Mitä olet tehnyt pölyttäjien hyväksi tänä vuonna?
Pölyttäjien määrä jatkaa vähenemistään, sen huomaa jokainen, myös maaseudeulla asuvat.
Oletko istuttanut pihallesi paljon kukkia, jättänyt nurmikon leikkaamatta osasta pihaa tai jättänyt luontoa tuhoavan pikamuodin kauppaan?
Ovat tärkeitä olentoja. Ilman heitä ei ole meitä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Pihanurmikolla on alueita joissa kukkia ja ne jätän rauhaan ruohonleikkurilta. Perennapenkeissä on myös pörriäisiä kiinnostavia kukkia ja kohta kukkii todella suurikokoinen pensas joka oikea ötökkähotelli. Siellä on kaikki 🦋🐝🐞...
Naapurin pellot on jätetty niittämättä jo useana vuonna, mutta eihän siellä kasva kuin koiranputki ja niittyleinikki, ei muita niittykasveja. Ei muuten komealupiinejakaan, vaikka tienvarsi on niitä täynnä. Jostain syystä eivät leviä pellolle.
Kyllä ne leviää sinne pellolle, kymmenen vuodem päästä huomaat.
mulla on jokakesä tuhannet kukat, niin perennoja, pensaita, puita kuin kesäkukkiakin, nyt vaan sateella ei mikään oikein kuki. Köynnöshortensia, pioni, sormustinkukat, kuunliljat, muuta liljalaji, keiju+koivuangervot+purppuraheisipensaat parhaillaan kukassa, mutta pilvinen sadetuhnu ...Tulollaan kukkaan monivuotinen hajuherne, en muista oikeaa nimeään, virginian tädyke, seuraava liljalajike, muutama eri köynnöslaji ja sitten onkin jo kohta jalo-ja töyhtöangervot, syysleimut ja valtaosa n. 2000 lijasta, punalatvat, viimeisinä syksyllä pakkasien aikaan maksaruohot, niissäkin on aikaisempia lajikkeita myös.
Eli normaali kesinä tarjoilu on runsasta, mutta tuo sade haittaa nyt niin kasvillisuutta kuin eri eläimiäkin-
Olen ihmetellyt, kun ihmiset valittaa pörriäisten vähenneen. Kyllä meillä on paljon. Kaikenlaisia. Ja lähitienoilla myös, kun on peltoja, metsiä ja järviä.
Vierailija kirjoitti:
mulla on jokakesä tuhannet kukat, niin perennoja, pensaita, puita kuin kesäkukkiakin, nyt vaan sateella ei mikään oikein kuki. Köynnöshortensia, pioni, sormustinkukat, kuunliljat, muuta liljalaji, keiju+koivuangervot+purppuraheisipensaat parhaillaan kukassa, mutta pilvinen sadetuhnu ...Tulollaan kukkaan monivuotinen hajuherne, en muista oikeaa nimeään, virginian tädyke, seuraava liljalajike, muutama eri köynnöslaji ja sitten onkin jo kohta jalo-ja töyhtöangervot, syysleimut ja valtaosa n. 2000 lijasta, punalatvat, viimeisinä syksyllä pakkasien aikaan maksaruohot, niissäkin on aikaisempia lajikkeita myös.
Eli normaali kesinä tarjoilu on runsasta, mutta tuo sade haittaa nyt niin kasvillisuutta kuin eri eläimiäkin-
Mulla kukkii kaikki sateellakin. Ihan valtavasti. Paitsi ei voikukat!
Kaikenlaista kukkaa on pihassa, kukkivia pensaita ja puita myös. Ja ryteikköä tontin reunalla, ja pari vanhaa vajaa. Aika usein tulee mehiläisiä sisälle, ne koppaan kankaan sisälle ja palautan luontoon. Yhden hiton kivuliaan piston sain keväällä, tulin ihan huonovointiseksi.
Asfaltoin pihamaan että pöllyttäjien on helpompi liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin kotimaisia mansikoita. Niitä myrkytetään enemmän kuin mitään mitään muuta.
Ostat varmaan omanilaisia mansikoita fingerporin tyyliin.
Meillä on hyönteishotelli, en tosin tiedä, onko siellä ollut mitään. Meillä on myös paljon kukkia pihassa. Hyönteisiä on ollut vaikkakin näyttää vähemmältä kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että tuo punalatva on oikea perhosten , kimalaisten ja mehiläisten seisova pöytä, parhaimmillaan oli 125 neitoperhoa ja sitä toista isoa lajia jonka nimi nyt unohtui, yhtäaikaa ja varmaan yhtäpaljon niitä oli samaan aikaan piharakennuksen katolla lepäämässä. Tuonverra sain laskettua siitä pensaasta, osa toki jäi laskematta kun lähtivät levolle... jos perhosia haluatte pihalle niin punalatva on ehdoton. On myös helppohoitoinen. Tukea voi, jos sataa silloin kun kukkii, muutoin kyllä kestää pystyssä
Vierailija kirjoitti:
Asfaltoin pihamaan että pöllyttäjien on helpompi liikkua.
joo niin meilläkin on ajorata , muu onkin sitten istutuksia n. 1200 neliötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boikotoin kotimaisia mansikoita. Niitä myrkytetään enemmän kuin mitään mitään muuta.
Ei kaikkia. Ostan lähitilalta jossa ei myrkytetä, käyttävät kylläkin lannoitteita, niin eivät ole luomu.
Oletko varma etteivät käytä edes homemyrkkyjä? Tänä kesänä etenkin niitä lotrataan tolkuttomasti koska muuten tulee suuria satotappioita.
Mansikkaviljelmien vieressä asuvana itse ostan vain kotimaista luomua tai keskieurooppalaista mansikkaa, joka on puhtaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että tuo punalatva on oikea perhosten , kimalaisten ja mehiläisten seisova pöytä, parhaimmillaan oli 125 neitoperhoa ja sitä toista isoa lajia jonk
Nauhukset ovat meidän pihassa perhosmagneetteja.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa rivitalon pihapläntilläni saa rehottaa rikkaruohot. Pensasaita suojaa eikä naapurit häiriinny näystä. Maalla asuessa annoin ruohon kasvaa ja naapurit valitti että piha ei ole siisti. Itse tykkään kaikesta mikä maasta kasvaa. Nokkonen parhaita hyönteiskasveja.
Minunkin rivitalopihassa saa kasvit kukkia. Nyt mansikka täydessä kukassa ja amppelit. Naapurin mäkätys kuuluu joka viikko miten kaikki pitää leikata pois, kyniä, riipiä, kitkeä, haravoida, myrkyttää rikat ja muurahaiset, ettei vaan mitään elämää ole pihassa. Linnut on kirous hänelle. Minulla taas kaikki saa kukoistaa, kastematojakin paljon mullassa. Surullista silti ollut huomata että hyönteisiä on todella vähän verrattuna siihen aikaan kun muutin tähän ja aloitin pihan rakentamisen. Ero on huomattava, suorastaan järkyttävä. Onneksi vielä satoa saan syödäkseni.
Olen tänä vuonna hävittänyt 6 ampiaispesää
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Sulla kuulostaa olevan melkoinen paratiisi kotipihalla. Ihan kateeksi käy kun itsellä vaan minikokoinen rivitalopiha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pihanurmikolla on alueita joissa kukkia ja ne jätän rauhaan ruohonleikkurilta. Perennapenkeissä on myös pörriäisiä kiinnostavia kukkia ja kohta kukkii todella suurikokoinen pensas joka oikea ötökkähotelli. Siellä on kaikki 🦋🐝🐞...
Naapurin pellot on jätetty niittämättä jo useana vuonna, mutta eihän siellä kasva kuin koiranputki ja niittyleinikki, ei muita niittykasveja. Ei muuten komealupiinejakaan, vaikka tienvarsi on niitä täynnä. Jostain syystä eivät leviä pellolle.
Kyllä ne leviää sinne pellolle, kymmenen vuodem päästä huomaat.
Ka suattaat levitä tai sitten ei. Reilu 30v sitte yks mökkiläine toi komealuppiinii pihhaasa ja levittel sit siemennii tien varteen. Tien varres on peltoaukeet molemmi puolin. Niitä ei o viljelty ihmisikkään ja heinättii on tehty joskus kauan sitte. Enne pelloil kasvo kaikkii niittykukkii, mutta nykkyisin sielä ei o kuin edellä mainittui ja jokune yksinäine ailakki. Kaik on kadonnu. Luppiinit kasvaa mutta eivät o siirtynneet ravista pellolle. Omal pihal on kirjoluppiinii ja sehä ei levvii minnekkää. Sitä on ollu jo miun mummoin elinaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Ampparit eivät ole pölyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan tänä keväänä & kesänä 3-vuotiaan poikani kanssa rakenneltu risuaidanteita metsään ja meidän pihan reunalle. Myös kivikasoja löytyy pihasta, siellähän kans jotkut pölyttäjät voi pesiä. Jos on kaadettu puita, niin kannot on jätetty ötököiden kodiksi.
Pihasta löytyy myös runsaasti pölyttäjille mieluisia kukkia, marjapensaita, yms. On tärkeää opettaa jo pienestä pitäen siitä miten tärkeitä pölyttäjät ovat. 3-vuotias lapseni tietää jo hyvin että jos ei pölyttäjiä olisi, emme saisi herkutella tontin reunalta löytyviä mustikoita ta marjapensaidemme satoa.
Ja kuitenkin haukut heidät pölyttäjiksi. 😏
Ei kaikkia. Ostan lähitilalta jossa ei myrkytetä, käyttävät kylläkin lannoitteita, niin eivät ole luomu.