Pidän outoina ihmisinä, jotka vielä vuonna 2025 lukevat oikeita kirjoja
Kommentit (85)
Iik, joku random vauvapalstailija pitää outona mun lukuharrastusta! Iik!
Ööh nyt on 2025?
Ei kirjoja enää lueta?
Minä ihmettelen, miten sama väsynyt provo toimii viikosta ja vuodesta toiseen.
Lukeminen on vähentynyt ja sen kyllä huomaa nuorisosta. Monet eivät tiedä mitä tarkoittavat esimerkiksi sanat: niitty, nietos, suvanto, lahden poukama, niittää, jne... Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sanavarasto on olematon!
Vierailija kirjoitti:
Äänikirjat ovat hyviä esim. sokeille. Mutta kyllä meidän näkökykyisten täytyy huolehtia lukutaidosta, sillä lukeminen sivistää, kasvattaa sanavarastoa ja lisää empatiakykyä. Erityisen tärkeää on lukea pienille lapsille. Mun 3-vuotias rakastaa päivittäisiä lukuhetkiämme.
Samoin äänikirjan kuunteleminen.
Eivätkö äänikirjat olekaan näkövammaisia ja ammattikuskeja varten?
Luen fysiikan kirjoja. Se on ihan eri tavalla hyödyllistä kun joku kaunokirjallisuus.
Mä nautin lukemisesta ja keskityn siihen täysin. Kuten joku muukin mainitsi, niin siinä voi helposti palata joihinkin kohtiin. Ja luen myös niin nopeasti, että puhuttuna nopeus ei voi millään olla sama. Tuskin siirryn kuunteluun, niin kauan kun näkökykyä riittää.
Lapsille luetaan. Aikuiset lukevat itse.
Minä puolestani en ollenkaan ymmärrä, mitä järkeä on kuunnella äänikirjoja, kun juuri lukeminen on itselleni siinä se "juttu". Ja ihan oikeiden kirjojen lukeminen, ei minkään e-kirjojen.
Äänikirjat ovat hyviä esim. sokeille. Mutta kyllä meidän näkökykyisten täytyy huolehtia lukutaidosta, sillä lukeminen sivistää, kasvattaa sanavarastoa ja lisää empatiakykyä. Erityisen tärkeää on lukea pienille lapsille. Mun 3-vuotias rakastaa päivittäisiä lukuhetkiämme.