Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö paljosta paitsi, jos ei koskaan matkusta ulkomaille?

Vierailija
08.07.2025 |

Olen matkaillut tähän asti vaan Suomessa (lasken tässä nyt myös Tukholman ja Tallinan risteilyt kotimaan matkailuksi :D ) ja nyt olisi vihdoin rahaa myös ulkomaanmatkoihin. Tässä on kuitenkin käynyt niin, että nuoruuden into matkailuun on hiipunut ja jo ajatus turistipaikkoihin matkustamisesta tuntuu epämiellyttävältä lähinnä ihmispaljouden, kuumuuden, turistiripulin yms takia.

Onko nää reissut todella sen kaiken vaivan arvoisia vai onko matkailu ylihypetetty "huijaus"?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäisi? Katso jotain livekameraa Pariisin Effeltornilta niin siellä mustat ja ruskeat lompsii naisia ahdistelemassa! 

Vierailija
42/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitpä mitä tahansa, jostakin muusta jäät kuitenkin paitsi. Kaikkea ei voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäät paitsi. Lähde kun kerran on varaa ja pystyt lähtemään. Matkailu avartaa aina. 

Mä en oikeastaan tiedä, mitä toi matkailu avartaa edes tarkoittaa :)

Olen mielestäni ihan avarakatseinen ja myös tiedän paljon muista maista ja kulttuureista, koska olen katsonut paljon dokumentteja yms. 

Eli voisiko joku avata tuota vähän enemmän vielä. Mitä siitä matkailusta tarkalleen ottaen saa?

ap

Itse olen huomannut kaksi asiaa. Ensiksi se, että näkee erilaisia tapoja, kulttuureita, ruokia ja muita asioita. Näitä voi kyllä aika paljon nähdä tosiaan dokumenteistakin, ja voi myös käydä etnisissä ravintoloissa, jotka nyt eivät ihan autenttisia ole mutta antavat kuitenkin usein jotain uusia makuelämyksiä.

Sitten se toinen, että kun näkee uusia asioita, niin se herättää uusia ajatuksia ja ymmärrystä, miksi jokin asia on tehty jossain eri tavalla. Tämän jälkeen sitä voi peilata omaan tuttuun tapaan ja arvioida omaa tapaa aivan eri valossa. Parhaimmillaan syntyy myös uusi, luova ajatus, miten jonkin asian voi tehdä uudella tavalla, paremmin. 

Suurin osa turistimatkoista on kuitenkin suunniteltu helppoa rentoutumista silmällä pitäen, eikä niissä tuollaisia uusia ajatuksia herättäviä suuria kokemuksia synny. Niitä saa parhaiten, jos liikkuu massakohteiden ulkopuolella. Eli jos vaihtoehtoina on dokumenttien katsominen Suomessa tai rantaloma jossain massakohteessa, niin kyllä se dokumenttien katsominen varmasti enemmän avartaa. Ei sillä kuitenkaan saavuta sitä sellaista suurta avartavaa kokemusta, minkä saa sukeltamalla aitoon kulttuuriympäristöön. 

Vierailija
44/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Massaturismi ei kiinnosta. Ajattelin joskus, että sitten kun lapset ovat aikuisia, menen joksikin aikaa töihin jonnekin Euroopan maahan, voin tutustua paremmin ihmisiin ja kulttuuriin. No sitten tuli vielä lisää lapsia, joten matkustamisista ulkomailla ei voi puhua.

Aika monet asuu lasten kanssa ulkomailla. Minäkin olen asunut lasten kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Nyt lapset jo aikuistuneet, ja taas ollaan puolison kanssa ulkomailla töissä. 

Vierailija
45/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Massaturismikohteissa voi käydä joskus nollaamassa, ne on helppoja ja rentouttavia. Olen joskus ottanut viikon all inclusive -loman, eikä sitä viikkoa pitempään kyllä jaksaisikaan, ainakin minua alkaa tylsistyttää parissa päivässä. Ei lomamatkailu kyllä avartamiseen liity mitenkään.

Vierailija
46/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP voi sitä matkustaa ja kokea monipuolisesti kaikkea menemättä turisti rysiin.

Esim Tukholma se on hyvin laaja ja mielenkiintoinen, kun jättä nuo keskeiset turisti paikat väliin.

Hommaa SL kortin jolla pääsee laivoilla, metrolla, junilla, ratikalla ja bussilla liikkumaan ympäri suurtukholmaa Nortäljestä-Nyynäshamniin ja kaikki kaupungit sillä välillä, hienoja kokemuksia siellä täällä. Viikko ei riitä koluamaan, kuin murto-osan suurtukholman sykkeestä.

Vierailija
47/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voi olla parempikin, ettei näe miten kaunista luontoa ja hyvää ruokaa muualla maailmassa on. Voi sitten kuvitella, että Suomi on ylivertaisen mahtava maa eikä ole tarvetta haikailla mihinkään muualle. 

(Mun sydän jäi Pohjois-Italiaan pysyvästi ja kaipaan sinne koko ajan takaisin...)

Vaikea kuvitella, että joku ei ikinä lukisi lehtiä, tai katsoisi elokuvia, ja eläisi niin umpiossa, että luulisi Suomea jotenkin maailman parhaaksi joka asiassa 😄

Mutta Suomen luonto on kaunis, ihan ulkomaalaistenkin mielestä.

Vaikea on lehtiä lukemalla maistaa minkälaista ruokaa on muualla, tuntea tuoksuja tai vaikka välimerellistä ilmanalaa. Kuvista ja elokuvista saa vain pintaraapaisun, mutta ei oikeasti koe yhtään mitään. Se tunnelma on käytävä itse aistimassa muutenkin kuin vain näkemällä. Suomessa opiskelevat Aasialaiset ainakin kaipaavat kotimaastaan luontoa, koska Suomessa kaikki on niin tasaista ja "laimeaa". Ja niin minustakin on, luonto, ihmiset, ruoat, kaikki.

Vierailija
48/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta voi olla parempikin, ettei näe miten kaunista luontoa ja hyvää ruokaa muualla maailmassa on. Voi sitten kuvitella, että Suomi on ylivertaisen mahtava maa eikä ole tarvetta haikailla mihinkään muualle. 

(Mun sydän jäi Pohjois-Italiaan pysyvästi ja kaipaan sinne koko ajan takaisin...)

Eikö tuollaisessa tilanteessa sitten kannata muuttaa sinne "paratiisiin"?

Meinaatko, että sinne voi jokainen tuosta vaan muuttaa?

Vierailija
49/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa opiskelevat Aasialaiset ainakin kaipaavat kotimaastaan luontoa, koska Suomessa kaikki on niin tasaista ja "laimeaa". Ja niin minustakin on, luonto, ihmiset, ruoat, kaikki."

Tämä haisee iigorille kilometrin päähän. 

Vierailija
50/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kuule,jää paitsi,todellakin.

Pattaya,manila,tokyo....

t.setämies

Vierailija
51/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvien ja dokumenttien katselu muista maista sen sijaan että matkustaisi itse kokemaan se paikan päälle kaikilla aisteilla on minusta sama, kuin katselisi keittokirjasta kuvia, mutta ei koskaan kokkailisi saati söisi niitä ruokia.

Itse ainakin haluan tämän ainoan elämäni aikana nähdä ja kokea monenlaista, en vain sitä, mitä kotiympyrät tarjoavat, vaikka tykkään myös siitä kotoilusta, enkä haluaisi välttämättä muuttaa asumaan muualle kuin Suomeen. Oman kotimaan arvo on  matkustelun myötä itselläni vain vahvistunut, mutta muuallakin on todella mahtavia paikkoja, niin luonnon, arkkitehtuurin, ruuan, kulttuurin kuin ihmisten muodossa.

Kannattaa ainakin kokeilla matkustaa, niin siinäpä sitten näkee, tykkääkö itse siitä. 

Vierailija
52/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt mitä nautintoa ihmiset saa matkustelusta. Itse olen herkästi stressaantuvaa tyyppiä ja luulenpa että olisin vain stressaantunut matkustelusta. Ja vieraassa paikassa nukkuminen ei onnistuisi multa. En varmaan nukkuisi kunnolla koko matkan aikana. Olen matkustellut kyllä kotimaassa ja täälläkään en saa unta kunnolla parina ensimmäisenä yönä. Oma koti kullan kallis ja huokaisen aina helpotuksesta kun pääsen kotiin. Et kyllä menetä mitään, jos et matkustele. 

Jokaisen pitää välillä siirtyä sieltä turvalliselta mukavuusalueeltaan pois. Ei saa olla noin arka. 

Vierailija
53/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat matkat aina elämyksiä, mutta toisaalta myös väsyttäviä ja kuluttavia. Varsinkin turistikohteissa kunnon yöunista saa vain haaveilla tai sitten on niin kuolemanväsynyt, ettei melukaan enää pidä hereillä. 

Vierailija
54/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse matkustaa sivistyäkseen. Mun sivistynein ystävä ei ole käynyt koskaan ulkomailla mutta lukee paljon.

Mutta tietynlaisia selviytymisen ja sopeutumisen taitoja se toki tuo. Siksi pidän tärkeänä että lapsia käytetään välillä esim suurkaupungeissa. Ei käydä siis missään rantaturistikohteissa vaan liikutaan metrolla ja asioidaan itse ruokakaupoissa yms. 

Vierailija
55/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen matkustellut aika paljon. Nyt selkäkipu estää liikkumista, joten matkustelu ei nyt onnistu. Olen katsonut You Tubesta paljon videoita eri maista. Parhaita ovat videot, joissa kuvaaja kävelee videokameran kanssa kaduilla. Tuntuu, kuin olisi itse matkalla ja näkee paljon uusia paikkoja ja kaupunkeja. Asun Helsingissä, olen katsonut myös videokävelyitä täältä. Kiva nähdä uusia paikkoja, missä ei vaan ole tullut käyneeksi. Sanotaan, että matkailu avartaa, mutta jokainen tietenkin päättää itse haluaako matkustaa ulkomaille tai haluaako  katsella kotimaan nähtävyyksiä, joita ainakin minulla on paljon näkemättä, kuten esim. upea Lappi. You Tubeen hakuun esim. walking tour in Berlin ja matka Saksan pääkaupungissa alkaa.

Vierailija
56/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon matka Teneriffalle tai Roomaan ei avarra yhtään mitään.

Pari vuotta somaliassa tai Irakissa varmasti avartaisi.

Vierailija
57/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä matkailu avartaa, varsinkin pillua ja peräsuolta. Varaa kaikenkokoisia kondomeita ja reilusti liukkaria mukaan. Älä ota kaikkein paksumpia anneliin. 

Vierailija
58/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt mitä nautintoa ihmiset saa matkustelusta. Itse olen herkästi stressaantuvaa tyyppiä ja luulenpa että olisin vain stressaantunut matkustelusta. Ja vieraassa paikassa nukkuminen ei onnistuisi multa. En varmaan nukkuisi kunnolla koko matkan aikana. Olen matkustellut kyllä kotimaassa ja täälläkään en saa unta kunnolla parina ensimmäisenä yönä. Oma koti kullan kallis ja huokaisen aina helpotuksesta kun pääsen kotiin. Et kyllä menetä mitään, jos et matkustele. 

Minulla toisinpäin. Suomenkodissa on arjen haasteet, kivut, huolet läheisistä. Jatkuva stressi ja unettomuus.

Kun etelänkotiin tai olen reissussa saan etäisyyttä niihin asioihin ja nukun kuin vauva. Kotiinpaluu ahfistaa, nykyään olenkin Suomessa enää kuukauden sillointällöin

Vierailija
59/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ulkomailla lähes parikymmentä vuotta ja matkustellut myös. Mun mielestä ei jää mistään paitsi vaikka asuisi samassa kaupungissa koko ikänsä eikä koskaan matkusta. Joillekin riittää pienet ympyrät. 

Vierailija
60/69 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa arkea se on kaikkialla.

Kuudessa eri valtiossa asunut ja työskennellyt.

Asuminen ja lomailu on eri asiat. Myös asuminen jossain muualla kuin Suomessa voi olla mukavaa, esim lämpötilojen tai talven puolesta, vaikka arki olisikin samaa puurtamista.

Terveisin molempia tehnyt. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi