Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita siitepölyallergiasta kärsiviä???

28.03.2007 |

Hei!

Kärsin keväisin ja kesäisin siitepölyallergiasta ja nyt lääkäri määräsi Zyrtec-lääkettä allergiaoireisiin. Onko kukaan muu käyttänyt kyseistä lääkettä raskauden ja imetyksen aikana?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin raskauden aikana vain astma lääkkeitä, jotka auttoivat tietty hieman allergiaan. Allergialääkitys lopetettiin. Söin xyzalia, joka on zyrtecin parannettu versio kuulemma. Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteys omaan lääkäriin tosta aiheesta kuitenkin.

Yllättäen muuten en ole koskaan ollut niin hyvinvoiva allergioiden suhteen kuin olin odotusaikana. Ihan kuin ne olisi kadonneet siksi aikaa jonnekin :D Olen kuullut muiltakin samanlaisia kommentteja!

Vierailija
2/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista:

Olen syönyt kymmenen vuoden ajan aina keväisin antihistamiineja (viimeiset vuodet kestine) ja en millään usko pärjääväni tätäkään koivukautta ilman. Myös minä olen kuullut huhuja oireiden helpottumisesta raskauden aikana. Olen nyt viikoilla 18+ ja alkuraskauden olen selvinnyt satunnaisista allergiakohtauksista nenäsuihkeiden ja silmätippojen avulla sinnittelemällä.

Kävin viime viikolla neuvolalääkärin luona ja hän kieltäytyi kirjoittamasta antihistamiineja. Sanoi että ilman on pärjättävä. Mietinkin että menen yksityiselle allergialääkärille jos olo käy sietämättömäksi. Lääkeopas.fi sivuilla näyttää olevan eroja esim. juuri kestinen ja zyrtecin välillä raskausaikana, johtuukohan vaikuttavasta aineesta?

Onko muilla kokemuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on keskittynyt lääkkeiden vaikutukseen sikiöihin. Googlella löytyy numero mihin voi soittaa. Ensisijaisesti suositellaan paikallisia lääkkeitä, minulla kortisonipohjaiset silmä- ja nenätipat. Antihistamiiniä jos nämä eivät riitä. Monet lääkärit ovat kovin varovaisia mitään määräämään. Itse kärvistelin viime raskauden ilman antihistamiiniä ja oli ihan hirveää. Nyt ainoin ottaa tarpeen mukaan. Jopa neuvolalääkäri suosittelui näin.

Vierailija
4/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan monilla allergiaoireet helpottavat raskauden ajaksi ja tuolloin voi yrittää noilla paikallishoitovalmisteilla, eli silmätipat ja nenäsumutteet. Nenäsumutteista myös kortisonipohjaisia voi käyttää. Toisilla sitten nuo oireet eivät helpota ja silloin on pakko käyttää antihistamiineja, sinänsä ehkä eniten käyttökokemusta on juuri setiritsiinistä eli mm. kauppamerkki zyrtec. Näistä ei ole todettu aiheutuvan raskaudenaikaisessa käytössä ongelmia vauvan suhteen.

Kannattaa siis odotella hieman miten allergiaoireet kehittyvät, jos vaikka kuuluisi siihen onnellisten ryhmään, jolla oireet lievempiä ja jos ei niin sitten vasta aloitella nuo antihistamiinit.

Vierailija
5/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut myös käytössä Zyrtech, nenäsumute, silmätipat ja astmalääkkeet (allergiasairaalan ja Kättärin lääkärin määrämiä). Zyrtech määrätään siksi, että se on ollut kauiten markkinoilla, mutta aina tietty kannattaa neuvotella oman lääkärin kanssa.

Ekassa raskaudessa mulla oireet väheni, tokassa oli ihan hirveetä ja nyt kolmannen kohdalla odotusvaiheesta on jo siirrytty imetysvaiheeseen. Lääkkeet tosin olleet käytössä jo hyvän aikaa.

Tsemppiä kaikille allergioista kärsiville.

-m-

Vierailija
6/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sattuipa joku allerginen odottaja soittamaan neuvolaan.

Neuvolasta hänelle täti sanoi, että zyrteciä voi syödä, mutta kiellettyjen listalle kuuluu esim. Clarityn niminen valmiste.

Ja uskoisin lääkettä määränneen lääkärin tietävän mitä voi syödä.

Useinhan lääkkeissä varsinkin käsikauppa lääkkeissä on maininta ; ota yhteys lääkäriisi, vaikka lääkettä voisi hyvin syödä.

Tietysti on hyvä aina varmistaa omalta lääkäriltä mitkä lääkkeet on sallittuja ja mitkä taas ei.

OP; käpy 34+2 ja " Iivari" 1v6kk

Vierailija
7/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olen niin kauhean vauhko lääkkeiden suhteen, etten ota mitään jos ei ole aivan ehdottoman välttämätön pakko. Viimeksi sinnittelin silmätipoilla, kun mulla silmäoireet on ne hankalimmat. Saman ajattelin tehdä tänäkin vuonna, että tippaa vaan silmään. Viimeksi oli muistaakseni sellainen viikon pätkä aika tuskaa, mutta kyllä sen kesti kun tietää, minkä takia kärvistelee..

Vierailija
8/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa käytin vain silmätippoja ja nenäsumutetta, tosin kovin usein en sitten noitakaan tarvinnut. Neuvolalääkäri tuolloin sanoi, että etenkin raskauden ekan kolmanneksen aikana kannattaa olla varovainen niin allergialääkkeiden kuin muidenkin käytössä. Mutta ennenkaikkea lääkäri korosti sitä, että jos äiti voi todella huonosti, ei se tee hyvää vauvallekaan.

Uutu

Vierailija
9/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tiistaina neuvolalääkärillä joka kirjoitti reseptin Heinixille ja nenäsumute Nasonexille. Käytän myös kortisonia ja tarvittaessa avaavaa lääkettä. Lääkäri sanoi että kaikista pahinta on jos odottava äiti on jatkuvasti huonossa hapessa, ei tee hyvää äidille eikä varsinkaan masu-asukille. Olin hyvin huolissani haittavaikutuksista, mutta murehdin kuulemma turhia, kaikki on nykyyään hyvin testattuja.

Vierailija
10/10 |
29.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan lääkäri määräsi reseptillä Aerius 5mg merkkistä allergialääkettä oireisiin. Vaikuttava aine Desloratadiini, joka on antihistamiini. Paketin ohjeissa lukee näin: " Jos olet raskaana, Aerius-valmisteen käyttöä ei suositella. Kysy lääkäriltäsi neuvoa ennen minkään lääkkeen käyttöä raskausaikana."

Mutta lääkäri sanoi, että lääke on aika uusi ja turvallinen ja tutkittu paljon ja sitä määrätään nykyisin jopa 1-vuotialille lapsille. Hän sanoi, että ota vain tarpeen vaatiessa ja toistaiseksi ihmeen vähillä oireilla olen selvinnytkin.

Joka yö herään nenän tukkoisuuteen ja Nasolinilla sen olen avannut. Nyt sain nenäsuihkeeksi allrgiaan samalta lääkäriltä Nasorex nenäsumutetta. Sitä alan käyttämään päivittäin, mutta tabletteja vain tarvittaessa. Oireet tuntuvat kyllä lievemmiltä kun yleensä keväisin! Raskaudessa on menossa viikko 28 ja lääkäri sanoi, että raskauden alkupuolella hän ei suosittelisi allergialääkkeitä, mutta tässä vaiheessa voi käyttää niitä oireisiin. Koitetaan jaksaa allergiaa tämäkin kevät ja kesä ja toivotaan ettei vauvelit saisi meiltä kaikkia samoja oireita ensi kesäksi.