Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikää 46v ja mietin yliopistoon hakemista, mutta mietin olenko liian vanha

Vierailija
06.07.2025 |

Taustalla AMK-tutkinto ja alan maisteriopintoihin pääsisi hakemaan tällä pohjalla. Opintojen alettua sitten katsottaisiin pitääkö suorittaa jotakin opintoja lisää. 

Mietin vain, että olenko jo liian vanha? Jos ensi kevään haussa hakisin ja pääsisin opiskelemaan, niin olisin opintojen alkaessa jo 47v. AMK:sta olen valmistunut puoli vuotta sitten ja teen alan töitä. 

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ilmeisesti nainen, kukaan mies ei pohtisi ikäänsä. Mutta tosiaan naiselle vaihdevuosien kynnyksellä vaatii vähän enemmän, että saa sen opiskelupaikan jos yliopistoon aikoo, muutoin on kaikki kotiinpäin.

Mitä vaihdevuodet tähän asiaan liittyy? Eikä mulla edes ole mitään oireita joten en edes tiedä onko mulla vaihdevuodet. Mutta ei tosiaan liity mitenkään vaihdevuodet siihen, että pääseekö opiskelemaan vai ei. Sä taidat olla vain vähä-älyinen trolli.

Ap

Vierailija
42/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini meni 5kymppisenä avoimeen yliopistoon. Innostui niin että opiskeli lopulta tohtoriksi asti. Ihan töissä kävi samalla. Pari viikkoa piti virkavapaata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, otsikossa oli kaksin kertaa "miettimistä". Liikaa miettimistä, älä hae. Pysy vanhassa.

Vierailija
44/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse menin yliopistoon 18-vuotiaana ja kyllähän me naurettiin niille keski-ikäisille jotka siellä on. Proffakin sanoi suoraan että ovat harrastamassa.  

Tommonen muille nauraminen kertoo kyllä sivistyksen puutteesta. Mikä ala? Mietin,  että itsehän olet ollut vielä nuori ja naiivi pentunen,mutta että jos proffakin nauraa,niin ois kiinnostavaa tietää mikä ala kyseessä(jos proffakin noin sivistymätön)..

AP: hae ihmeessä!! Enemmän se vanhana harmittaa jos ei ole toteuttanut unelmiaan kuin jos on! Ja opiskelu ei ole koskaan turhaa.  Elämä on oppimista ja tässä ollaan matkalla,  koskaan ei olla "valmiita". 

No, kyllähän se tuppaa toisinkin päin naurattamaan näin alanvaihtajana. Hyvä luoja miten simppeliä porukkaa nämä 18-24-vuotiaat on. Yliopiston luennolla jouduttiin käymään läpi sähköpostin kirjoittamista, eli miten haetaan harjoittelupaikkaa, mitä sähköpostiin voi kirjoittaa. Miettikää nyt. Korkeakouluissa tulisi olla valtakunnan ikäluokan kärki ja taso on tämä. Koko luento käsitteli tämän jännityksen läpikäyntiä ja selättämistä. Omassa nuoruudessa hoidin kesätyöpaikan hakemisen itsenäisesti 14-vuotiaana, sekä kirjallisesti että perään soittamalla. Nyt siihenkin tarvitaan tukea.

Vierailija
45/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, otsikossa oli kaksin kertaa "miettimistä". Liikaa miettimistä, älä hae. Pysy vanhassa.

Ole hiljaa.

Ap

Vierailija
46/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei halua pomoa, joka ei osaa päättää.

Ap, jätä koulutuspaikka sellaiselle, joka aidosti osaa päättää ja mennä eteenpäin. 

Vierailija
47/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin tyhmä?

Vierailija
48/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, jätä koulutuspaikka sellaiselle, joka aidosti osaa päättää ja mennä eteenpäin. 

Ei luoja. Sä voit tehdä asioita hetken päähän pistosta, jos haluat, mutta älä oleta kaikkien muiden tekevän samoin. Ei ole mikään pikkujuttu hakea yliopistoon opiskelemaan ja elämässä on asioita minkä vuoksi asioita pitää punnita tarkemmin. Niin aikuiset ihmiset tekee.

Ap

Vierailija
49/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Tumpeloiden tunareiden ylikoulutus on jo suuri ongelma Suomessa.

Vierailija
50/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain ja pääsin yliopistoon kevään haussa. Opinnot alkaa virallisesti syksyllä. 

Ikää minulla on 52 vuotta, ja alla yksi ylempi korkeakoulututkinto, jolla on tehty töitä tähän asti. Oletettavasti joudun tekemään töitä kuitenkin vielä noin 20 - 30 vuotta, ja edellisestä tutkinnosta saman verran aikaa, joten eiköhän nämäkin opit käyttöön tule.

Aion opiskella nykyisen työni ohella. Jos minut irtisanotaan, arvioin tilanteen uudestaan.

Vierailija
51/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sieltä päädyt suoraan kortistoon jonon jatkoksi.

Vierailija
52/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sieltä päädyt suoraan kortistoon jonon jatkoksi.

Mihin se mun jo olemassa oleva työpaikka muka katoaa?

Ap

Vierailija
53/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hiljaa.

Ap

Yliopistoissa pitäisi olla testit, joilla ihmisen henkiset kyvyt ja asenne selvitetään. Ennen pääsykokeita.

Vierailija
54/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomat katkerat lehmät tuli alentamaan ap:ta. Hae vain ap yliopistoon äläkä välitä noista katkerista lehmistä!

Vierailija
55/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistymisessä varmasti tulee haasteita vastaan, jos olet jo viisikymppinen valmistuessasi, mutta ei toki tilanne silloinkaan mahdoton ole. Jos todella haluat opiskella jotain ainetta, anna palaa. Hyvä vain pitää realiteetit mielessä. 

Vierailija
56/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hiljaa.

Ap

Yliopistoissa pitäisi olla testit, joilla ihmisen henkiset kyvyt ja asenne selvitetään. Ennen pääsykokeita.

Niin sua varten vai? Teillähän tässä on asenneongelmia ja lisäksi luulette tietävänne minkälainen olen. Ei ole oikein tervettä tuollainen käytös.

Ap

Vierailija
57/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luoja. Sä voit tehdä asioita hetken päähän pistosta, jos haluat, mutta älä oleta kaikkien muiden tekevän samoin. Ei ole mikään pikkujuttu hakea yliopistoon opiskelemaan ja elämässä on asioita minkä vuoksi asioita pitää punnita tarkemmin. Niin aikuiset ihmiset tekee.

Ap

No ei sen itse hakemisen pitäisi vaatia suurta miettimistä. Sitten vasta kun pääset sisään, jos pääset, voit tarkastella tilannetta uudelleen. Se että epäröit jo pelkän hakemisen kanssa kielii minulle, ettet ole kovin motivoitunut ja varma. 

Vierailija
58/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole hiljaa.

Ap

Suomessa jo liikaa vääriä ihmisiä johtotehtävissä. Monella työpaikkalla tilanne tulehtunut.

Vierailija
59/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mutta se, että kyselet asiaa täysin vierailta ihmisiltä ei kieli siitä, että olisit kovin varma hakemisesta. Kai nyt itse tiedät mitä haluat? 

Vierailija
60/91 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pahalla, mutta se, että kyselet asiaa täysin vierailta ihmisiltä ei kieli siitä, että olisit kovin varma hakemisesta. Kai nyt itse tiedät mitä haluat? 

Niin mitä sitten vaikka en ole varma hakemisesta? Miksi ihminen ei saisi olla epävarma asioista? Miksi kaikki pitäisi aina heti tietää? Lisäksi se, että onko se haku nyt vai onko siihen monta kuukautta aikaa ja näin ollen aikaa miettiä asiaa. Hyvänen aika sentään.

Ap