Älkää hyvät ihmiset odottako jotain "parempaa säätä" tehdäksenne lomajuttuja. Kohta huomaatte että kesä on ohi
Nyt on luonto kaunis ja päivät valoisia. Älä anna kesäpäivien valua ohi.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt jo marjassa ja sienessä, ovat minun kesäjuttuja sekä erilaisissa tapahtumissa. Ilmaisia tapahtumia ja yleisökato, pelkäävätkö nykyihmiset jo vettäkin?
Marjassa? Edes lounaisosassa ei ole mitkään luonnonmarjat vielä kypsiä, no ehkä ihan yksittäiset mustikat mutta ei sellaisia viitsi kerätä. Tarkoitatko jotain peltoviljeltyjä?
Metsämansikat alkoivat kypsyä jo ennen juhannusta ja olen kerännyt niitä jo 3 viikkoa, sieniä on ollut jo 4 viikkoa, mustikat alkoivat kypsyä viime viikolla (käsinpoimien kypsät) ja olen kerännyt jo kymmeniä litroja. Olen Etelä-Suomessa.
Ei ne osaa nauttia muusta kuin helteestä. Mä nautin kesästä.
Ihme hieno helmoja täällä. Ei tuolla nyt niin kylmä ole. Minä olen säästä huolimatta kerennyt viettää jo viikon päivät teltassa kesäkuun ensimmäisestä viikonlopusta lähtien. Juhannuksena meni 3 yötä putkeen to-su.
Ja kaupunkilaisia sanotaan luonnosta vieraantuneiksi. Olen syntynyt ja asunut koko 40 vuotisen ikäni pk-seudulla ja silti minä osaan olla välittämättä vesisateesta ja viileästä kesästä, joka kuuluu Suomen ilmastoon.
Ymmärrän kyllä että on kivempaa kesällä jos on aurinkoista ja +20. Mutta miten te pärjäätte talvella kun ette nyt voi olla ulkona?
Täällä Kokkolassa on edelleen aurinkoista, kuten eilenkin ja perjantaina iltapäivästä lähtien, tuulee toki kuten täällä lähes aina koska ollaan meren rannalla, mutta se on hyvä kun hyttyset ei pääse iholle, lämmintä on auringossa ihan tarpeeksi, varjossa vähän alle 20. Tämä viikkokin on ollut pääosin poutaa ja aurinkoista. Joten kyllä tämä kesä on, ei ole helteitä, mutta en niitä haluaisikaan, Pariisissakin oli jo jopa +40 ainakin viikon, ja sitten onneksi viileni siihen 25-30:een. Mutta minulle +30 on liikaa, en missään nimessä haluaisi Euroopan helteitä tänne, vaikka vihaan syksyä ja talvea, pimeää ja kylmää. Tätä se ilmastonmuutos juuri tekee, sääilmöt pysyy kauan paikallaan, Eurooppa kiehuu ja meillä palellaan. Sitähän on jo puhuttu muutama vuosi, että meille alkaa tulla kesäisin turisteja kuumuutta pakoon, jos asuisin tuolla etelämmässä, niin olisin tilannut jo lennot Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että on kivempaa kesällä jos on aurinkoista ja +20. Mutta miten te pärjäätte talvella kun ette nyt voi olla ulkona?
Sillä että ajattelee sitä tulevaa kesää ja katselee kuvia edelliseltä kesältä. Ehkä joku parin viikon reissu lämpimään talvella. No nyt odotus palkittiin märällä (kylmällä) rätillä vasten kasvoja. Ja moni varmasti lähtisikin "etelään", jos se ei olisi helpommin sanottu kuin tehty, on näet työt, perhe ja suku jne, joita ei voi siirtää sinne etelään.
No itse nautin eniten auringosta, lämmöstä ja luonnosta, niistä saan voimia. Minulla taas arki on melko leppoisaa töistä ja opiskeluista huolimatta ja aikaa olisi ihmisille mutta muilla ei minulle, olen siis aika yksinäinen joten sää vaikuttaa yllättävän paljon fiilikseen. Huono sää pakottaa istumaan sisällä yksinään.