Pidän outoina ihmisinä, jotka vielä vuonna 2025 lukevat oikeita kirjoja
Kommentit (85)
Mitä outoa siinä on? Kirjan lukeminen vaatii erilaista keskittymistä kuin sen kuunteleminen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kuunnella kenenkään lässytystä, joten luen kirjani.
Samoin. Olen kirjoittanut muutaman kirjan, ja kun niistä on tehty äänikirjoja, minua häiritsee ääninäyttelijän maneerinen lukutapa. En tunnista tekstiä omakseni.
Saa omaan tahtiin lukea, kuvitella se maailma, en jaksaisi kuunnella jonkun tutun julkkiksen ääntä,
esim Pirjo, Niina L yms
Menis muisteluksi kun niitä näkee jatkuvasti tv:ssä
Lukeminen kirjasta on aivan toisenlaista tekemistä kuin äänikirjan kuunteleminen. Kirjaa on helppo selata edes takaisin, voi lukua nopeasti tai hitaasti nautiskellen. Voi pysähtyä itselle tärkeisiin kohtiin, jäädä pohtimaan. Äänikirja on hyvä vaihtoehto niille, joita lukeminen ei innosta. Mutta minulle kirja on vielä toimiva käyttöliittymä!
Tottakai luen itse kirjan, enkä kuuntele. Haluan kuulla kirjassa oman ääneni ja mielikuvitukseni, enkä äänikirjan lukijan tulkintaa (äänenpaino ym kirjan juonen eri tilanteisss). Kannattaa LUKEA kirjoja. Kehittää mielikuvitustakin ihan erilailla kuin KUUNTELU.
Hyvin omituisia teidän ajatuksenne maailman kehittymisestä.
Olen ihan pistänyt merkille jo vuosia.
Ihmiset, jotka eivät lue kirjoja ovat outoja.
Tykkään enemmän lukea kuin kuunnella. Kuuntelen harvoin radiotakaan. Sitäpaitsi kirja naamalla kun nukahtaa, niin löytää kyllä sen sivun mihin jäi samantien, äänikirjalla et niinkään....
lukutaito ja luetunymmärtäminen ja niiden puutteet näkyvät tälläkin palstalla. aktivoi silmäsi ja aivosi ,lue joka päivä 20 sivua. silloin hahmotat asiakirjoja ja niiden sisältöjä.
Pidän outoina ihmisiä, jotka tekevät tällaisia provoaloituksia.
Jos ihmiset eivät lukisi kirjoja niin kirjoitustaito olisi todella heikko.
Lukemiseen on keskityttävä, liian suuri vaatimus monelle. Kuunnellessa voi vaikka selailla vauvapalstaa samalla.
Kaunokirjallisuuden voi nauttia äänikirjanakin, mutta tiedekirjat, joissa on matematiikkaa, joutuu väkisinkin lukemaan kirjasta, sillä matematiikka on kieli, joka ei käänny luonnolliselle kielelle. Sähköinen kirja on kätevä, koska siinä voi sovittaa fonttikoon silmälle sopivaksi. Perinteisessä kirjassahan fonttikoko on vakio.
Fyysisen kirjan lukeminen vapauttaa älylaiteriippuvuudesta.
Luen työssäni raskasta tietokirjallisuutta. Ei onnistu äänikirjan avulla.
Kirjan lukeminen kehittää keskittymiskykyä ja kykyä rauhoittua ympäröivän maailman mölinän keskellä. Lukeminen on parhaimmillaan eräänlaista meditaatiota. ZEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Olen kirjoittanut muutaman kirjan, ja kun niistä on tehty äänikirjoja, minua häiritsee ääninäyttelijän maneerinen lukutapa. En tunnista tekstiä omakseni.
Mikset lukenut itse?
🤣 Ei äänikirjojen kuuntelu ole lukemista!
Luenko minä radiota nyt?