Asianajajat eivät halua hoitaa juttuja joissa tuntitaksa on 120 euroa ja asiakas pienituloinen
Asianajajat eivät halua hoitaa juttuja joissa tuntitaksa on 120 euroa ja asiakas pienituloinen. Sen vuoksi oikeusavun saaminen on vaikeutunut.
Kuopiolainen asianajaja Emilia Vuolle sanoo, että esimerkiksi vammaistukeen liittyvissä valitusasioissa avustajan saaminen on jo toivotonta.
Oikeusapujuttuja jää aiempaa enemmän nuorten ja kokemattomien avustajien hoidettavaksi.
Asianajajien mielestä oikeusturva on vaarassa, sillä valtio ei pysty tarjoamaan riittävästi palveluja ruuhkaisissa oikeusaputoimistoissa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun vielä mietitään, niin asianajaja todennäköisesti on selvittämässä sen vähävaraisen asiakkaan juttua yhteiskunnan piikkiin, jossa pääsyy rikosasiaan tai muuhun on se, että asiakkaalla ei ole rahaa.
Esim Anneli Auerin puolustus on tästä puhunut miten asiantuntijalausunnot, yms jäi hänen firmansa maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kannattaa huomata että tuo on laskutus, ei tuntipalkka.
Kannattaa itse kerrata se peruskoulu. Palkkio on 120 euroa tun-nil-ta. Eikä avustajalla ei ole takuita siitä, että palkkio tulee taksan mukaisena.
Tekisitkö itse töitä, jos siitä maksettaisiin esim vain 90%ja huomioio että oikeus päättää paljonko siihen on arvion mukaan mennut aikaa, asianajaja ei voi laskuttaa mitä tahansa
Kohtuullistamista käytetään ilmeisesti hyvin vähän. Periaatteessa tuntihinta on kohtuullinen, eihän putkimiestäkään taida saada alle 80 euron. Ja asioiden selvittelyyn menee väistämättä aikaa jolloin kustannukset on isot. Keskituloisilla itsemaksavilla on kallista viedä asioita oikeuteen.
Onko suomalaisten oikeusturva nykyisin itse asiassa huonompi kuin joskus vuosisatoja sitten, kun ei ollut asianajajia?
Lähinnä tarkoitin, että halvempaa olisi tukea ihmisiä etukäteen, kuin jälkikäteen selvitellä sotkuja älyttömän kalliin delegaation kanssa (oikeuslaitos). Kuitenkin kun rötöstelijällä ei usein ole mitään millä maksaa laskut.
Tuomiot ja muut kaiken lisäksi aiheuttavat vain lisää kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa itse kerrata se peruskoulu. Palkkio on 120 euroa tun-nil-ta. Eikä avustajalla ei ole takuita siitä, että palkkio tulee taksan mukaisena.
Tekisitkö itse töitä, jos siitä maksettaisiin esim vain 90%
tekisin jos se on yli 3000e euroa netto/kk
Vierailija kirjoitti:
Asianajajan kulut on aika pienet eli siihen nähden tunti laskutus on kova..
Autokorjaamolla on esim .. korjaamo hallit ,työkalut, yms kustannettavana ja hallinto kulut..asianajalla on on vain kännykkä ja läppäri muuta se ei tarvi yrityksen perustamiseen
ei näytä olevan mitään tietoa mitä kuluja asianajotoimistosta on
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin, että halvempaa olisi tukea ihmisiä etukäteen, kuin jälkikäteen selvitellä sotkuja älyttömän kalliin delegaation kanssa (oikeuslaitos). Kuitenkin kun rötöstelijällä ei usein ole mitään millä maksaa laskut.
ideamaailmassa noin mutta todellisuudessa 15% kansasta töppää minkä ehtii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asianajaja saa aina palkkionsa.
Ei saa.
Saa, valtion varoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ideamaailmassa noin mutta todellisuudessa 15% kansasta töppää minkä ehtii
Mutta toisaalta usein nämä ongelmat alkaa siitä työn ja rahan puutteesta.
Tuttu nuorukainen yritti hakea ns. oikeita töitä. Ei ole saanut. Nyt kuulin, että oli kaverien kanssa keksinyt hieman harmaampaa businesta. Piratismia.
Siinä riittää työsarkaa myös asianajajille, kun jää joskus kiinni.
Ja noi maksaa kuulemma meidän eläkkeet. ;)
Jokainen voi kysyä itseltään, ottaako suurimman mahdollisen palkan ja mieluusti pienemmän. Voi olla myös, että nuo puolustettavat ovat aika hankalaa sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kaikkia tehtyjä tunteja saa oikeasti laskutettua? Veikkaan, että tuo kelpaisi nuorille juristeille, jos siis saisi oikeasti laskuttaa 8x120 euroa päivässä, mutta tuskinpa on näin, vain päivät ovat silppua? Korjatkaa, jos olen väärässä.
-Itse "silppua" tekevä eri alan konsultti
Nordean lakimiehen tuntihinta on 230 e
Ihme narinaa. Mitä vikaa siinä on, jos juttua hoitaa nuori ja vähemmän kokenut? Miten meinaatte että vastavalmistunut saa kokemusta jos ei kelpaa hoitamaan edes jotain ihan peruskeissiä?
Eiköhän se ole itsestään selvää, että huippuasianajajalla on liksakin sitten sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule yllätyksenä ELIITTI TYÖNTEKIJÄT, asianajaksi opiskellut haluaa vain osoittaa vanhemmille olevansa menestyjä, tai on muuten rahanperässä. Lähes jokainen tämmöisiin ökyhommiin lopulta työllistynyt on myös ylimielinen, ja pitää aikaansa liian arvokkaana toisille.
Mikä estää sinua kouluttautumasta juristiksi ja suorittamasta asianajajatutkintoa? Ilmaiseksi varmaan tekisit myös kaikki työt??
Nyt kun vielä mietitään, niin asianajaja todennäköisesti on selvittämässä sen vähävaraisen asiakkaan juttua yhteiskunnan piikkiin, jossa pääsyy rikosasiaan tai muuhun on se, että asiakkaalla ei ole rahaa.