Ikää 46v ja mietin yliopistoon hakemista, mutta mietin olenko liian vanha
Taustalla AMK-tutkinto ja alan maisteriopintoihin pääsisi hakemaan tällä pohjalla. Opintojen alettua sitten katsottaisiin pitääkö suorittaa jotakin opintoja lisää.
Mietin vain, että olenko jo liian vanha? Jos ensi kevään haussa hakisin ja pääsisin opiskelemaan, niin olisin opintojen alkaessa jo 47v. AMK:sta olen valmistunut puoli vuotta sitten ja teen alan töitä.
Kommentit (91)
Ei täällä kannata kysyä mitään kouluttautumisesta. Palsta on täynnä katkeria äm miä jotka ovat itse päässeet juuri ja juuri peruskoulun läpi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala? Riippuu paljon siitä. On aloita, joilla työllistyminen on käytännössä varmaa ja aloja, joita ei missään tapauksessa kannata tuon ikäisenä enää lähteä opiskelemaan juuri työtilanteen ja ikäsyrjinnän vuoksi.
Juurikin. Riippuu alasta ja tilanteestasi ja mielenkiinnostasi ja päämäärästäsi opiskelun suhteen. Ikä sinänsä ei ratkaisevaa.
Koskaan et ole liian vanha. Monilla aloilla opiskelee vanhojakin.
Tänä keväänä oli ennätysmäärä hakijoita korkeakouluihin. Nuoret ja vanhat ja kaikki siltä väliltä rynnisti uudistuneen valintakoesysteemin innoittamana kokeilemaan.
Jos lähes kahdeksankymppinenkin voi, niin voit sinäkin
Minä hain (ja pääsin) tänä vuonna opiskelemaan (toista) yliopistotutkintoa ja olen juurikin ikäisesi. Suunnitelmani myös sama kuin sinulla eli tehdä opintoja töiden ohella. Jatkossa on tarkoitus hyödyntää molempia tutkintoja työelämässä. Lämmin suositus siis hakemiselle! Sinulla on jo kokemusta opiskeluiden ja töiden yhdistämisestä, joten tiedät, ettei ole kevein yhtälö, mutta tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Tieto lisää tuskaa.
Sun päässä ei tietoa taida pahemmin ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylärajan pitäisi olla 40v, sitä vanhempien opinnot eivät hyödytä yhteiskuntaa.
Voi olla, että ei hyödytä. Joka tapauksessa valmistuin 54v-vuotiaana ja siirryin siitä välittömästi tutkintoani vastaavaan työhön firmani sisällä. Tietysti ikälisät huomioitiin. Pari vuotta myöhemmin vaihdoin vielä parempien ehtojen mukana firmaa.
Olen 47 ja valmistuin juuri alani kandiksi. Kannatti lähteä, vaikka ikäkysymys meinasi muodostua kynnykseksi.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että 50+ pääsisi juuri valmistuneena niihin tehtäviin.