Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalipainoinen n. 50-vuotias!Mitä syöt päivässä?

Vierailija
05.07.2025 |

Olen 48-vuotias nainen. 

Paino alkaa hiipiä ylöspäin. Millaisella ruokamäärällä (ja laadulla) sen saisi pysymään normaalina? Normaali paino on minun mielestäni bmi alle 25.

Mitä syöt päivässä, ja millaisia määriä? Itse syön n. 3 dl kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla. 3 kuppia maitokahvia koko päivänä. Lautasellinen lounasta(puolet salaattia), ei leipää. Lautasellinen päivällistä. Pari leipää illalla. Juomana vesi. Toimistotyö, aika aktiivinen vapaa-aika. Joskus saatan syödä paljon leipää, esim puolison leipomaa uunituoretta. Alkoa, makeisia tai mehuja en käytä. Ja paino senkin nousee! 

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä ja liian vähäinen. 

Vierailija
42/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupala 1,5-2 dl jugurttia, marjoja ja siemennäkkäriä juustolla, kofeiinitonta kahvia ja yrttiteetä

Lounas 150 g lihaa/kalaa/kananmunaa, runsas salaatti kermaviili- tai oliiviöljykastikkeella tai -majoneesilla, höyrytettyjä vihanneksia

Päivällinen samantyyppinen juttu kuin lounas

Pitkin päivää vissyä ja yrttiteetä n. 2 litraa.

Pätkäpaasto 16:8 tai 15:9, yleensä en syö leipää, hapankorppua silloin tällöin. Kesällä syön myös vähän jäätelöä, Lidlin minimixistä tumman suklaan tikun. Juhlissa syön mitä tarjotaan.

Paino 68 kg/170 cm, liikuntana joogaa, käsipainotreenit kotona pari kertaa viikossa, tunnin kävelylenkit muiden treenien välipäivinä, talvella crossailua, kun valaistua lenkkipolkua ei ole.

N51

170cm/68kg ei tasan ole hoikka.

Kyllä olen. Sitä paitsi sitä ei edes kysytty, vaan normaalipainoa, mihin tuo paino sujahtaa helposti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousee todella helposti tuossa iässä.

Vierailija
44/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

57v 170cm 64kg BMI 22,1

Aamupalana puuro + raejuusto ja 2 kuppia kahvia

Lounas edellisen päivän kotiruokaa tai pari leipää ja rahka

Välipala hedelmä tai leipä

Päivällinen kotiruokaa

Iltapala rahka tai pari leipää

Päivän mittaan juon noin 2l vettä ja muutaman kupin teetä. Silloin tällöin syön pullaa, muita herkkuja ei tule syötyä. Viiniä tulee nautittua viikonloppuisin ja saunan jälkeen muutama olut.

Liikuntaa (kävelyä, pyöräilyä, kahvakuulaa, joogaa tai hiihtoa) joka päivä 1 tunti.

Vierailija
45/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettehän te syö mitään ? Miten noilla määrillä jatkaa tehdä mitään?

minä syön enemmän, aamiaiset ja lounaat jogurtti-maitorahka-puuro-linjalla. Päivälliseksi usein kanaa tai kunnon grillattu pihvi ja salaatti. Saatan myös ottaa jopa ranskanperunoita ja viiniä. Paino tämän mitan mukaan yläkantissa, mutta juoksen ja käyn salilla 3 kertaa viikossa, käytän M-kokoisia vaatteita ja pituus 168 cm. 

mielestäni olen terveen ja urheilullisen oloinen, en missään nimessä laiha, mutta en pyöreäkään. 

niin ja 49-vuotias.

Vierailija
46/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön 1-2 kertaa päivässä, intuitiivinen syöminen. Aamuisin yleensä riittää kahvi. Päiväruoka jossain vaiheessa. Iltaisin kamomillateetä ja hunajaa joskus. Herkkuja ja alkoa silloin tällöin. En laske, en stressaa.

Vierailija
47/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön muuten samalla tavalla kuin sinä, mutta enemmän välipaloja ja ruokajuomana on veden lisäksi appelsiinituoremehua. Harrastan paljon liikuntaa, ja hyötyliikuntaakin kertyy mukavasti lähes päivittäin. Painoindeksi on 18,5, ja ikää on 49.

Millaista työtä teet?

-ap

Ei täältä. 

Vierailija
48/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litran aamupuuro, jossa runsaasti marjoja ja hedelmiä. Ei juuri lainkaan punaista lihaa, sen sijaan liikaa kalaa. Ei alkoholia. Herkkuja syön vain, kun käyn/olen käynyt liikkumassa, eli runsaasti, koska liikun paljon. Muuten on herkut täyskiellossa. Nukun hyvin ja pitkään. Kofeiinin välttely auttaa tähän. Ruoka on paljon kasviksia sisältävää perusruokaa, kuten kaalisoppaa ja kasvisvuokaa jne. ei mitään woltattavaa pasketta. Leipää syön vähän, mutta syön kuitenkin, välipalaksi.

Vierailija
49/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen: 1 dl kaurapuuroa veteen keitettynä ilman suolaa ja sokeria, leseitä ja marjoja, ruokajuoma vesi.

Lounas: kasviskeitto tai joku muu kasvisruoka, ruokajuoma vesi

Välipala: banaani

Illallinen: ruisleipä, salaattia, tomaattia, paprikaa tai kurkkua, ruokajuoma vesi.

Ikä 60, paino 50 kg. Vegaani. Paino pysynyt samana teini-iästä lähtien.

Tämä näyttää todella hyvältä. Onko sulla ongelmia luuston kanssa, kun et saa kalsiumia maidosta?

Itse juon aamulla monta kuppia kahvia.

Päivällä syön lautasellisen riisiä ja soijakastiketta.

Illalla syön tummaa leipää, jonka päällä voileviä ja mätitahnaa.

Tämän lisäksi syön paljon hedelmiä, ja juon appelsiinimehua.

Ehkä kerran viikossa herkuttelen vaikka jäätelöllä.

Syön päivittäin myös tuoreita vihanneksia, joita yli kaiken vihaan. En saa niitä millään tavalla sellaisiksi, että pitäisin. Kaikkea on yritetty.

Käyn 2x päivässä lenkillä.

Paino ei laske, eikä nouse.

Syön mielestäni todella vähän. Tämän ikäisenä täytyy tosiaankin nähdä paljon vaivaa, jos ei halua lihoa.

N52

Vierailija
50/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön noin 10 000 kaloria viikossa. Ruuat vaihtelevat, myös herkkuja välillä. Ikää 58 paino 55.

Vierailija
51/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N45, minäkin lihoisin jos söisin noin, niinkuin nuorena syötiin. Nykyään ei enää kuluta samalla tavalla, joten ruoka määrää pitää vähentää selvästi. Pysyn solakkana kun syön n. 1100-1200kcal päivässä ja olen hyvin tarkka siitä. Tuolla määrällä en liho enkä laihdu.

Tämä. En ymmärrä miksi sanotaan että kyllä voi syödä 1500 2000 kaloriakin jopa. Harva tämän ikäinen voi. Äitini sanoi aikoinaan että piti poistaa 50% lautaselta kun täytti 50v. 

Minä olen jonkin verran ylipainoinen sillä koen nälkää jos vähennän syömistäni. Tämä on minulle ok, ja mieluummin elän tässä iässä mukavaa elämää enkä nälissäni elämäni loppuun asti. Silti olisi ollut aikoinaan kiva että olisi ihan suoraan kerrottu että kalorien pitää jäädä tuohon 1100 - 1200 kaloriin jolloin ennolisi turhaa yrittänyt pysyä hoikempana liian isoilla kaloreilla ja ihmetellyt missä on vika.

Vierailija
52/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamiainen: 1 dl kaurapuuroa veteen keitettynä ilman suolaa ja sokeria, leseitä ja marjoja, ruokajuoma vesi.

Lounas: kasviskeitto tai joku muu kasvisruoka, ruokajuoma vesi

Välipala: banaani

Illallinen: ruisleipä, salaattia, tomaattia, paprikaa tai kurkkua, ruokajuoma vesi.

Ikä 60, paino 50 kg. Vegaani. Paino pysynyt samana teini-iästä lähtien.

Paino voi olla sama, mutta kehon koostumus ei. Et saa juuri yhtään proteiinia, jota tarvitaan lihasten ylläpitoon. 

Vierailija
53/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suolistoni ei kestä iltasyömistä, vaan silloin massaa alkaa kertyä. Siksi 95% kaikesta, mitä syön, syön välillä aamiainen ja klo 15. Syön kuitenkin lounaaksi niin ison annoksen, ettei nälkä tule vielä illallakaan. Juon ip-ilta lähinnä vettä ja jos nälkä kuitenkin tuntuu, voin syödä hedelmän tai viilin, johon pilkon hedelmää päälle.

Vierailija
54/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ei varmaan edes kannata osallistua tähän, mutta olen 50 ja BMI itseäkin huolestuttavan matala jo, 15,3..

Syön omasta mielestä kokoajan tosi paljon, mutta ongelmana tai "ongelmana" on että rakastan pelkästään kevyttä vegaaniruokaa. Lähinnä salaattia kaikissa muodoissa.

Eikä tämå ole millään tavalla kehuskeun aihe, mutta en pysty syömään mitään tuhtia/ hiilariruokaa, vaikkakin haaveilen kyllä kaikista hampurilaiista, pizzoista, spagetista, vaaleasta leivästä, mutta ne ei vain maistu raikkailta.

Haluaisin kyllä syödä ihan mitä vain, mutta ei ole tullut sellaisia makuja vastaan, jotka olisi raikkaita...

Vegaanille sopivia: pähkinät, avokado, oliiviöljy. Siedätkö yhtään epämukavuutta? Ei kaiken tarvitse aina olla miellyttävää/ raikasta. Kehon voi opettaa uusille tavoille ja mauille, kun päättää vaan tehdä niin.

Kiitos tosi paljon sydämellisestä ja  ihanan topakasta vastauksestasi. <3  Siedän kyllä jonkinverran epämukavuutta, ja intuitiivisesti sanottuna, tiedät ehkäpä jotakin aiheesta koska tuo oli niin hyvä huomio, jota kukaan ei ole ikinä kertonut minulle.

Enkä ole edes tajunnut että sellaisia ateriankorvikejuomia on tarjolla!? Aion nyt ainakin testata niitä.

Ja pähkinöitä/ siemeniä onneksi rakastan, meinaa vaan unohtua aina ostoslistalta..

Öljyt ja avokado on se haaste. Yritän niitäkin sitten..

Ajattele, sinun sanasi ovat merkityksellisiä. 

Kiitos! <3

Vierailija
55/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi proteiinia ja voimaharjoittelua, niin pysyy aineenvaihdunta käynnissä ja kroppa ryhdikkäänä ja kiinteänä. Suurin virhe keski-ikäisillä naisilla on, että vähennetään vaan koko ajan syömistä, ja ruoka koostuukin sitten joistakin vauvan annoksista puuroa ja vähän leipää ja vähän salaattia jne. Sitten ei jakseta tehdä oikein mitään, eikä varsinkaan liikuta niin, että lihakset pääsisivät kasvamaan tai edes säilymään. Vaaka voi kyllä näyttää pieniä lukemia, mutta keho on sellainen laiha ja löllö, ryhditön. Eli sellainen tyypillinen vanhan naisen keho. 

Vierailija
56/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noissa ateriankorvikkeissa kaikissa keinotekoisia makeutusaineita?

Vierailija
57/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin itse keski-ikäisenä naisena olen nyt lihonnut paljon ja syömiseni ovat täysin pielessä. Elämäntilanteeni on kuitenkin todella vaikea ja oireilen sitä syömällä herkkuja ja mitä sattuu. Olen kärsinyt lohtusyömisestä aina. Lapsena jouduin syömään pakotettuna ihan liikaa pahaa ruokaa. Kärsin mm. mielenterveysongelmista, väsyttää koko ajan ja vaihdevuosioireet ovat jo alkaneet. En jaksa laittaa ruokaa ja olen huono kokki. 

Vierailija
58/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa suoraan: nämä 10001100 kalorin ruokavaliot eivät ole hyvinvointia vaan aliravitsemusta. Aikuisen ihmisen keho tarvitsee enemmän varsinkin jos haluaa pysyä jaksavana, vahvana ja nuorekkaana.

Olen itse kohta 50, käyn salilla ja olen saanut selvästi lihasta. Olen yhä hoikka, mutta nyt myös ryhdikäs, energinen ja sporttinen. Salitreeni ja riittävä syöminen erityisesti proteiini ovat tehneet ison eron. En voisi kuvitella pärjääväni millään desipuuroilla ja kasvisliemillä.

Lihas on se, mikä pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja kehon kiinteänä. Laihuus ei riitä, jos keho on silti voimaton ja veltto. Syöminen ei ole vihollinen se on edellytys hyvinvoinnille.

Vierailija
59/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin itse keski-ikäisenä naisena olen nyt lihonnut paljon ja syömiseni ovat täysin pielessä. Elämäntilanteeni on kuitenkin todella vaikea ja oireilen sitä syömällä herkkuja ja mitä sattuu. Olen kärsinyt lohtusyömisestä aina. Lapsena jouduin syömään pakotettuna ihan liikaa pahaa ruokaa. Kärsin mm. mielenterveysongelmista, väsyttää koko ajan ja vaihdevuosioireet ovat jo alkaneet. En jaksa laittaa ruokaa ja olen huono kokki. 

Yritän myös vähentää syömisiäni juomalla nälkään vettä, mutta sitten pitää käydä usein vessassa. Pelkkää riippuvaa rintaa ja pömppömahaa nykyään olen. Juurikin nuo isot tiellä olevat rinnat, kömpelyyteni ja huono kuntoni myös estävät liikunnan. Itselleni on myös sanottu, että en saa käydä kuntosalilla. Olen työtön, joten rahaakaan liikuntaan ei ole ja ruuankin pitäisi olla mahdollisimman halpaa. Käytän kuitenkin mm. herkkuihin todella paljon rahaa. Tässä ihan viime viikolla söin nälkään jäätelöä ja sipsejä.

Vierailija
60/102 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa suoraan: nämä 10001100 kalorin ruokavaliot eivät ole hyvinvointia vaan aliravitsemusta. Aikuisen ihmisen keho tarvitsee enemmän varsinkin jos haluaa pysyä jaksavana, vahvana ja nuorekkaana.

Olen itse kohta 50, käyn salilla ja olen saanut selvästi lihasta. Olen yhä hoikka, mutta nyt myös ryhdikäs, energinen ja sporttinen. Salitreeni ja riittävä syöminen erityisesti proteiini ovat tehneet ison eron. En voisi kuvitella pärjääväni millään desipuuroilla ja kasvisliemillä.

Lihas on se, mikä pitää aineenvaihdunnan käynnissä ja kehon kiinteänä. Laihuus ei riitä, jos keho on silti voimaton ja veltto. Syöminen ei ole vihollinen se on edellytys hyvinvoinnille.

Näinpä. Tosin itse en ole koskaan laskenut kaloreita, mutta syön riittävästi, koska jaksan käydä töissä, treenata ja nukun hyvin. Sekään ei ole itsestäänselvyys esivaihtareissa, kun vuosi sitten mulla oli anemia runsaista menkoista johtuen. Se on nyt korjaaantunut, eikä mikään ole näin ihanaa kuin jaksaminen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi