Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö kukaan uskovainen baarissa? Tuomitsetteko alkoholinkäytön? Entä tanssimisen, bailaamisen?

Vierailija
29.03.2007 |

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samalla kannalla kanssasi sen suhteen, että en usko ihmisen olevan itse missään roolissa uskon kasvamisen kanssa. Usko tulee aina lahjana Jumalalta, ylhäältä alas. Se ei ole meidän pinnistelyjemme tulos, vaan lahjaa.

Tämä uskon lahjaluonne on hyvin vaikea asia ihmiselle ymmärtää, koska ihmisen perusluonteeseen kuuluu paremman tavoittelu. Usko on siis jotain, mikä tulee kuten armo, lahjana Jumalalta.

Usko voi toki kasvaa ihmisessä. Jumala kylvää ihmisen sydämeen siemenen, jonka antaa myöhemmin kasvaa vahvaksi puuksi. Tässä kuitenkin mennään usein harhaan ja kuvitellaan, että tämä kasvaminen olisi jotenkin minusta ihmisenä riippuvainen. Ei, ihminen kasvaa Jumalan hoidossa ja samalla hänen uskonsa vahvistuu. Tämä siis täysin riippuvainen Jumalasta, ei ihmisestä.

En tietenkään tarkoita, että ihmiselle on ihan sama, lukeeko hän Raamattua, vai istuuko joka ilta baarissa. Kohtuu kaikessa. On kuitenkaan turhaa kuvitella, että kieltäytymällä " maailmasta" olisi jotenkin kelvollisempi Jumalalle. Jumalalle ihminen on kelvollinen itsenään. Hän loi meidät tänne maailmaan rakkaudestaan.

Ihminen on syntinen pohjiaan myöten. Ei ole tekoa, jonka ihminen tekisi ilman omaa tarkoitusperää. Tämän syntisyyden jumalan edessä ihmisen on hyvä tajuta. Ilman sitä elämä on pelkkää suorittamista ja kieltäytymistä, joka helposti muuttuu muiden kyttäämiseksi.

Luther kehoitti siveitä oppilaitaan juomaan, jotta heillä olisi jotain kaduttavaa. Hän kehoittaa ihmistä, syntistä raukkaa, roikkumaan ristissä. Viimeisillä voimilla, vaikka synnin ymmärtäminen oman itsen ominaisuutena saisi ihmisen kuvittelemaan, ettei voi olla kelvollinen Jumalalla. Vain tämä ristissä roikkuminen voi ihmisen pelastaa. Se on nöyryyttä Jumalan edessä, todellista alamaisuutta. Ihminen ei saa kuvitella voivansa olla Jumalan kaltainen, tai yrittää imitoimalla Jeesusta pelastautua. Pelastus tulee Jumalalta täysin ilman tekojamme.

Kaikki hyvä mitä teen tulee Kristuksesta. Hän asuu minussa ja vaikuttaa minussa hyvyytenä. Oma syntisyyteni saa minut kuitenkin kuvittelemaan, että hyvää tehdessäni miellyttäisin Jumalaa näin tekemällä näkemättä, että tekijä en ole minä, vaan Jumala minussa. Aina tämän ymmärrettyäni luhistun oman pahuuteni edessä ja lopulta löydän oman paikkani ja jään roikkumaan ristiin.

T: Se sama teologi

Vierailija
22/53 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoni vuoksi siis. Ei nuo minusta uskovaiselle sovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikkapa pidän jazz-musiikista, ja sitä soitetaan ravintoloissa, niin millä tavalla se tekee minusta ei-uskovan jos joskus haluan sitä käydä kuuntelemassa?

Vierailija
24/53 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ole oikeutta sanoa kuka on uskossa ja kuka ei. Yhtähyvin minä voisin sanoa sinun olevan huono uskovainen, tai jopa feikki, koska et usko siihen rakastavaan ja lämpöiseen Jumalaan johon minä uskon.

Vierailija
25/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt ihan noinkaan mene mitä teologi väittää.

Se että ihminen on luonnostaan taipuvainen pahaan on eri asia että ihminen olisi syntinen. Tässä teologi unohti Jeesuksen sovitustyön merkityksen. Jeesus kärsi ristinpuulla kaikkien meidän syntimme, että meillä olisi iankaikkinen elämä. Olemme vauvana syntyessämme synnittömiä, kunnes itse erotamme itsemme Jumalasta rikkomalla Häntä vastaan eli tekemällä syntiä. Että voisimme tulla uskosta osallisiksi on meidän itsemme tunnustettava syntimme ja hylättävä ne ja uskoa että Jeesus on Herra. Usko ei tule keneenkään ihmiseen itsestään, eikä Jumala sitä keneenkään laita ihmisen sitä itse tahtomatta.

Vierailija
26/53 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Se teologi, syntinen korviaan myöden, täysin Jeesuksen ristissä roikkuva juuri siitä syystä, että vain Hän voi minun syntini niellä, päivästä toiseen. Kiitos siitä!

Vierailija
27/53 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jeesushan sanoi etteivät hurontekijät eikä valhetelijat eivät saa jumalan siunausta.

Minä ihmettelen jos joku uskova käy kapakassa. Mitä se siellä tekee, ryyppää ja iskee seksikummpaneita?

Vierailija
28/53 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baariin voi mennä tapaamaan ystäviä. Kertaakaan en ole sinne mennyt seksikumppania etsimään, enkä itseäni kaatokänniin juomaan.

Se, että uskovaisella on kontrolli on mielestäni arvostettavampi asia, kuin se, että hän systemaattisesti kieltäytyy kaikesta " synnistä" . Tällöin juuri kuvitellaan, että ollaan piilossa syntiä ja muut rypee siinä. Jokainen meistä rypee siinä 100% yhtä paljon.

T: Toinen teologi

Vierailija
29/53 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juonkin, joskus jopa ihan reippaasti. Ja olen uskossa. Jeesuskin muutti häissä veden viiniksi, enkä usko, että hän tuosta minua tuomitsee. Ei minusta juominen sinänsä ole paha, vaan enemmänkin se mitä juovuspäissään voi mennä tekemään: tappelua, seksihurjastelua jne.

Viini on Jumalan lahja ihmisille ja kohtuudella käytettynä se on vain hyvä asia. Toki on paastonajat yms. jolloin on hyvä kieltäytyä viinistä niin kuin monsesta muustakin maallisesta nautinnosta, mutta myös hauskanpidolle ja elämästä nautitimiselle on aikansa ja paikkansa.

Vierailija
30/53 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että arvioidaan sitä toisen uskoa sitten vai? Että jos et lasiin sylje, et ole uskovainen, huhhuh.

Parempi on ylistää Jumalaa kuin itseään.

ja vastaus kysymykseen on, että käyn baareissaa, jos saan lastenhoitajan, juon alkoholia ja poltan tupakkaa.

Vierailija
31/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä jazzia soiteta muualla kuin baareissa? Hakeudu oikeaan jazz konserttiin joka on vähän eri mittakaavassa kuin jossakin väsyneen baarin nurkassa.

Oikeasti, miksi pitää hakeutua semmoiseen paikkaan missä synti näyttelee pääosaa. On alkoholia, tupakkaa, huumeita, haureutta, aviorikoksia ym. Miksi altistaa itsensä kiusauksille? Ihan rehellisesti, vastatkaa mulle, että MITÄ haette baarista? Joskus joku sanoi että " elä siten, että voisit kuvitella Jeesuksen vierellesi" Eli en ainakaan itse voisi kuvitella istuvani baarissa Jeesuksen kanssa noin niinku kuvainnollisesti.

Vierailija
32/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon yleensä tuopin olutta ja jutellaan mukavia, laulan karaokea kun ihmiset haluaa että laulan (hyvä ääni kuulemma). Tulkitsen raamatun käskyä Viini on viisasten juoma siten, että ihmisen pitää pysyä kohtuudessa ja toimintakykyisenä. Itsensä pöydän alle juominen on synti ja inhottavaa.

Nro 10: Ihmiset ympärilläni tekevät syntiä joka päivä. Joka päivä näen kadulla syntiä ja myös haureutta,kun tarkkailen ihmisiä. Tiedän parin työkaverini pettävän puolisoitaan. Tunnen paljon epätoivoisia ihmisiä. En siis saa kävellä kadulla enkä käydä töissä ettei se synti ja epätoivo tartu? Outoa. Itse kun olen löytänyt rauhan elämääni ja elän sen mukaan...muut eläkööt tavallaan.

Vierailija
33/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon, join paljon, tanssin paljon, biletin bailasin ja uskoin.

nykyään uskoni on hiipunut, mutta niin on juominen, tanssiminen, bilettäminen ja bailaaminenkin.

että ei sillä uskovaisuudella ole mitään yhteyttä baarikäyttäytymiseen.

Vierailija
34/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän niissä aina pyytää ja anella muita ihmisiä luopumaan synneistää ja selittää heille, miten paljon ihanampaa elämä olisi Jeeseksen helmasssa ilman perheen rikkovia päihteitä tai syntistä kiehnausta.

Tämä on minulle annettu tehtävä ja missio, jonka aion viedä loppuun asti, vaikka vahtimestarit ja tarjoilijat saatanan palveluksessa yrittävätkin sitä estää.

Vierailija
35/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarissa saatan käydä, mutta en juopumismielessä. Joskus on kiva istua ja ostaa jotain pientä. Yhden tuopin saatan juoda, mutta en sen enempää.

Baareista saa yleensä myös kahvia ja teetä ja muita alkoholittomia juomia, joten jos istuu siellä kaverin kanssa pidempään, niin voi itse ostaa jotain alkoholittomia juomia.

Kotonakin meillä on alkoholia ja meillä on tapana juoda vähän kerrallaan silloin tällöin. Esimerkiksi lasillinen viiniä ruokajuomana on joskus kivaa vaihtelua.

Vierailija
36/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuihan Jeesuskin aikalaistensa ilonpitoon, esim. häihin ja nautti niissä viiniä. Baariin mennään tapaamaan tuttuja ja rentoutumaan, ei se mielestäni ole syntiä.

Vierailija
37/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usko meitä estä juhlimasta tai ottamasta alkoholia (juodaanhan ehtoollisellakin viiniä) ja tanssi on hyvä liikuntamuoto. Jos ei näitä harrasta/ harrastaa, sillä ei lie uskon kanssa mitään tekemistä, vaan sen määrää ihan muut intressit kuten kellä tahansa ihmisellä.

Mä oikeasti ihmettelen, miten tällaista edes kysytään!

Vierailija
38/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on kyllä mitä suurimmassa määrin uskovaisia.

Vierailija
39/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama pätee jehoviinkin. Niitä ei lasketa, on ne sen verran omituista sakkia...

Vierailija
40/53 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaameaa pakanatouhua tuntuu olevan. Ei ole millään mitään väliä, mennään massan mukana eikä erotuta. On helppoa evankelioida elämällään sanomatta mitään kun näyttää sen että on erilainen elämäntyyli mitä maailmassa elävällä.

Näillä jotka baarissa hyppää ei voi olla oikein raitis usko kun pitää sitä pikkusormea kokoajan antaa. Miksi ette voisi olla sitä ilman? Mitä se hyödyttää? Ei aukee mulle ei...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi