Lähihoitajat, kertokaa onko lääkelaskut ollut hankalia
Harkitsen lähteväni opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Moni pelottelee, että lääkelaskut hankalia, mutta sitten taas jotkut sanoo niitä helpoiksi. Eli miten on, onko ihan ylitsepääsemättömiä ja mitä jos niitä ei läpäise, niin onko este valmistumiselle?
Oikeinhan ne pitää kaikki mennä. Onko täällä sellaisia jotka ei ole läpäissyt lääkelaskuja ja mitä sitten tapahtui?
Kommentit (108)
Lääkelaskut ei ole mitään läpihuutojuttuja, mutta ei sen takia etteikö ne itse matemaattiset kaavat olisi helppoja, vaan sen takia että kysymyksen asettelu on vaikea. Ja tämän voin sanoa itse erikoistuneena, kokeneena sairaanhoitajana. Oma teoriani on että ne mittaavat ennen kaikkea kielitaitoa ja lääkelaskut ovat toissijaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No niin ei kuitenkaan ole joten lopeta jankutus. Sulle on jo selitetty, että eivät liity toisiinsa. Asia sillä selvä.
T: Lh+sh"
Jos eivät liity toisiina olisi tehtävä tullut ilmaista 1. a) ja 2. Nyt tehtävä oli huonosti tehty ja harhaanjohtava.
T. ELL
Kas kummaa kun me hoitoalan ihmiset ymmärrettiin silti oikein hyvin mitä kysyttiin.
T: Lh+sh
Työaikana notkutaan vauva-sivustolla.
Ei ihme, että päivystyksessäkin on aina niin pitkät jonot. Varmaan kun hoitsut käyttää kaiken aikansa vauvapalstalla pätemiseen 🤣
Eikä vietä. Ei töissä todellakaan ole aikaa surffailla netissä. Todella typerää edes kuvitella tuollaista.
Ei nuo vaikeita ollut, mutta pilkun suhteen kannattaa olla tosi tarkka muuten tulee hylkäys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä vatulointia. Lääkkeet pitää annostella oikein. Väärin annosteltu tippa tai injektio voi olla tappava. Siksi ne lääkelaskut PITÄÄ osata. Jos on pieninkään epäilys, ettei niitä hallitse, niin hakeudu sellaiselle alalle, missä ei tarvitse olla lääkkeiden kanssa tekemisissä.
Ei lähihoitajat mitään tippoja eli suonensisäistä lääkitystä hoida.
Aika monta lähihoitajaa oli mm. koronapiikkejä pistämässä.
Ei koronapiikki olekaan suonensisäinen. Olkavarren lihakseen se meni. Yleensä sh pisti ja lh oli työparina apuna kirjaamassa.
Valehtelit ensin että lähihoitajat olivat pistämässä. Nyt selvisi että kirjaamassa.
Lähihoitaja voi pistää kun käy 2 op mittaisen rokotuskoulutuksen. Varmaan he jotka kirjaavatkin ovat koulutuksen käyneet kuitenkin.
No heh heh, taas on joku hoitajia solvaava täällä linjoilla. Täysin tarpeetonta vähätellä muiden ihmisten ammattia. Fun fact: yksi ensimmäisiä asioita mitä tuoreille lääkäreille ja manuille opetetaan on, että olkaa hyvää pataa ja kuunnelkaa kokeneita hoitajia.
Mene sitten jonnekkin muualle pätemään turhainpäiväisten lyhenteidesi kanssa. Kukaan ei anna mitään painarvoa lähihoitajan tai sairaanhoitajan sanalle. Opettelisit tai jaksaisit edes kirjoittaa ne auki, mutta en ihmette ettet jaksa kun et ole jaksanut edes kunnollista ammattia opiskella. Saati olla töissä.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet? Missä mä olen pätenyt ja kirjoittanut turhanpäiväisiä lyhenteitä? Sulla ei ole nyt kaikki kunnossa kun pitää tuolla tavalla hyökätä mun kimppuun.
Mulla on täysi oikeus kirjoittaa tällä palstalla ja etenkin tässä ketjussa kun liittyy mun työhön. Mulla on täysin kunnollinen ammatti ja sekös sua ottaa päähän.
Lisää vielä tuoho: saati olla töissä.
Niin, että hoitajat ei saisi edes lomalla olla vaan pitäisi olla aina töissä. Muut sitten saa olla normaalisti lomalla, mutta hoitajat ei?
Jollakin tyhmällä työttömällä luuserilla meni tunteisiin. :D
Vierailija kirjoitti:
Mene sitten jonnekkin muualle pätemään turhainpäiväisten lyhenteidesi kanssa. Kukaan ei anna mitään painarvoa lähihoitajan tai sairaanhoitajan sanalle. Opettelisit tai jaksaisit edes kirjoittaa ne auki, mutta en ihmette ettet jaksa kun et ole jaksanut edes kunnollista ammattia opiskella. Saati olla töissä.
Mitä ihmettä sä oikein sekoilet? Missä mä olen pätenyt ja kirjoittanut turhanpäiväisiä lyhenteitä? Sulla ei ole nyt kaikki kunnossa kun pitää tuolla tavalla hyökätä mun kimppuun.
Mulla on täysi oikeus kirjoittaa tällä palstalla ja etenkin tässä ketjussa kun liittyy mun työhön. Mulla on täysin kunnollinen ammatti ja sekös sua ottaa päähän.
Eiköhän ihan kaikilla ole oikeus kirjoitella täällä palstalla. Ei siihen tarvita mitään lyhenteitä.
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sinä valmistut, mutta tutkintotodistukseesi tulee maininta, että et ole niitä läpäissyt. Ja se taas hankaloittaa tiettyihin töihin pääsyä, niihin joissa lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä kuten mielenterveys-ja vanhuspuoli ym sairaalamaailmaan sijoittuvat työtehtävät.
T. Ei mennyt ensimmäisellä eikä edes toisella läpi virheettä, mutta lopulta kuitenkin. Joillakin sen sijaan ei mennyt ja paperissa tuo maininta.
Näin ei saisi ikinä olla, ei ikinä. Käsi ylös kuka haluaa itselleen hoitajan joka ei pääse niistä laskuista läpi. Ne on ihan oikeasti _naurettavan_ helppoja,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihan kaikilla ole oikeus kirjoitella täällä palstalla. Ei siihen tarvita mitään lyhenteitä.
Anteeksi mitä? Mitä sellaisia lyhenteitä mä olen muka käyttänyt, että ne katsotaan pätemiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä vatulointia. Lääkkeet pitää annostella oikein. Väärin annosteltu tippa tai injektio voi olla tappava. Siksi ne lääkelaskut PITÄÄ osata. Jos on pieninkään epäilys, ettei niitä hallitse, niin hakeudu sellaiselle alalle, missä ei tarvitse olla lääkkeiden kanssa tekemisissä.
Ei koronapiikki olekaan suonensisäinen. Olkavarren lihakseen se meni. Yleensä sh pisti ja lh oli työparina apuna kirjaamassa.
Valehtelit ensin että lähihoitajat olivat pistämässä. Nyt selvisi että kirjaamassa.
Ei sitä saa kirjatakaan jos ei ole käynyt lisäkoulutusta. Joko tehdään kaikkea tai ei mitään.
Helppoja olivat, alakoulumatikkaa.
Vierailija kirjoitti:
"Edes sun äitis ei ihan oikeasti pidä susta, kai ymmärrät sen?"
Varmaan sitten pitäisi, jos saisin itselleni niin hienot ja mahtavat lyhenteet kuin lh ja sh joilla päteä vauvapalstalla 😭
On sulla vaikeaa. Jokainen normaalilla älyllä varustettu tietää, että lh on lähihoitaja ja sh sairaanhoitaja. Sä olet ainoa jolla tässä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan tehtäviin ei taida kuulua morfiiniannoksen laskeminen.
Ambulanssissa annetaan kyllä vaikka mitä ja osa ensihoitajista on lähihoitajia, tosin sinne ei ne ihan daijuimmat yleensä valikoidu
Vierailija kirjoitti:
"Tokihan sinä valmistut, mutta tutkintotodistukseesi tulee maininta, että et ole niitä läpäissyt. "
MISSÄ muka näin on!
Aiemmin ei valmistunut ellei suorittanut lääkelaskuja virheettömästi.
Joka työpaikassa lisäksi joutuu suorittamaan lääkeluvat, ei voi suorittaa ellei ole lääkelaskuja tehtynä!
EN usko!
2Lähihoitajat, kertokaa onko lääkelaskut ollut hankalia"
Hmmm -ovatko lääkelaskut olleet- kannattaisi AP:n harjoitella suomeakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelit ensin että lähihoitajat olivat pistämässä. Nyt sel
.
"Lisäksi täysi-ikäiselle rokotuksen saa antaa yllä mainittujen laillistettujen terveydenhuollon ammattihenkilöiden johdon ja valvonnan alaisena
asianmukaisen rokotuskoulutuksen saanut farmaseutti ja proviisori
riittävän lääkehoidon osaamisen ja asianmukaisen rokotuskoulutuksen saanut
laboratoriohoitaja (bioanalyytikko AMK)
lähihoitaja, joka on suorittanut sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon
perushoitaja, joka on suorittanut lähihoitajan tutkintoa edeltäneen koulutuksen."
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…
https://valvira.fi/sosiaali-ja-terveydenhuolto/laakehoidon-toteuttamine…
ähihoitajien ammatilliseen koulutukseen sisältyy lääkehoidon opintoja. Lähihoitajat voivat ilman erillistä lääkehoitolupaa toteuttaa niitä lääkehoitoja, joita heidän tutkintoonsa on sisältynyt. Lähihoitaja voi esimerkiksi tilata lääkkeitä, laittaa lääkkeitä käyttökuntoon ja jakaa niitä potilaskohtaisiin annoksiin sekä antaa lääkkeitä luonnollista reittiä eli tabletteina, kapseleina, liuoksina, silmä- ja korvatippoina, voiteina, laastareina ja peräpuikkoina.
Lähihoitaja tarvitsee lisäkoulutusta ja erillisen lääkehoitoluvan vaativampiin lääkehoidon tehtäviin, kuten PKV-lääkehoidon toteuttamiseen (pääasiassa keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet), luonnollista reittiä annettavaan huumausainelääkehoitoon, injektioiden antamiseen (ihon alle sc., lihakseen im.), lääkkeettömään, perusliuosta sisältävän jatkoinfuusion vaihtamiseen sekä ensihoidossa laskimoon annettavaan lääke- ja nestehoitoon kiireellisissä poikkeustilanteissa.
Tästä syystä en välttämättä viitsi mainostaa olevani insinööri. Insinöörien oletetaan osaavan laskea, mutta integraalit on unohtunut 25 vuodessa.