Alkoholiriippuvuus. Pitäisikö alkoholi kieltää lailla?
Kommentit (37)
Johan tuota on kokeiltu huonoin tuloksin kieltolain aikaan. Lisää vain rikollisuutta.
Alkoholi kieltoon ja vaarattomammat nautintoaineet kuten kannabis sallituksi.
Ei sitä varmaan pystytä kieltämään ellei pakon alla. Alkoholi tai päihde aiheuttaa tosi paljon ongelmia niin alkoholin ja päihteen suurkuluttajille ja alkoholisteille kuin alkoholistin läheisillekin. Meitä läheisiä on paljon ja toiset ovat joutuneet kärsimään alkoholismista lapsuudesta asti ja monesti alkoholistiperheiden lapset kärsivät myöhemminkin ja ottavat puolisoikseen alkoholisteja tai oma lapsi voi olla päihdekäyttäjä. Ketään ei kiinnosta. Esim. korona-aikana loppuivat mielenterveyskuntoutujien ryhmät ja arvatkaa hyppikö ongelma sukulaisten silmille. Tätä ei lasketa missään, miten paljon alkoholistien läheiset kantavat huolta tehden ilmaiseksi päihdetyötä. Lisäksi päihdekäyttäjä voi käydä suht. normaalisti töissä, mutta kun hän pääsee kotiin, on h*lvetti irti. Alkaa rimputtelu, määkiminen "olen niin p*ska jätkä", hyppään junan alle. Tulkaa vaan päättäjät kerrankin kokeilemaan ilmaiseksi tehtyä päihdetyötä.
Ei. Ei ole minun vikani, jos joku toinen ei kykene hillitsemään juomistaan. Itse pystyn.
Parempi kieltää vaan kaikki riippuvuudet, mutta aineet vois olla sallittuja.
Viinakortti takaisin kauppoihin. Saat ostaa vaan yhden annoksen päivässä.
Ok. Mitäs muita nautintoaineita kielletään samalla? Tupakka, kahvi, tee, makeiset, chipsit, keksit, pullat, jäätelö?
Vierailija kirjoitti:
Johan tuota on kokeiltu huonoin tuloksin kieltolain aikaan. Lisää vain rikollisuutta.
Mitä rikollisuutta? Alkoholin tekeminen ja myyminen on tehty laittomaksi. Joku tekee ja myy sitä niin tekee laittomuuksia ja se on rikollista. Voi kauheeta.
Toimisi ehkä juuri alkoholiriippuvuuteen, koska tuskin tota paskaa kukaan joisi, jos sitä joutuisi hakemaan tyypeiltä joilla on parempaakin kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jotkut rikastuivat viimeisen päälle!
Huumeriippuvuus? Kuinka paljon huumeiden laittomuus on ehkäissyt ongelmaa?
Itse olen alkoholisti mutta raitis ja minun puolestani alkoholi voisi kadota maailmasta. Olen siihen menettänyt niin paljon tärkeitä ihmisiä elämäni aikana.
Kuitenkin alkoholi on mielestäni myös sopivissa määrin ja ihan piristävä seurajuoma ja se joille se sopii, niin ottakoon. Kuitenkin kannattaa olla ja tarkkana ja rehellinen itselleen sen käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vähensi alkoholinkulutusta.
Samalla logikallasi nopeusrajoitukset pitäisi poistaa, liikennerikkomukset vähenisi. Sallitaan myös päissään tehdyt tapot, sekin vähentää rikollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Huumeriippuvuus? Kuinka paljon huumeiden laittomuus on ehkäissyt ongelmaa?
Verrattuna siihen että heroiinia saisi prismasta, niin todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rikollisuutta? Alkoholin tekeminen ja myyminen on tehty laittomaksi. Joku tekee ja myy sitä niin tekee laittomuuksia ja se on rikollista. Voi kauheeta.
Et ole salakuljetuksesta kuullut/lukenut?
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen juoppo ilmoittautuu..
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mitäs muita nautintoaineita kielletään samalla? Tupakka, kahvi, tee, makeiset, chipsit, keksit, pullat, jäätelö?
Mikään noista luettelemistasi ei ole päihde. Ei sekoita päätä eikä muuta persoonallisuutta joten ei voi verrata
Ihmiset käyttävät alkoholia, oli se laitonta tai ei. Laiton viina on vaarallisempaa kuin laillinen. Ei ihmiset sokeudu Alkon viinasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset käyttävät alkoholia, oli se laitonta tai ei. Laiton viina on vaarallisempaa kuin laillinen. Ei ihmiset sokeudu Alkon viinasta.
Mitä väliä sillä on jos jollakin on niin suuri viinan tuska että on valmis uhraamaan näkönsä? Oma valinta
Pitäisi. Kieltolaki takaisin. Viranomaisille mittavat resurssit valvomista varten ja alkot kiinni.