Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidän outoina ihmisinä, jotka vielä vuonna 2025 lukevat oikeita kirjoja

Vierailija
10.07.2025 |

Eivätkä kuuntele äänikirjoja.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just lukemassa taidekirjaa. Sitä vois olla vaikea kuunnella.

Vierailija
22/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksut lukevat kirjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mistähän ne äänikirjat tulee, ei kai vaan siitä että joku lukee kirjoja, joten koitahan löytää se ainoa aivosolusi ja herätä se.

Vierailija
24/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mielestä siis kolmevuotias lapsi joka pystyy kuuntelemaan äitinsä kertoman iltasadun osaa lukea?

Vierailija
25/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kuunnella kenenkään lässytystä, joten luen kirjani.

Joskus yritin kuunnella, kun radiossa luettiin Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä. Kaikkein eniten ärsytti lukijan ranskankielisten nimien lausuminen. En pystynyt kuuntelemaan, lopetin heti alkuunsa.

Vierailija
26/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuro ja lukutaidoton🤨

Vierailija
27/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksut lukevat kirjoja.

Ei kaunokirjallisuutta lukevat ole niin fiksuja. Tiedekirjallisuus on fiksujen ihmisten juttu.

Vierailija
28/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä ihmettelet. Mun on helpompi keskittyä lukemaan kuin kuuntelemaan. Kuunnellessa reilusti yli puolet tarinasta menee hukkaan kun keskittyminen on niin ja näin. Ei vaan pysty.

Vierailija
29/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tyhmistyy ja yksinkertaistuu kun ei lue itse. Äänikirjassa sisältö on jo 'tulkittu' sinulle valmiiksi (yhdellä tavalla, mikä ei välttåmättä tosiaankaan ole se ainoa oikea, ei edes välttämättä se kirjailijan tarkoittama). 

Äänikirjoilla on paikkansa ja aikansa, mutta perinteistä kirjaa se ei pysty korvaamaan, eikä sen saisi antaakaan korvata.

Itse olen huomannut että lapsenlapset kuuntelevat paljon äänikirjoja (mikä on sekin hyvä) mutta mummolassa lojuu aina tarjolla myös perinteisiä kirjoja (ja ihan sarjiksiakin, Aku Ankoista Asterixiin). Ja ollaan aina myös luettu heille ääneen (perinteistä kirjaa) ja nyt he jo mielummin valitsevat "jonkun vaan kirjan" koska "sen lukeminen on ihan eri juttu kuin vaan kuunteleminen". Joten en sen enempää argumentoi, seuraava sukupolvi sen sanoiksi puki :) 

Vierailija
30/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok ap. Minä en pidä.

Se sivuttainen silmänliike lukiessa on myös jotakin, mikä tekee hyvää ihmisen hermojärjestelmälle, liittyy vagushermoon. 

Vierailija
31/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kuunnella kenenkään lässytystä, joten luen kirjani.

Samoin. Olen kirjoittanut muutaman kirjan, ja kun niistä on tehty äänikirjoja, minua häiritsee ääninäyttelijän maneerinen lukutapa. En tunnista tekstiä omakseni.

Huoli pois. Minulla ainakin mielikuvitus toimii myös äänikirjan kanssa. Se ei ole vain kertoja, joka kertoo tarinaa, vaan kyllä kirjan henkilöt puhuvat ja liikkuvat. Ethän voi kirjan lukijankaan mielikuvitukseen päästä sanomaan, että "hei, kuvittelet kirjan tapahtumat nyt aivan väärin, en minä noin sitä tarkoittanut". Sen jälkeen kun toinen lukee sitä, se muuttuu lukijan suodattamaksi tarinaksi. Vaikka ulkonäön kuvailisi, niin jokaiselle lukijalle tulee erilainen naama mieleen. Esim. ristiverinen on eri ihmisten mielestä täysin eri sävyinen jopa liki mustasta vaaleahkoon. Toisille se on ruskean eri sävyt keskiruskean paikkeilla ja mitä kullekin. Sama äänille, paikoille ja tapahtumille. Kirjoittaja luo puitteet, mutta lukija/kuuntelija näkee filmin.

-eri 

Vierailija
32/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut lukevat kirjoja.

Ei kaunokirjallisuutta lukevat ole niin fiksuja. Tiedekirjallisuus on fiksujen ihmisten juttu.

Ja taas päästään perimmäisten kysymysten äärelle. Onko vain ydinfyysikko 'fiksu'. Ovatko vain mensalaiset älykkäitä ? 

Tämä tapaa olla heidän katsantokantansa.

Oma ja aika yleinenkin käsitys on se, että "älykkyyttä" on hyvin monenlaista. "Fiksu ihminen" pitää sisällään paljon muutakin kuin "kykyä omaksua paljon abstraktia tietoa" ja älykkäisiin ydinfyysikko voi olla monella elämän osa-alueella kaikkea muuta kuin "fiksu"... (usein juuri ne älykkäimpiä pidetyt autistit on osassa elämän osa-alueita varsinaisia uunoja...)

Vierailija
33/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok ap. Minä en pidä.

Se sivuttainen silmänliike lukiessa on myös jotakin, mikä tekee hyvää ihmisen hermojärjestelmälle, liittyy vagushermoon. 

hmmmm..... Silmänliiketerapiassahan tuo toteutuu suullisesti, kuin mitä ihmiset toteuttavat kirjan kanssa. Ajattelet muuta ja painat huolia taakse päin kirjan kanssa, seuraat tekstiä, et sormea. Ei ihan sama, mutta jotain samaa kuitenkin. 

Vierailija
34/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imuroin tälläisen tiedoston, pitää alkaa tutkimaan mitä sieltä löytyy...InTheMatterOfJosefMengele.

Vierailija
35/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksut lukevat kirjoja.

Fiksu kommentti sinulla. 👍

Vierailija
36/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

17.6.2025

"Kirjastosta lainattujen kirjojen määrä oli viime vuonna korkeimmillaan lähes 20 vuoteen, kertoo kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto."

Vierailija
37/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

17.6.2025

"Kirjastosta lainattujen kirjojen määrä oli viime vuonna korkeimmillaan lähes 20 vuoteen, kertoo kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto."

Lasketaanko tähän myös äänikirjat?

Vierailija
38/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi jämähtää yhteen formaattiin? Luen paperikirjoja, luen ekirjoja, kuuntelen äänikirjoja. Minusta ihmiset, jotka julistavat, että vain äänikirjat/vain paperikirjat ovat oikeita, ovat aika yksinkertaisia 

Vierailija
39/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17.6.2025

Lasketaanko tähän myös äänikirjat?

"Yleisistä kirjastoista lainattiin enemmän painettuja kirjoja viimeksi vuonna 2005."

https://demokraatti.fi/kirjastosta-lainattiin-eniten-kirjoja-20-vuoteen…

Vierailija
40/85 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo!