Jos lähdet ulkomaanlomalle, miten tarkkaan suunnittelet syömisesi?
Jos lähdet ulkomaanlomalle, miten tarkkaan suunnittelet syömisesi? Valitsetko etukäteen mahdolliset ravintolat, joissa haluat käydä, vai menetkö fiiliksen mukaan ja päätät paikan päällä? Vai syötkö mieluummin hotellissa tai kokkaatko Airbnb:ssä? Entä aamiaiset, syötkö hotellissa vai muualla?
Itse yleensä katson suurimman osan ravintoloista valmiiksi arvostelujen perusteella, mutta toki välillä tulee myös ex tempore -juttuja. Hotellissa syön yleensä silloin, kun väsyttää. Kokkaamaan en lomalla ryhdy.
Kommentit (48)
Otan laukun täyteen hernaria, juhlamokkaa , hookooblöötä sekä Turun sinappia. Kyllä niillä jo pärjäilee . Pirkka olutta ottaisin mutten jaksa kantaa toista sataa tölkkiå viikon lomille.
Ihan paikan päällä valitsen ravintolat ja fiilispohjalla mennään. Aamiainen syödään millon missäkin. Ei suunnitella etukäteen mitään
Jos on oikeasti joku spessu paikka jonka tuttu on vinkannut niin varaan, muuten muuten en suunnittele. Mulla on aika hyvät hoksottimet mihin kantsii ja mihin ei kannata mennä syömään (aloitaan vaikka ruoan kuvista menussa, sisäänheittäjät, tekokasvit - yök yök yök).
Toki jos menen käymään jossain pikkukylässä niin tsekkaan etukäteen ruokatarjonnan (lähinnä että onko ravintolaa vai ei).
Myös sää vaikuttaa, esim tosi kuumalla ei jaksa syödä tuhtia ravintolaruokaa, joten en viitsi varailla etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Otan laukun täyteen hernaria, juhlamokkaa , hookooblöötä sekä Turun sinappia. Kyllä niillä jo pärjäilee . Pirkka olutta ottaisin mutten jaksa kantaa toista sataa tölkkiå viikon lomille.
Fasun sinisen jätät kuitenkin kotiin?
No en kyllä käytä hetkeäkään moisen suunnitteluun!
Jos olen kaupungilla ja alkaa hiukomaan, tuuttaan sisään sellaiseen tavernaan mikä näyttää kivalta.
Mun mielestä on turhaa ennakko-odotusten nostatusta sellainen että tutkailee arvosteluita, ruokalistoja sun muita funtsii siinä että "tuonne mä sitten menen ja aah nautin"..
Se on sama kuin tinderöinnissä, treffit heti kärkeen eikä mitään viikkojen makusteluja. Se voi olla hyvä, se voi olla huono, so what, kokemus sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilomalla varaan etukäteen ravintolat joissa haluan syödä. On varmaa, että ne ovat täynnä jos en varaisi. Rantalomalla syön yleensä hyvässä hotellissani.
Aivan puutaheinää.
Ei todellakaan ole jos haluat mennä johonkin suosittuun ravintolaan. On ravintoloita, joissa pöydät on varattu kuukausiksi jopa vuosiksi eteenpäin. Esim. tolla yhdellä New Yorkin ravintolalla kaikki tämänn vuoden pöydät varattu täyteen jo viime vuonna.
https://reportergourmet.com/en/news/7275-which-restaurants-have-the-lon…
Vierailija kirjoitti:
Jos olen kaupungilla ja alkaa hiukomaan, tuuttaan sisään sellaiseen tavernaan mikä näyttää kivalta.
Mun mielestä on turhaa ennakko-odotusten nostatusta sellainen että tutkailee arvosteluita, ruokalistoja sun muita funtsii siinä että "tuonne mä sitten menen ja aah nautin"..
Se on sama kuin tinderöinnissä, treffit heti kärkeen eikä mitään viikkojen makusteluja. Se voi olla hyvä, se voi olla huono, so what, kokemus sekin.
Mä taas yritän ennalta estää ne huonot kokemukset, miksi tuhlata rahaa huonoon ruokaan kun voi saada hyvääkin. Toki mikään ei ole varmaa, mutta kyllä hieman selvittelemällä asioita etukäteen säästyy niiltä pahimmilta paikoilta ja eikä se arvostelujen tsekkaaminen nyt hirveästi kestä.
Paras ulkomaan ravintola kokemus oli Kreikassa. Ajeltiin jotain pientä vuoristotietä ja siellä oli rähjäinen pikkukyltti missä luki restaurant.
Mentiin katsomaan, se oli sellainen iso omakotitalon tapainen mikä ei yhtään näyttänyt että olisi ravintola. Meidät istutettiin pitkään pöytään missä oli paikallisia, sitten alkoi paikallista ruokaa valumaan pöytään, syötiin, juotiin, juteltiin se mitä kielimuurin yli kyettiin ja hauskaa oli.
Lähtiessä annoin talon emännälle viis kymppiä, hän kauhistui ja näytti ettei hänellä ole antaa noin isosta setelistä takaisin! Itse ajattelin että mahtaako kahdelta ihmiseltä tuo edes riittää 😋
Emäntä latasi kassin täyteen paikallisia makeisia, monta pulloa oman kylän viiniä ja pullon oyzoa, halattiin lämpimästi ja jatkettiin matkaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Selvastikaan et ole kulinaristi. Mina jopa matkustan monesti ihan pelkastaan jonkun ravintolan takia tiettyyn paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilomalla varaan etukäteen ravintolat joissa haluan syödä. On varmaa, että ne ovat täynnä jos en varaisi. Rantalomalla syön yleensä hyvässä hotellissani.
Aivan puutaheinää.
Ei todellakaan ole jos haluat mennä johonkin suosittuun ravintolaan. On ravintoloita, joissa pöydät on varattu kuukausiksi jopa vuosiksi eteenpäin. Esim. tolla yhdellä New Yorkin ravintolalla kaikki tämänn vuoden pöydät varattu täyteen jo viime vuonna.
Tämä. Suomimamma kun menee ulkomaille, tokihan hän syö ainoastaan sellaisissa ravintoloissa joihin Hollywood tähdetkin joutuvat jonottamaan.
Korona tuhosi makuaistini lähes kokonaan. Teen lomamatkani muun kuin ruoan perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas yritän ennalta estää ne huonot kokemukset, miksi tuhlata rahaa huonoon ruokaan kun voi saada hyvääkin. Toki mikään ei ole varmaa, mutta kyllä hieman selvittelemällä asioita etukäteen säästyy niiltä pahimmilta paikoilta ja eikä se arvostelujen tsekkaaminen nyt hirveästi kestä.
Itse olen monesti taas törmännyt siihen, että joku hehkutettu paikka on ollut täysin mitäänsanomaton. Nykyaikana kun ihmiset ovat sellaisia lampaita, että jos joku mesta on suosiossa, niin siellä käydään ja sitä kehutaan ympäri somea ja ruoka on automaattisesti hyvää 🤔 en anna painoarvoa minulle tuntemattomien ihmisten arvioille.
Rakastan kokkailua ja se on erityisen ihanaa paikoissa joissa kaupat ja torit pursuavat toinen toistaan herkullisempaa ja tuoreempaa tavaraa. Joten jos majaillaan paikassa jossa se on mahdollista niin kokkaan mielelläni paljon itse, lounaat useimmiten ravintolassa ja aamiainen missä milloinkin. Arkisin kotona kokkaan max kahdesti viikossa, mies hoitaa ruuanlaiton koska sillä on enemmän aikaa, siksi lomalla ajan kanssa kokkailu on mulle luksusta.
Jos majoitumme hotellissa niin silloin aamiainen joko siellä tai lähikahvilassa, lounas ja illallinen milloin missäkin. Jos halutaan testata joku tietty ravintola niin varataan pöytä ja hyvissä ajoin ennen reissua, muuten mennään fiiliksen mukaan.
Tämän vuoden kesäloma vietetään viikko villalla Ranskassa ja toinen viikko roadtripillä, joten tulee kokkailua ja ravintolaruokailua sopivassa mittasuhteessa.
Meillä on aina huoneisto. Aamiainen syödään kämpillä, mies tuo sämpylät ja croissantit lenkiltä palatessaan. Lounasaikaan ollaan yleensä liikkeellä ja etsitään joku kivannäköinen ravintola, johon paikalliset asukkaat menevät.
Illalla syödään taas huoneistossa, paistetaan ehkä kalaa, isoja katkoja tai pihvejä tai haetaan noutoruokaa. Ei useinkaan jakseta enää lähteä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvastikaan et ole kulinaristi. Mina jopa matkustan monesti ihan pelkastaan jonkun ravintolan takia tiettyyn paikkaan.
En ole, todellakaan. Nykyaikana kun kaikenlaiset asiat on sallittuja ja hyväksyttyjä, toivon ettei minua ahdisteta tai syrjitä tällä perusteella vaan saan vapaasti olla ei-kulinaristi.
En suunnittele mitään etukäteen. Yleensä katson minne menee muitakin syömään ja siihen jonon jatkoksi vaan. Ei ole koskaan tullut mitään suurta pettymystä ruoan suhteen.
Madeiralla olen ihastunut hotellin puolihoitoon. Jokainen illallinen on erilainen ja upea mahdollisuus tutustua mitä erilaisimpiin kaloihin ja meren eläviin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan puutaheinää.
Tämä. Suomimamma kun menee ulkomaille, tokihan hän syö ainoastaan sellaisissa ravintoloissa joihin Hollywood tähdetkin joutuvat jonott
Tuo esimerkin ravintola oli toki kallis, mutta kyllä niissä erittäin suosituissa edullisissakin ravintoloissa on usein myös pöydät täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä ihan näin pitkällä, mutta mä pidän aina kirjaa eri maiden ravintolasuosituksista, joita luen tai kuulen jostain kiinnostavasta ravintolasta, vaikka en juuri silloin olisikaan matkalla kyseiseen maahan. Sitten kun joskus matkustan sinne, kaivan listan esiin ja käytän sitä apuna.
Mulla on tämä sama, että haluan aina kokeilla niitä kuuluisia paikallisherkkuja.