin 2500 muita tuloja, kun olen jatkanut töitä ja lisäksi saan pääomatuloja, osinkoja ja vuokratuloja. Tämä taileilijaeläke tulee siis taiteilija-ansoita. Olen pitänyt 5 näyttelyä.

Ja minulla on pienen työeläkkeen lisäksi kaksi vapaaehtoista, määräaikaista eläkettä. Saan myös rojalteja, käännös- ja kirjoituspalkkioita + lainauskorvauksia, mutta vain työeläke on pysyvää tuloa, ja sen sekä taiteellisten ansioiden perusteella sain taiteilijaeläkkeen. Josta siis menee veroa 35 %.

Mutta tietysti nämä vauvapalstailijat ovat kaikkien alojen erikoisasiantuntijoita ja tietävät nämäkin asiat parhaiten.

Vierailija
91/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan 35  prosenttia. Heg, hehe , hee.

Ei tommosesta 1600 e /kk eläkkeestä mene veroa kuin noin  10 %.

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/tuloverot/elakkeensaa…

Kai minä nyt saatana itse tiedän paremmin kuin sinä paljonko veroa taiteilijaeläkkeestäni maksan. Työeläkkeeni ennakonpidätys on 19 %, ja jok

Sovittaisko nyt kuitenkin niin, että toi verolaskuri tietää tarkkaan paljonko se veroprosentti on. Ei 1600 euron tuloista veroa mene 35 % vaan 10 %. 

https://avoinomavero.vero.fi/_/

Vierailija
92/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saan taiteilijaeläkkeen. Olen taiteillut.

Vierailija
93/93 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mikään muu ammattiryhmä ei saa tällaista ylimääräistä eläkettä valtiolta jos on laiminlyönyt eläkemaksunsa ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi