120 euron tuntupalkka ei riitä enää lakimiehille
Asianajajat eivät halua hoitaa oikeusapujuttuja, joissa tuntitaksa on 120 euroa ja asiakas usein pienituloinen
Oikeusavun saaminen on vaikeutunut. Osa asianajajista kieltäytyy hoitamasta juttuja, joissa palkkio tulee valtion kirstusta.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huomaa että kyseessä on nk. kevytyrittäjyys eli tuosta menee kaikki yrittäjälle kuuluvat maksut
No mutta niinhän ne menee muiltakin, myös niiltä ketkä veloittavat 25e per tunti!
He tienaavatkin surkean vähän.
Ihan ensimmäisenä siitä tilitetään valtiolle alv 25,5% eli jäljelle jää pyöreästi 90 euroa minkä jälkeen vasta aletaan vähentää yrityksen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäisenä siitä tilitetään valtiolle alv 25,5% eli jäljelle jää pyöreästi 90 euroa minkä jälkeen vasta aletaan vähentää yrityksen kuluja.
Lehtijutun mukaan tuo 120 on alvin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Se on 120 + alv nuo oikeusapuasiakkaat.
asianajaja
Nyt on matala laskutus mutta putkarin 60e on ihan riittävä... Kaikenlaista.
No onhan tuo alakanttiin kun yksityishenkilöiltä ilman oikeusapua on veloitus 200-250 e +alv pääkaupungissa. Firmoilta sitten alkaen 300 e ja taivas rajana. Oikeusavun kohdalla ei vielä useinkaan saa edes kaikkia tuntemaan läpi lopulliseen taksaan ja niitä et sitten saa. Kuka järkevä niitä oikeusapukeikkoja tekee jos muuten on jo nimeä ja saa ihan maksaviakin asiakkaita? Vähän sama kuin harva haluaa itse muuttaa johonkin kaupungin vuokraspurgulähiöön jos pelimerkit riittää muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kysyimmät asianajajat ole ikinä hirveästi ottaneet oikeusapuasiakkaita. Oikeusaputoimistosta saa varmasti!
En ainakaan minä saanut koska siellä ilmeni eturistiriita joten sain valita sen yksityisen minkä halusin oikeusaputoimiston piikkiin tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huomaa että kyseessä on nk. kevytyrittäjyys eli tuosta menee kaikki yrittäjälle kuuluvat maksut
no mitä maksuja on asianjalla ja kuluja....se on ihan puhtaasti henkilöperustaista yrittäjyyttä jossa ei ole kuluja seinistä ja koneista ja alihankinnasta
kuluja on juurikin tiloista, kirjanpidosta, vakuutuksista, eläkemaksuista, työnantajan sosiaaliturvamaksuista, sairausvakuutusmaksusta jne
Ai muutko yrittäjät ei näitä maksa?
Tuskin kukaan on väittänytkään, että noita kuluja olisi vain juristeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mitä maksuja on asianjalla ja kuluja....se on ihan puhtaasti henkilöperustaista yrittäjyyttä jossa ei ole kuluja seinistä ja koneista ja alihankinnasta
En ole asianajaja, mutta kirjanpitokulut, toimistokulut, eläkemaksut, matkakulut, jäsenmaksut liitoille, vakuutukset, autokulut jne.
Mihin ne autoilla muka ajelee?
No ei ehkä asianajaja itse, vaan nousee takapenkiltä, kun kuljettaja pysähtyy oikeustalon edustalla ja rientää avaamaan auton oven asianajajalle, jonka kommentteja oikeustalon edustalla parveilevat TV-tiimit jo kärkkyvät.
Taitaa olla jotain 250 euroa tuntipalkka. Tosin pidän huoli etten joudu mihinkään tekemisiin heidän kanssa.
Ihan kaikki on kallista ja todennut että oma apu paras apu.
Jos mun on mahdollisuus tehdä hommaa josta saa 200 tunti, vaikkapa jotain yrityskauppaa, ja sitten nistin puolustelua hintaan 120
arvaa kumman valitsen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysyimmät asianajajat ole ikinä hirveästi ottaneet oikeusapuasiakkaita. Oikeusaputoimistosta saa varmasti!
En ainakaan minä saanut koska siellä ilmeni eturistiriita joten sain valita sen yksityisen minkä halusin oikeusaputoimiston piikkiin tietenkin.
Ei se mene sen oikeusaputoimiston piikkiin, vaan ihan yleisesti valtion varoista. Edelleen se valtion maksama tuntiliksa. Riippuu, mistä vuodesta oli kyse eli oliko tuo aikaisemmin kirjoittamani 110 vai nykyinen 120.
Sinulla kävi tuuri. Tuuri sen vuoksi, että haluamasi yksityinen suostui ottamaan tuolla hinnalla. Tänä päivänä ei niin välttämättä ole. Kuten kirjoitin aikaisemmin, niin minäkin luovun noiden hallinto-oikeudellisten asioiden hoitamisesta enää oikeusapuliksalla. Mikäli itse maksava, niin hoidan.
Kun asiakkaita on myös itse maksavia, niin miksi pitäisi tehdä puolet halvemmalla? Erityisesti kun oikeusaputoimistot on perustettu vähävaraisia varten, mutta kun valtio itse ei kykene palkkaamaan sinne tarpeeksi juristeja, niin meidän yksityisten pitäisi paikata tilanne... Valtio ei itse kykene tuottamaan oikeusaputoimistoihin juristeja tuolla laskennallisella 120 e tuntihinnalla....
Ja kun sitäkään työmäärää ei makseta. Tee töitä esim. 20 h ja maksetaan 12 h. Hups. 8 tuntia lähti ilman palkkaa... Mitäs nyt. No, ei voi mitään muuta kuin kirota.
Niin, ja. En tiedä, mikä asia lainaamallani henkilöllä oli kyseessä. Eturistiriitatilanne olisi hoitunut sillä, että sinut olisi voitu ohjata toisen kaupungin oikeusaputoimistoon. Usein syynä ohjaukseen yksityiselle on resurssipula. Työläät asiat pukataan yksityisille. Tai sitten puuttuu tietyn alan ammattitaito. Minulle pukataan myös kielitaidon vuoksi vaikeissa asioissa (venäjä).
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää nostaa opiskelijamääriä sitten. Jos työt loppuvat ja työttömyysturva ja sosiaaliturva pienenee kaikilta, niin kyllä joku juristi tuollakin palkalla haluaa tehdä töitä. Eikö kukaan asianajaja ole työtön? Asumistukea ei saa enää omistusasuntoon ja yleistuessa työtön saa vain työmarkkinatuen suuruisen tuen tarveharkintaisena, niin kyllähän työnteko alkaa pikkuhiljaa kannattaa lääkäreille ja juristeillekin.
Nähtävästi et ole ollut päivääkään työssä, vai sanooko ansiosidonnainen päiväraha mitään?
Lakimiehet ovat nykyään liitossa lääkärien kanssa jakamassa työttömyyskassan, joten rahaa riittää siltä toiselta puolelta AINA.
Ei hirveästi yllätä että kaksi alaa jossa pidetään palkkataso järjettömänä pitämällä koulutettavien määrä pienenä olisi samassa liitossakin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee että et ymmärrä mitään yritystoiminnasta, joten pidä pääsi kiinni.
Hauskinta on että nämä samaiset lakimiehet on sitä mieltä että muille on ihan riittävä tuntipalkka 10€
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntipalkka. Se on laskutus per tunti. Jää siitä ehkä yrittäjälle 20 e tunnilta netto.
No eiköhän siitä jää hieman enemmän kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee että et ymmärrä mitään yritystoiminnasta, joten pidä pääsi kiinni.
Näkee kuinka kieroja yrittäjiä tälläkin palstalla on kun on heti puolustelemassa olemattomia maksuja jotka maksatetaan asiakkaalla vaikka asiakas ei niistä maksuista mitenkään hyödy tai edes saa sitä minkä joutuu maksamaan
Lakimiehellä ei ole mitään tulosvastuuta. Saman se veloittaa - voitti tai hävisi.