Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetusluvalla opettaminen?

Vierailija
10.07.2025 |

Meidän kuopus tarvitsisi ajokortin (automaattivaidekortti riittää), mutta pelkää niin paljon ajamista, että on täjän asti sitä kieltäytynyt. Nyt ollaan mietitty, olisiko opetuslupa helpompi. Tuttu ope ja mahdollisuus harjoitella kymmeniä tunteja.

Olen ihan tavisasutoilija, mutta minäkin jönnitän isojen (erityisesti vieraiden) kaupunkien keskustassa ajamista. En tykkää ohitella tai pysäköidä ahtaisiin paikkoihin. Ajan lähes päivittäin, enkä ole koskaan kolaroinut. Auto on täyssähköauto (eli todella helppoa ajaa).

Onnistuisikohan opettaminen tällaiselta opelta? Onko opetus vaikeaa? Sinänsä hyvin tunnistan ne kuopuksen jännityksen aiheet, kun itsellä samoja. Oma isäni opetti aikanaan minua, mutta hän on aina rakastanut autoilua ja sujuvasti autoillut työuransa Helsingissä.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites vanhemmat sisarukset, voisivatko he opettaa? Tai vaikka naapuri tai joku muu tuttu tai sukulainen? Mielellään sellainen, jolla on autokoulun opit vielä suhteellisen tuoreessa muistissa.

Siinä on ikäraja 25 v. 

Vierailija
42/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihdekortti riittää? Miksi? Koska teillä on automaattiauto ja manuaalia ette opetusta varten hanki? Kai tajuatte, että sillä automaattikortilla ei saa ikinä, missään tilanteessa ajaa manuaalia? Kyllä, sellainen tilanne saattaa tulla elämän varrella. Se on sama kuin kortitta ajo.

Jotain perusasioita voit opettaa itse, mutta etenkin haasteellisessa tapauksessa kannattaa käyttää tunteja myös AMMATTIOPETUKSESSA.

Tää. Aika lyhytkatseista. Kuitenki nuori ihminen kyseessä ja elämä tuo lukemattomia ennakoimattomia tilanteita. Mutta ei, ap ajattelee vain omaa tuttavapiiriään

"yli 95 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla"

Elä sä vaan jossain muinaisuudessa keppikotterosi kanssa. 

Juuri näin. Varsinkin jos  jännittää ajaminen, niin miksi ihmeessä lähteä vielä pelleilemään jollain manuaalilla, joka sammuu helposti ja itse auton käsittelyn oppimiseen menee aikaa, kun pitäisi seurata liikennettä ja sääntöjä. Kaupungeissa liikenne vielä jatkuvaa pysähtelyä, joten automaatti sopii kaupunkiin paljon paremmin muutenkin. Itse kyllä suosittelen autokoulua, koska autokoulussa ja inssissä ajaminen on todella tarkkaa. Mulla on ollut 30 vuotta ajokortti ja mielestäni olen hyvä kuski:). Autokoulussa oleva lapseni löysi ajamisestani jatkuvasti puutteita, vaikka en koskaan ole vahinkoja aiheuttanut tai ollut missään onnettomuudessa liikenteessä. Olen myös varovainen jännittäjäkuski. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites vanhemmat sisarukset, voisivatko he opettaa? Tai vaikka naapuri tai joku muu tuttu tai sukulainen? Mielellään sellainen, jolla on autokoulun opit vielä suhteellisen tuoreessa muistissa.

Siinä on ikäraja 25 v. 

Tiedän kyllä.

Vierailija
44/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, opeta perusajotaito noin. Sitten muutama tunti autokoulusta päälle siinä kaupungissa jossa inssi. 

Mä opetin mun lapsen näin. En kyllä mitään pakittamista tms pelkää, mutta halusin, että opettaja varmistaa, että kaikki on käyty läpi mitä tarvitaan.

Vierailija
45/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt vaihtoehtona ei korttia ollenkaan tai automaattikortti. En usko, että kuopus ikimaailmassa hakisi työtä,  jossa pitäisi ajaa (keppivaihteista) autoa.

Sitä paitsi uskon, että 10 v päästä Suomessakaan ei ole tuota erikoisehtoa vain automaattilla ajosta. Aina vaan vähemmän on manuaaleja luikenteessä.

Ap

Tätä on mielestäni käsitelty jo EU:ssa, että tuo typerä erikoisehto poistuu ajokorteista. Autokoulun opettajatkin tätä kritisoivat, kun autot nykyään automaattivaihteisia valtaosin. 

Vierailija
46/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, opeta perusajotaito noin. Sitten muutama tunti autokoulusta päälle siinä kaupungissa jossa inssi. 

Mä opetin mun lapsen näin. En kyllä mitään pakittamista tms pelkää, mutta halusin, että opettaja varmistaa, että kaikki on käyty läpi mitä tarvitaan.

Siis pakittamista ja parkkeeraamista ahtaaseen paikkaan en jännitä.

Vierailija
47/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihdekortti riittää? Miksi? Koska teillä on automaattiauto ja manuaalia ette opetusta varten hanki? Kai tajuatte, että sillä automaattikortilla ei saa ikinä, missään tilanteessa ajaa manuaalia? Kyllä, sellainen tilanne saattaa tulla elämän varrella. Se on sama kuin kortitta ajo.

Jotain perusasioita voit opettaa itse, mutta etenkin haasteellisessa tapauksessa kannattaa käyttää tunteja myös AMMATTIOPETUKSESSA.

Tää. Aika lyhytkatseista. Kuitenki nuori ihminen kyseessä ja elämä tuo lukemattomia ennakoimattomia tilanteita. Mutta ei, ap ajattelee vain omaa tuttavapiiriään

"yli 95 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla"

Elä sä vaan jossain muinaisuudessa keppikotterosi kanssa. 

Juuri näin. Varsinkin jos  jännittää ajaminen, niin miksi ihmeessä lähteä vielä pelleilemään jollain manuaalilla, joka sammuu helposti ja itse auton käsittelyn oppimiseen menee aikaa, kun pitäisi seurata liikennettä ja sääntöjä. Kaupungeissa liikenne vielä jatkuvaa pysähtelyä, joten automaatti sopii kaupunkiin paljon paremmin muutenkin. Itse kyllä suosittelen autokoulua, koska autokoulussa ja inssissä ajaminen on todella tarkkaa. Mulla on ollut 30 vuotta ajokortti ja mielestäni olen hyvä kuski:). Autokoulussa oleva lapseni löysi ajamisestani jatkuvasti puutteita, vaikka en koskaan ole vahinkoja aiheuttanut tai ollut missään onnettomuudessa liikenteessä. Olen myös varovainen jännittäjäkuski. 

Kaupunkiliikenne vaatii kuskilta röyhkeyttä, jännittäjät tukkii koko liikenteen. Koska aloittaja lapsesta ei tule pakulla ajavaa duunaria hänen kannattaa suunnata autokouluun opettelemaan sitä röyhkeyttä, kun hän tulee ajelemaan akateemisena hienosto rouvana isoissa kaupungeissa isolla citymaasturillaan. 

Vierailija
48/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi opetettu ajamaan siten, että on ollut autokoulun minimipaketti (sisältää ne osat, mitkä on kuitenkin pakko suorittaa autokoulussa, vaikka muuten opettaisi itse ja minimimäärän ajotunteja).

Autokoulun opettaja tietää yleensä, että missä ja mitä siellä inssissä tehdään. Missä yleensä käydään tekemässä se peruutus parkkiruutuun ja muutenkin eri "vakireittien" ongelmapaikat.

Täällä inssissä yleisimmin käännytään vasemmalle neljäkaistaiselle tielle ja ja sieltä ramppien kautta vilkaan autotarvikeliikkeen parkkiselle peruuttamaan. Sieltä pääseekin sitten mukavasti kovavauhtiseen maantieajoon kahden peräkkäisen kiihdytyskaistan kautta. Ja kohta sen jälkeen palataan ajamaan keskustaan. Kaistanvaihdot ja nopean liikenteen joukkoon siirtyminen näyttää olevan tärkeitä juttuja inssissä täällä. Noita kiihdytyskaistojen käyttöä on harjoiteltu paljon itse. Puolison työmatkaan liittyy paljon noiden käyttöä ja näkee jatkuvasti miten niissä töpeksitään, kuten myös poistuessa. Yhdeltä poistumisrampilta käännytään vasemmalle kahdelta vierekkäiseltä kaistalta, mutta aina niitä, jotka kääntyvät sen toisen kääntyjän kaistalle. 

Vierailija
49/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sun isä opettaisi? Samantien sen manuaalivaihteisen, niin sitten ei tarvitse sen kanssa arpoa. 

Ei ole mun kasikymppisellä puolisokealla isälläni enää kottia. Onneksi.

Keppivaiheisella ei enää tee mitään. Lähipiirissä kenelläkään ei ole keppivaihteista autoa. Esikoinenkin ajoi vikan kerran manuaalilla autokoulussa (ts. inssissä) ja kuulemma ei missään nimessä uskaltaisi ja osaisi sellaista enää ajaa näin vuosien jälkeen. En usko, että kuopus suostuisi joskus vuosien päästä ajamaan yllättän manuaalia.

Nyt olisi vaan tärkeää saada osamista ja kortti koulumatkaa varten.

Ap

Ihan miten haluatte. Meillä viimeeksi esikoinen tarvitsi manuaalivaihdeajon osaamista mutama viikko sitten, kun oli puolisonsa kanssa ulkomailla ja vuokrasivat auton, Tarjolla ei edes ollut automaattia kaikissa vuokraamoissa ja niissä missä oli, hinta oli tuplat manuaaliin. Kuopuksen kaveri olisi tarvinnut kipeästi autoa lainaan: mulla olisi ollut auto tuossa pihassa ihan vapaana, no ei voi lainata kun on vaan automaattikortti, mulla manuaalivaihteinen auto. Et sit jäi se homma tekemättä. Että vaikka sitä nyt ei ihan just tänään tarvitse, joku päivä voi tarvita. Muuten samaa mieltä kuin joku tuolla edellä, jos sua pelottaa ajaminen, älä lähde opettamaan muita. 

Vierailija
50/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miten hyvin perillä liikennesäädösten  muutoksista mitä on tapahtunut nykypäivän ja sinun kortin saamis vuosien välillä?

Vierailija
51/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt vaihtoehtona ei korttia ollenkaan tai automaattikortti. En usko, että kuopus ikimaailmassa hakisi työtä,  jossa pitäisi ajaa (keppivaihteista) autoa.

Sitä paitsi uskon, että 10 v päästä Suomessakaan ei ole tuota erikoisehtoa vain automaattilla ajosta. Aina vaan vähemmän on manuaaleja luikenteessä.

Ap

Jos ei korttia kerran on vaihtoehto, miksi pakot lapsesi ajamaan sen kortin? 

Vierailija
52/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä kysymys, onko kortin tarve lähtöisin vanhemman tarpeesta? 

Vierailija
53/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sun isä opettaisi? Samantien sen manuaalivaihteisen, niin sitten ei tarvitse sen kanssa arpoa. 

Ei ole mun kasikymppisellä puolisokealla isälläni enää kottia. Onneksi.

Keppivaiheisella ei enää tee mitään. Lähipiirissä kenelläkään ei ole keppivaihteista autoa. Esikoinenkin ajoi vikan kerran manuaalilla autokoulussa (ts. inssissä) ja kuulemma ei missään nimessä uskaltaisi ja osaisi sellaista enää ajaa näin vuosien jälkeen. En usko, että kuopus suostuisi joskus vuosien päästä ajamaan yllättän manuaalia.

Nyt olisi vaan tärkeää saada osamista ja kortti koulumatkaa varten.

Ap

Ihan miten haluatte. Meillä viimeeksi esikoinen tarvitsi manuaalivaihdeajon osaamista mutama viikko sitten, kun oli puolisonsa kanssa ulkomailla ja vuokrasivat auton, Tarjolla ei edes ollut a

Jos omalla autolla ajaminen Suomessa tuntuu tosi epämukavalta ajatukselta  en mitenkään usko,  että innostuisi ajamaan vierasta manuaaliautoa ulkomailla. 

Esikoisella on siis manuaalukortti  eikä ole sitä manuaaliosaa tarvinnut nyt 4 vuoteen. Reissannut on paljon, eikä varmaan ole tullut auton vuokraus mieleenkään. Ja olisi varmaan halukas maksamaan enemmän automaatista, kuin sammuttelemaan sitä manuaalista johonkin Lontoon risteykseen

Ap

Vierailija
54/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ikäraja 25 v. 

Oletettavasti ne vanhemmat sisarukset ovat tätä kuopusta vanhempia. Ihme kommentti.

Vierailija
55/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuopukselle on nyt valjennut, että hänen joko pitää muuttaa kalliiseen vuokra-asuntoon koulun lähelle (=lainaa tai töiden etsintää) tai asua kotona ja vietyää joka päivä bussissa 2 t suuntaansa koululle ja takaisin tai hankkia kortti ja ajaa koululle 15 minuutissa.

Se ei ole vaihtoehto, että me vanhemmat kuskataan päivittäin.

Eli tässä nyt miettii mikä on mieleisin vaihtoehto. Alunperin ajatteli muuttamista, mutta nyt kun on asian edessä konkreettisesti  on kortista tullut yksi vaihtoehto. Ehkä.

Ap

Vierailija
56/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ikäraja 25 v. 

Oletettavasti ne vanhemmat sisarukset ovat tätä kuopusta vanhempia. Ihme kommentti.

Miten niin? Ajoharjoittelun voi aloittaa 16-vuotiaana, sisaruksen pitäisi olla siis 9 vuotta vanhempi. Hyvin harvassa perheessä on noin suuria ikäeroja. 

Vierailija
57/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ikäraja 25 v. 

Minkä ikäiseksi sitä kuopusta oikein kuvittelet? 23 v? 

Vierailija
58/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on ikäraja 25 v. 

Minkä ikäiseksi sitä kuopusta oikein kuvittelet? 23 v? 

Eihän hänen ikäänsä ole kerrottu missään, joten hän voi olla vaikka 20 ja sisarukset 23 ja 26. Ja vaikka olisi 18, niin vanhin voi helposti olla yli 25-vuotias. Sisarusten lukumäärää ei ap kertonut eikä 10 vuoden ikäerokaan ole mikään ihmeellinen. Kummallista änkyröintiä taas.

Vierailija
59/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras ratkaisu varmaan olisi, että opetat luvilla itse, saatte ajaa niin paljon kuin tarvitsee ja missä ympäristössä parhaalta tuntuu. Sitten kun auton peruskäsittely ja liikennesäännöt on hanskassa, niin varaatte autokoulusta yhden ajotunnin, ja pyydätte opelta palautteen, tarvitaanko lisää tunteja. 

Näin me tehtiin, tosin ajoimme ja ajamme edelleen manuaalilla dieselillä, sekä minä että oppilas. Ja oppilaani oli innokas autoilija, mutta halusin silti kuulla ammattilaisen näkemyksen hänen ajotaidostaan, ennenkuin lähti inssiin. 

Näin tuntuu moni tekevän, eli paljon opetusta opetaluvalla ja vähän autokoulun kautta. Kuulostaa minusta hyvältä.

Esikoinen kävi autokoulun ja ajamaan kaupungin keskustaan piti lähteä heti, koska autokoulu oli siinä keskustassa. 

Inssit täällä on hoidettu esikoisen ja kavereidensa kokemuksella lähinnä läheisissä pikkukaupungeissa + motarilla. On tuo isomman kaupungin keskusta ollut niin täynnä rakennsatöitä, että inssiajassa ei ehtisi kuin seisoa jossain ruuhkassa.

Ap

Vierailija
60/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuopukselle on nyt valjennut, että hänen joko pitää muuttaa kalliiseen vuokra-asuntoon koulun lähelle (=lainaa tai töiden etsintää) tai asua kotona ja vietyää joka päivä bussissa 2 t suuntaansa koululle ja takaisin tai hankkia kortti ja ajaa kou

Tässä on kiire jos aikoo koulualkuun mennessä saada kortin.