Normaalipainoinen n. 50-vuotias!Mitä syöt päivässä?
Olen 48-vuotias nainen.
Paino alkaa hiipiä ylöspäin. Millaisella ruokamäärällä (ja laadulla) sen saisi pysymään normaalina? Normaali paino on minun mielestäni bmi alle 25.
Mitä syöt päivässä, ja millaisia määriä? Itse syön n. 3 dl kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla. 3 kuppia maitokahvia koko päivänä. Lautasellinen lounasta(puolet salaattia), ei leipää. Lautasellinen päivällistä. Pari leipää illalla. Juomana vesi. Toimistotyö, aika aktiivinen vapaa-aika. Joskus saatan syödä paljon leipää, esim puolison leipomaa uunituoretta. Alkoa, makeisia tai mehuja en käytä. Ja paino senkin nousee!
Kommentit (102)
Mun ruokahaluni normiarjessa ei ole kovin hyvä, syön tosi vähän kun olen yksin, ja vasta kun nälkä tosissaan vaatii. Lapsen tai miesystävän kanssa paremmin.
Mua ärsyttää hirveän paljon se, että kaikkeen erityiseen tekemiseen/spessuihin tapahtumiin liittyy mässäily. Etenkin kesän ja syksyn aikana on tosi paljon juhlia. Tykkäisin arjesta ja ruisleivästä, mutta toisaalta tykkään myös tavata ihmisiä, ja liha on heikko noiden tarjoomusten kanssa. Otan kun annetaan.
Normiruualla pysyy hoikkana (olen siis hoikka), mutta tuo yletön sokerin ja tuputtamisen kulttuuri on vaarallinen. Ymmärrän, että tuo se on jäänne köyhästä menneisyydestä, mutta se pitäisi sovittaa nykyaikaan.
Kiinnittäisin huomiota annoskokoon. "Lautasellinen" voi olla 500 kcal tai 1500kcal valinnoista riippuen.
Itse syön omenan aamulla ja banaanin illalla, lisäksi ummetuslääkettä.
n. klo.8 4 viljan puuro (1dl hiutaleita, 2dl vettä) + raejuustoa ja hillosilmä, joku hedelmä, 2 kuppia kahvia.
klo.11-12 sitä mitä tarjolla (salaatti + lämmin ruoka), ruokajuomana vesi ja kotikalja
välipalana voileipiä, marjoja, hedelmiä tms. joskus pullaa.
n. klo. 16. munakas jossa paljon pakastevihanneksia, raejuustoa, salaattia, kanasuikaleita tms.
iltapalana voikkareita, marjoja, hedelmiä tms.
juomana aina vesi, kahvia, vkl alkoholia kuten olutta tai viiniä.
58v 61,2kg
Aamupala 1,5-2 dl jugurttia, marjoja ja siemennäkkäriä juustolla, kofeiinitonta kahvia ja yrttiteetä
Lounas 150 g lihaa/kalaa/kananmunaa, runsas salaatti kermaviili- tai oliiviöljykastikkeella tai -majoneesilla, höyrytettyjä vihanneksia
Päivällinen samantyyppinen juttu kuin lounas
Pitkin päivää vissyä ja yrttiteetä n. 2 litraa.
Pätkäpaasto 16:8 tai 15:9, yleensä en syö leipää, hapankorppua silloin tällöin. Kesällä syön myös vähän jäätelöä, Lidlin minimixistä tumman suklaan tikun. Juhlissa syön mitä tarjotaan.
Paino 68 kg/170 cm, liikuntana joogaa, käsipainotreenit kotona pari kertaa viikossa, tunnin kävelylenkit muiden treenien välipäivinä, talvella crossailua, kun valaistua lenkkipolkua ei ole.
N51
Vierailija kirjoitti:
Minun ei varmaan edes kannata osallistua tähän, mutta olen 50 ja BMI itseäkin huolestuttavan matala jo, 15,3..
Syön omasta mielestä kokoajan tosi paljon, mutta ongelmana tai "ongelmana" on että rakastan pelkästään kevyttä vegaaniruokaa. Lähinnä salaattia kaikissa muodoissa.
Eikä tämå ole millään tavalla kehuskeun aihe, mutta en pysty syömään mitään tuhtia/ hiilariruokaa, vaikkakin haaveilen kyllä kaikista hampurilaiista, pizzoista, spagetista, vaaleasta leivästä, mutta ne ei vain maistu raikkailta.
Haluaisin kyllä syödä ihan mitä vain, mutta ei ole tullut sellaisia makuja vastaan, jotka olisi raikkaita...
Olen siisn tämä vierailija joka kirjoitti tämän ylläolevan tekstin.
Vaikka tämä ketju ei olekaan nyt minua varten, haluan nopeasti ohimennen kiittää teitä kahta rakasta yläpeukuttajaa, koska yleensä saan aina vihapalautetta sen kerran kun uskallan kerran 5 vuodessa avata syömisiä tai painoa.
Olen aivan tasapainoinen aikuinen ihminen, ja kärsin alipainosta, aivan samalla tavalla kuin joku kärsii liikakiloista tai ylipainosta. Jostakin syystä tämä on vaikea käsittää, ja triggeröi liikaa ihmisiä, ja aiheuttaa negatiivista/vihakommenttia.
Voitaisiinko olla vain samalla puolella, ja tukea toisiamme?
Syön monipuolista ruokaa silloin kun on nälkä tai ruoka aika. En tutki tai laske syömisiäni koska en kärsi syömishäiriöstä.
Syömishäiriö on mielen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen: 1 dl kaurapuuroa veteen keitettynä ilman suolaa ja sokeria, leseitä ja marjoja, ruokajuoma vesi.
Lounas: kasviskeitto tai joku muu kasvisruoka, ruokajuoma vesi
Välipala: banaani
Illallinen: ruisleipä, salaattia, tomaattia, paprikaa tai kurkkua, ruokajuoma vesi.
Ikä 60, paino 50 kg. Vegaani. Paino pysynyt samana teini-iästä lähtien.
Miten noin vähällä syömisellä jaksaa tehdä yhtään mitään?
No kun pitää olla hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alipainoisia. Tämä ketju oli kylläkin normaalipainoisille aikuisille naisille.
Aika moni on kertonut pelkän painon, et voi siitä päätellä että ovat alipainoisia.
Itse painan 57 ja BMI on 20. Täysin normaalipainon rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi kannattanut laittaa ehdoksi vaikkapa paino/ BMI raja, niin muut ei tulisi häiriköimään tänne.
Onhan tuossa aloituksessa. BMI alle 25.
58v 61,2kg
Lisäys:
Painoindeksi 21,8
66/180 eli bmi n.20. jos ja kun paino alkaa nousta niin 16:8 dieetti, siis ruokailu 8 tunnin aikana, tällä pysyttelen normaalipainossa. Syön ihan arkiruokaa.
Syön ja juon ihan mitä huvittaa, milloin huvittaa. Mutta paljon vähemmän kuin ap. Itselleni riittää se yksi ateria päivässä ja lisäksi leipä tai pari, ehkä jogurttia tmv. lisäksi.
48v, BMI 20 kun äsken laskin.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala 1,5-2 dl jugurttia, marjoja ja siemennäkkäriä juustolla, kofeiinitonta kahvia ja yrttiteetä
Lounas 150 g lihaa/kalaa/kananmunaa, runsas salaatti kermaviili- tai oliiviöljykastikkeella tai -majoneesilla, höyrytettyjä vihanneksia
Pätkäpaasto 16:8 tai 15:9, yleensä en syö leipää, hapankorppua silloin tällöin. Kesällä syön myös vähän jäätelöä, Lidlin minimixistä tumman suklaan tikun. Juhlissa syön mitä tarjotaan.
Paino 68 kg/170 cm, liikuntana joogaa, käsipainotreenit kotona pari kertaa viikossa, tunnin kävelylenkit muiden treenien välipäivinä, talvella crossailua, kun valaistua lenkkipolkua ei ole.
N51
170cm/68kg ei tasan ole hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Syön monipuolista ruokaa silloin kun on nälkä tai ruoka aika. En tutki tai laske syömisiäni koska en kärsi syömishäiriöstä.
Syömishäiriö on mielen sairaus.
Sä oletkin sellainen parempi ihminen. Onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N51
170cm/68kg ei tasan ole hoikka.
On tasan normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
N45, minäkin lihoisin jos söisin noin, niinkuin nuorena syötiin. Nykyään ei enää kuluta samalla tavalla, joten ruoka määrää pitää vähentää selvästi. Pysyn solakkana kun syön n. 1100-1200kcal päivässä ja olen hyvin tarkka siitä. Tuolla määrällä en liho enkä laihdu.
Onpa erikoista. Mulla tulee päivässä kilokaloreita 2000-2500 ja paino pysyy samassa.
N44
Vierailija kirjoitti:
Minun ei varmaan edes kannata osallistua tähän, mutta olen 50 ja BMI itseäkin huolestuttavan matala jo, 15,3..
Syön omasta mielestä kokoajan tosi paljon, mutta ongelmana tai "ongelmana" on että rakastan pelkästään kevyttä vegaaniruokaa. Lähinnä salaattia kaikissa muodoissa.
Eikä tämå ole millään tavalla kehuskeun aihe, mutta en pysty syömään mitään tuhtia/ hiilariruokaa, vaikkakin haaveilen kyllä kaikista hampurilaiista, pizzoista, spagetista, vaaleasta leivästä, mutta ne ei vain maistu raikkailta.
Haluaisin kyllä syödä ihan mitä vain, mutta ei ole tullut sellaisia makuja vastaan, jotka olisi raikkaita...
Vegaanille sopivia: pähkinät, avokado, oliiviöljy. Siedätkö yhtään epämukavuutta? Ei kaiken tarvitse aina olla miellyttävää/ raikasta. Kehon voi opettaa uusille tavoille ja mauille, kun päättää vaan tehdä niin.
Sinuna lisäisin iltapalalle ateriankorvausjuoman (huom! ei laihdutus tmv., vaan niitä samoja mitä vanhuksille juotetaan). Pakottaa itsensä vaan juomaan sen ja sillä siisti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alipainoisia. Tämä ketju oli kylläkin normaalipainoisille aikuisille naisille.
Alipainoisia muka. Taidat olla yksi niistä joiden mielestä nykyinen Body positive-läskifetissi on muka normaalia.
Ehkä olisi kannattanut laittaa ehdoksi vaikkapa paino/ BMI raja, niin muut ei tulisi häiriköimään tänne.