Jääkö paljosta paitsi, jos ei koskaan matkusta ulkomaille?
Olen matkaillut tähän asti vaan Suomessa (lasken tässä nyt myös Tukholman ja Tallinan risteilyt kotimaan matkailuksi :D ) ja nyt olisi vihdoin rahaa myös ulkomaanmatkoihin. Tässä on kuitenkin käynyt niin, että nuoruuden into matkailuun on hiipunut ja jo ajatus turistipaikkoihin matkustamisesta tuntuu epämiellyttävältä lähinnä ihmispaljouden, kuumuuden, turistiripulin yms takia.
Onko nää reissut todella sen kaiken vaivan arvoisia vai onko matkailu ylihypetetty "huijaus"?
Kommentit (69)
Jää tietysti. Lyhyt elämä jolloin täytyy hiukan nähdä maapallon erilaisia ilmastoa kuin luontoa ja ihmisiä . Erilaisia vesiä ja meriä. Kroatia on kaunis kirkkaat vedet kuin vaikka Sisilia on historiaa kuin Etelä Afrikka luonnon ihmeitä safarilla. Kuin etelä Amerikka aivan eri kulttuuri. Lämmin ilmasto ! Jää .
Kesällä ei kannata mennä Etelä-Eurooppaan tai Kanarialle. Talvella ne taas ovat mukavia paikkoja, ei ole liian kuuma eikä liikaa ihmisiä. Mutta ei tarvitse liukastella jäisillä kaduilla ja aurinkokin saattaa näyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäät paitsi. Lähde kun kerran on varaa ja pystyt lähtemään. Matkailu avartaa aina.
Mä en oikeastaan tiedä, mitä toi matkailu avartaa edes tarkoittaa :)
Olen mielestäni ihan avarakatseinen ja myös tiedän paljon muista maista ja kulttuureista, koska olen katsonut paljon dokumentteja yms.Eli voisiko joku avata tuota vähän enemmän vielä. Mitä siitä matkailusta tarkalleen ottaen saa?
ap
Riippuu ihan itsestäsi ja millaisen matkan valitset. Olen kierrellyt paljon Euroopassa ja kivointa on ollut tavata paikallisia ihmisiä (en tarkoita turismissa työskenteleviä). Englannilla pärjää hyvin.
Saksan maaseudulla kun kävin ekaa kertaa, hämmästyin, kun isot pellot oli täynnä vapaasti liikkuvia lehmiä. Luulin, että siellä on tehomaatalous Suomen tapaan.
Norjalaisten kalastajien jutut oli kiinnostavia. Kreikassa iäkäs nainen kutsui talonsa takapihalle ja tarjosi paistamansa tiropitan. Ruskeat kanat kävelivät jaloissamme. Yksi nuori poika ei puhunut englantia, mutta yritti selittää oikeaa tietä. Mieleen jää monista vaan se tunnelma ja aito kohtaaminen. Lisäksi huomaa, miten eri tavoin asiat ovat eri maissa. Uutisissa ja dokumenteissa ei ehkä kerrota kaikkea. Hyviähän nekin ovat silti.
Olen matkustanut työssäni niin paljon että enää ei oikein nappaa, varsinkaan kun en enää asu suomessa.
Kohteella ei niin ole väliä mutta kyllä jokaisen pitäisi edes kerran elämässä matkustaa lentokoneella - aamupäivästä niin että näkee sen huikean sinisen taivaan kun on noustu pilvien yläpuolelle ja myöhään illalla niin että ikkunasta näkyy jonkun maan jonkun kaupungin valot. Myös jonkin vuoriston yli lentäminen on hienoa.
Vierailija kirjoitti:
Jäät paitsi. Lähde kun kerran on varaa ja pystyt lähtemään. Matkailu avartaa aina.
Mielestäni matkailu ei aina avarra. Jos käy rannalla Fugessa makaamassa kerran vuodessa niin miten siinä on nyt oppinut toisesta kulttuurista yhtään mitään?
Lomamatkallakin pystyy tutustumaan paikalliseen kulttuuriin, mutta vaikka itse olen matkustellut jonkin verran, niin asuminen toisessa maassa avartaa ihan eri lailla. Muutama viikko vähintään pitäisi olla, jotta lomafiilis katoaa ja pystyy katsomaan hieman rationaalisemmin.
Matkaillessa huomaa selvästi mitkä asiat ovat Suomessa hyvin ja taas toisaalta miten moni asia voi olla muualla paremmin. Matkailu siis avartaa ainakin kun se terävöittää näkemään a) Suomen hyvät puolet ja b) Suomen huonot puolet.
Minulla on ihosairaus joka ei kestä Suomen talvea ja pakkasia. Se ei myöskään tykkää kovin kuumista helteistä. Parasta siis olisi olla täällä toukokuusta lokakuuhun ja sitten vaikka Välimerellä lokakuusta kevääseen.
Kesällä jää ainakin pimeydestä ja synkkyydestä paitsi jos ei sitä hae ulkomailta.
Jäät.
Ei ole mikään pakko matkustaa turistirysiin turistiksudella. Matkusta hiljaisempana aikana ja ota lentokentältä juna tai bussi, jolla köröttelet jonnekin sivummalle. Itse olen parhaillaan keskellä Alppeja pienessä vuoristokylässä, on hiljaista, ei turisteja, mutta kaunista!