Lähihoitajat, kertokaa onko lääkelaskut ollut hankalia
Harkitsen lähteväni opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Moni pelottelee, että lääkelaskut hankalia, mutta sitten taas jotkut sanoo niitä helpoiksi. Eli miten on, onko ihan ylitsepääsemättömiä ja mitä jos niitä ei läpäise, niin onko este valmistumiselle?
Oikeinhan ne pitää kaikki mennä. Onko täällä sellaisia jotka ei ole läpäissyt lääkelaskuja ja mitä sitten tapahtui?
Kommentit (108)
Laskuissa on tärkeää ymmärtää MITÄ kysytään, eli mitä halutaan tietää. Myös yksikkömuunnokset on hyvä olla hallussa.
Lue kysymys huolella, ja keskity. On eri asia kysytään milligrammoja vaiko mikrogrammoja yms. Rauhassa ja huolella, kyllä niistä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari esimerkkiä netistä kopioituna. Edes laskinta ei tarvita:
1) Lääkäri on määrännyt potilaalle tulehdukseen Ciproxin 500 mg tabletteja.
a) Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 1500 mg vuorokaudessa?
b) Annostus on 1 x 2. Kuinka monta milligrammaa lääkeainetta potilas saa yhdellä annostelukerralla?
Olen itse eläinlääkäri ja minäkään en saa selvää tästä tehtävästä 😅 Mitä tuossa 1. b) kohdassa haetaan? Mikä annostus 1 X 2? Kerran päivässä kaksi tablettia vai?
Missä olet koulusi käynyt? Oletko itse koskaan kirjoittanut tai saanut toiselta lääkäriltä reseptiä? Annostus kirjoitetaan aina noin.
Morf. annoksen antaminen kuuluu kyllä!
En ole edes alalla, ja helposti lasken nuo kaikki.
Miten niin vaikeaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 1500 mg vuorokaudessa?
b) Annostus on 1 x 2. Kuinka monta milligrammaa lääkeainetta potilas saa yhdellä annostelukerralla?
Olen itse eläinlääkäri ja minäkään en saa selvää tästä tehtävästä 😅 Mitä tuossa 1. b) kohdassa haetaan? Mikä annostus 1 X 2? Kerran päivässä kaksi tablettia vai?
Eikös tuo ole yksi tabletti kahdesti päivässä.
En ole ikinä törmännyt tuollaiseen tapaan ilmaista asiaa. Kolleegoiden kesken SID, BID ja TID lyhenteet ilmaisee monestikko päivässä lääke annetaa. Omistajille taas kerrotaan ilman jargonia tai monitulkintaisia ilmaisuja esim. "1 tabletti aamulla ja illalla". Ja vaikka tuon vääntäisi kummin päin vain, ei siitä saa 1500mg vaikuttavaa lääkeainetta päivässä
Hitto mitä vatulointia. Lääkkeet pitää annostella oikein. Väärin annosteltu tippa tai injektio voi olla tappava. Siksi ne lääkelaskut PITÄÄ osata. Jos on pieninkään epäilys, ettei niitä hallitse, niin hakeudu sellaiselle alalle, missä ei tarvitse olla lääkkeiden kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajan tehtäviin ei taida kuulua morfiiniannoksen laskeminen.
No kyllä todellakin kuuluu. Omalla työpaikalla ei ole edes sairaanhoitajia aina vuorossa ja silti vanhuksille pitää antaa morfiinia.
T: Lh+sh
ItsAm kirjoitti:
Onko lähihoitajalla lääkelaskuja?
No tietenkin on. Miksi ihmeessä ei olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin monesta suusta kuullut, että ne käsittämättömän helpot laskut tuottavat ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, että hirvittää missä vaiheessa alkaa tulla isoa vahinkoa.
Jokunen vuosi sitten potilas kuoli morfiiniin, kun hoitaja väsäsi kymmenkertaisen annoksen.
Jep, ja tässä vielä se että vaikka laskut ei suju, työelämä sentään yleensä opettaa esim tietyn lääkkeen annoskoon skaalan edes sinnepäin - että annetaanko sitä morkkua mikro- vai milligrammoissa
Vai oliko se millin vai 10 millin ruiskulla.Noo joa potilas on kuolemansairas kärsivä niin kymmenkertaisen annoksen jälkeen hän kuoli kiitollisena.
"En ole ikinä törmännyt tuollaiseen tapaan ilmaista asiaa. Kolleegoiden kesken SID, BID ja TID lyhenteet ilmaisee monestikko päivässä lääke annetaa. Omistajille taas kerrotaan ilman jargonia tai monitulkintaisia ilmaisuja esim. "1 tabletti aamulla ja illalla". Ja vaikka tuon vääntäisi kummin päin vain, ei siitä saa 1500mg vaikuttavaa lääkeainetta päivässä"
a ja b kysymykset ei liity toisiinsa. Jos kerta-annos on 1 tabletti (jonka vahvuus 500mg), potilas saa kerralla 500 mg. Tässä mitataan lähinnä luetun ymmärtämistä ja tarkkuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole iki
On ihan normaalitapa terveydenhoidossa ja tuon tietää lääkärit, farmaseutit, sairaanhoitajat ja lähihoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä olet koulusi käynyt? Oletko itse koskaan kirjoittanut tai saanut toiselta lääkäriltä reseptiä? Annostus kirjoitetaan aina noin.
Siellä suomen ainoassa eläinlääketieteellisessä Helsingissä. Aika montakin reseptiä tullut uran aikana kirjoitettua, siksi ei tulisi mieleenkään kirjoittaa sitä noin. Joko ihmiset sitten antaisi yhden tabletin kahdesti päivässä tai kerran päivässä kaksi tablettia. Vaikka lääkeitä tulisi sama määrä tuolloin päivän aikana, ei se ole missään nimessä samantekevää kummin päin sen tekee.
Matematiikka tuotti suuriakin hankaluuksia yläasteella ja lukiossa, mutta aikuisena alanvaihtajana tein lh lääkelaskut alle kymmenessä minuutissa epäuskoisena, että tässäkö ne pelotellut lääkelaskut nyt sitten ovat 😂
Oli todella suuri yllätys, että meitä oli joku neljä oppilasta neljästä kymmenestä, jotka ne kerralla läpäisi.
Sh laskut sitten taas aivan toinen maailmansa, lähinnä kun niitä tenttejä on yhden sijaan joku seitsemän. Joku kolme tenttiä muistaakseni tuotti vaikeuksia, lähinnä siksi kun täytyy käsin paperille laskea isossa auditoriossa, jossa joku aina yskii tai pudottaa kynän. Lopulta järki voitti ja opiskelijat saivat alkaa käyttämään laskinta, loput puuttuvat kolme tenttiä teinkin sitten yhdellä kerralla noin vartissa.
Vierailija kirjoitti:
Hitto mitä vatulointia. Lääkkeet pitää annostella oikein. Väärin annosteltu tippa tai injektio voi olla tappava. Siksi ne lääkelaskut PITÄÄ osata. Jos on pieninkään epäilys, ettei niitä hallitse, niin hakeudu sellaiselle alalle, missä ei tarvitse olla lääkkeiden kanssa tekemisissä.
Ei lähihoitajat mitään tippoja eli suonensisäistä lääkitystä hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole iki
Minullekin yllättävä tieto, että eläinmaailmassa merkintä on erilainen. Tuo merkintä on kuitenkin ihan todella perusasia varmaan jokaisessa työpaikassa, missä ihmisten lääkkeiden kanssa ollaan tekemisissä. Ihan mielenkiintoista!
Minä olen aiemmalta ammatiltani ja koulutukseltani insinööri, ja kyllä minulle yksi lääkelasku aiheutti päänvaivaa. En enää muista minkälainen se oli, mutta muistan miettineeni, että kysymyksen saattoi ymmärtää jotenkin kahdella tavalla. Arvasin niistä oikean, mutta olisi se voinut mennä väärinkin.
Vierailija kirjoitti:
a ja b kysymykset ei liity toisiinsa. Jos kerta-annos on 1 tabletti (jonka vahvuus 500mg), potilas saa kerralla 500 mg. Tässä mitataan lähinnä luetun ymmärtämistä ja tarkkuutta.
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
"En ole ikinä törmännyt tuollaiseen tapaan ilmaista asiaa. Kolleegoiden kesken SID, BID ja TID lyhenteet ilmaisee monestikko päivässä lääke annetaa. Omistajille taas kerrotaan ilman jargonia tai monitulkintaisia ilmaisuja esim. "1 tabletti aamulla ja illalla". Ja vaikka tuon vääntäisi kummin päin vain, ei siitä saa 1500mg vaikuttavaa lääkeainetta päivässä"
Tehtävät olikin merkattu 1. a) b) 1.a) liittyi annettuun tehtävään, joten on oletettavaa, että b) liittyy myös.
Ihan perus matikan osaamisella pärjää. Ja siellä on niitä kompia juuri siksi, kun oikeastikin saattaa tulla todella erikoisia määräyksiä, mitä voi joutua tavan lähihoitajakin viemään potilaan lääkelistalle. Mutta jos pää toimii ja ymmärtää lukemansa, näistäkin selviää.