Apua, mikähän lapsellamme on? Lääkäriinkö?
Meidän vajaa 1,5 v lapsi on ollut nuhassa tiistai-illasta asti. Nenäerite pasua ja keltaista. Kuumetta ollut alle 38. Eilen illalla tila huononi, hengitys tihentynyttä ja hieman vaikeaa, keuhkot rohisee voimakkaasti. Koko viime yön itkeskeli noin vartin välein. Yöllä joi maitoa vajaa 200 ml, sen jälkeen ei ole suostunut syömään/juomaan. Lähes koko aamun vain nukkunut, valveillaollessa haluaa vain makoilla. Itkuinen. Olisko aihetta lääkärille? Kuumetta ei kuitenkaan ole kuin alle 38.
Kommentit (83)
Tuon ikäinen lapsi voi nopeasti väsähtää kokonaan ja sitten on jo todella kova kiire. Monta kertaa on arvauskeskuksen päivystyksestä jatkettu matkaa sitten ambulanssilla. Puhelimessa on vaikea arvioida tilannetta varsinkin jos ammattilaiselle tärkeimmät oireet jää mainitsematta. Kokemattomille hoitajille sattuu joskus pahojakin erehdyksiä puhelimessa. Luottakaa itseenne ja jos lapsi vaikuttaa tosi kipeältä, viekää lääkäriin. Kyllä lääkärikin yleensä sen " turhan" käynnin ymmärtää, ainakin jos on itsellään lapsia.
Haluaisin vielä kommentoida tuota laajalti käytettyä " arvauskeskus" -termiä. Terveyskeskuksen alhainen arvostus on yksi osasyy siihen, että kokeneet, pätevät terveyskeskuslääkärit siirtyvät mieluummin " arvostetulle" ja paljon paremmin palkatulle yksityispuolelle. Joskus naurattaa kun minulle yksityispuolella haukutaan arvauskeskusten huonoja lääkäreitä, monet kun tekevät työtä molemmissa, paikasta toiseen siirtyessä vain kokemus ja arvostus yhtäkkiä lisääntyy
Terv " arvauskeskuksen" lääkäri
Ja niitä täällä kauhistellaan... sit samat äidit antaa pienen kitua kotona, hengenahdistuksenkourissa. Olis ihan hyvä tällaisten rääkkäjä-mammojen kokeilla joskus miltä tuntuu kun ei saa kunnolla happea.
Ei ole taatusti kuvaillut lapsen tilaa puhelimessa samoin kuin tänne. Ihan uskomatonta!
Tekee jotenkin niin pahaa. Toivottavasti lapsi on kunnossa ja paranemaan päin. Mutta äiti vaikuttaa kyllä ihan pöntöltä. Jos lapsi hengittään vaikeasti tai epänormaalisti, niin tottakai se viedään lääkäriin, eikä jäädä kotiin odottelemaan. Kyse vielä noin pienestä lapsesta.
Mitä sitten vaikka olisikin turha käynti? Ei sillä ole mitään merkitystä tossa vaiheessa.
Mä oikeesti toivon että tää olis provo!
Ap, jos lapsella on hengitysvaikeuksia niin mene ihmeessä lääkäriin!
Ei viety lääkäriin. Epäilijöille tiedoksi: kerrottiin kyllä oireet tarkkaan hoitajalle. Lapsi nukkuu nyt. Hengitys vielä rohisee hieman, tiheys 40-50 kertaa minuutissa. Oli melko normaalin pirteä hereillä ollessaan. Vartalo vielä nytkähtää hengityksen tahdissa mutta se ähkäisy hengityksestä on pois. En tiedä onko normaalia, mutta ilman vaatteita huomattiin että lapsen pallea menee kuopalle hengittäessä. Kaiken kaikkiaan kuitenkin tilanne parantunut selvästi tämän aamuisesta.
jos sun lapsesi kuolee viivyttelyn takia ensi yönä?
Olen seurannut tätä ketjua ja kommentoinut myös, että käy hyvä ihminen näyttämässä lääkärille. Kukaan ei voi oikeasti olla noin välinpitämätön! Pieni lapsi kyseessä ja hengittää vaikeasti, heti lääkäriin! Jos et vie niin muistathan valvoa koko yön lapsen vieressä ja katsoa, ettei lakkaa hengittämästä!
lapsellasi on todennäköisesti keuhkokuume. Älä odota enempää, vaan lähde heti lääkäriin. Ehkä vielä selviätte lääkäristä kotiin kotihoidolla ja parin päivän päästä teillä on terve lapsi taas. Miten oikeastaan uskallat enää odotella?????
Meidän 3-vuotias sairasti juuri keuhkokuumeen alun eikä hän ollut edes väsynyt, vaan painoi pitkin huushollia päivän pitkän, mutta yski todella paljon ja pientä lämpöäkin löytyi - ja nimenomaan se HENGITYS RAHISI. Saatiin antibioottia ja inhalaattori kotiin. Kaikki meni hienosti. Lähde, ole kiltti, HETI HAKEMAAN LAPSELLESI APUA.
Ainoa millä pysyn kasassa on ajatus, että ehkä tämä on jonkun sairaan ihmisen provo vain :(
Normaali huolehtivainen äiti tai isä olisi vienyt lapsen lääkäriin jo aikaa sitten ja viimeistään nyt, kun hengitys on edelleen vaikeutunutta.
Oksettavaa sinänsä, että joku saa tällaisesta nautintoa.
En mä ainakaan saanut tuollaista viestiä sieltä rivien välistä, vaan viestin, että lapsella on harvinaisen tyhmät ja välinpitämättömät vanhemmat, joille nähtävästi suurin ongelma on omien kasvojensa menetys. Hyi hitto, et on lapsraukalla sairaat vanhemmat!
Meillä samoin kolme vuotias sairasti keuhkokuumeen parikuukautta sitten. Ei ollut kovaa yskää, mutta kuumetta oli koko ajan ja mistä minä huolestuin sitten oli juuri tuo hengityksen nopeutuminen. Oltiin sitten osastolla hetken aikaa ja sanoivat siellä että hengityksen muuttuminen tiuhaksi on selvä keuhkokuumeen merkki!!!
ja oltiin tosiaan kaks päivää osastolla ja viikon antibiootti kuuri oli keuhkoputkentulehdukseen syöty, mutta sittähän ei apua sitten ollut. Keuhkoputkentulehdus diagnoosin teki tk lääkäri.
ten tämän ketjun ap tulee kertomaan, kuinka tilanne on jo huomattavasti parempi ja että huomasivat, kuinka rinta menee kuopalle hengittäessä. Tämähän on päivän selvä provo!
Ja muka puhunut lääkärin kanssa, joka sanonut, että normaalin flunssan oire, että lapsi nytkähtelee joka kertahengittäessään jne.
Herätkää!
57:lle haluaisin vastata...
on hyvinkin mahdollista, että lapsellanne on ollut keuhkoputkentulehdus, kun olette käyneet tk:ssa. Keuhkoputkentulehdus saattaa edetä joissakin tapauksessa keuhkokuumeeksi, huolimatta antibioottihoidosta. Olette tehneet oikein, kun olette menneet uudelleen lääkäriin, kun oireet eivät ole parantuneet.
kaikkia vastauksia ei aina tule luettua...
Ja ap:lle tiedoksi: " ammattilaisten" puhelinarvioon ei todellakaan voi aina luottaa. Usein siellä tk:ssa on mahdoton ruuhka, ja sen vuoksi yritetään käännyttää kaikki mahdolliset pois. Ja niinkuin tässä tapauksessa selvästi huomaa: lapsen olisi pitänyt päästä pian lääkäriin jo silloin, kun ensimmäisen kerran soitit. Normaali lapsen hengitystiheys on 25-40 /min. Ap:n lapsella yleiskunto on huonontunut, uloshengitys vaikeutunut, apuhengityslihakset käytössä, lapsi on itkuinen, ei syö eikä juo. Ehdottomasti vaatii päivystysluontoista hoitoa, todennäköisesti sairaalassa.
Olen itse terveyskeskuslääkäri. Toisinaan minua huvittaa nämä palstan tällaiset kysymykset. Mielellään arvuutellaan maallikoilta, mikä lapsella, tässäkin tapauksessa hyvin sairaalla, mahtaisi olla, kuin että vietäisiin lapsi asiantuntevalle ja kokeneelle lääkärille ns. arvauskeskukseen.
neuvova puhelin saa sanoa että anna Panadolia.