Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja vaatia että sairauslomatodistuksen kirjoittaa vain oma työterveyslääkäri?

Vierailija
16.09.2024 |

Meillä on ohje ettei muita saisi muka käyttää.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Oli ainakin kun olin työelämässä henkilöstöpuolella, työnantaja saattoi toimia noin. Ihan kuin olisi liitossakin asia käynyt, en muista enää.

Vierailija
2/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi vaatia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan kaikkea voi vaatia. Mutta työnantaja ei voi jättää huomiotta muunkin lääkärin kirjoittamaa todistusta. Tietenkin työnantaja maksaa työterveydestä ja haluaisi että sitä käytetään mutta ei kai sitä voi pakottaa.

Vierailija
4/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siis kelpaa siskoni, lääkäri on, kirjoittama todistus työnantajalle ?

Vierailija
5/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Mutta jos vaatii sen viikonloppuna (jolloin meidän työterveys kiinni), ja jos edelleen vaatii tältä ajalta todistuksen saa kelpuuttaa päivystyksen todistuksen. Koska miten muuten todentaa?

Vierailija
6/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Tämä on sitä varten ettei työntekijä käytä puolueellista lääkäriä. Voihan lääkäri olla esim anoppi, appiukko tai puolison sisarus. Harvoin lääkärit toki lähtevät huijaamaan, mutta ihmisiä hekin ovat.

Vierailija
7/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako vanhimman tyttäreni, yleislääkäri, kirjoittama lääkärintodistus työnantajalle? 

Vierailija
8/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis kelpaa siskoni, lääkäri on, kirjoittama todistus työnantajalle ?

Ei. Pitää olla se työnantajasi saunakaveri lääkäri

Vierailija
9/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö niista omista laillista oikeuksissa ottaa selvää esim ennen kuin allekirjoittaa työsopimuksen? 

Vierailija
10/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos olen joutunut vaikka hätäleikkaukseen niin sen leikkauksen suorittaneen lääkärin todistus ei riitä?

Vierailija
11/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meilläkin on ohjeistettu. Jos on jonkin muun kirjoittama sairasloma se pitää hyväksyttää työterveyslääkärillä.

Vierailija
12/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelpaako puolisoni (lääketieteen tohtori) kirjoittama lääkärintodistus?????

Vierailija
13/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Itse jouduin auto-onnettomuuteen ja olin 7 viikkoa sairaalassa joista 3 päivää teholla. Ei korvannut työnantaja senttiäkään, sillä en ollut vaatinut todistusta työterveyslääkäriltä. No, oma moka oli enkä valittanut ja Kelalta sain sitten parin viikon jälkeen korvausta, kun työnantajan korvausvelvollisuus loppui.

Vierailija
14/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
15/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos olen joutunut vaikka hätäleikkaukseen niin sen leikkauksen suorittaneen lääkärin todistus ei riitä?

Itsestään selvissä ja kiistattomissa tapauksissa yleensä riittää. Työnantajan oikeus vaatia oman lääkärinsä käyttöä on sellaisia tapauksia varten, jossa työnantajalla on syytä epäillä että työntekijän sairasloma on aiheeton. Esimerkiksi "selkä kipeä".

Vierailija
16/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Itse jouduin auto-onnettomuuteen ja olin 7 viikkoa sairaalassa joista 3 päivää teholla. Ei korvannut työnantaja senttiäkään, sillä en ollut vaatinut todistusta työterveyslääkäriltä. No, oma moka oli enkä valittanut ja Kelalta sain sitten parin viikon jälkeen korvausta, kun työnantajan korvausvelvollisuus loppui.

Ihan vaan mielenkiinnosta: mitä työnantajasi sanoi siitä, miten sinun olisi kuulunut sairaalasta päästä sinne työterveyslääkärille?

Vierailija
17/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausloman voi pitää mutta työnantaja hyväksyy maksaako sen. Työnantajalla on oikeus tarkistuttaa terveys haluamallaan lääkärillä.

Nykyisinhän saa omalla ilmoituksella olla päiväkausia mutta "ennen" ei työpaikallani hyväksytty yksityisen "kympin lääkärin" todistuksia. Aika kun oli yhden hengen (rupu) vastaanottoja, ei lääkäriasemia.

Vierailija
18/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä muistaa sekin, että työnantajalla on aina vapaus päättää hyväksyykö se ylipäätään sl-todistusta. Mikään pakko nimittäin ei ole.

Vierailija
19/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
20/62 |
16.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaatia, mutta tällöin tulee työterveyteen päästä samana päivänä. Jos tätä ei mahdollisteta, työnantajan tulee hyväksyä muukin terveydenhuollon todistus. Ei meillä esim. ole hammaslääkäriä työterveydessä. Jos hammaslääkäri kirjoittaa todistuksen, se tulee hyväksyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän