Normaalipainoinen n. 50-vuotias!Mitä syöt päivässä?
Olen 48-vuotias nainen.
Paino alkaa hiipiä ylöspäin. Millaisella ruokamäärällä (ja laadulla) sen saisi pysymään normaalina? Normaali paino on minun mielestäni bmi alle 25.
Mitä syöt päivässä, ja millaisia määriä? Itse syön n. 3 dl kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla. 3 kuppia maitokahvia koko päivänä. Lautasellinen lounasta(puolet salaattia), ei leipää. Lautasellinen päivällistä. Pari leipää illalla. Juomana vesi. Toimistotyö, aika aktiivinen vapaa-aika. Joskus saatan syödä paljon leipää, esim puolison leipomaa uunituoretta. Alkoa, makeisia tai mehuja en käytä. Ja paino senkin nousee!
Kommentit (102)
49v vaatekoko m.
Aamulla vettä ja rautatabletit.
Lounaalla mitä sattuu olemaan, mutta ainakin kaksi kuppia kahvia.
Iltapäivällä viherpirtelö vaihtelevalla reseptillä, mutta joukkoon aina jotain valmistetta jossa spirulinaa.
Päivälliseksi taas mitä sattuu olemaan ja kuppi kahvia.
Illalla kefiiriä ja marjasosetta.
Johonkin väliin kun muistan niin ota monivitamiinia, piihappogeeliä ja kalaöljyä.
Mitä meillä yleensä sattuu olemaan, niin lihaa (märehtijää), munia, kasviksia, perunaa, marjoja, hapanmaitotuotteita, voita, kermaa, juustoa, hapankaalia, kanaa (ei broileria), oliiviöly, avokadoöljy, tattari eri muodoissa, joskus jopa jokunen hedelmä.
Meiltä ei löydy koskaan; possu, broileri, siemenöljyt, margariini, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, sokeri, riisi, gluteeni ja gluteenittomat korvikkeet.
Oon näin reilu nelikymppisenä bmi24, nuorempana olin alle 15 kg kevyempi. Paino nousee tosi helposti vaikka on aktiivinen liikkumaan! Yhtään jos herkkuja syö useammin kun pari kertaa kk, lihoaa.
Mun esimerkkisyömiset, millä ei nyt ole noussut:
Aamulla kaksi leipää, kalkkunaleikkele, vihanneksia, vähän juustoa. Kahvia maidolla 2-3 iso kuppia
Lounas: Normaali kotiruoka esim lohikiusaus, makaronilaatikko jne ja reilusti , n. puolet lautasesta kasvista tai salaattia kylkeen TAI lounaalle buffaan mistä valkkaan runsaasti kasvikunnan tuotteita ja koitan vähän vältellä epäterveellisimpiä ruokia esim friteerattuja.
Kahvi iltapäivällä
Iltaruoka ennen klo 18:
Kasvispasta tai muu simppeli kotiruoka, salaatti.
Ei välipaloja, ei ole nälkä aterioiden välissä. Vettä juomaksi tai iltatee ilman sokeria. Jos jotain tekee mieli niin hedelmä tms illalla/iltapäivällä. Itselle sopii paremmin reilu ruokailuväli ja reilun kokoinen annos, mutta ei mikään jätti kuitenkaan. Veikkaan että kaikki ylimääräinen puputtaminen menee suoraan rasvakerrokseen.
Vierailija kirjoitti:
49v vaatekoko m.
Aamulla vettä ja rautatabletit.
Lounaalla mitä sattuu olemaan, mutta ainakin kaksi kuppia kahvia.
Iltapäivällä viherpirtelö vaihtelevalla reseptillä, mutta joukkoon aina jotain valmistetta jossa spirulinaa.
Päivälliseksi taas mitä sattuu olemaan ja kuppi kahvia.
Illalla kefiiriä ja marjasosetta.
Johonkin väliin kun muistan niin ota monivitamiinia, piihappogeeliä ja kalaöljyä.
Mitä meillä yleensä sattuu olemaan, niin lihaa (märehtijää), munia, kasviksia, perunaa, marjoja, hapanmaitotuotteita, voita, kermaa, juustoa, hapankaalia, kanaa (ei broileria), oliiviöly, avokadoöljy, tattari eri muodoissa, joskus jopa jokunen hedelmä.
Meiltä ei löydy koskaan; possu, broileri, siemenöljyt, margariini, ultraprosessoidut kuolintarvikkeet, sokeri, riisi, gluteeni ja gluteenittomat korvikkeet.
Huhhuh mikä meininki
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta kokonaan pois prosessoidut valmis ruoat. Syö ja juo vain ja ainoastaan puhtaasti, mukaan lukien puhdas pullo lähdevesi.
Eli puhdas mikromuovi, nice
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön 1-2 kertaa päivässä, intuitiivinen syöminen. Aamuisin yleensä riittää kahvi. Päiväruoka jossain vaiheessa. Iltaisin kamomillateetä ja hunajaa joskus. Herkkuja ja alkoa silloin tällöin. En laske, en stressaa.
Ohhoh, millaisissas mitoissa tällä ruokavaliolla pysyy? Ja millainen on tuo "päiväruoka"?
No jos yhdessä kerrassaan vetää päivän ruoat niin voi olla vaikka minkä kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta kokonaan pois prosessoidut valmis ruoat. Syö ja juo vain ja ainoastaan puhtaasti, mukaan lukien puhdas pullo lähdevesi.
Eli puhdas mikromuovi, nice
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi kannattanut laittaa ehdoksi vaikkapa paino/ BMI raja, niin muut ei tulisi häiriköimään tänne.
Onhan tuossa aloituksessa. BMI alle 25.
Ja heti ensimmäisenä lukee "normaalipainoinen". BMI 18,5-25 on normaalipainon alue.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te syö mitään ? Miten noilla määrillä jatkaa tehdä mitään?
minä syön enemmän, aamiaiset ja lounaat jogurtti-maitorahka-puuro-linjalla. Päivälliseksi usein kanaa tai kunnon grillattu pihvi ja salaatti. Saatan myös ottaa jopa ranskanperunoita ja viiniä. Paino tämän mitan mukaan yläkantissa, mutta juoksen ja käyn salilla 3 kertaa viikossa, käytän M-kokoisia vaatteita ja pituus 168 cm.
mielestäni olen terveen ja urheilullisen oloinen, en missään nimessä laiha, mutta en pyöreäkään.niin ja 49-vuotias.
Mietin samaa. Alle 1500 kcal ruokavaliota ei suositella. Miten jostain 1000 kcal ruokavaliosta voi edes saada kaikki tarvittavat ravintoaineet? Tuollaisellahan vain kuihduttaa itsensä, lähtee läskin lisäksi lihakset ja luutkin.
Aamu- ja iltapalana joku kombosta:
125 g raejuustoa + pari desiä marjoja
150 g proteiinipitoista jugurttia / rahkaa + pari desiä marjoja
2 kananmunaa + kasviksia (tyyliin tomaatti, kurkkua saman kokoinen pala, paprikaa)
lounaat ja päivälliset koostan n. 100 g annoksen lihaa ympärille, lisukkeeksi kasviksia jossain muodossa. Voi olla kesäkurpitstaspagettina, kulkakaaliriisinä, uunikasviksina, ihan vaan kasvissekoituksena, osana ruokaa esim liha-kasvispadassa tai wokissa, kesäkurpitsalasagnessa tai salaattina.
leipää en pääasiassa syö enkä perunaa, riisiä tai pastaa. Pastan / riisin / perunan olen korvannut kasviksilla.
tällä ruokavaliolla pudotin viime vuonna yli 10 kg ja olen painoni säilyttänyt normaalipainossa siten, että välillä voi myös herkutella ja syödä ohi ruokavalion.
tänä vuonna täytän 50
Ruuan määrää on vaan vähennettävä, kun ikää tulee - vaikka fyysinen aktiivisuus olisikin hieman suurempi kuin nuorempana. Käyn pari kertaa viikossa salilla, joka päivä kävelen noin tunnin verran, lisäksi käyn hölkkäämässä 1-2 kertaa viikossa tai pelaan esim. beach volleytä tunnin-pari. Kuitenkin ruoka-annokset ovat paljon pienemmät kuin aikaisemmin, enkä syö esim. leipää kuin 1-2 siivua per päivä (vrt. nuorempana meni helposti 3-5 siivua päivässä). Pitkä ilta-yö -paasto on toiminut hyvin.
Aamupalan syön parin tunnin päästä heräämisestä, ja se on tyyliin valmisrahka + leipä runsaalla rasvalla ja juustolla (pitää paremmin nälkää) tai iso kourallinen pähkinöitä
Lounaaksi mitä sattuu olemaan
Päivälliseksi mitä sattuu olemaan, painotus proteiinissa kuitenkin, annos on hyvin pieni varsinkin jos lounas on ollut tyyliin buffet-ruokailu
Iltapalaa en syö paitsi jos käyn alkuillasta salilla - salitreenin jälkeen yleensäkin menee rahkaa, jossa myös hiilaria mukana.
Vuorokauteen tulee yleensä luontevasti noin 12-14 tuntia etten syö mitään, tosin aamukahvissa on kermaa.
En ole ollenkaan laskenut energiansaantia enkä välttele todellakaan herkkuja - niitä menee varsinkin viikonloppuisin ihan kelpo määrä. Kuitenkin paino on pysynyt tälla tavoin samana jo kauan (BMI 21).
Vierailija kirjoitti:
Siis minä samoilla ruuilla mitä täällä 60-v. ihmisillä, olen 34 ja painoa yli 90kg, BMI n. 34.
Syön myös herkkuja joskus, mitä myös nämä esimerkkien ihmiset. Aika erikoista.
Laske kalorit tavallisen viikon ajalta (esim. Fineli ruokapäiväkirja). Jos todella syöt/juot vain noin 1000 kcal/pv, on jotain pielessä. Joku lihottava lääke tai sairaus?
Muuten samankaltaisesti, mutta en syö iltapalaa ja kahvi mustana. Herkkuja silloin tällöin.
Lisäksi kevyttä liikuntaa ja hyvät yöunet (jos nukun huonosti, alan heti turvota).
Vierailija kirjoitti:
Syön muuten samalla tavalla kuin sinä, mutta enemmän välipaloja ja ruokajuomana on veden lisäksi appelsiinituoremehua. Harrastan paljon liikuntaa, ja hyötyliikuntaakin kertyy mukavasti lähes päivittäin. Painoindeksi on 18,5, ja ikää on 49.
Jatkoksi tähän:
Ap kysyi, millaista työtä teen. Työni ei ole fyysisesti lainkaan kuormittavaa, mutta päivittäisen aktiivisuuteni määrä nousee korkealle hyötyliikunnan ja monipuolisten liikuntaharrastusten ansiosta.
En ole koskaan laihduttanut, ja nuorempana painoindeksini oli alimmillaan alle 16, vaikka olen aina syönyt paljon ja monipuolisesti. Teininä ja alle 30-vuotiaana en edes harrastanut aktiivisesti liikuntaa. Nuorena sain kuulla niin ikäviä kommentteja painostani, että yritin välillä jopa vähän "lihottaa" itseäni. Se ei koskaan onnistunut. Nyt yli 40-vuotiaana olen päässyt ns. normaalipainoon, sillä painoindeksi on ollut 18,5:n kieppeissä eli juuri siinä normaalipainon alarajalla. Aktiiviset liikuntaharrastuksen aloitin yli 30-vuotiaana, joten lihasmassaa on ilmeisesti karttunut kroppaan hitaasti mutta tasaisesti.
Minulle tämä on ilmeisesti kehoni kannalta ihanteellinen tilanne, kun olen aina ollut myös hyvin terve. Raskaaksi tuleminen onnistui luomusti, ja imetykset onnistuivat ongelmitta. Hemoglobiinini on ollut aina sillä tasolla, että olen voinut luovuttaa verta. Olen siis painanut aina vähintään 50 kiloa (verenluovutuksen alaraja), koska olen pitkä. Vuosi sitten kävin uteliaisuuttani perusteellisissa labrakokeissa, ja kaikki veriarvot (esim. ferritiinit, D-vitamiini, B12-vitamiini, kalsium jne.) olivat hyvissä lukemissa, vaikka en käytä mitään vitamiini- tai ravintolisävalmisteita.
Syön terveellistä sekaruokaa sen mukaan, miten on nälkä, mutta joka päivä energiaa kertyy vähintään 2000 kcal ja tarvittaessa 500 - 1000 kcal enemmän, jos päivä on todella aktiivinen. Ruokarytmini on hyvin säännöllinen, ja töissä huolehdin siitä, että syön joka päivä lounaaksi kunnollisen lämpimän aterian. Välttelen lisättyä sokeria ja vehnää, mutta en välttele ruuassa luontaisesti olevia hiilihydraatteja. Olen aina syönyt hyvin hitaasti ja pureskellut ruokani todella hyvin, mikä on ilmeisesti tärkeää kylläisyyden tunteen saavuttamiseksi. Syön erittäin harvoin ns. liikaa, sillä ylensyönnistä tulee todella epämiellyttävä olo. Ravintolaillallisella tosin pystyn syömään helposti 3 - 5 ruokalajin menun ruokajuomineen.
Jotkut tämän ketjun kommentit matalista painoista/painoindekseistä tuntuvat kummallisilta. Normaalipainon alaraja on Suomessakin ollut jo pitkään BMI 18,5, koska maailmanlaajuisesti suuri osa väestöstä olisi alipainoisia, mikäli alaraja olisi edelleen se 20. On mahdollista olla hoikka ja hyvinvoiva ilman, että riuduttaa itseään energiankulutukseen nähden liian niukalla ravinnolla.
Pääsin normaalipainoon ja bmi siellä hoikemmassa päässä, kun jätin punaisen lihan ja välipalajogurtit pois. Nyt syön kolme ateriaa, aamulla iso lasi vettä, kahvia, täysjyväleipää yleensä juustolla ja kasviksilla, joskus puuroa, mutta jostain syystä se ei pidä nälkää. Lounaalla jotain kevyttä mutta täyttävää, esim. kalaa, kananmunaa tai papuja ja kasviksia, vähän riisiä tai pastaa tmv. Päivällinen on täyttävämpi ja sen syömme noin kuudelta illalla, eikä iltanapostelulle ole enää tarvetta. Ennen söin sekä lounaan että illallisen tosi aikaisin, mikä loi tarpeen sekä välipalalle että iltapalalle, vaikka aikuinen pärjää ilmankin.
Aamulla pari ruisleipää, kananmuna, kasviksia, juustoa, leikkelettä, mehua.
Aamulenkin jälkeen kuppi kahvia mustana.
Lounas edellisen päivän päivällisen jämät, kasviksia, vettä.
Pari tuntia lounaan jälkeen teetä ja jotain pientä naposteltavaa esim. pala suklaata tai vähän pähkinöitä.
Päivällinen jotain helppoa peruskotiruokaa. Tänään esimerkiksi paahdan pari kanaleikettä ja kasviksia, siinä on sekä päivällinen että huominen lounas. Juomana on yleensä vettä tai joskus, kuten tänään, piimää.
Iltapalaksi desi maustamatonta jugurttia johon vähän marjoja pakasteesta ja mysliä.
Liikun kohtuullisen paljon. Kymmenisen kilometriä tulee kävelyä koiran kanssa arkipäivisin, vapaapäivinä parikymmentä. Lisäksi käyn kerran viikossa uimassa, salilla ja juoksemassa. Työ on kyllä istumatyö.
Olen ollut vuosikaudet mielestäni ihan sopivan painoinen 170cm / 65kg, mutta viime syksynä sairastuin vakavasti ja painoa tuli muutamassa kuukaudessa 10kg lisää,. Siitä on kuitenkin puolet jo lähtenyt ja loputkin varmaan karisevat vielä tässä vuoden mittaan nyt kun on taas terve ja liikeellä.
Aamupala: marjoja, rahkaa, pähkinöitä. Aamupäivällä 2-4 kuppia vihreää teetä, osa lounasaikaan.
Lounas: yleensä salaatti/bowl, jossa paljon proteiinia, usein kalaa. Ostan valmiina työmatkalla. Viikonloppuna perusruokaa perheen kanssa.
Iltaruoka vaihteleva: usein leipiä, salaattia lisukkeilla, hedelmiä, pieni jätski, tummaa suklaata. Syön makeaa joka päivä. Todella tuhdin ilta-aterian syön vain kerran viikossa (noutoruokaa perheen kanssa).
Olen joskus laskenut kaloreita, ja arvioisin että arkisaldo on n. 1800 kcal. Liikun paljon, 168 cm ja 59 kg. Itselleni vapaapäivien ja arjen erottaminen on tärkein painonhallintamenetelmä, sillä todellakin tykkään syödä. Viikonloppuisin menee lasi tai pari viiniä, muuten en juo mitään kaloripitoista. Iltaruoan ja aamiaisen väliin jää yleensä vähintään 13 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä syön enemmän, aamiaiset ja lounaat jogurtti-maitorahka-puuro-linjalla. Päivälliseksi usein kanaa tai kunnon grillattu pihvi ja salaatti. Saatan myös ottaa jopa ranskanperunoita ja viiniä. Paino tämän mitan mukaan yläkantissa, mutta juoksen ja käyn salilla 3 kertaa viikossa, käytän M-kokoisia vaatteita ja pituus 168 cm.
mielestäni olen terveen ja urheilullisen oloinen, en missään nimessä laiha, mutta en pyöreäkään.niin ja 49-vuotias.
Mietin samaa. Alle 1500 kcal ruokavaliota ei suositella. Miten jostain 1000 kcal ruokavaliosta voi edes saada kaikki tarvittavat ravintoaineet? Tuollaisellahan vain kuihduttaa itsensä, lähtee läskin lisäksi lihakset ja luutkin.
Mun työ on melko fyysistä, muutaman kerran vuodessa saatan istua pari tuntia paikallani. Harrastan liikuntaa monessa muodossa, juoksua, hiihtoa, pilatesta, tanssia, palloilulajeja, kuntosalia. Jos syön yli 1500 kcal paino alkaa nousta heti. Parikymppisenä pystyin vielä syömään pari tuhatta kcal, mutta mitä vanhemmaksi tulen, sen vähemmän voi syödä. Olen siis 48.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä samoilla ruuilla mitä täällä 60-v. ihmisillä, olen 34 ja painoa yli 90kg, BMI n. 34.
Syön myös herkkuja joskus, mitä myös nämä esimerkkien ihmiset. Aika erikoista.
No, jos joku sanoo syövänsä leipää tai keittoa, annoksen ravintosisältö voi koosta ja raaka-aineista riippuen olla mitä tahansa 100 kcal ja 800 kcal välillä. Kun joku puhuu isoista annoksista, se on toiselle pieni suupala. Eli näin ylimalkaisista kuvauksista ei voi tehdä tarkkoja johtopäätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutan normaalipainon ylärajalla n 1000-1100 kcal päiväannoksella ja syön erittäin hyvin! Lisäksi lihasmassa on lisääntynyt koska teen kesällä ruumiillista työtä 2-8h päivässä. Laihdun n 300 g viikossa
Esim tänään leipäsiivu, oivariinia ja täysrasvista juustoa ohut siivu, maitokahvi. Yhteensä 150kcal
Lounas vitello tonnatoa (esim 100g vasikkaa ja 2 rkl soosia) 300kcal
TAI bresaolasalaatti n 300kcal
Päivällinen kasvispyttipannu 250g ja broilerinfile 125g 550kcal
Yhteensä 1000kcal ja kaikkea tasapainoisesti eikä ole nälkä
Mä syön paljon, mutta terveellisesti. Myös kulutan paljon, koska työni on osaksi (parina, kolmena päivänä viikossa) fyysistä, muu aika enemmän koneen äärellä nököttämistä. Kävelen, juoksen, venyttelen, joogaan yms. -- ja nukun hyvin.