Normaalipainoinen n. 50-vuotias!Mitä syöt päivässä?
Olen 48-vuotias nainen.
Paino alkaa hiipiä ylöspäin. Millaisella ruokamäärällä (ja laadulla) sen saisi pysymään normaalina? Normaali paino on minun mielestäni bmi alle 25.
Mitä syöt päivässä, ja millaisia määriä? Itse syön n. 3 dl kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla. 3 kuppia maitokahvia koko päivänä. Lautasellinen lounasta(puolet salaattia), ei leipää. Lautasellinen päivällistä. Pari leipää illalla. Juomana vesi. Toimistotyö, aika aktiivinen vapaa-aika. Joskus saatan syödä paljon leipää, esim puolison leipomaa uunituoretta. Alkoa, makeisia tai mehuja en käytä. Ja paino senkin nousee!
Kommentit (102)
Mitä tarkoittaa sinun aika aktiivinen vapaa-aika? Jos noilla syömisellä vain paino nousee, niin aktiivisuutta pitää lisätä. Esim. kävely lenkki noin 1h pari kertaa viikossa. Auto kotiin ja pyöräillen töihin yms..
Vierailija kirjoitti:
Onko noissa ateriankorvikkeissa kaikissa keinotekoisia makeutusaineita?
Kaikkea mitä mieli tekee. Myös karkkia, suklaata ja alkoholia välillä. Normaali painoinen. Nyt ajattelin tiputtaa pari kiloa, joten syön 8 tunnin aika ikkunassa sen mitä lystää.
Tarvetta ei olis laihtua, mutta oon sitä mieltä että voin paremmin. Paino pysynyt aikalailla samana koko ajan siitä 19v saakka.
Vierailija kirjoitti:
Syön 1-2 kertaa päivässä, intuitiivinen syöminen. Aamuisin yleensä riittää kahvi. Päiväruoka jossain vaiheessa. Iltaisin kamomillateetä ja hunajaa joskus. Herkkuja ja alkoa silloin tällöin. En laske, en stressaa.
Ohhoh, millaisissas mitoissa tällä ruokavaliolla pysyy? Ja millainen on tuo "päiväruoka"?
Syön suunnilleen, kuten ap mutta pätkäpaastoan eli n 14-16 tuntiin en syö mitään. Joskus hetkuttelen ja alkos käytän pari kerta kuussa. Kävelen n 50km viikossa reipasta tahtia ja kotijumppaan 4 krt vkossa puolisen tuntia. Geenit on äidin puolelta solakat.
N54, 170/57
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen: 1 dl kaurapuuroa veteen keitettynä ilman suolaa ja sokeria, leseitä ja marjoja, ruokajuoma vesi.
Lounas: kasviskeitto tai joku muu kasvisruoka, ruokajuoma vesi
Välipala: banaani
Illallinen: ruisleipä, salaattia, tomaattia, paprikaa tai kurkkua, ruokajuoma vesi.
Ikä 60, paino 50 kg. Vegaani. Paino pysynyt samana teini-iästä lähtien.
Proteiini?
Jahas. Ikää 49 ja tässä tyypillinen päivä:
- Kahvia juon paljon, rasvattomalla maidolla. Maitoa menee varmaan se 2-3dl kahviin.
- aamupalaksi pro-feel tmv. proteiinivanukas.
- lounas yksi ruisleivän puolikas, esim. Puikula, ilman rasvaa, päällä kalkkunaa, tomaattia ja kurkkua.
- iltapäivällä syön tomaattia, kukkakaalin paloja ja kurkkua, jos tekee mieli syödä jotain
- päivälliseksi samaa kuin muu perhe, mutta vähän. Esim. kaksi kalapuikkoa ja puolikas kauha muusia, jälkkäriksi saatan ottaa proteniinisuklaapatukan puolikkaan tai jonkun minijätskin (siis niitä pieniä mehujääpohjaisia, joita myydään laatikoissa)
Kerran viikossa "syön" eli käydään ravintolassa ja syön mitä haluan. Tosin yleensä en jaksa koko annosta, kun on kroppa tottunut pieniin määriin. Mutta tosiaan tilaan ihan listalta haluni mukaan. Esimerkiksi viimeksi söimme tikka masalaa intialaisessa ja söin kaikki lihat, melkein kokonaisen naan-leivän ja riisiä hiukan, sitä jäi aika paljon. Myös kerran viikossa juon kuivaa kuoharia 0,5-1 pulloa fiiliksen mukaan. Tämä ravintolareissun jälkeen kotona illalla.
Tämä on aivan kamalaa. En ymmärrä, miten syön näin vähän ja siltikin painoindeksi jatkuvasti menee yli 25. Olen aivan kiikun kaakun rajalla. Työ on kevyttä, mutta kävelen joka päivä vähintään 30min reippaan lenkin.
Olimme viikon matkalla ja söin hotelliaamiaista reippaammin ja toisen aterian illalla ravintolassa. Jätskiä en esimerkiksi syönyt lainkaan, mutta toki aamiainen oli suht tukeva ja illalla otin normaalisti listalta annoksen. Loman jälkeisenä päivänä +3,4kg. No, viikon lähes paastolla sain sen pois.
Vierailija kirjoitti:
Jahas. Ikää 49 ja tässä tyypillinen päivä:
- Kahvia juon paljon, rasvattomalla maidolla. Maitoa menee varmaan se 2-3dl kahviin.
- aamupalaksi pro-feel tmv. proteiinivanukas.
- lounas yksi ruisleivän puolikas, esim. Puikula, ilman rasvaa, päällä kalkkunaa, tomaattia ja kurkkua.
- iltapäivällä syön tomaattia, kukkakaalin paloja ja kurkkua, jos tekee mieli syödä jotain
- päivälliseksi samaa kuin muu perhe, mutta vähän. Esim. kaksi kalapuikkoa ja puolikas kauha muusia, jälkkäriksi saatan ottaa proteniinisuklaapatukan puolikkaan tai jonkun minijätskin (siis niitä pieniä mehujääpohjaisia, joita myydään laatikoissa)
Kerran viikossa "syön" eli käydään ravintolassa ja syön mitä haluan. Tosin yleensä en jaksa koko annosta, kun on kroppa tottunut pieniin määriin. Mutta tosiaan tilaan ihan listalta haluni mukaan. Esimerkiksi viimeksi söimme tikka masalaa intialaisessa ja söin kaikki lihat, melkei
Syöt aivan liian vähän! Ei ihme, jos aineenvaihdunta jumittaa ja keho pitää kiinni rasvasta. Missä on proteiini, missä on energia? Ja voimaharjoittelu? Ilman riittävää syömistä ja lihaskuntoharjoittelua keho ei polta, vaan säästää. Paino ei kerro kaikkea, mutta tällä menolla et saa myöskään lihasta etkä vireyttä. Lisää ruokaa, lisää rautaa salilla 💪
Alle 1500kcal, 164cm/65kg
Tee toimistotyötä mutta muuten ole aktiivinen. hyötyliikuntaa, vesijumppaa, salia, pilatesta.
Hyvää kasvispainotteista kotiruokaa, kevyt aamiainen, lounas töissä, ip kahvi ja keksi, päivällinen kotiruokaa (esim lihapataa) ja pieni iltapala (esim hapankorppu tai jugurtti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin itse keski-ikäisenä naisena olen nyt lihonnut paljon ja syömiseni ovat täysin pielessä. Elämäntilanteeni on kuitenkin todella vaikea ja oireilen sitä syömällä herkkuja ja mitä sattuu. Olen kärsinyt lohtusyömisestä aina. Lapsena jouduin syömään pakotettuna ihan liikaa pahaa ruokaa. Kärsin mm. mielenterveysongelmista, väsyttää koko ajan ja vaihdevuosioireet ovat jo alkaneet. En jaksa laittaa ruokaa ja olen huono kokki.
Yritän myös vähentää syömisiäni juomalla nälkään vettä, mutta sitten pitää käydä usein vessassa. Pelkkää riippuvaa rintaa ja pömppömahaa nykyään olen. Juurikin nuo isot tiellä olevat rinnat, kömpelyyteni ja huono kuntoni myös estävät liikunnan. Itselleni on myös sanottu, että en saa käydä kuntosalilla. Olen työtön, joten rahaakaan liikuntaan ei ole ja ruuankin pitäisi olla mahdollisimman halpaa. Käytän kuitenkin mm. he
Googlaa Strömsö & barré. Jos sinulla on tuoli, voit aloittaa jumpan vaikka heti tänään kotonasi ilmaiseksi.
No olen hoikka, paino-indeksi 20 ja ikää 52. Olen halvauspotilas, joten liikun verrattain lyhyissä pätkissä, ja sekin liike on funktionaalista kuntoutusta kävelyä varten joka alkaa jo sujua.
aamulla kahvia ja ehkä leipää
välipalana suklaata tai muuta hyvää. Joskus hedelmää ym, mutta olen vähän sokerihiiri
lounaalla kasviksia/kalaa ym sekalaista tavallista kotiruokaa runsailla kasviksilla/tuoreilla
iltapäiväpulla ja kahvi
ruuaksi tavallista kotiruokaa, ja tuoretta salaattia. Ruokajuomana vesi. Jos syön keittoa, niin syön myös leipää.
en syö iltapalaa ja juon päivän mittaan ihan tavalliseen tapaan vettä.
Muuten suurin piirtein samoin, mutten puputa leipää. Urheilen 30-60 minuuttia päivässä. Toimistotyö, mutta viikonloppuna olen aktiivinen, urheilun lisäksi puutarhahommia, kävelyä jne.
No säilytä ne lihakset niin auttaa kummasti.Pelkällä kalorilaskennalla menee metsään,kalorikulutus laskee koko ajan lihasten huvetessa.
Ettet vain popsottelisi illalla vaivihkaa jääkaapista huikopalaa!
Vierailija kirjoitti:
Vilja lihottaa.
Liikaa syömällä mikä tahansa lihottaa.
Siis minä samoilla ruuilla mitä täällä 60-v. ihmisillä, olen 34 ja painoa yli 90kg, BMI n. 34.
Syön myös herkkuja joskus, mitä myös nämä esimerkkien ihmiset. Aika erikoista.
Hyvä, jos tässä iässä joku pystyy nukkumaan kunnolla. En itse oikein pysty ja herään aina aivan hikisenä. Hiki myös haisee todella pahalle. En saa edes nukkua rauhassa tai saa nukkua silloin kun haluan. Joudun nukkumaan olohuoneessa sohvalla ja pääsen nukkumaan vasta sitten kun toinen samassa asunnossa oleva ihminen on mennyt nukkumaan, viimeistään tuon typerä lääkeautomaatti herättää joka aamu, tuo ihminen ei itse siihen herää. Lisäksi kun nukahdan vihdoin uudelleen herään lähes siihen kun tuo toinen ihminen pakottaa heräämään. Nukun usein päiväunia silloin kun pystyn. Usein päästessäni vihdoin nukkumaan olen aivan sekaisin väsymyksestä. Väsymys ei hellitä kunnolla koskaan ja olen jatkuvasti väsynyt. Ehkä alkaneet vaihdevuosioireet eivät tätä kokonaan selitä, vaan taidan kärsiä myös ainakin b12-vitamiinin puutoksesta ja toki mielenterveysongelmani ja jatkuva liiallinen kuormitus vaikuttavat tähän.