Ikää 46v ja mietin yliopistoon hakemista, mutta mietin olenko liian vanha
Taustalla AMK-tutkinto ja alan maisteriopintoihin pääsisi hakemaan tällä pohjalla. Opintojen alettua sitten katsottaisiin pitääkö suorittaa jotakin opintoja lisää.
Mietin vain, että olenko jo liian vanha? Jos ensi kevään haussa hakisin ja pääsisin opiskelemaan, niin olisin opintojen alkaessa jo 47v. AMK:sta olen valmistunut puoli vuotta sitten ja teen alan töitä.
Kommentit (91)
Ikärasismi on turhaa. Melkein kaikki koulutukset vanhenevat nykyään viidessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ylärajan pitäisi olla 40v, sitä vanhempien opinnot eivät hyödytä yhteiskuntaa.
Niin, koska yhteiskunta on päättänyt niin että yli 40v on liian vanhoja työelämässä.
Tietenkin haet ap! Etenkin jos voit vielä töiden ohella tehdä niin sehän on loistava mahdollisuus. Opiskelen itse eläinlääriksi ja olen 40v+. En ole edes kurssini vanhin :)
Jos haluat opiskella opiskelemisen ilosta niin sitten et. Anna mennä. Jos työssäkehittymisen / uuden paikan takia, niin olet liian vanha. Ei Suomessa viiskymppisenä enää uutta työtä saa.
No et ole liian vanha! Elinikäinen oppiminen on parasta mitä voi itselleen antaa. Ja kun olet fiksu, se hyödyttää myös ympäristöä.
Ainahan sitä opiskella kannattaa, itsensäkin vuoksi. Töiden saanti sitten onkin sitä ja tätä.
Ihmisten elämää ohjaavat erilaiset arvot ja moraaliarvioinnit. siinä missä opiskelun nähdään olevan nuorelle välttämättömyys ja keino edetä elämässä, vanhemmille se mielletään "kivaksi itsensä kehittämiseksi".
Kenellekään ei edes tule mieleen, että eläkeikäiselle tulisi olle mitään rahallista hyötyä tutkinnoistaan ja osaamisistaan, vaikka näitä hankkisi nimenomaan pienen eläketulon täydentämisen vuoksi. Jos joku nyt haluaa eläkeläiseltä palveluita ostaa, ei tule mieleenkään, että niistä pitäisi täyttä hjintaa maksaa. Ihan osaamisista ja kokemuksista riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
No et ole liian vanha! Elinikäinen oppiminen on parasta mitä voi itselleen antaa. Ja kun olet fiksu, se hyödyttää myös ympäristöä.
Sosiologiassa puhutaan usein elinikäisen oppimisen sijaan työelämänaikaisesta oppimisesta. Asenteet ovat käytännössä sellaisia, että opiskelusta on (rahallista) hyötyä vain aktiivi-ikäisille, muille sen nähdään olevan "kiva harrastus"
Mitä vanhemmaksi olen tullut itse sitä enemmän minusta on alkanut tuntua sille, että on heitä, jotka yrittävät ja pyrkivät tekemään ja tai ainakin yrittävät tehdä, vaikka muut pitäsivät heitä täysin pöhköinä ja sitten on heitä jotka eivät tee tai yritäkään tehdä, mitään sellaista, joka ei ole aivan välttämätöntä ja elävät tasista ja rauhallsita eloaan. Jälkimmäisen alaluokka on joukko heitä jotka eivät tee tai yritä niinkään itse mutta arvostelevat ja kristioivat jaksavat länkyttää muiden tekemisitä ja valinnoista, silloinkin kun ne eivät varsinaisesti heille edes kuulu ja kuinka kaikki on aina kaikkien mudien vikaa ja syytä, eikä juuri koskaan heissä itsessään.
Malliesimerkki opiskelisin yliopistossa mutta ruotsinkielsiet vievät paikat. - Niin Suomessahaan ei ole yhtään suomenkielisille hakijoille varattuja paikkoja.
En kirjoittanut laudatur riviä, niin en voi päästä lääkikseen. (Lääkiksen sisään pääsyssä auttaa varmasti jos on kirjoiittanut hyvät arvosanat yo-kirjoituksissa mutta ei pidä luulla, että kaikki lääkiksen opiksleijta olisivat kirjoittaneet useita laudatureita ja etteikö ilman "laudatur -riviä" voisi saada paikan.
Uskovainen mies
Jätetään noi opiskelupaikat nuoremmille ja ikääntyneille työttömille eri kohtelu kuin nuorille reilupeli.Ei noi yliopisto-opinnot ole ilmaisia ja harva palkkaa 50+ (tai vähän -).
Vierailija kirjoitti:
Jätetään noi opiskelupaikat nuoremmille ja ikääntyneille työttömille eri kohtelu kuin nuorille reilupeli.Ei noi yliopisto-opinnot ole ilmaisia ja harva palkkaa 50+ (tai vähän -).
Mä en ole ikääntynyt työtön. En mun ikäisenä ole ikääntynyt ja mulla on ihan vakituinen työpaikka. En mä ala jättämään opiskeluita väliin sen vuoksi, että nuoret pääsee opiskelemaan. Pääsykokeiden kautta tässä mennään joka tapauksessa ja mulla on yhtälainen oikeus hakea opiskelemaan. Jos päihitän nuoria ihmisiä pääsykokeissa ja pääsen opiskelemaan, niin ei se mun vika ole, että nuoremmat eivät pärjänneet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä liikeidea ja hauaa perustaa oman tai olla konsulttina voi olla hyvinkin hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö 50 vuotiaana työttömänä sitten alkaa odottaa vain kuolemaa, jos töitä ei saa, eikä opiskellakaan saa, kuin ehkä jotain työkkärin tarjoamia hokkus-pokkus kursseja? - Kun itselläni on ainakin toistaiseksi elämän ilo tallella mutta nyt jo kuulen korvissani palstan päivystävän työttömien halveksivan kertovan, kuinka panostani tarvittaisiin kun kovapanosammunta alueella tarvittaisiin lisää heitä, joita kohti ampua ja testata kuinka luoti lävistää korvein välin tai milliainen jälki syntyy nykyisistä konetuliaseesta, jos sillä saadaan osuma navan seutuville. Kuulemma saunantakanakin on aina tilaa kaltaiselle ylijäämä ihmiselle, joka syyllistynyt mm. opiskelemaan väärän alan maisrerin tutkinnon ja elänyt työttömän arkea perysterveenä, eikä ole edes ymmärtänyt itse riiistää henkeääm vaan näin toimien merkittävästi vaurioittanut kansantalouden myönteistä kehitystä.
Tuttava valmistui 54-vuotiaana ja jostain käsittömästä syystä irtisanoi itsensä töistään. Ei ole saanut koulutustaan vastaavaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, meillä vaan on aika kauan vielä eläkeikään. Työelämää jäljellä vielä 30v. Kannattaako antaa opiskella tai kitua töissä mikä ei enää tunnu omalta? Tai jopa työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikääntynyt työtön. En mun ikäisenä ole ikääntynyt ja mulla on ihan vakituinen työpaikka. En mä ala jättämään opiskeluita väliin sen vuoksi, että nuoret pääsee opiskelemaan. Pääsykokeiden kautta tässä mennään joka tapauksessa ja mulla on yhtälainen oikeus hakea opiskelemaan. Jos päihitän nuoria ihmisiä pääsykokeissa ja pääsen opiskelemaan, niin ei se mun vika ole, että nuoremmat eivät pärjänneet.
Ap
Mitä teit 20-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä teit 20-vuotiaana?
Miksi sen mitä teki tai oli tekemättä yli neljännes-vuosi-sata ts. yli 26 vuotta sitten pitäisi määrittää se, mitä tänään voi tehdä tai yrittää tehdä?
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä teit 20-vuotiaana?
Mitä sen tähän liittyy? Mä elän elämää nyt tämän ikäisenä enkä 20-vuotiaana. Sä taidat olla niitä joiden mielestä ei saisi vanhempana opiskella ja vaikka vaihtaa alaa vaan pitäisi jo nuorena tietää mitä työtä tekee loppuelämän.
Ja vaikka ei liity asiaan millään tavalla mitä tein 20-vuotiaana niin mä sairastin syöpää. En opiskellut sen vuoksi. Opiskelin sen jälkeen. Oletko nyt tyytyväinen?
Ap
Maisteripuolella on paljon 40-50 vuotiaita etenkin valtionhallinnosta. Siellä on pakko saada se tutkinto tiettyihin tehtäviin päästäkseen.
Pidä oma pääsi ja ylipäätään asennoidu ettei kannata odottaa saavansa muilta mitään, sen paremmin työtä kuin kannustusta, mutta ota se mikä on otettavissa