Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Raskaus"maha kohta 5-kymmpisellä!

Vierailija
09.07.2025 |

Onkohan tavallista lihomista, että kohta 50-vuotiaalla on maha kuin olisi raskaana?!

Ymmärrän painonnousun vanhemmiten kun liikkuminen vähenee, hormonitoiminta muuttuu jne jne. Mutta että vatsaa tulee "palloksi" eteenpäin, ei mitenkään tasaisina makkaroina vyötärölle ja vatsanseudulle.

Olen ollut raskaana eikä vatsa silloin ollut kovin iso. Painoa tuli raskausaikana lisää muutenkin vain noin 8kg. Nykyinen vatsani on kohta samanlainen kuin raskaana ollessani. Nimenomaan eteenpäin osoittava.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt gynellä milloin? Ettei olisi joku jättikysta tms?

Vierailija
2/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös nestettä kasvaimen tms. vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla tutuillani on, ihan normaalia.

Vierailija
4/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen, ilmestyi juurikin viidenkympin korvilla.

Vierailija
5/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina ollut, lihottuani pahentunut. Kaikki läski kerääntyy mahaan.

Vierailija
6/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös sama tilanne, olen 50, vatsalihakset katosivat yhtäkkiä ja raskausmaha tuli esiin.

Vierailija
7/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikiviä, ei? Suolistolle kuitua tai nestettä sopivasti? Ruoansulatus ja joku ainesosa? Maitohappobakteereja monipuolinen kanta apteekista? Entä hormonitoiminta ja kuukautisten säännöllisyys, gyne tietää siitä ehkä. Hormonit muuttuivat ainakin vaihdevuosissa. Osa voi olla nesteitä, kävely ehkä auttaa lymfakiertoa. Entä jodin saanti pienissä määrin kilpirauhaselle ja lihasten rentous. Jos on huoli ehkä yksityinen lekuri tutkii, julkisella jotain saa muttei palvelu ole välttämättä mieluisaa kaikilta osin.

Vierailija
8/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla askites-nestettä vatsassa? Milloin olet viimeksi käynyt gynellä?

Vierailija
9/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös myooma.

Vierailija
10/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla aina ollut, lihottuani pahentunut. Kaikki läski kerääntyy mahaan.

Niin, ja samaan aikaan takapuoli litistyy vaikka se juuri tarvitsisi lisää täytettä vaikka edes rasvasta jos ei lihaksin niin saa enää kasvatettua. T. nainen  68 v

Vierailija
11/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli iso munasarjakysta. 27 tikkiä tuli vatsaan.

Vierailija
12/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkauma plörähtänyt vaihdevuosimuutoksien myötä? 

Kannattaa käydä lääkärissä tutkittamassa!

Vierailija
13/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärillä ja gynellä, jos ei löydy mitään, aloita aerobinen liikunta, polttaa sekä rasvaa että edistää nestekiertoa. Vähennä rasvan, sokerin, suolan sekä lihan syöntiä ja lisää vettä ja kuituja sekä kasviksia ruokavalioosi.

Vierailija
14/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tutulla oli sitten munasarjasyöpä joka oireili juuri tuolla tavalla että yli 50v näytti kuin olisi raskaana kun syöpä oli tehnyt askites nestettä vatsaonteloon. Henkilö oli käynyt 9kk aikaisemmin gynellä jossa annettiin laihdutuslääkkeitä kasvavaan vatsaan. Tämän vuoksi ei epäilty syöpää ja diagnoosin saaminen venyi 6kk. Sitten kiireellisenä leikkaukseen ja sytostaattihoito päälle. Menetyi sitten parin vuoden päästä. Kannttaa tutkituttaa, yksityisellä.

Vierailija
15/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tutulla oli sitten munasarjasyöpä joka oireili juuri tuolla tavalla että yli 50v näytti kuin olisi raskaana kun syöpä oli tehnyt askites nestettä vatsaonteloon. Henkilö oli käynyt 9kk aikaisemmin gynellä jossa annettiin laihdutuslääkkeitä kasvavaan vatsaan. Tämän vuoksi ei epäilty syöpää ja diagnoosin saaminen venyi 6kk. Sitten kiireellisenä leikkaukseen ja sytostaattihoito päälle. Menetyi sitten parin vuoden päästä. Kannttaa tutkituttaa, yksityisellä.

Lisäys tähän: Hän kävi siis kasvan mahansa vuoksi terveysasemalla. Siellä tehtiin väärä diagnoosi kun epäiltiin henkilön vain lihoneen.

Vierailija
16/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nelikymppinen ja vatsani näyttää kuin olisin raskaana. Kävin gynellä. On myoma ja kysta, mutta ei niille tehdä mitään eikä niitä kannata leikata, jos eivät aiheita muita oireita. On tosin ihan rasvaakin. Olen ollut joskus tosi hoikassa kunnossa. Käyn salilla. Juoksemalla saisi helposti vatsaa pienemmäksi, mutta minulle tulee siitä huono olo. Lisäksi minulla on isot rinnat ja hyvät rintsikat maksavat paljon. Todennäköisesti tähänkin kommentoivat kiusaajat.

Vierailija
17/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-vuotias nainen ja ollut aina normaalipainoinen. Nyt minulla on paha palleatyrä joka on kasvanut pikkuhiljaa. Syy löytyy raskaudesta. Lapsen syntymäpaino oli 4,6 kg ja synnytys oli rankka.  En pidä omasta sivukuvastani tämän pömppöpallean vuoksi. Muuten olen edelleen normaalipainoinen. Pitäisi varmaan leikkauttaa mutta arveluttaa riskit., jotka leikkauksessa aina on. Ja se, että tämän ikäisen elinpäivät saattavat olla kaikenkaikkiaan aika vähissä?  Nyt tämä Turkissa sattunut tapaus pistää miettimään vielä enemmän vaikka ihan kotimaan lääkäreihin turvautuisin.  

Vierailija
18/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille!

Pitänee ilmeisesti tutkituttaa asia, jos mahdollista että olisi jotain muuta kuin "normaalia" lihomista.

En muuten ole ulkonäöstäni tai lihomisesta huolissani. Kilot eivät haittaa. Olen aina ollut ns. hoikka 172cm/ max.60kg ja teen fyysisesti raskasta työtä. Tuo vatsa vaan ärsyttää ja ihmetyttääkin. 

En tosiaan ole pitkään aikaan käynyt tutkimuksissa.

AP

Vierailija
19/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärissä.

Mun maha jäi viikon etelänlomalla Portugaliin, kun askelmittari näytti 16 000 askelta päivittäin. Ei tule kyllä Suomessa käveltyä tuota määrää, vaikka käyn lenkilläkin. Siellä se tuli ihan huomaamatta, bling-bling-sandaalit jalassa.

Vierailija
20/34 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys vielä teille, joilta löytyi jokin sairaus/kasvain/tms kun kävitte tutkimuksissa ison vatsan takia!

Osaatteko sanoa yhden isoimman oireen, jonka huomasitte voinnissanne (kasvaneen vatsan lisäksi)??

Jos tämä täsmää minun yhteen "oireeseen", varaan kyllä heti huomenna lääkärille ajan...

Kiitos!

AP