Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö paljosta paitsi, jos ei koskaan matkusta ulkomaille?

Vierailija
08.07.2025 |

Olen matkaillut tähän asti vaan Suomessa (lasken tässä nyt myös Tukholman ja Tallinan risteilyt kotimaan matkailuksi :D ) ja nyt olisi vihdoin rahaa myös ulkomaanmatkoihin. Tässä on kuitenkin käynyt niin, että nuoruuden into matkailuun on hiipunut ja jo ajatus turistipaikkoihin matkustamisesta tuntuu epämiellyttävältä lähinnä ihmispaljouden, kuumuuden, turistiripulin yms takia.

Onko nää reissut todella sen kaiken vaivan arvoisia vai onko matkailu ylihypetetty "huijaus"?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät paitsi. Lähde kun kerran on varaa ja pystyt lähtemään. Matkailu avartaa aina. 

Vierailija
2/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa arkea se on kaikkialla.

Kuudessa eri valtiossa asunut ja työskennellyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten tahdot sen itse ajatella. Mikään pakko kenenkään ei ole käydä koskaan kotimaansa ulkopuolella, eikä se tee kenestäkään huonompaa tai parempaa ihmistä. Matkustelu on juuri niin välttämätöntä tai tarpeetonta kuin itse haluamme ajatella sen olevan.

Vierailija
4/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matkustaminen ole mikään välttämättömyys. Et ole huonompi ihminen, vaikka et kävisikään ulkomailla. Muista maista voi oppia myös lukemalla tai videoita katsomalla.

Vierailija
5/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäät paitsi. Lähde kun kerran on varaa ja pystyt lähtemään. Matkailu avartaa aina. 

Mä en oikeastaan tiedä, mitä toi matkailu avartaa edes tarkoittaa :)

Olen mielestäni ihan avarakatseinen ja myös tiedän paljon muista maista ja kulttuureista, koska olen katsonut paljon dokumentteja yms. 

Eli voisiko joku avata tuota vähän enemmän vielä. Mitä siitä matkailusta tarkalleen ottaen saa?

ap

Vierailija
6/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisesta mitä ei kaipaa ei voi pitää suurena menetyksenä. Toisilla on tapana kehuskella kaikella mitä tekevät vaikka niissä ei ole mitään ihmeellistä. 

Vierailija
7/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla parempikin, ettei näe miten kaunista luontoa ja hyvää ruokaa muualla maailmassa on. Voi sitten kuvitella, että Suomi on ylivertaisen mahtava maa eikä ole tarvetta haikailla mihinkään muualle. 

(Mun sydän jäi Pohjois-Italiaan pysyvästi ja kaipaan sinne koko ajan takaisin...)

Vierailija
8/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan tiedä, mitä toi matkailu avartaa edes tarkoittaa :)

Olen mielestäni ihan avarakatseinen ja myös tiedän paljon muista maista ja kulttuureista, koska olen katsonut paljon dokumentteja yms. 

Eli voisiko joku avata tuota vähän enemmän vielä. Mitä siitä matkailusta tarkalleen ottaen saa?

ap

Minä matkailen nähdäkseni nähtävyyksiä, käydäkseni maailmanluokan museoissa ja tutkimassa historiaa ja kulttuuria. Lisäksi nautin matkoillani hyviä ruokia ja juomia ja ihailen kauniita maisemia. 

Vierailija
9/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä matkusta paikkoihin, joissa on ihmispaljouksia ja turistinähtävyyksiä. Maailma on täynnä ihmeellisiä ja kiinnostavia paikkoja, joissa ei turistit makaa rantahiekalla särpimässä euron kaljaa.

Minun elämäni olisi ollut todella tyhjä ilman matkustamista.

Vierailija
10/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkustaa johonkin lomakohteeseen (turistirysään) ei siinä jää paljosta paitsi.

Vierailija
11/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta maapallo on tutustumisen arvoinen niin dokumenttien kuin omien kokemusten kautta.

Kirjoista ja ohjelmista ei tietenkään saa samaa tunnetta kuin itse kokien, mutta avartaa sekin.

Vierailija
12/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla ulkomaan matkoilla hienointa on ollut matkaseura ja yhteiset kokemukset. Hienoja reissuja voi yhtä hyvin tehdä myös kotimaassa. Nuorille tuntuu olevan statusjuttu että on reissannut monessa maassa.

Vierailija
13/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten tahdot sen itse ajatella. Mikään pakko kenenkään ei ole käydä koskaan kotimaansa ulkopuolella, eikä se tee kenestäkään huonompaa tai parempaa ihmistä. Matkustelu on juuri niin välttämätöntä tai tarpeetonta kuin itse haluamme ajatella sen olevan.

Näinhän se tietysti on. Mulla oli nuorena kova into päästä matkustamaan, mutta ei varaa toteuttaa sitä. Nyt se into on jotenkin haihtunut tai ainakin laimentunut kovasti. Tuntuu, että mieluummin ottaisi vuokramökin jostain järven rannalta ihan täältä kotosuomesta :D Toisaalta jonkinlainen sosiaalinen paine matkailuun on, koska "kaikki" läheiset käy vuosittain ulkomailla. Helposti tuntee itsensä vähän oudoksi ja joskus saa selitellä, miksei matkustele.

ap

Vierailija
14/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei matkustaminen ole mikään välttämättömyys. Et ole huonompi ihminen, vaikka et kävisikään ulkomailla. Muista maista voi oppia myös lukemalla tai videoita katsomalla.

Viro ja Ruotsi on jo ulkomaita eli kyllähän aloittaja jo matkaillut on, kaikki ei ole käynyt edes niissä, ei ne etelän rannatkaan niin kummosia ole ja eri maissa käytynä kaikki turistikohteet rupeaa muistuttaan toisiaan, harvoin käytynä pysyy paremmin hohto, ja nyt on matkat kallistuneet myöskin.

Vierailija
15/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omilla ulkomaan matkoilla hienointa on ollut matkaseura ja yhteiset kokemukset. Hienoja reissuja voi yhtä hyvin tehdä myös kotimaassa. Nuorille tuntuu olevan statusjuttu että on reissannut monessa maassa.

Tietenkin on nuorille juttu, seikkailunhaluisia ja vertailevia kun ovat.

Vierailija
16/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turistipaikoissa tuskin jäät paljostakaan paitsi. Jos päätät alkaa matkustaa niin lähde sinne mikä oikeasti kiinnostaa. Aloita vaikkapa jostain Euroopan lähikaupungista joka tuntuisi kiinnostavalta.

Vierailija
17/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jos käyn ulkomailla ja palaan Suomeen, huokaisen rajalla helpotuksesta.

Suomalainen rauhallinen tyyli olla ja käyttäytyä sopii minulle. Jotkut maat ovat neuroottisia, ja inhoan draamaa kaduilla ja toreilla.

Vierailija
18/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäät todella paljosta paitsi. Minullakin on matkailuinto iän myötä vähentynyt, mutta olen sentään matkustanut yli 40 maassa ja yli 400 kaupungissa (poislukien Suomi). Olen myös asunut kahdessa maassa Suomen lisäksi. Nykyisin reissaan vaan työmatkoja. Lomat viihdyn kotona Helsingissä. Suomeen tosin olen niin tympääntynyt, että järjestelen muuttoa ulkomaille parhaillaan.

Vierailija
19/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt mitä nautintoa ihmiset saa matkustelusta. Itse olen herkästi stressaantuvaa tyyppiä ja luulenpa että olisin vain stressaantunut matkustelusta. Ja vieraassa paikassa nukkuminen ei onnistuisi multa. En varmaan nukkuisi kunnolla koko matkan aikana. Olen matkustellut kyllä kotimaassa ja täälläkään en saa unta kunnolla parina ensimmäisenä yönä. Oma koti kullan kallis ja huokaisen aina helpotuksesta kun pääsen kotiin. Et kyllä menetä mitään, jos et matkustele. 

Vierailija
20/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voi olla parempikin, ettei näe miten kaunista luontoa ja hyvää ruokaa muualla maailmassa on. Voi sitten kuvitella, että Suomi on ylivertaisen mahtava maa eikä ole tarvetta haikailla mihinkään muualle. 

(Mun sydän jäi Pohjois-Italiaan pysyvästi ja kaipaan sinne koko ajan takaisin...)

Eikö tuollaisessa tilanteessa sitten kannata muuttaa sinne "paratiisiin"?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi