Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikää 46v ja mietin yliopistoon hakemista, mutta mietin olenko liian vanha

Vierailija
06.07.2025 |

Taustalla AMK-tutkinto ja alan maisteriopintoihin pääsisi hakemaan tällä pohjalla. Opintojen alettua sitten katsottaisiin pitääkö suorittaa jotakin opintoja lisää. 

Mietin vain, että olenko jo liian vanha? Jos ensi kevään haussa hakisin ja pääsisin opiskelemaan, niin olisin opintojen alkaessa jo 47v. AMK:sta olen valmistunut puoli vuotta sitten ja teen alan töitä. 

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisteripuolella on paljon 40-50 vuotiaita etenkin valtionhallinnosta. Siellä on pakko saada se tutkinto tiettyihin tehtäviin päästäkseen. 

Se ei kuitenkaan tarkoita, että 50+ pääsisi juuri valmistuneena niihin tehtäviin. 

Vierailija
82/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä kannata kysyä mitään kouluttautumisesta. Palsta on täynnä katkeria äm miä jotka ovat itse päässeet juuri ja juuri peruskoulun läpi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto lisää tuskaa.

Vierailija
84/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala? Riippuu paljon siitä. On aloita, joilla työllistyminen on käytännössä varmaa ja aloja, joita ei missään tapauksessa kannata tuon ikäisenä enää lähteä opiskelemaan juuri työtilanteen ja ikäsyrjinnän vuoksi.

Juurikin. Riippuu alasta ja tilanteestasi ja mielenkiinnostasi ja päämäärästäsi opiskelun suhteen. Ikä sinänsä ei ratkaisevaa. 

Vierailija
85/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan et ole liian vanha. Monilla aloilla opiskelee vanhojakin.

Vierailija
86/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä keväänä oli ennätysmäärä hakijoita korkeakouluihin. Nuoret ja vanhat ja kaikki siltä väliltä rynnisti uudistuneen valintakoesysteemin innoittamana kokeilemaan. 

Vierailija
87/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähes kahdeksankymppinenkin voi, niin voit sinäkin

Vierailija
88/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain (ja pääsin) tänä vuonna opiskelemaan (toista) yliopistotutkintoa ja olen juurikin ikäisesi. Suunnitelmani myös sama kuin sinulla eli tehdä opintoja töiden ohella. Jatkossa on tarkoitus hyödyntää molempia tutkintoja työelämässä. Lämmin suositus siis hakemiselle! Sinulla on jo kokemusta opiskeluiden ja töiden yhdistämisestä, joten tiedät, ettei ole kevein yhtälö, mutta tehtävissä.

Vierailija
89/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tieto lisää tuskaa.

Sun päässä ei tietoa taida pahemmin ollakaan.

Vierailija
90/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylärajan pitäisi olla 40v, sitä vanhempien opinnot eivät hyödytä yhteiskuntaa.

Voi olla, että ei hyödytä. Joka tapauksessa valmistuin 54v-vuotiaana ja siirryin siitä välittömästi tutkintoani vastaavaan työhön firmani sisällä. Tietysti ikälisät huomioitiin. Pari vuotta myöhemmin vaihdoin vielä parempien ehtojen mukana firmaa.

Vierailija
91/91 |
07.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47 ja valmistuin juuri alani kandiksi. Kannatti lähteä, vaikka ikäkysymys meinasi muodostua kynnykseksi.