Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetusluvalla opettaminen?

Vierailija
10.07.2025 |

Meidän kuopus tarvitsisi ajokortin (automaattivaidekortti riittää), mutta pelkää niin paljon ajamista, että on täjän asti sitä kieltäytynyt. Nyt ollaan mietitty, olisiko opetuslupa helpompi. Tuttu ope ja mahdollisuus harjoitella kymmeniä tunteja.

Olen ihan tavisasutoilija, mutta minäkin jönnitän isojen (erityisesti vieraiden) kaupunkien keskustassa ajamista. En tykkää ohitella tai pysäköidä ahtaisiin paikkoihin. Ajan lähes päivittäin, enkä ole koskaan kolaroinut. Auto on täyssähköauto (eli todella helppoa ajaa).

Onnistuisikohan opettaminen tällaiselta opelta? Onko opetus vaikeaa? Sinänsä hyvin tunnistan ne kuopuksen jännityksen aiheet, kun itsellä samoja. Oma isäni opetti aikanaan minua, mutta hän on aina rakastanut autoilua ja sujuvasti autoillut työuransa Helsingissä.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suosittele, jos on itsekin pelokas ja taidossa on niitä puutteita. 

Ei mielestäni minulla ole taidoissa puutteita sen enempää kuin muillakaan. Päin vastoin tuntuu, että ne muut eivät osaa ajaa ja sen takia keskustaruuhkissa ajaminen jännittää. ;)

Ap

"Muut eivät osaa ajaa." Tyypillistä omien taitojen yliarvointia ja merkki itsreflektiokyvyn puutteista. Ehdottomasti lapsi autokouluun ammattiopetukseen jotta saa laadukasta ja turvallista opetusta, eikä ole vaaraa huonojen asenteiden siirtymisestä.

Vierailija
22/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme opettaneet kolmen lapsen ajokortit. Puolisoni oli pääopettaja ja minä hyppäsin opettajaksi, kun perusasiat oli hanskassa. Opetusluvalla ajotunteja tulee takuulla enemmän kuin autokoulussa. Suosittelen opetuslupaa.

Mielestäni manuaalivaihteisen auton ajokortti on järkevämpi, koska kesätöiden saantimahdollisuudet kasvavat. Edelleen on paljon yrityksiä, joiden kaikki autot ovat vielä manuaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestäni minulla ole taidoissa puutteita sen enempää kuin muillakaan. Päin vastoin tuntuu, että ne muut eivät osaa ajaa ja sen takia keskustaruuhkissa ajaminen jännittää. ;)

Ap

Luulet ettei lapsi huomaa sinun jännitystä? Typerää periyttää ne omat peikot sille lapselle. Lapsesi ansaitsee parempaa opetusta. 

Vierailija
24/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihdekortti riittää? Miksi? Koska teillä on automaattiauto ja manuaalia ette opetusta varten hanki? Kai tajuatte, että sillä automaattikortilla ei saa ikinä, missään tilanteessa ajaa manuaalia? Kyllä, sellainen tilanne saattaa tulla elämän varrella. Se on sama kuin kortitta ajo.

Jotain perusasioita voit opettaa itse, mutta etenkin haasteellisessa tapauksessa kannattaa käyttää tunteja myös AMMATTIOPETUKSESSA.

Tää. Aika lyhytkatseista. Kuitenki nuori ihminen kyseessä ja elämä tuo lukemattomia ennakoimattomia tilanteita. Mutta ei, ap ajattelee vain omaa tuttavapiiriään

Vierailija
25/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Luulet ettei lapsi huomaa sinun jännitystä? Typerää periyttää ne omat peikot sille lapselle. Lapsesi ansaitsee parempaa opetusta. 

Varsinkin kun lapsi on jo valmiiksi pelokas. Epävarmat kuskit on ihan yhtä suuri riski kuin ne kaikki muutkin jotka ei osaa ajaa. 

Vierailija
26/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaattivaihdekortti riittää? Miksi? Koska teillä on automaattiauto ja manuaalia ette opetusta varten hanki? Kai tajuatte, että sillä automaattikortilla ei saa ikinä, missään tilanteessa ajaa manuaalia? Kyllä, sellainen tilanne saattaa tulla elämän varrella. Se on sama kuin kortitta ajo.

Jotain perusasioita voit opettaa itse, mutta etenkin haasteellisessa tapauksessa kannattaa käyttää tunteja myös AMMATTIOPETUKSESSA.

Tää. Aika lyhytkatseista. Kuitenki nuori ihminen kyseessä ja elämä tuo lukemattomia ennakoimattomia tilanteita. Mutta ei, ap ajattelee vain omaa tuttavapiiriään

"yli 95 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla"

Elä sä vaan jossain muinaisuudessa keppikotterosi kanssa. 

Vierailija
27/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt vaihtoehtona ei korttia ollenkaan tai automaattikortti. En usko, että kuopus ikimaailmassa hakisi työtä,  jossa pitäisi ajaa (keppivaihteista) autoa.

Sitä paitsi uskon, että 10 v päästä Suomessakaan ei ole tuota erikoisehtoa vain automaattilla ajosta. Aina vaan vähemmän on manuaaleja luikenteessä.

Ap

Vierailija
28/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ajoi kortin autokoulussa tänä vuonna eikä sielläkään ollut enää manuaalivaihteisia autoja käytössä. Olisi pitänyt käydä tunnit kaukana toisessa toimipisteessä jos olisi halunnut ajaa manuaalivaihteisella. 

Vierailija
29/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras ratkaisu varmaan olisi, että opetat luvilla itse, saatte ajaa niin paljon kuin tarvitsee ja missä ympäristössä parhaalta tuntuu. Sitten kun auton peruskäsittely ja liikennesäännöt on hanskassa, niin varaatte autokoulusta yhden ajotunnin, ja pyydätte opelta palautteen, tarvitaanko lisää tunteja. 

Näin me tehtiin, tosin ajoimme ja ajamme edelleen manuaalilla dieselillä, sekä minä että oppilas. Ja oppilaani oli innokas autoilija, mutta halusin silti kuulla ammattilaisen näkemyksen hänen ajotaidostaan, ennenkuin lähti inssiin. 

Vierailija
30/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt vaihtoehtona ei korttia ollenkaan tai automaattikortti. En usko, että kuopus ikimaailmassa hakisi työtä,  jossa pitäisi ajaa (keppivaihteista) autoa.

Sitä paitsi uskon, että 10 v päästä Suomessakaan ei ole tuota erikoisehtoa vain automaattilla ajosta. Aina vaan vähemmän on manuaaleja luikenteessä.

Ap

Pitäisi poistua 4-5 vuoden sisällä. 

Vierailija
31/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi ajoi kortin autokoulussa tänä vuonna eikä sielläkään ollut enää manuaalivaihteisia autoja käytössä. Olisi pitänyt käydä tunnit kaukana toisessa toimipisteessä jos olisi halunnut ajaa manuaalivaihteisella. 

Älä puhu paskaa.

Vierailija
32/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä lapsella mitään motivaatiota siihen ajamiseen? Jos korttia ollaan hankkimassa väkipakolla, autokouluun.  

Vierailija
33/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"yli 95 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista oli varustettu automaattivaihteilla"

Suomen autokannan keski-ikä on 13,5 vuotta, eli suomen autokanta elää muinaisuudessa.😂

Vierailija
34/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme opettaneet kolmen lapsen ajokortit. Puolisoni oli pääopettaja ja minä hyppäsin opettajaksi, kun perusasiat oli hanskassa. Opetusluvalla ajotunteja tulee takuulla enemmän kuin autokoulussa. Suosittelen opetuslupaa.

Mielestäni manuaalivaihteisen auton ajokortti on järkevämpi, koska kesätöiden saantimahdollisuudet kasvavat. Edelleen on paljon yrityksiä, joiden kaikki autot ovat vielä manuaaleja.

Hyvin harvassa kesätyössä tarvitsee ajaa yhtään millään autolla. Ja jos pitää, niin eihän sellaiseen työhön edes hae sellainen joka ei pidä ajamisesta. 

Vierailija
35/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa.

Miksi valehtelisin? Eihän uusia autoja enää edes juurikaan myydä manuaalivaihteistolla ja autokouluissa on tyypillisesti varsin uusia autoja. 

Vierailija
36/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Automaativaihdekortti riittää hyvin, jos ei mitään duunarin ammattia suunnittele. Ts. menee lukioon ja yliopistoon. Manuaalit ovat mennyttä maailmaa ja korttiuudistuskin tulee varmasti lähiaikoina kun manuaaliautokanta entisestään vähenee. Aivan turhaa varsinkin kaupungissa lähteä pelleilemään manuaalin kanssa. Manuaali sopii muutenkin huonosti kaupunkiajoon. Harvassa perheessä enää on noita vanhoja manuaaliautoja. Eihän siinä silloin mitään järkeä ole semmoista hankkia. Tulee turhaa ajanhaaskausta, rahanmenoa ja vaivannäköä autokoulusta. 

Vierailija
37/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi niin että automaattivaihteiseen autoon sai ajotunteja paljon helpommin, kun taas manuaaliautoa ajaakseen olisi pitänyt esim. ottaa tunteja kesken koulupäivän. Koska nuori tarvitsi kortin nopeasti eikä halunnut lintsata lukiotunneilta niin hän sitten hommasi automaattikortin. Se merkintä joka tapauksessa poistuu lähivuosina. 

Vierailija
38/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sillä lapsella mitään motivaatiota siihen ajamiseen? Jos korttia ollaan hankkimassa väkipakolla, autokouluun.  

Jos se oma kärsivällisyys riittää pelokkaan ei niin motivoituneen opettamiseen niin ei siinä sitten hittojakaan, mutta meillä riitti pokka myöntää ettei se riitä ja nuorin kävi autokoulun. 

Vierailija
39/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites vanhemmat sisarukset, voisivatko he opettaa? Tai vaikka naapuri tai joku muu tuttu tai sukulainen? Mielellään sellainen, jolla on autokoulun opit vielä suhteellisen tuoreessa muistissa.

Vierailija
40/62 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä ole yhtään keppikotteroa ja nuorellekin ostetaan automaattivaihteinen omaan käyttöön. Miksi ihmeessä pitäisi jonkun muun autolla ajella?